پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان در نشست لندن، کار بر روی قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ایران را آغاز کردند، اما به نتیجه ملموسی دست نیافتند.
پنج عضو دایم شورایامنیت و آلمان در نشست لندن، کار بر روی قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان مللدرباره برنامه هسته ای ایران را آغاز کردند، اما به نتیجه ملموسی دست نیافتند. به گزارش ایسنا، «جان ساورز»، عضو عالی رتبه وزارت خارجهانگلیس که ریاست مذاکرات لندن را که روز دوشنبه با حضور آلمان، فرانسه، انگلیس،آمریکا، روسیه و چین برگزار شد بر عهده داشت، گفت: ما مذاکرات اولیه سازنده ای رادر خصوص گامهای بعدی در پی تأیید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر آن کهایران در پایبندی بر قطعنامه 1737 شکست خورده است، داشتیم. وی افزود: ما کار رابر روی قطعنامه جدید شورای امنیت مبتنی بر قطعنامه 1737 آغاز کردیم. ساورزادامه داد: ما همچنین بررسی کردیم که چطور می توان به بهترین شکل، وارد تعاملدوباره با ایران شد. ما همگی متعهد به دنبال کردن راه حلی از طریق مذاکره ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن خواهان آن است که قدرتهایجهانی در خصوص تشدید معتدل تحریمهای سازمان ملل علیه ایران توافق کنند. آسوشیتدپرس به نقل از «شان مک کورمک»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: انتظاردارم ماهیت قطعنامه (جدید علیه ایران) رو به رشد باشد. این قطعنامه طراحی شده استتا به طور نسبی، فشار به تهران را افزایش دهد. مک کورمک افزود: تحریمهایاقتصادی محدود علیه ایران که در ماه دسامبر اعمال شد، نتایج متعجب کننده ای داشتهاست. وی ادامه داد: این امر باعث آغاز مباحثاتی بسیار علنی در ایران دربارهمنطق مسیر کنونی شان شد. به گزارش نووستی، مک کورمک همچنین در خصوص ارزیابی «نیکلاس برنز»، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که در مذاکرات لندنمیان 1+5 حاضر بود، گفت که این دیدار در فضای بسیار مساعد، سازنده و مثبتی برگزارشد. وی خاطرنشان کرد: در این دیدار ما درباره لزوم پیشرفت به سوی قطعنامه شورایامنیت در خصوص تحریمها توافق کردیم. به گفته این سخنگو، نمایندگان گروه شش درلندن همچنین توافق کردند که لازم است دوباره به طور واضح، به دولت ایران اعلام کردکه راه برای مذاکرات همچنان باز است. وی تأکید کرد که حاضران در نشست لندن روزپنجشنبه مذاکرات شان را به صورت تلفنی ادامه خواهند داد. اما چین حل مسأله هستهای ایران را از طریق دیپلماسی و مذاکرات صلح آمیز خواستار شد.خبرگزاری رویترز بهنقل از «گانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد،با اشاره به مسأله هسته ای ایران گزارش داد: موضع ما منسجم است. ما طرفدار یافتنراه حلی از طریق ابزار دیپلماتیک و مذاکرات مسالمت آمیز هستیم. با این حال،یونایتدپرس گزارش داد: سخنگوی کاخ سفید درباره نتیجه گیری درباره مؤثر بودن تحریمهاعلیه ایران هشدار داد.سخنگوی کاخ سفید گفت: علی رغم این که تهران موعد مقرر شدهتوسط سازمان ملل برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم را نادیده گرفته است، تلاشهایدیپلماتیک برای متقاعد کردن ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای اش همچنان ادامهدارد. اسنو در ادامه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته ایایران افزود: آمریکا و متحدانش در تلاشند به ایران نشان دهند که اگر همچنان درجاده ای که ممکن است به تسلیحات هسته ای ختم شود، پیش روند نیز چنین نتیجه ای برایجامعه بین المللی غیرقابل پذیرش خواهد بود و ایران نیز باید تاوان پس بدهد. اماوزیر امور خارجه فرانسه گفت که احتمالاً قطعنامه دوم شورای امنیت سازمان ملل باتحریمهایی اقتصادی علیه ایران که به فعالیتهای غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد،بزودی به تصویب شورا می رسد. خبرگزاری فرانسه به نقل از «فیلیپ دوست بلازی»،وزیر امور خارجه فرانسه گزارش داد: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژیاتمی به ما گفت که ایران با اجرای قطعنامه 1737، بسیار فاصله دارد.وی افزود: به ایندلیل است که فکر می کنم باید قطعنامه دومی وجود داشته باشد. بلازی مدعی شد: شانس زیادی وجود دارد که ما به سرعت بتوانیم همگی با هم، از جمله با روسیه، چین،آمریکا، انگلیس و فرانسه، درباره قطعنامه دومی با تحریمهای اقتصادی توافق کنیم.