تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۶۳۵۵۰
در گفتگوی رسالت با دکتر ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد مطرح شد:

وحدت ملت فلسطین اولویت اصلی ماست

محمدعلی حکیم اشاره: سازمان ملل متحد به عنوان سازمانی بین‌المللی که وظیفه آن صیانت از حقوق حقه دولتها و ملتهاست، تاکنون اقدام مناسبی در راستای تامین منافع مظلوم فلسطین انجام نداده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از کشورهایی است که جملگی روابط مستمر و دوستانه‌ای با رژیم نژادپرست و اشغالگر صهیونیستی دارند. ایالات متحده آمریکا، انگلستان و فرانسه به کرات از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین حمایت نموده‌اند. جهت روشن‌تر شدن مسائل و دغدغه‌های موجود در خصوص فلسطین، گفتگویی با دکتر ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

* تاکنون گفتگوهای متعددی در خصوص ایجاد صلح پایدار میان گروههای فلسطینی صورت گرفته است اما هنوز این موارد به نتیجه مطلوبی نرسیده است.نظر شما در این خصوص چیست؟
** اخیرا شاهد ارائه پیشنهاد و طرحی بودیم که متعاقب آن گروههای فلسطینی جهت اجرایی نمودن بندهای مورد توافق در نشست صنعا گام بردارند.امیدواریم همه فلسطینی ها در جهت اتحاد و همدلی حرکت کنند و بتوانند بر روی حمایت از کشور در برابر تهدیدات متمرکز شوند.گروههای فلسطینی باید هرچه سریع تر به نقطه مشترکی برسند و بر آن اتفاق نظر داشته باشند.وحدت ملت فلسطین در برهه کنونی در اولویت اصلی قرار دارد.
* تعداد عبورگاهها وموانع ایجاد شده در مقابل ملت فلسطین طی سال اخیر 7 در صد افزایش داشته است.به عنوان نماینده ملت فلسطین در سازمان ملل متحد نظر شما در این خصوص چیست؟
** این عمل نشان دهنده نیت شوم و مغرضانه رژیم صهیونیستی در برابر ملت فلسطین است.ماحصل این اقدام افزایش انزجار ملت فلسطین نسبت به رژیم صهیونیستی و عدم اطمینان به این رژیم است.رژیمی که واقعا در گفتگوها و مذاکرات حسن نیت داشته باشد تعداد گذرگاهها و موانع پیش روی فلسطینیان را افزایش نمی دهد. هم اکنون رژیم صهیونیستی مشغول توسعه شهرکهای خود است و در عین حال از مذاکره و گفتگو سخن می گوید.میان این مسائل تناقضی آشکار وجود دارد.تا زمانی که رژیم صهیونیستی به شهرک سازی ادامه دهد نمی تواند ادعای مذاکره و گفتگو داشته باشد.
در این میان شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه دارد در اقدامی سریع و عاجل دستور توقف شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی را صادر نموده و به این بحران پایان دهد.من به عنوان نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد نهایت تلاش خود را در این خصوص انجام خواهم داد.
موضع مادر خصوص رژیم صهیونیستی کاملاشفاف است.ما خواهان آزادی فلسطین و پس گرفتن سرزمین مان تا آخرین وجب خاک آن هستیم.رژیم صهیونیستی با اعمال جنایت علیه ملت فلسطین می خواهد اهمیت مذاکره و گفتگو را زیر سوال برده و همچنان در راستای تهدید فلسطین حرکت کند.ما از همه،خصوصا جنبش عدم تعهد در خواست می کنیم که در راستای حل و فصل مسئله فلسطین نهایت هم و غم خود را به کار گفته و دراین خصوص با سازمان ملل متحد همکاری نزدیکی داشته باشد.رژیم صهیونیستی مصداق بارز تروریسم است و باید کشورهای جهان در راستای مهار آن اقدام نمایند.کشتار مردم بی گناه در غزه و دیگر نقاط فلسطین به هیچ عنوان قابل توجیه نیست .اینها همه به لحاظ حقوقی جرم و جنایت محسوب می شود و باید با آنها از این منظر برخورد نمود.
* اجلاس اخیر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار شد را چگونه ارزیابی می کنید؟
** این اجلاس ،اجلاسی هدفمند بود که در نهایت به پیروزیهای زیادی دست یافت.حضور بیش از 80 وزیر امور خارجه کشورهای جهان در تهران زمینه مناسبی را جهت طرح دغدغه های بین المللی و منطقه ای مشترک فراهم آورده بود.ما درا ین خصوص به یکسری توافقات جدیدی رسیدیم .مخصوصا بر سر حل و فصل مسئله فلسطین و کمک به ملت مظلوم فلسطین میان کشورهای شرکت کننده اتفاق نظر وجود داشت.از این رو برگزاری نشست تهران نقطه مثبتی به شمار می آید و اثبات کننده نقش آفرینی جهانی ایران در مناسبات نظام بین الملل است.امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با همکاری سازمان ملل متحد در جهت رفع معضلات موجود در فلسطین گام بردارند.
* اخیرا شاهد شکل گیری مذاکرات و گفتگوهایی میان سوریه و رژیم صهیونیستی با میانجیگری ترکیه هستیم.این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟
** کشور سوریه دوست و برادر ماست و ما همواره برای آن آرزوی توفیق و پیروزی داریم.ما و سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی هدفی مشترک داریم و آن بازپسگیری سرزمین های ماست. هم اکنون بلندیهای جولان در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و آزادی آنها پیروزی بزرگی برای ما و جهان عربی محسوب می شود.موضع ما در این خصوص با موضع کشور سوریه یکی می باشد وامیدواریم که در نهایت همه سرزمین های اشغال شده به صاحبان اصلی آن بازگردد.
* رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام نموده است که قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود بحرانهای منطقه از جمله بحران فلسطین را حل و فصل خواهد نمود.نظر شما در این خصوص چیست؟
** من بعید می دانم که بوش بتواند به چنین وعده ای عمل کند.بوش به عنوان رئیس جمهور کشوری که داعیه مهم بودن در جهان را دارد باید به قولهایی که در جریان کنفرانس آناپولیس داده است عمل کند.بوش کسی بود که در کنفرانس آناپولیس اعلام نمود که بحران فلسطین در حال حل شدن است و مسئولین آمریکایی نیز پس از آن اعلام نمودند که می خواهند توافقات مشترکی را میان فلسطینیها و صهیونیستها به وجود آورند.اما تاکنون هیچ یک از وعده های آنها عملی نشده است.در هر صورت بوش بر روی رژیم صهیونیستی نفوذ دارد و اگر به صورتی جدی عمل کند می تواند در راستای تحدید بحران فلسطین گام بردارد .بوش باید در این خصوص رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذارد.تل آویو باید سیاست خود را در خصوص گذرگاهها،توسعه شهرک ها محاصره غزه و ...تغییر دهد.در غیر این صورت امکان دستیابی به صلح و آتش بس با اسرائیل وجود ندارد.
* آیا آمدن جان مک کین یا اوباما تاثیری بر سیاستهای منطقه ای و بین المللی واشنگتن خواهد داشت؟
** نمی توان این مسئله را پیش بینی نمود.در این خصوص لازم است منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا و مشاهده رفتارهای بعدی رئیس جمهور این کشور باشیم.لکن باید عرض کنم که پس از گذشت 60 سال از اشغال فلسطین ملت ما همچنان بر سر مواضع اصولی خود پایبند است و تازمانی که حقوق حقه آنها تامین نگردد از پای نخواهند نشست.ما معتقدیم که هیچ گونه راه حلی غیر از ایجاد صلح در منطقه وجود ندارد،صلحی که بتواند حقوق فلسطینیان را به رسمیت شناخته و آنها را تامین نماید.در طول شش دهه ای که روسای جمهور مختلف ایالات متحده بر سر کار بوده اند مسئله فلسطین حل و فصل نشده است.
* پیروزی اخیر حزب الله لینان در تبادل اسرا را چگونه ارزیابی می کنید؟آیا نسبت به آزادی 11000 اسیر خود از زندانهای رژیم صهیونیستی امیدوار هستید؟
** در صورتی که رژیم صهیونیستی زندانیان ما را از زندانهای خود آزاد نکند،امکان دستیابی به کوچکترین توافقی امکانپذیر نخواهد بود.ما همه تلاشهای خود را در راستای آزادی زندانیان خود انجام می دهیم،چنانچه حزب الله توانست سمیر قنطار را از زندانهای رژیم صهیونیستی آزاد نماید.ما تا آزادی آخرین اسیر فلسطینی از پای نخواهیم نشست.
* نظر شما در خصوص تهدید اتمی اسرائیل برای خاورمیانه چیست؟
** خاورمیانه باید منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی باشد.ازاین رو باید سلاحهای اتمی اسرائیل با همکاری کشورهای منطقه و سازمانهای بین المللی برچیده شود.هم اکنون اسرائیل دارای سلاحهای هسته ای مخرب است و این مسئله صلح پایدار در خاورمیانه را با تهدید مواجه خواهد ساخت.ما قویا خلع سلاح اسرائیل را خواستاریم.
* با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید.
** من هم از شما متشکرم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات