تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۱۴
معادله جديدي كه دبيركل حزب‌الله مقابل رژيم صهيونيستي پيش كشيد

تهديد اتمي اسرائيل با اسرائيل

(روزنامه جوان - 1395/11/30 - شماره 5032 - صفحه 15)

دبيركل حزب‌الله لبنان در حال ساماندهي معادله اتمي جديدي با رژيم صهيونيستي است. سيدحسن نصرالله هشدار داده كه سلاح‌هاي اتمي براي خود اسرائيل به يك تهديد تبديل شده و سناريويي را به تصوير كشيده كه در آن يك يا چند موشك از 100 تا 120 هزار موشكي كه حزب‌الله در اختيار دارد، به تأسيسات اتمي ديمونا اصابت كند: «ما سلاح‌هاي هسته‌اي اسرائيل را كه تبديل به تهديدي براي منطقه شده بود، عليه خودش به يك تهديد تبديل كرده‌ايم.»

به گزارش «جوان»، روز يك‌شنبه هفته قبل يك دادگاه در حيفا در شمال سرزمين‌هاي اشغالي حكم كرد كه مخزن 12 هزار تني آمونياك اين شهر تخليه شود. چند هفته قبل، ايهود كينان كارشناس شيمي در مؤسسه فناوري تكنوين اسرائيل هشدار داده بود كه وقوع حمله به تانكر‌هاي آمونياك موجود در حيفا مي‌تواند سبب فاجعه‌اي شود كه دامنه آن با فاجعه حمله اتمي امريكا به هيروشيما و ناكازاكي برابري كند.

سيدحسن نصرالله آخر بهمن ماه 1394 هشدار داده بود، در صورتي كه جنگي رخ دهد، حزب‌الله كانتينرهايي حامل بيش از 15 هزار تن گاز آمونياك را در شهر حيفا هدف قرار خواهد داد؛ حمله‌اي كه به گفته نصر‌الله، كارشناسان اسرائيلي برآورد كرده‌اند كه باعث كشته و زخمي شدن 800 هزار نفر از سكنه اين شهر خواهد شد: «صهيونيست‌ها از جنگ بعدي [احتمالي] مي‌ترسند. مي‌ترسند كه مقاومت مخزن‌هاي گاز در حيفا را كه به مرگ و جراحت 800 هزار فرد در رژيم غاصب مي‌شود، هدف بگيرد و معتقدند آسيبي كه از انفجار اين مخزن‌ها ايجاد خواهد شد، معادل يك بمب اتم است. از ديد آنان، ما بمب اتم داريم.»

تهديد نصرالله بازتاب گسترده‌اي در مطبوعات رژيم صهيونيستي داشت تا جايي كه فروردين ماه 1395، شبكه دوم تلويزيون اسرائيل گزارش كرد كه مسئولان اسرائيلي مي‌خواهندبراي نجات از خطرات آمونياك، مخازن آن را از خليج حيفا به يك كشتي كه در فاصله هشت كيلومتري ساحل پهلو گرفته است، منتقل كرده يا مقادير اندكي از آن را از خارج وارد كنند. در نوامبر 2016(آذر ماه 1395) يائير لاپيد، رهبر حزب «يش عتيد» با ابراز نگراني از امكان كشته شدن 17 هزار اسرائيلي در صورت انفجار مخازن آمونياك در بندر حيفا، از ناتواني تل‌آويو در انتقال اين مخازن خبر داد.

وي كه در نشست فوق‌العاده خطرات مخازن آمونياك حيفا سخن مي‌گفت، اظهار داشت: اين فاجعه ممكن است به دليل نقض فني يا حملات موشكي احتمالي روي دهد. بحث‌ها در داخل سرزمين‌هاي اشغالي ادامه داشت تا اينكه يك‌شنبه هفته قبل يك دادگاه در حيفا حكم به انتقال مخازن آمونياك حيفا را صادر كرد؛ حكمي كه البته خود آن نيز بدون تهديد امنيتي نيست. ايهود كينان استاد شيمي و رئيس يك گروه بررسي كارشناسي در اين مورد به دادگاه حيفا گفته‌ كه هر تانكري كه هر ماه در اين انبار خالي مي‌شود جمعيت حيفا را با خطر رو‌به‌رو مي‌كند، به گفته اين گروه نقل و انتقال آمونياك از حيفا به هر محل ديگري خود مي‌تواند سناريوي خطرناك نشت آمونياك در منطقه را در پي داشته باشد. كينان مي‌گويد: «هر نوع نشت آمونياك از كشتي‌ها مي‌تواند به تركيب شدن هزاران تن آمونياك با آب دريا و تشكيل بخار سمي منجر شود كه مي‌تواند افراد را در شعاع 20كيلومتري مسموم كند.»

حالا به فاصله چند روز بعد از حكم اين دادگاه، دبيركل حزب‌الله معادله جديدي را پيش كشيده و گفته كه حتي اگر اسرائيلي‌ها كل مخازن آمونياك حيفا را هم تخليه كنند، حزب‌الله قادر است اين مخازن را در هر نقطه ديگري از سرزمين‌هاي اشغالي هدف قرار دهد. نصرالله كه روز پنج‌شنبه در جشنواره گراميداشت «فرماندهان شهيد» مقاومت اسلامي از جمله حاج عماد مغنيه سخن مي‌گفت، تأكيد كرد: «مخازن آمونياك اين رژيم در هركجا كه باشد مورد هدف ما قرار خواهد گرفت... تخليه مخازن آمونياك در حيفا نشانگر باور يقيني دشمن به قدرت مقاومت اسلامي در لبنان است.» نصرالله معادله حيفا را به تأسيسات اتمي ديمونا هم تعميم داده و گفته است: «ما سلاح‌هاي هسته‌اي اسرائيل را كه به تهديدي عليه كل منطقه تبديل شده بود تبديل به تهديدي براي خود اسرائيل خواهيم كرد.»

دبيركل حزب‌الله با ترسيم يك سناريو در جنگ احتمالي بين حزب‌الله و رژيم صهيونيستي مي‌گويد: « اگر نظاميان شما به جنوب لبنان بيايند، چه برسر آنها خواهد آمد؟! به خوبي مي‌دانيد كه اگر يكي از موشك‌هاي ما به كلاهك‌هاي هسته‌اي «ديمونا» اصابت كند، چه بلايي بر سرتان خواهد آمد.» اين نخستين بار است كه دبيركل حزب‌الله تهديد به حمله به تأسيسات ديمونا در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي مي‌كند. گلعاد اردن وزير امنيت داخلي اسرائيل گفت: لبنان در صورت جنگ با اسرائيل بهاي گزافي را پرداخت خواهد كرد. يسرائيل كاتس وزير حمل و نقل و اطلاعات اسرائيل گفت: چنانچه حزب‌الله جبهه داخلي يا زيرساخت‌هاي ما را هدف حملات موشكي قرار دهد، سراسر لبنان در تيررس حملات ما قرار خواهد گرفت.

http://javanonline.ir/fa/news/839127

ش.د9504346

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات