صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۶۴۶۰۷
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره

آمریکا توان رویارویی با ایران را ندارد

مقدمه: سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه گفتگوی 5/1 ساعته ای را با شبکه الجزیره انجام داد. غسان بن جدو خبرنگار ارشد شبکه الجزیره این مصاحبه را برای برنامه پربیننده حوار مفتوح (گفت وگوی باز) که دو بار نیز در شبکه خبری الجزیره تکرار می شود سامان داد. مقدمه: غسان بن جدو ،مجری برنامه حوار مفتوح، در ابتدا به بینندگان خود گفت: بینندگان محترم سلام خدا بر شما، برنامه امروز(حوار مفتوح) بسیار خاص و بسیار جالب توجه است. میهمان امروز ما فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ژنرال(سردار سرلشکر) محمد علی جعفری است.اهمیت این برنامه تنها به خاطر حضور ایشان نیست، بلکه به خاطر این است که برای نخستین بار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور خود با یک رسانه خارجی مصاحبه می کند. خوش آمدید ژنرال و تشکر می کنیم از قبول دعوت ما به عنوان سوال نخست مورد دیدار اخیر رییس جمهور آمریکا از منطقه ما می خواهیم بپرسیم.

* شما به عنوان فرمانده کل سپاه به این دیدار چگونه نگاه می کنید و آیا این سفر دارای نکات منفی امنیتی و نظامی نسبت به ایران بود یا نه؟ 
** به نظر من بعد از اینکه آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند توطئه ها و ترفندهایشان در جهت جدایی انداختن بین ایران و کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان عربی در منطقه ناکام مانده و خنثی شد و از سوی دیگر سفرهای موفقیت آمیز دکتر احمدی نژاد رییس جمهور ایران به کشورهای خلیج فارس عامل وحدت و انسجام بین ایران و کشورهای منطقه گردید به همین دلیل نگرانی های آنها افزوده شد. بعد از مشاهده این پدیده بود که بوش رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به منطقه بیاید و یکبار دیگر به دروغ پردازی و صحنه سازهایی که در سه دهه اخیر نیز شاهد بودیم، بپردازد. بی شک هدف از این سفر جدایی انداختن بین ایران و کشورهای منطقه بود.به خصوص به خاطر تحقق اهدافشان در فلسطین اشغالی و برای پشتیبانی از رژیم اشغالگر قدس و نجات برنامه هایی که در آستانه شکست بود، ناچار به انجام این سفر شد.
به نظر من این سفر هیچ نتیجه امنیتی به دنبال نداشت، چون اقتدار ایران اسلامی خیلی بیشتر از آن است که در آمریکا حتی افرادی فکر کنند می شود به ایران حمله کرد تعداد معدودی هم که به این فکر معتقد بودند بعد از اینکه آژانس بین المللی هسته ای موضع خود را اعلام کرد و به خصوص زمانی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا اخبار واقعی را از ماجرای هسته ای ایران منتشر کردند، برای جبران شکستی که در دو سه ماه اخیر از نظر سیاسی، امنیتی متحمل شده بودند، سفر به خاورمیانه را تدارک دیدند، نه برای تهدید و مقدمه ای برای حمله به ایران. یعنی اینکه اگر بگوییم این سفر برای آماده سازی و تهدید علیه ایران بوده، چنین چیزی اشتباه است. ولی به هر حال آنها به دنبال حفظ شرایط ویژه ای هستند که منافع آنها را در منطقه تامین کند. محاصره نوار غزه یکی از این پیامدهاست. آنها با هدف جلب پشتیبانی کشورهای منطقه(و یا سکوت این کشورها در قبال جنایات صهیونیست ها در غزه) این سفر را انجام داده اند تا بتوانند برنامه هایشان را در فلسطین اشغالی پیاده کنند و امروز محاصره و فشاری که بر مردم مسلمان و مظلوم نوار غزه وارد می شود یکی از پیامدهای اصلی این سفر ارزیابی می شود.
* سرلشکر جعفری شما گفتید که آمریکا ماهیت نیروی واقعی ایران را می داند، شما چه قدرتی دارید؟ قدرت واقعی شما روی زمین چیست؟ آیا فقط از قدرت نظامی صحبت می کنید یا عناصر دیگری در این قدرت وجود دارد؟
** این سوال خوبی است. آنچه که امروز قدرت های مادی بزرگ دنیا را به تـعـجـب واداشته و باعث شده از سوی ایران در برابر قدرت مادی شان احساس خطر کنند، شکل گیری قدرت معنوی و نفوذ اسلام است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) پایه گذاری شد و این در واقع شکل گیری اتحاد و بیداری اسلامی است که امروز به ویژه در جهان اسلام درحال گسترش و توسعه است. اتحاد و بیداری اسلامی می تواند بزرگترین قدرت باشد به ویژه اگر در قالب یک حکومت و یک نظام و یک امتی شکل بگیرد. آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شدت نگران این پدیده بودند. دقیقا امروز این امر به وقوع پیوسته است.. شما می بینید که هیچ وقت از تکنو لوژی تسلیحاتی و سلاح، ابزار، امکانات مادی و ابزار نظامی صحبت نکردم. غربی ها به ویژه امریکا قدرت خود را در سلاح و تجهیزات مادی می بینند.
آمریکایی ها با اسلام ناب سیاسی و انقلابی دشمنی دیرینه داشته و احساس خطر جدی می کنند. پیروزی انقلاب اسلامی از میان همین مردم شکل گرفت و به حول و قوه الهی قدرتی عظیم در حال شکل گیری است. زیرا پشتوانه اصلی این قدرت اولا مردم مسلمان ایران به طور یکپارچه و بسیاری از مسلمانان دیگر منطقه و جهان است.
* با این همه درباره نیروی زمینی شما هم گفتگو خواهیم کرد. به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روشن تر سخن می گوییم که چه امکاناتی برای مواجهه با آمریکا در اختیار دارید اما الان می خواهیم بدانیم در تنگه هرمز چه اتفاقی افتاد (که سرو صدای زیادی به همراه داشت) درباره این ماجرا دو روایت وجود دارد، می خواهم بپرسم چه ماجرایی برای قایق های متعلق به نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز (هنگام مواجهه با ناوهای جنگی امریکایی) پیش آمد.
** اتفاق خاصی پیش نیامد. نیروهای ما وظیفه عادی و جـاری خـودشـان را انـجام می دادند. قبلا نیز همین اقدامات در مورد همه کشتی هایی که از تنگه هرمز عبور می کردند، چه ناوهای جنگی و چه کشتی های معمولی انجام می گرفت. این وظیفه ایست که نیروی دریایی ایران( طبق قوانین حاکم بر آبهای بین المللی) مسئولیتش را برعهده دارد. مسئولیت حراست از تنگه هرمز نیز برعهده سپاه پاسداران است و نیروهای ما درحال انجام وظیفه بوده اند. در واقع از آن ناو امریکایی خواسته بودند که اعلام موجودیت کرده و شناسه خود را معرفی کند. اما چون ناو مذکور یک مقداری از پاسخ امتناع کرده بود با روال عادی مقداری تفاوت داشت، البته نه این چیزی که آمریکایی ها ساخته ، مونتاژ کرده و نشان دادند. برداشت من این است که چون در آستانه سفر بوش به منطقه این اتفاق افتاد، آنها چون می خواستند ایران را به عنوان یک تهدید معرفی کرده و صحنه سازی کنند و عملیات روانی انجام دهند، این سناریو را به اجرا گذاشتند تا سفر بوش مقداری داغ تر و هیجان انگیزتر جلوه کند.
* ژنرال جعفری خواهش می کنم جواب دقیق بدهید تا من این نکته را بفهمم شما تاکید می کنید که هر کشتی امریکایی و غیر آمریکایی که بخواهد از تنگه هرمز عبور کند شما به عنوان سپاه پاسداران یا نیروی دریایی ایران به بازرسی و تحقیق از آنها ادامه خواهید داد؟ آیا منظور دقیقا همین است؟ 
** بازرسی نه، اما شناسه و مشخصات آنها را می پرسیم و از آنها می خواهیم که خودشان را معرفی کنند و آنها نیز طبق قوانین بین المللی دریایی موظف هستند که خودشان را معرفی کنند و حتی شماره بدنه کشتی را بگویند تا ما آن را ثبت کنیم و خود این یک امر طبیعی است که سالها د ر منطقه انجام شده و باز هم انجام خواهد شد.
* یک سوال مشخص در ذهن هر انسانی در منطقه وجود دارد، از بعضی مسئولین ایرانی مانند وزیر امور خارجه ایران نیز این سوال پرسیده شد، این بار از شما به طور مشخص به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران این سوال را می پرسم، اگر آمریکا به شما حمله کند چه می کنید؟ 
** ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس قدرت خود را با تحمل سختی ها و دشواری های زیاد ثابت کرد. ما ثابت کردیم ملتی نیستیم که یک تجاوز خارجی را بپذیریم و تسلیم ظلم و تجاوز بشویم و حق خود را به دیگری واگذار کنیم. در زمانی که صدام به ایران حمله کرد حدود یکسال و نیم ( کمتر از دو سال) طول کشید که ما همه خاک کشورمان و همه شهرهایمان را از جمله خرمشهر باز پس گرفتیم، عراق مجبور به عقب نشینی شد . ایران ظلم و تجاوز را قبول نمی کند.ایـن درسـی اسـت کـه از مکتب امام حسین (ع) در روز عاشورا و در مدرسه عاشورا گرفتیم. ایرانی ها یکپارچه و خوب این درس تاریخی را از امام حسین (ع) آموخته اند. طبیعی است که اگر آمریکا تصمیم بگیرد به ایران حمله کند اولین اقدام ایران دفاع همه جانبه و دفاع با همه توان و »مقابله به مثل» با تمام توانایی موجود خواهد بود. این توان قابل مقایسه با توان قبل از شروع جنگ با صدام حسین برعلیه ایران نیست. آن زمان حدود دو سال از انقلاب اسلامی ما گذشته بود که صدام به ما حمله کرد. حتی آمادگی های اولیه برای دفاع در ایران وجود نداشت. اما با این حال ما بعد از حدود یکسال و نیم دشمنی که همه ابر قدرتهای دنیا پشت سرش بودند( و به آن کمک های همه جانبه می کردند) را شکست دادیم. امروز سی سال از پیروزی انقلاب می گذرد. تجربه جنگ(دفاع مقدس 8 ساله) و سلاح و تجهیزات جنگی زیادی در اختیارمان هست و در این زمینه خود کفا شده و پیشرفت چشمگیری داشتیم. قطعاً آمادگی های اولیه خیلی بیشتری برای دفاع وجود دارد حتی برای حمله (احتمالی) آمریکایی ها.
تنها برتری آمریکا توان تسلیحات هوایی و الکترونیکی از ناحیه نظامی است. ما با توجه به تجربیات گذشته و جنگ های اخیر در منطقه و همچنین مطالعاتی که داشتیم ممکن است از لحاظ ابزار و تجهیزات توان آنها را در اختیار نداشته باشیم. حتی آنها می دانند که شاید حجم سلاحهای پیشرفته و با تکنولوژی بالایشان در دسترس ما نباشد. لیکن با تمهیدات خاصی می توانیم حتی پدافند های هوایی آنها را خنثی کنیم. به هر حال ایران با تمام نیرو و قدرت دفاع خواهد کرد و (دربرابر هر گونه تجاوزی) مقابله به مثل انجام خواهد داد. فکر می کنم ما قادر باشیم یکبار دیگر آمریکا را از اقدامات گستاخانه پشیمان سازیم.
اگر در منطقه ای آمریکایی ها حضور داشته باشند و از آنجا برای حمله به ما استفاده کنند البته این حق مسلم ما است که پاسخ تهاجم این نیروها را به سرزمین مان بدهیم البته من می دانم که این نگرانی در کشورهای اطراف وجود دارد. به هر حال نیروهای نظامی آمریکا در آنجا مستقر هستند. اما اگر جنگ علیه ما شروع شود این حق برای کشوری که مورد هجوم قرار می گیرد، ایجاد می شود که در واقع وقتی نیروهای دشمن علیه ما اقدامی می کنند، با موشک یا هر سلاح دیگری دشمن را هدف قرار دهیم. البته قطعاً این را هم مورد توجه قرار خواهیم داد که ملت و مردم آن منطقه آسیب نبینند و فقط نیروهای آمریکایی حاضر در آن منطقه مورد هدف قرار گیرند. توان و دقت و برد سلاحهای که ما در اختیار داریم این اجازه را به ما می دهد که بین مردم منطقه و نیروهای آمریکایی تفکیک قایل شویم. . همه ما معتقدیم که آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است و وظیفه ماست در مقابل استکبار جهانی بایستیم و به آن ضربه بزنیم و هر کشوری که از او ضربه نظامی دید بر همه مسلمانان است که برای یاری آن کشور اسلامی بپاخیزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات