* آنچه دیگران باید بدانند
با اشاره به اینکه ممکن «یاس نو » اسـت مــجــریــان (وزارتکــشــور و هیات هاى اجرایى )بنابر فرض جناحى عمل کـنـنـد، تـوصیـه کـرد که ناظـران محتـرم شوراى نگهبان از خـود گرایش جناحى نداشته باشند چون براى تعدیل گرایش جنـاحـى مفـروض مجـریـان ، لازم نیست که متصدیان نظارت گرایش جناحى داشته باشند .یادداشت یـاس نو، سپس با مبرى دانستن مجریـان از گرایش جناحى به دلیـل ایـنـکـه نـقـش داورى ندارند، اضافه نمـود :مجریان قـانـونا و اخـلاقـا مـلـزم بـه دادگـرى و بى طرفى نیستند، دوستان اصلاح طلب هنوز باید تجربه کـسـب کـنـنـد تـا یـاد گـیـرنـد کـه نـقـطـه قــوت خـود را کـه انتصابات جناحـى اسـت در هـمـه جـا اعمال کنند . اظهارات رئیس جمهور مبـنـى بـر اینکه ، دست اندرکاران انتخابات نباید وابسته به جناح هـا و گـروهها باشنـد، سرلوحه یادداشت » کیهان «قرار گرفته که مى نویسد :مسئـولان عالى وزارت کشور و ستاد انتخابـات آرم یک حزب سیاسى را بر پیشانى دارند و یا بلندگوى منافع جناح متبوع خود هستند و همین امـر مـى تـواند مـشـروعیـت آنـهـا را در برگـزارى انتخـابـات آزاد از بین بـبـرد، مـتـاسـفـانــه فــرمـان وزیـر کـشـور بــه اسـتــانــداران در عـدم هـمــکــارى بــا هیـات هـاى قـانـونـى نـظـارت ، زیرپـا گذاردن قوانین مربوط به نظارت را عیان ساخت . کیهان در گفـتـگـوى خـود از قول عضو فراکسیون دوم خرداد افزود :اگر مدعى قانـونگرایى هستیم بایدنظـارت استصوابى را هم بپذیریم و افـراطیونى که امروز راى مردم را از دست داده اند، بدانند حرکت مردم از اصل انقلاب جدا نمى شود . این روزنامه در یادداشت دیگـرى اضافه مى کند :عناصر افراطى بیمناکند که مبادا شوراى نگهبان عزم کرده باشد که قانـون را بى کم و کاست اجـرا کنـد واین بـیـم زمانـى بـیـشـتـر مـى شـود که مى بینند این شـورا حاضر به هیچ گـونه مـعـامـلــه اى دربــاره حـذف نـظــارت استصوابى از قانون انتخابات نیست .
* نگاه جدید
طـرفدارى از خاتمـى تـوسط یـک طـیـ از اصـلاح طـلــبــان بــه نــظــر بـا هــدف اصــلاح «مــردمـســالارى » صـورت نمى گـرفت ، بلـکـه بـا هدف فروپاشى جمـهـورى اسلامى بـود .از طـرفى بـرخى از مخالـفـان جـمـهـورى اسـلامـى امـیــدوار بـودنـد کـه مـسـیــر اصلاحات خاتمى سرانجام به نقطه اى برسد که زمام امور حتى از دست خود وى نیـز خـارج گـردد و پروژه عـبـور از خاتمى (پروژهاى که شمس الواعظین ز آن صحبت کـرد )شاید با فروپاشـى نـظـام جـمــهــورى اسـلامـى صـورت مى گـرفت .ایـن روزنامه با مـقـایـسـه خاتمى و گورباچ نتیجه مى گیرد که اصـلاحـات گـوربـاچـ و خـاتــمــى عـلـى رغم دسـتـاوردهـاى مـثـبـتـى که داشتنـد، هـر دو بـا شـکـسـت مـواجـه گـردیـدنـد .از شـکـسـت اصـلاحـات گــوربــاچــ در شــوروى 12 ســال مى گذرد و دومى در عین خاتمه نیافتن تـاریـخـى ، بـه اعــتــراف چـهـره هــاى اصلى اش بـه پـایـان کـار خـود رسـیـده است .مردمسالارى از قول غلامرضا عبدالـوند ـ عضو فـراکسیون مشـارکت ادامه مى دهد :ممکن است گروههاى دوم خرداد مانند گذشته نتوانند موفقیتچندانى کسب کننـد، در واقع مردم بـه جناح چپ بدبین شده اند .وى مدعى شـد :انـتـظـار نـداریـم کــه 18 گــروه سیاسى تحت تشکیـلات دوم خرداد، بیانیه اى بدهند و کاندیداهایى معـرفـى کنند، زیرا اصلا چنین اتفاقى نخواهد افتاد . سـخـنـان لـطـ الله مـیـثــمــى ـ مدیرمسـؤول ماهنامه چشم انداز ایـران نیز در روزنامه » همبستگى «انعـکـاس یافته که یادآور شده است :من معتقدم که اصلاح طلبان گاهى از قانـونمنـدى در جامعه عـدول کرده اند، مثلا بعداز دوم خرداد اگرچه اصلاح طلبان با شعار قانونگـرایى پیروز شدند اما عـده اى ازآنها شعار تغییر قانون اساسى را دادند، ایـن هـمـان فــرصـت سـوزى اسـت . درحالى کـه راى دوباره مـردم به رییـس جمهـور نـشـان داد کـه مـردم به شـعـار قانونگرایى با محوریت قانـون اساسى راى داده اند .
* دو قطبى کردن فضاى سیاسى
دو قطبى کـردن فضاى انتخابـات «رسالت » از جمله ترفندهایى است که به عنوان دستمایه اصلاح طلـبـان از آن یاد کرده و مى نویسد :با دو قطبى کردن فضاى سیاسى و فرار یکى از دو قطب از پـاسـخـگــویــى کــه مــراکـز مــهــم پاسخگویى به مـطـالـبـات مردم را نیـز برعهده دارد، مى تواند مردم را در بـرابر فضاى سیـاه و سـفـیـدى قـرار دهد کـه لاجرم معضلات اجتماعى را به قطب سیاه برگشت مى دهند .در حقیقت بـا چنین رویکردى ، اپوزیسیون در قدرتى شکل گرفته که پدیده هاى غیرمرتبط با مطالبات اصلى مردم را دایما وارد عرصه مبادلات سیاسى جامعه مى کنند .
* هشدار مـحـافـل مـطـبـوعاتـى در خصوص پروتکل الحاقى
هشدار » اعتماد «براین است که ، خاطـره تلخ قـراردادهاى ننگیـن نـبـایـد برسر میز مذاکـره با آژانس انرژى اتمـى کرار شود . جامعه جهانى بایـد نـگـرانى هـاى آمریکا را درک کند .ایـران هشت سال در نبـردى نابـرابر مقـاومت کـرد .حال دستیابى به فناورى هسته اى حق مسلم ایران است .مردان دیپلماسى ما نبایـد پاى هر قـراردادى را امضا کنـنـد و اگـر نمى توانند منافع ملى را پاى میز مذاکره به دست آورند، دست کم اجازه دهند شجاعانه بایستیم . البته این هشدار نیز در یادداشـت مطمح نـظـر قـرار گرفته کـه «انتخاب » مى نویسد :نباید گمان کـرد که الحاق به این پروتکل مشکلات ما با آمریکا واروپا را حل مى کند و آنهـا از تـشـدیـد فشار علیه جـمـهـورى اسلامى دسـت برمى دارند .هیچ تضمینى وجود ندارد که دشـمـنـان گـام تـازه اى را عـلـیـه مـا برنـدارند و پذیـرش شرط جدیـدى را از ما طلب کنند ! پـرده اى دیگـر از ایـن «رسـالـت » ماجـرا بـرداشتـه و آورده است :هـدف اسراییل در منطقه تضعی جمـهـورى اسلامى و تبدیل به قدرت بلامنازع در خاورمیانه و پى گیرى اهداف شوم خود مى باشـد .درحالى که اجراى فعالیـت صـلـح آمـیــز هـسـتـه اى و پـیـشــرفـت اقتصادى ، علمى ، صنعتى ، پزشکى و کــشـــاورزى ایــران مــانــع اجـــراى سیاست هاى اسراییل در منطقه خواهد شد . بالاخـره » کیهان «هم بـا اشـاره به مطلب روزنامـه دى ولت که ادعا کرده بـود، 25 درصـد از بـودجـه آن تـوسط آمریکا تامین مى گردد، نوشته است : بیم ما این است که فردا خبرچینان بخش تسـلـیـحـاتـى 6 CIA، MI و موسـاد بجاى بازرسان آژانس به ایـران بیایند، پس البرداعى چگـونه مى تواند با تـوجه به قطعنامه اهانت آمیز شوراى حکام به ما اطمینان دهد؟