* در چارچوب سیاست آمریکا، چرا عراق انتخاب شد؟
** آمریکایى ها در استـراتژى جدید خود به چند دلیل خاص کشور عـراق را مدنظر قرار دادند :اولا جداى از نفرت داخلى نسبت به حکومت عراق ، این حکومت در افکار عمومى و نظام بین المللى نیز داراى سابقه بدى بود، اقدام به دو جنگ بزرگ (جنگعلیه ایران و کویت )نیز آن را به عنوان هدفى آسان براى آمریکایى ها درآورد . از سوى دیگر عراق در کانـون خاورمیانه قرار دارد؛ یعنى اینکه در مـرکز چند کشور اصلى منطقه (ایران، سوریه ، مصر و عربستان )است که از نظر آمریکا مى بایست دچار تغییراتى گردند .از نظر آنها تغییر در عراق مانند یک بازى دومینو، سایر کشورهاى همجوار را به هراس مى افکند، به گونه اى که یا تغییرات مورد نظر آمریکا را بپذیرند و یا اینکه سقوط کنند . لذا عراق در دستور کار قـرار گرفته و بالطبع این حمله پایان کـار نـبـود، بلکه باید در عراق دولتى روى کار مى آمد که به شکل بازى دومینو این تغییرات را در سطح منطقه ایجاد مى نمود .
براى شکل گیرى چنین دولتى امنیت سازى در عراق مهمترین گـام بـود که آمریکایى ها در ایـن رابطه به شدت با چـالـش روبرو شدند .در هر حال تـرکیبى از القاعده ، نـیـروهاى بعثى و گـروه هـاى جهادى باعث شدند تا آمریکا به طور روزانه با تلفات نظامى مواجه گردنـد و در واقع با طولانى شدن ایـن روند نیز ضربه مهمى به جایگاه و اعتبـار جـرج بوش در نزد افکار عمومى آمریکا ار ود شده است .از همین رو پس از مذاکرات برمر در واشنگتن بحث انتقال قدرت در عراق تا تابستان سال آینده مطرح شد . این سیاست اگر چه عقب نشینى از مواضع اولیه آمریکائیهاست اما به صورت یک تاکتیک و به شکل مـرحله اى مطـرح مى گردد .استراتژى آمریکایى ها بـه گونه اى نیست که همه چیز را به عراقى ها واگذارند .بلکه همچنان مى خواهند به عنـوان بازیگر اصلى در عـراق بمانند .حتى اگر فضاى انتخـابـات آزاد در عراق و حکـومت غیـردلخـواه آنهـا روى کارآید آنها باز حاضـر نـمـى شـوند از ایده هاى هژمونى خود دست بردارند .