تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۶۷۲۵۸

وال استریت ژورنال: اوکراین هدف بعدی روسیه؟

اشاره: "درحال حاضر و پس از حمله روسیه به گرجستان این سوال مطرح است که آیا روسیه بار دیگر قصد دارد به کشورهای شوروی سابق حمله کند یا فقط به فکر حمله به گرجستان بوده است؟"

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) روزنامه‌ی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است: "به نظر می‌رسد که حمله به گرجستان بخشی از یک طرح بزرگ تدوین شده از سوی کرملین بوده است و صرف این که بگوییم روس‌ها فقط به گرجستان فکر می‌کنند یک اشتباه محض است. اخیرا یک هیات اروپایی به ریاست نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه به روسیه سفر کرد تا مسکو را متقاعد کند نیروهایش را از خاک گرجستان خارج کند. اما در نهایت به وضوح مشخص است که جنگ کوتاه میان گرجستان- روسیه آغازگر یک تغییر جدی در اولویت سیاست خارجی مسکو است.یکی از این اولویت‌ها جبران دارایی‌های از دست رفته روسیه به خاطر فروپاشی شوروی سابق در سال 1991 است. حال روسیه چگونه به این هدف دست می یابد؟ پاسخ روشن است؛ با تسلط بر امور داخلی، اقتصاد و جهت گیری‌های سیاست خارجی جمهوری های شوروی سابق."این گزارش افزوده است: "روس‌ها به شدت با گسترش ناتو و عضویت گرجستان و اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی مخالفند و حتی تهدید کرده‌اند که در صورت پیوستن این دو کشور پاسخ دندان شکنی به این اقدام بدهند. شاید هم حمله به گرجستان ثابت کرد روس‌ها در این راستا بسیار جدی هستند.مقامات روسیه به طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرده‌اند که حتی مسکو حاضر است به خاطر مقابله با اقدام این دو کشور شوروی سابق از عضویت در جی هشت، سازمان تجارت جهانی و روابط با اتحادیه‌ی اروپا بگذرد.به جز استونی و لتونی جایی که شهروندان روسی تقریبا یک چهارم جمعیت این دو کشور را تشکیل می دهند، به نظر می رسد هدف بعدی روسیه، اوکراین باشد.
کی‌یف بارها با سیاست‌های ضد روسی خود از جمله گرایش به آمریکا و غرب و تمایل شدید به پیوستن به ناتو خشم کرملین را برانگیخته است. تقریبا از هر پنج شهروند اوکراینی یکی روسی است (حدود هشت میلیون نفر) اکثرا در شمال شرقی اوکراین و در مجاورت مرز روسیه زندگی می کنند.ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه پیشتر نسبت به تمامیت ارضی اوکراین بی توجه بوده است. وی در اجلاس ناتو در بخارست در آوریل گذشته خطاب به جورج بوش، رییس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرده بود که اوکراین حتی یک کشور واقعی هم نیست و بخش اعظم خاک اوکراین برای روسیه است.سفر اخیر دیک چنی، معاون بوش به اوکراین نگرانی‌ها را در مورد حمله روسیه به اوکراین نشان می دهد.چنی در این سفر به مقامات اوکراین اعلام کرد که واشنگتن به دولت کی‌یف متعهد است و این کشور برای پیوستن به ناتو راه درستی را در پیش گرفته است و کاخ سفید نیز از این اقدام حمایت می کند." وال استریت ژورنال می نویسد: "از نظر روس‌ها درحال حاضر هیچ جایی بهتر از اوکراین برای ایجاد یک بحران سیاسی و تغییر رهبری در آن وجود ندارد.با توجه به اختلافات میان روسیه و اوکراین بر سر منازعات سیاسی و موضوع شبه جزیره کریمه، تقابل این دو کشور در آینده می تواند محتمل باشد.
درسال 1997 زمانی که پیمان دوستی و همکاری میان بوریس یلتسین و لئونید کوچما، رییسان جمهور وقت دو کشور روسیه و اوکراین امضا شد اکثریت پارلمان روسیه با به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه به عنوان بخشی از قلمرو اوکراین مخالفت کردند.سیاستمداران ملی گرای روسیه از جمله یوری لوژکف، شهردار مسکو بارها به شبه جزیره کریمه سفر کرده‌اند تا نشان بدهند که این شبه جزیره برای روس‌ها است.لوژکف درمورد شهر سواتستوپول اوکراین نیز می گوید این شهر جزو قلمرو روسیه است و باید جزو‌ قلمرو روسیه محسوب شود.با توجه به احتمال تلاش روسیه برای تصرف این شهر و شبه جزیره کریمه به نظر می رسد که نیروهای مسلح اوکراین دراین شبه جزیره و شهر با جدیت بیشتری فعالیت می کنند و آماده هرگونه تقابل با نیروهای روسی هستند.همانند مناقشه گرجستان در صورت حمله به این شبه جزیره و شهر سواتستوپول نیروهای روسی برای حفاظت از شهروندان خود وارد عمل خواهند شد و بعید نیست درگیری‌ای شبیه تقابلات در اوستیایی جنوبی روی دهد."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات