صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۶۷۲۹۶

رو به گرماى انتخاب اسفند


آنچه از فـرمایشات مقـام مـعـظـم رهبـرى در نماز عید فـطـر مـورد توجـه مطـبـوعات قـرار گرفت ، بـه ویـژه این جمله ایشان در مورد انتخابات مجلس هفتم بود که از آن به عنـوان یک حادثه ملى یادکرد بودند . همین یـک جـمـلـه رهبر مـعـظـم انقلاب کافى بود که موضوع انتخابات به نحو غیرمنتظره اى در مطبوعات داغ شود؛ چندانکه تقریبـاً موضوع اصلـى همـه روزنامه هـا را به خود اختصـاص داد . نسیم صبا به نقل از سـخـنـگـوى دولت با تیتر درشت نوشت :انتخابات آتى مـى تـواند فـرصت طلایـى ایـجـاد کند .تیتر اصـلـى ایـن روزنامه نیز بـه سخنان محتشمى پور ـ رئیس فراکسیون دوم خرداد اختصاص یافته بود که گفته بود، شکاف در جبهه دوم خرداد جناح محافظه کار را پیروز مى کند . روزنامه تـوسعه نیـز در تـیـتـر اول خود به تشکیل ستاد انتخـابـات اشـاره داشت که دو هفته فرصت براى آخرین تصمیمات باقى مانده است .توسعه به نقل از مرتضى مبلغ ، خبر از قطعیـت شمارش آراء بوسیله رایانه داد .
آفتاب یزد سخنان محتشمى را با بـزرگتـریـن تـیـتـر پـوشش دارد ::» اگـر مجلس هفتم به دسـت محافظه کاران بیفتد تصـویـب بـرخى قـوانین سال هـا «.کشور را مبتلا خواهد کرد مردم سـالارى هم تیتـر اول و دوم خود را به موضوع انتخابات اختصاص داده و در صـفـحـه اول خـود، اظـهـار امیـدوارى محتشـمـى پـور را به نتـایـج رایـزنـى مـجـلـس و شـوراى نـگـهـبـان منعکس کرده و به نقل از وى نوشت : چه شـوراى نگهبـان بـه روش گذشتـه عمل کـنـد یـا روش جدیـدى را اتخـاذ کند، مشارکت مردم تأثیر مستقیمى بر آینده نظام دارد . روزنامه اعتماد نیز با تیتر » کلـیـد طلایى حضور مـردم در انتخابات «به استقبال این مـوضوع رفته و ذیل آن بـه نـقـل از هـرمـیـداس بـاونـد نــوشـت : چنانچه مشارکت مـردم مثل انتخابات شوراها در انتخابات مجلس هم اندک باشد، مـجـلـس بـا تـرکیب اکـثـریـت غیراصلاح طلب تشکیل خواهد شد . روزنامه صداى عـدالـت نـیـز بـه شکل دیگرى با سایر مطبوعه هاى فوق همـراه شده و در تیـتـر نـخـسـت خـود نوشت :چهار شرط آیت الله مشکینى بـراى انتخاب نمـایـنـده صـالـح ؛ راى سفید ندهیـد،از رفتن به پاى صنـدوق تخل نکنـیـد، بـه آدم نـاصـالـح رأى ندهید چرا که مى بینیم در مجلس چـه مى گذرد، به آدم با تقدس و سابقه دار رأى بدهید .
* سناریوى اعلام و تکذیب در این میان ابرار 9.9 در یک تیتر درشــت از چــرخـش مــجــدد حــزب مشـارکت خبر داده و به نقـل از عـلـى مزروعى ـ رئیـس فراکسیـون مشارکت نوشت :احتمـال عـدم شـرکت حزب مشارکت در انتخابات مجلس هـفـتـم وجـود دارد .درسـت فـرداى آن روز، نسیم صبا بـا درج مصاحبه بهزاد نبوى بـا روزنـامـه الایـام در تـیـتـر اول خـود نوشت :عدم شرکت در انتخابات بـه معناى پذیرش شکست است .که یک روز بعدهم نبوى اساس گفتگوى خود را با الایام تکذیب کرد . در همیـن حـال روزنامـه رسالـت دوشنبه 9.10 در تیتر اول خود از عدم ائتلاف مجمع روحانیون مبارز با حزب مشارکت خبر داد .این مطلب را دبیر کـل کــنــگــره مـجــمــع روحـانــیــون حجت الاسلام دکتر مقـدم نـیـز بـیـان کـرده بـود کـه از سـوى روزنـامـه هـاى انتخاب ، جوان و ایران مـورد استقبال قرار گفت .اگرچه این خبر به سرعت تکذیب شد اما یاس نو در شماره 217 خود در پاسخ به آن در صفحه اول خود بـه نــقــل از مــیــردامـادى نــوشــت : مـى خـواهـنـد مـشــارکـت و مـجـمــع روحانیون را در مقابل هم قرار دهند . معاون دبیـرکل مشارکت گفـت : جناح مخال اصلاحـات قـصـد دارد جبهه مـشـارکت و مجـمـع روحانیـون مبارز را رویاروى یکدیگر قرار دهد و طبیعى است که ما کاملا از این مساله پـرهیز مى کـنـیـم و بـه طـور جـدى در تلاش هستیم با گروههاى دوم خردادى به طور عام و مجمـع روحانیون بطـور خاص در ارتباط نزدیک باشیم .
از سوى دیگر روزنامه نسیم صبا 9.11 با درج خبر تکذیبه دکتر مقدم ، تـیـتـر اول خود را بـه اظـهـارات رئـیـس فراکسیون دوم خرداد اختصاص داد که گـفـتـه بـود :ائـتـلاف گـروه هــاى دوم خـردادى دیـدگـاه خـاتـمـى و کـروبـى است . و محمـد دوامى در ستـون نقـد و نظر رسالت خطاب به آقاى مقدم آورده بـود :کــارى بـه ائـتـلاف مـجـمــع بــا مـشــارکـت نــدارم امـا اگـر مـجــمــع روحـانــیــون حـزب مـشــارکــت را در چارچوب قانون اساسى مى داند با یک مواضع جدید از سـوى مجمع روبـرو هستـیـم چـرا که مـشـارکت در کـنـگـره چهارم و پنجم خود از جدایى نهاد دین با سیاست خبر مى دهد .آیا این تفکر سکولاریستى با قانون اساسى سازگار است ؟
* تاکیدهاى رئیس جمهور در هر حـال آنـچـه در ایـن مـیـان مـوضـوع انتـخـابـات را بیـش از پـیـش حرارت مى بخشد، سخـنـان ریـاسـت محترم جمهـورى خطاب به مسئـولان هیاتهاى بازرسى است . در انعکـاس سـخـنـان «رسالت » خاتمى نوشت :کسى که نظام را قبول ندارد، صلاحیت نمایـنـدگـى نـدارد . نیز در تیتر اول خود به نقل «انتخاب » از رئیس جمـهـور نـوشت :دشـمـنـان بـزرگـى داریـم دعـواهـایـمـان را کـنـار بگذاریم .اما روزنامه هایى که خود را مدافـع رئیس جمهـورى مى دانستنـد، سعى کردند با تیترهاى خود از عناصـر اساسى سخنان خاتمى چـشـم پـوشى کنند ..چنانکه » مردم سالارى «تیتر اول خود را به همین موضوع اختصاص داده و نوشت :قهر کردن با صندوقهاى رأى مشکلات را حل نمى کند .آفتاب یـزد هم تـرجیـح داد ایـنـگـونه بنـویـسـیـد : پیشنـهـاد خـاتـمـى بـراى مقابـلـه بـا رد صلاحیتهاى گـسـتـرش احتمالـى ایـن است که نخبگان ، شخصیتها و مدیران کارآمد کاندیدا شـوند .روزنامه دولتى نیز با حروف درشتى به نقل از «ایران » خـاتـمـى نـوشت :سـخـت گـیـرى هـا کارساز نیست و » تـوسعه «نیز اینگـونه برجسته سازى کرد که اگر بخواهیم یک جـریـان در مـجـلـس شــرکـت کـنـد، دیـکـتـاتـوریــم .امــا در ایــن مــیــان دست به یک شیوه دیگـر «همبستگى » زده و سخنان آقاى خاتمى را با آیت الله مصبـاح یـزدى مقایـسـه کـرد که گفـتـه بودند، » خاتمى :اگر مـردم به صحنه نیایند مـمـکـن است باندها بـیـایـنـد .
مصبـاح یـزدى :انتخـابـات بـه انـدازه مسائـل روزمره هم براى مـردم اهمیت ندارد . در یـک گـام «صـداى عـدالـت » جلوتر فقط به انعکاس سخـنـان آقـاى مصبـاح یـزدى پرداخته و در تـیـتـر اول خـود چنـیـن نـوشت :انـتـخـابـات از مـسـائـل سـاده روزانه بـراى مـردم کـم ارزش تر اسـت .درحالى کـه روزنامـه رسالـت از قـول آقاى مـصـبـاح یـزدى نوشت :بـرگزارى انتخابات صـحـیـح لازمه حفظ نظام اسـت و تـشـخـیـص کاندیداى اصلح از واجبات است امـا متاسفانه اهمیت مسأله و وظیفه ما در قبال آن بـه درستى مشخص نـشـده بـه طورى که هنوز بسیارى از مردم تصور مى کنند، شـرکت در انتخابات حـقـى است که مى توانند از آن بگذرند . * ذهن خوانى روزنامه رسالت به نقل از دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامى نـوشت :این جمعیـت یـک تـقـاضـا از جـنـاحـهـا . گروهها و افـراد و شخصیتهاى مطـرح دارد و آن اینکه ، بگـذاریـد کـه رقابت سالم صـورت پذیرد تا تضمینـى بـراى برگـزارى یک انتخابـات پرشـور و آزاد باشد . حبیب الله عسکراولادى با انتقاد از کـسـانـى کـه مـى گـویـنـد، جـنـاح اصولگرا خواهان مشارکت حداکثرى نیست ، گـفـت :چـرا آنچه در ذهـن خـودتان هـسـت بـه دیـگـران نسـبـت مـى دهـیـد؛ ایـن ذهـن خـوانـى هـاى تـصـنـعـى فــضــاى رقـابــت را آلـوده مى کند .
از سوى دیگر یـاس نـو )9.11) ستون حرف نو را اینگونه آغاز کرد :در آستانه انتخابات مجلس هفتـم جـنـاح راست دچـار مـواضع ضد و نقـیـضـى است .از سویى در تبلیغات ظاهرى ، افراد شاخص این جناح سعـى دارند، نشان دهند که بـرایشان اصل برگزارى یک انتخابات آبرومند توأم با مشارکت گستـرده مردم بسیار مهم تر از نـتـیـجـه انتخابات است و از سوى دیگر پاره اى از عناصر مؤثر این جناح قادر نیستنـد که از مشى و مرام عدم تحمل مخال و یکه تـازى در عرصه سیاست دسـت بردارند . ایـن درحالى است که در هـمـیـن شماره از این روزنامه به نقل از سعیـد حجاریان که در مراسم پنجمین سالگرد تـأسـیـس حــزب مـشــارکـت سـخــن مـى گـفـت ، مـى نـویـسـد :یــکــى از چیزهاى مهم براى حزب ما، دست و پنجه نرم کردن با وقایع است .5 سال اخیر فحش شنیده ایم اما سـخـتـى کـه ندیدیم .سختیهایى که من مى گـویـم سختیهاى قـبـل از انـقـلاب اسـت کـه مردمى ساخت ... وى افزود :الان که چیـزى نشـده است اینها فحش و دستگیرى است که مهم هم نـیـسـت بـایـد آمـاده روزهاى سخت ترى براى کار باشیم .
درحالى که حجاریـان از روزهاى سخت و نیاز حـزب به مردان پولادیـن سخن مـى گـفـت چـنـانـچـه گـویـى او شـرایط پـس از انتـخـابـات را بهـتـر از همفـکـرانش درک کـرده و آنها را بـراى شـرایـط احـتـمـالـى شـکـســت آمــاده مى سـاخـت ، دبـیـرکل ایـن حـزب بـه گونه اى متفاوت سخن از ماندن و بودن به میان آورد . روزنامه شـرق سه شنبه 9.11 بـه نقل از محـمـدرضا خاتـمـى نـوشت : حزب مشـارکت بیش از آنکه بخـواهد اسلامى بـاشـد مى کـوشد یـک حـزب انسانـى بـاشـد کـه در جـهـت دفـاع از حقوق انسانها حرکت مى کند . روزنامه رسالت در ستون دیدگاه خـود نـوشت :آیـا فـضـاى رقابـتـهـاى انتخـابـاتـى مـجـلـس هفتـم مـسـیـرى رادیکالیزه را طى خواهد کرد؟ واقعیت این است کـه روند رادیکالـیـزه شدن ، مدت هاست آغاز یدن یـافـتـه است . پژمان کریمى در این یادداشت متذکـر مى شـود؛ البتـه رادیکالها بیـش از هـر کس متضرر مى شوند زیرا در صـورت تحقق شـرایط مذکور افـراطى ها بـراى همیشه از صحنه سیاست و تـکـاپـوى مشارکت سیاسى حذف خواهند شد .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات