صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۶۷۴۷۴
تحلیل تیترهاى «یاس نو» در آبان

براى دور زدن مردم


بدون تـردید مطبـوعات در هر جامعـه اى نـقـش تعیین کـنـنـده و تـاثـیـرگذارى بر مسائـل مـخـتـلـ و چگونگى جذب اذهان دارند .چندانکه در این راستا مى تـوانند با بـرجسته سازیهـا و بـزرگنمایى ها مـسـیـر واقعیت را منحرف کنند و یا با در انداختن واژگانى که داراى جذابیتهاى ظـاهـرى هستند سعى در تشویـش اذهان عمومـى دارند تا از این طریق هم بـه مخاطب خود بگویند که چـگـونه فکر کنـنـد وهم به چى فـکـر کنند .در این زمینه در کشور ما نیز این نقـش تـوسط برخى از مطبوعات ایفا مى شـود ولى آیا مى توانند در جذب مخاطب موفق باشند؟ جواب این سؤال را شاید چندیـن بـار مـردم از طریق حضور در صـحـنـه هـاى مختل داده باشند اما شگردهایى را که براى به دست آوردن دل مردم در برهه زمانى اى که با شعـارگرایى و بیگانه با عمل از دست داده بودند تنها در حد واژگانى چند بـود .واژگانى که با تـهـدیـد و رعـب و وحشـت شروع شد و مصاحبه ها و مقالات و تیترهاى پرآب و تاب را به خود اختصاص داده بودند .
حال سؤال این است که آیا تمسک به بـرخـى واژگان تهدیـدزا که تنها باعث تغذیه دخالت بیگانگان در امور داخلى کشور مى شود مى تواند کارساز باشد؟ مطلب زیر به استناد از دوره یک ماهه انتـشـار یـاس نـو روزنامـه اى کـه بـا مشـخـصـات و مـخـتـصـات » بولتن «بـیـشـتـر جـور درمى آمد، تهیه شده است . حقوق بشر، دموکراسى ، عدالت ، تبعیض علیه زنان ، قتلهاى زنجیره اى ، سوژه هاى افسانه نوروزى ، فروهرها، زهرا کاظمى ، شیرین عبادى محور توجه این روزنامه در این دوره بوده اند . تیتر گزارش ما برگرفته از ستون نوشتار آخر یاس نو بیست و نهم آبانماه مى باشد . روزنامه یاس نو، روز اول آبانماه سال جارى در صفـحـه سو م خـود از قـول » سعدایـى «نـایـب رئیـس فـراکسـیـون مشـارکـت حضور اصلاح طـلـبـان را در انتخابات آیـنـده مـشـروط به بـرآورده شدن شـرایطـى مى داند .یاس نو به نقل از او نوشت ::» روند امور به گونه اى بوده که از مـردم سلب اعتماد شده است «و «سلب اعتماد » مشخص نکرد که چه کسانى از مردم .«رأى آنان را به بازى نگرفتند » کردند یا به قول او یاس نو در همین تاریخ از پرونده پروتکل الحاقى به » بحران «تعبیر کـرد و با تیتـرى کاملا تهدیدگـرایانه .«از تجربه پروتکل الحاقى عبـرت بگیریم » ::نوشت یا در نـوشـتـه مقـالـه گـونه اى کـه در صـفـحـه 7 خود مى نویسد با مثالهایى که مى زند سعى نمـود القاء کند که در کشور حقوق زنان رعایت نمى شود .
اشاره یاس نو، در شمـاره هاى متعدد به » مـرگ زهرا کاظمى «، » پرونده افسانه نـوروزى «، » موضوع «تفـاوت حقـوق زن و مرد » و «اقلیت هـاى مـذهـبـى است . یاس نو در روز سـوم آبان صفحـه 8 خود را به درج پیامهاى مخاطبین سایت بى بى سى اختصاص داد .موضوع محورى این مباحث شیرین عبادى بود البـته این روزنـامه تـیتر نـخست خـود را به پروتـکل الحاقى و عکس نخست نیم صفحه اول را به شیرین عبادى اختصاص داد .در هـمین حال درج تصویر شیرین عبادى در صفحات اول و دوم و دهم تکرار شد . نـیـم صـفـحـه اول یاس نـو شـشـم آبـان نـیـز بـه مـوضوع هاى جنجـال آفـریـن بـراى وانمود کـردن عدم رعایت حقـوق بشر در ایران اختصاص یافت .و بـه کنایه اى معنـادار از رئیس جمهور روى آورد، از آنجا که حجت الاسـلام خـاتمـى جـایـزه نوبـل را سیـاسـى خوانده بود یاس نو به نقل از عبادى نوشت ::» اگر من بودم ، جایـزه صلح نوبـل ر ا به خاتمى مـى دادم .«در همین نیم صفحه اول موضوع زهرا کاظمى مجدداً پس از بارها نیز پیش کشیده شد و صفحه دوم نیز به بحث زندانها، اظهارنظرهاى طی موافق خود در خصوص وضعیت زندان و زندانیها پرداخت .
هفتم آبان نیز ایـن روزنامه به موضوع مرگ زهرا کاظمى پرداخت و این موضوع را همراه با نوبل شیرین عبادى به عنـوان مهمترین مشغله ذهنى شـهـروندان مطرح کرد . یاس نو هشتم آبان ماه را با تیتر افکار عمومى در انتظار اقدام قوه قضائیه بر اى قتل زهرا کاظمى شروع کرد و شیریـن عبادى را به عنوان یک عنصر مهـم در درخـواست از خاتمـى بـراى رسیـدگـى بـه وضعـیـت » زندانیان سیاسى «قلمداد کرد . در همین شـمـاره بحث تقاضـاى مـعـاون وزیـر خارجه آمریکا در جلسه کنگره را براى مذاکره با ایران مطرح ساخت .احمد شیرزاد چهره اى که جمهورى اسلامـى را به دروغگویى متـهـم کـرد، در یادداشتـى «مهم » پرونده زهرا کاظمـى را براى تک تک ایـرانیان دانست و در ابتداى یادداشت خود سعى کرد با نقل و قول از رسیدگى نمایندگان مجلس به مسائل معیشتى مردم به گونه اى سرباز زند . یاس نو در همین شماره به مصاحبه اختصاصى با شـیـریـن عـبـادى پـرداخت و با تیـتـر » مـعـتـقـد بـه اصلاحات هستم «سر سخن خود را با وى آغاز کرد . یاس نو در صفحه پایانى به طور کامل سخنان شیرین عبـادى در دانـشـگـاه امـیـرکـبـیـر را منـعـکـس کـرد .
خوانندگان به یـاد دارند که در همین جلسه عبادى بـا محمد ملکى و پیمان دست داده بود به همین جهت او از سوى نیـروهاى مذهبى به نقـض قـوانین شرعى متهم گردید . یاس نو مهمتریـن دغـدغـه خو د را در روز دهـم آبانماه نیز به مـوضوع حقـوق بشر در ایران اختصـاص داد و با این تیتر » نگذاریم حقوق بشر به چالشى دیگر تبدیل شود «به گفتگو با افرادى پرداخت تا چنین وانمود شود این یک نگرانى عمومى است . این روزنامه در این شماره نیز نتوانست از شیرین عبادى غافل شود و در صفحه نهم خود موضوع نوبل عبادى را با گفتگوى تمدنهاى رئیس جمهـورى تلفیق کرد .در همین شماره حمیدرضا جلایى پور به تحلیلى در مورد پویش زنان ایرانى پرداخت و صفحه دهم خود را که مختص جامعه مدنى بـود به مصاحبه با نـوشین احمدى خـراسانى و مسألـه قـتـل افسانه نـوروزى و صفحـه دوازدهم خود را نیز به مساله نوبل عـبـادى و خودکشـى زنان اختصاص داد .ایـن درحالیست کـه سـتـون » نـوشتـار آخـر «خـود را بـه ابـراهیـم یـزدى در خصوص اتحادیه اروپا حقـوق بشر با محوریت ایران تقدیم کرد .
یازدهم آبانماه تنها شـمـاره اى که در صفحـه او ل آن خبرى از شیرین عبادى نبـود ولى این بار » نـوشتار اول «خود را به » حقـوق بشر، تعامل بـدون التزام «و باز هم با محوریت ایران قرارداد و این تنها شمـاره اى بـود که نام شـیـریـن عـبـادى در لابـه لاى سـطـرها و ستونهاى ارگان مشارکت یافت نمى شود . یاس نو دوازدهم آبانماه را با بازتابهاى حکم هاشم آغاجـرى شروع مى کند و گـزارش ویـژه اى به پرونـده داریوش زاهدى از زندان تا آزادى اختصاص مى دهد . نویسـنده ستون تکـلی ما و حقـوق بشر در صفحـه دهم یاس نو به استدلال مخالفان پیوستن به طرح تبعیض علـیه زنان کـه » با فرهـنگ ما سـازگارى ندارد «، بـه راحتى «کدام فرهنگ ؟ » فرهنگ ملى را زیرسؤال مى ب رد و مى پرسد در همین شـمـاره کارشناسان یاس نو که دیـگـر بـراى بـه دسـت آوردن رضایـت مـردم بـه دسـت و پـا افتاده اند شوراى نگهبان را زیرسؤال مى برند و با تیتر سعى مى کنند «شوراى نگهبان قانون شکنى مى کند » دل مخاطبان دیرینه را به دست آورند . یاس نو در سیزدهم آبانماه مجدداً شوراى نگهبان را هدف قرار مى دهد و با تیترى التهاب آمیز سعى در تشویـش اذهـان عمـومـى دارد » بى اعتنـایـى شـوراى «نگهبان به مصوبه انتخـابـاتـى مـجـمـع تـشـخـیـص سخنگوى مشارکت در صفحه سوم خود دوباره بحث هاشم آغاجرى و زهرا کاظمى را پیش مى کشد ضمن اینکه یادى هم از عباس عبدى مى کند .
بحث شیرین عبادى در چهـاردهم آبانماه دوباره در نیم صفحه اول یاس نو تکرار مى شود اما به طرزى دیگر، با زهرا کاظمى آمیخته مى شود و نهایتاً تیتر این روزنامه این است » شیرین عبادى وکیل زهرا کاظمى شد «در همین حال خبـر چند سطـرى خبرگزاریهـاى داخلى و خارجى به یک صفحه یاس نو تبدیل مى شود «لیگابـو » ضمن اینکه صفحـه آخر خود را به سخنان نماینده ویژ ه آزادى بیان در تهران اختصاص داده بود . رضـا خـاتمـى هـم دعـوت خـود را براى هـمـکـارى بـا اپوزیسیون تکذیب کرد . این روزنامه تیتر پانزدهم آبان خود را به مذاکرات گزارشگر ویـژه آز ادى بیان در تهـران اختصـاص داد . در صفحات داخلـى نیم نگاهى بـه پـروتکل الحاقـى داشته و در صفحه آخر خود بحث هاشم آغاجـرى را پیش کشیده است . یاس نو هفدهم آبـانمـاه را کـه روز اول هفته بـود دوباره با تب و تاب سلولهاى انفرادى شروع کرد و در ستون نگاه دیگر، نویسنده از ضرورت سه خطر عمده تا انتخابـات مـجـلـس سـخـن مـى گـویـد » پـروتکـل الحاقى «، » حقوق بشر «و » نظارت استصوابى .«در این نوشته وضع معیشتى و مشکلات اقتصادى هرگز جزء خطرهاى خنثى هم قلمداد نشد .
این روزنامه ستـون » نوشتار قضایـى «خـود را به یعنى شیرین عبادى ، زیـبـا «چندین نگاه به سـه زن » کاظمى و شهره نیک پور پرداخت . تیتر هجدهم آبان تعجب نویسنده را برانگیخت ، بوى امیدوارى از آن به مشام مى رسید » تسلیم کسرى بودجه نخواهیـم شد «البته زهرا کاظمى هم فـراموش نشـد و در صـفـحـات اول و سـیـزدهـم جـاى پـایـش مشخـص بـود .ضمن آنـکـه بـه دادگـاه ویـژه زنان ، شوراى نگهبان نیز تاخته شد و صحبت از تبعیضهاى جنسى و قومى نسبت به زنان رانده شد . بوى امیدوارى اشتباهاً یک روز به مشام رسید، تیتر نخست شماره نوزدهم آبان را تنها شوراى نگهبان اشغال کرده بود و نیم صفحه پایینى یاس نو را داریوش زاهدى و شیرین عبادى به تصرف خود درآورده بودند . حقیقت جو سر از صحن علنى مجلس و صفحه سوم یاس نو درآورد و با تیتر » تنها راه پاسخگو کـردن «اربابان قدرت کشاندن آنان به پاى میز داورى است چـهـره اش را نمایـان کـرد ..اما » لـیـگـابـو «هـمـچـنـان صفحات یاس نو را اشغال مى کرد و عمادباقى پروژه اصلاحات را پروژه اى میلیمترى !عنوان کرد .
بیستم آبانمان خبر سعید رضوى فقیه مبنى بر کسب لـوح افتـخار آزادیـهـاى آکادمـیک و دانـشـگاهـى را در آمریکاى شمـالى » یاس نو «را به شدت به وجدآورد و محسن آرمین از بـند 240 زندان اوین گزارش مى دهد با حضور در ایران شخصیتى خبرساز از خود «ولیگابو » ساخت و علیرضا رجایـى خبر از شکل گیرى نیروهاى جدید مى دهد و بیانیـه راهبردى کنگره پنجم مشارکت از ناامیدى مردم در مفید بودن رأى خود ادعا مى شود !
بیست و یکم آبانماه پرستو فروهر وارد صفحه دوم یاس نو مـى شـود .در نـوشتار سـوم روزنامـه نـگـاران مظلوم واقع شدند و داریوش زاهدى و رضا علیجانى و سعید منتظرى از صفحه آخر سر در مى آورند . شیرین عـبـادى دوبـاره در بیـسـت و دوم آبانمـاه شکسته نفسى مى کند و مى گویـد » مـن رهبر و لیـدر زنان نیستم «و متن کـامـل بیانیه کنـگـره پنجم حـزب مـشـارکت نیـز صـفـحـات لایـى یـاس نـو را بـه خـود اختـصـاص مـى دهـد .ایـن مـوضـوع به ایـن سـخـن روزنامه هایى نظیر کیهان صحه مى گذاشت ؛ » یاس .«نو ارگان حزب مشارکت است یاس نو تیتر نخست خـود را در بیست و چهـارم آبانمـاه بـه پـاسـخ وزارت کشـور بـه شـوراى نگهـبـان اختصاص داد و نـوشت :» تحقیقات محلى قـانـونـى .«نیست صاحـبـنـظـران یاس نو یـعـنـى ابـراهیـم یـزدى ، مزروعى ، رضوى فقیه و پیمان رعایت حقوق بشر را تنها راه حضور مـردم در انتخابات مى دانند .پرونده قتل هاى کرمان نیز دو سطر نیم صفحه او ل یاس نو را اشغال کرد . اما تیـتـر اول ارگان و سخـنـگـوى مشـارکـت در «فشار آمریکا ـ چانـه زنى ایران » بیست و ششم آبانماه «حرف نو » نوعى تهدیـد را متوجه ما مى کـرد ..ستون یاس نو حقوق بشر بود .
بیست و هفتم آبان هم ناصر کاتـوزیـان در بـاره حقوق زنان با یاس نو مى گوید و مستقیمـاً انتخابات به عنوان تیتر نخست برگزیده مى شود اما براى کوبیدن جناح مقابل نه براى تشویق به پاى صندوقهاى رأى . بیست و هشتم آبانماه باز هم انتخابـات در وجه کوبیدن جناح رقیب تیتر مى شود و چندان تب و تاب دموکراسى و حقوق بشر و پرونده هاى افسانه نوروزى و زهرا کاظمى به چشم نمى خـورد، تنها در جملـه اى از محسن کدیور مى نویسد ::» در جامعه سالم حقوق «بشر رعایت مى شود اما بیست و نهم آبانماه اصلاح قانون نظام وظیفه تیتر مى شـود و اخبار شوراى حکام راجع به ایـران در چند سطر مى آید . آرمین دوباره فریاد مى زند که اطلاعات جدیدى از قتل زهرا کاظمـى دارد و نوشتار اول یاس نوبه سـه واژه »اخلاق «، » حقـوق بشر «و » عدالت «خـلاصـه مى شود . یاس نو در صفحه نهـم خـود هم نیم نگاهى بـه پرونده قتلهاى زنجیره اى مى کند و نوشتار آخر را خود چنین مى نویسنـد » چراغهاى خاموش براى دور زدن مردم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات