بصیرت: سرانجام کابینه باراک اوباما،رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمرکیا تکمیل شد.با تکمیل این کابینه ،اوباما عملا خط مشی سیاست داخلی و خارجی خود را طی 4 سال آتی مشخص نمود.اوباما در اولین گام خود یعنی تشکیل کابینه بسیار ناموفق حاضر شد و با دعوت از افرادی مانند هیلاری کلینتون و رابرت گیتس نشان داد که همان ادامه دهنده سیاستهای کلان بوش و بیل کلینتون است.ا زاین حیث تغییر مورد نظر مردم آمریکا حداقل تا چهار سال دیگر به وقوع نخواهد پیوست. باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا به تازگی دو عضو دیگر کابینه خود را معرفی و به این ترتیب ترکیب کابینه خود را نهایی کرد. اوباما از اول بهمن ماه به طور رسمی جانشین جرج بوش میشود. اوباما هیلدا سولیس را به مقام وزیر کار و ران کرک شهردار فعلی دالاس را به سمت نماینده بازرگانی آمریکا تعیین کرد. خانم سولیس نماینده اقلیت اسپانیایی تبارهای آمریکایی در کنگره این کشور از جمله نمایندگان کنگره آمریکا است که به شدت با سیاستهای اقتصادی و تجاری بوش مخالف بود. اوباما در این نشست مطبوعاتی ران کرک شهردار دالاس را که از طرفداران نفتا یا معاهده تجارت آزاد کشورهای آمریکای شمالی است به سمت نماینده مبادلا ت بازرگانی کابینه خود برگزید. وی با انتخاب این دو عضو کابینه ، کار گزینش اعضای کابینه خود را عملا به پایان برد. آنچه در این گزینشها آشکار به نظر میرسد این است که رئیس جمهوری آینده آمریکا سعی کرده است تا حد امکان رضایت خاطر اقلیتهای قومی آمریکا را فراهم کند. با انتخاب خانم سولیس در واقع تعداد اعضای اسپانیایی تبار کابینه وی به سه نفر خواهد رسید. ناظران سیاسی معتقدند که گرچه برخی از رهبران اتحادیههای کارگری مخالف نفتا با انتخاب ران کرک به مقام نماینده بازرگانی آمریکا چندان راضی به نظر نمیرسند اما انتخاب خانم سولیس به سمت وزیر کار نه تنها موجب خشنودی اقلیت اسپانیایی تبار آمریکایی شده بلکه تحسین و ستایش اکثریت رهبران اتحادیههای کارگری این کشور را بر انگیخته است. اوباما با انتصاب هیلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه خود عملا به رای مردم ایالات متخلف آمریکا خیانت نمود.اگر مردم آمریکا سیاست خارجی هیلاری کلینتون را می خواستند از همان ابتدا به وی رای می دادند.“توماس گرون، یکی از کارشناسان مسائل آمریکا در موسسه تحقیقاتی جان اف کندی دانشگاه برلین بر این عقیده است که باراک اوباما، رییس جمهور منتخب با انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه تاکتیکی را اتخاذ کرد که محبوبیت بیشتر وی را در پی داشته باشد.بر این اساس این حقیقت با توجه به حضور نئودموکراتهایی که روابط نزدیکی با اوباما دارند، قابل درک و تشخیص است. چرا که این نئودموکراتها تاکنون سهم قابل توجهی در لیبرالیزه کردن بازارهای مالی و تجاری نداشتهاند و در برابر دولت و نقشهای جدید تجاری و مالی دولت با تردید بسیار روبهرو شده و موضعگیری کردهاند. اینکه در تیم انتخاباتی اوباما نئودموکراتهای بسیاری با نگرش اقتصاد بازار آزاد حضور دارند، نشان میدهد که مطمئنا و حداقل در زمینهی اقتصادی دولت اوباما شاهد تغییرات چشمگیری نخواهد شد، البته در صورت تشدید بحران اقتصادی شاید ما شاهد تغییرات اساسی در این بخش باشیم. در هر صورت نگاهی کلی به کابینه اوباما نشان می دهد که وی نه تنها فردی متمایز از بوش پسر و بیل کلینتون نیست ،بلکه سعی کرده است تلفیقی از این دو رئیس جمهور باشد.مسلما این روش در آینده یا نه چندان دور با چالشهای زیادی مواجه خواهد شد.