صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۶۷۶۲۵
رخدادها پیرامون مسائل ایران و آمریکا

تخریب و ترمیم چهره‌ها


با وجود اینکه هنوز مشخص نیست که لیبى با چـه انـگـیـزه اى به صـورت داوطلبانه اذعان کرد که حاضر است پروتکل الحاقى را بپذیرد، اما این موضع براى مقامات آمریکا قابل استفاده تبلیغاتى بود .کالین پاول در این باره گفت : ایران ، کره شمالى و سوریه بهتر است راه لیبى را در پیش گیرند تا وضع بهترى نصیبشان گـردد .وزیر خـارجه آمریکا ادامـه داد :شرایط براى ایران نیز مشابـه است و حالا نوبت آنهاست که هوشیارى به خرج دهند و هشدارهاى ما را جدى بگیرند . از طرفى پاکستان به عنوان یکى از کشورهاى همسایه ایـران در این روزها یکى از متهمینى است که به ایران تسلیحات هسته اى انتقال داده است اما بعید به نظر مى رسد که آمریکا بخواهد در این رابطه اقدام سختگیرانه اى علیه پاکستان اعمال کند .فـرانک پالون ، نماینده کنگـره آمریکا در نامه اى از بـوش خـواسته است تا نسبت به پاکستان اقدام جدى ترى دنبال کند، چرا که براساس گزارش مطبوعات ، شرکت پاکستان در برنامه هاى هسته اى ایران بیش از آن چیزى است که در گذشته گمان مى رفت .وى در ادامه ادعا کرده است :پاکستان به دلیل انتقال تکنولوژى هسته اى به کشـورهاى ایران و کره شمالى باید براساس متمم سایمینگتون تحریم شود .
در عین حال » مک کلان «سخنـگـوى کاخ سفید بـا اشـاره به اینکـه ژنـرال مشرف آمریکا را مطمئن ساخته که پاکستان تسلیحات کشتار جمعى را به ایران و لیبى انتقال نداده است ، افزود :درحال حاضر پاکستان تکنولوژى مربوط به تسلیحات کشتار جمعى و دانـش آن را در اختیار هیچ کشور دیگـرى نگذاشته است . ریچارد بـوچر نیز در جلسه مطبـوعاتـى اول دى در پاسخ به این سؤال کـه وزارت خارجه آمریکا چه کارى در رابطه پاکستان و ایـران انجام داده ، گفت : گزارش 19 آبان نشان مى دهـد کـه بـرنامه هاى هستـه اى ایـران از چندین منـبـع خارجى کمک دریافت کرده است .ما مسلماً از تحقیقات پاکستان در این موارد و بازجویى افرادى که ممکن است اطلاعات ارزشمندى داشته باشند استقبال مى کنیم .ما تضمین مشـرف مبنى بر عدم شرکت در چنین برنامه هایى را قبول داریم . همچنین وزارت خارجه آمریکا در ادامه تمام تلاشهاى خود جهت مقابله با بـرنامه هاى صلح آمیـز ایـران ، با اشـاره به قانـون 1370 (قانونعدم تـوسعه سلاح هاى هسته اى مربوط به ایران )پنج شرکت چینى و یک شرکت کره شمالى را به بهانه مشـمـول شدن قانون فـوق مجازات خواهد کـرد .در گزارش وزارت خارجه آمریکا، شـرکتهاى تجارت عمومى خارجى تایان ، کـارخانه تجهیزات شیمیایى زیبو، گروه مشارکتى ایانگ کولانک ، صنعتى چین شمالى ، شرکت ماشین آلات دقیق چین و شرکت چنـگ ونگ سینکونگ کره شمالى ، به دلیل نقض قانون 1370 کنگره آمریکا در ارائه برنامه هسته اى به ایران مشمول مجازات خواهند شد .
* از 11 سال ایران بى خبریم
معـاون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفـرانس بین المللـى در «جان ول » ژنو و طى یک نطق طـولانى ، عنوان بحث خود را » چالش بنیادین بـرنامه هـاى هسته اى ایران «خواند و گفت :ایران یکى از بنیادى ترین چالش هایى که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته اى تاکنون با آن مواجه بوده را ارائه مى دهد .ایران کشورى است که بیشترین بهـره هـا را از همکارى فنى آژانس انـرژى اتمى براى مقاصد صلح آمیز برده است . بنابر گفتـه ول ، ایران همان راه انکار و فریبکـارى را که در بازرسى هاى بین المللى در کره شمالى و عراق مانع ایجاد کرد، برگزیده است .ول گفت : من مى خـواهم یک نکتـه را روشن کنم .این یک مسأله دو جانبه بـیـن ایـران و ایالات متحده نیست .این موضوعى است بین ایران و جهان ، همه کشورهاى عضو پیمان منع گسترش در کنار رفتن پرده پنهانکارى از روى برنامه هاى هسته اى ایران ذینفع هستند . جان اس .ول با اعتـراف به اینکه ایران برنامه هاى خـود را شفاف اعلام کرده است ادامه داد :ایـران پس از 11 سال (ازاعلامیـه آژانس در )1371 به دعوت آژانس براى دادن اطلاعات پاسخ داده و این به هیچ وجه رفتارى نیست که مایه اطمینان خاطر باشد .اعضاى آژانس به چیزى کمتر از حقیقت راضى نخواهند شد . معاون وزیرخارجه آمریکا بدون اینکه روشن سازد چرا تاکنون بهانه اصلى خود در جنگ با عراق (دستیابىبه سـلاح اتمى )را نتوانسته اند بیابند، اضافـه کرد :تجربه اى که ما از عـراق ، ایـران و کره شمالى داریم یک پیام عیـنـى را در خود نهفتـه است .ما باید متـوجه باشیم که یک عضو غـیـرمسؤول پیمان منـع گسترش ممکن است در پشت نقاب » برنامه مسالمت آمیز «اعلام شده خـود، فعالیت هاى خود را در جهت دستیابى به سلاح اتمى دنبال کند .
* وقتى خودشان اعتراف مى کنند
علاقه شدید شیعیان عراق به رهبر کبیر انقلاب به اندازه اى است که رادیو فردا در گزارشى از آمریکا اعتراف کرد :کتابهاى بنیانگذار جمهورى اسلامى در صدر لیست کتابهاى پرفروش عراق قرار گرفت . این گزارش مى افـزاید :کتابهاى مذهبى در صدر لیست کتابـهـا در عـراق است به ویژه کتابهـاى روحانیون شیعه که در گذشته خرید و فـروش و مطالعه آنها ممنوع بود، داراى طرفداران بسیارى است .
* لارا و بوش ناراحت شدند
پس از آنکه محبوبیت جرج بوش در میان کشورهاى اسلامى بشدت کاهش یافت و مؤسسات نظـرسنجى آمریکا به ایـن امر اذعان کـردند، رئیس جمهـور آمریکا پـس از زلزله شدید بم ، در یک بیان احساساتى دنباله صحـبـت دیـگـر مقامـات جهان را گرفت و افـزود :لارا و من از وقوع زلـزله در شهر بم ایـران ، مطلع شدیم .ما بسیار از خبر از دست رفتن جانها، آمار مصدومین و صدمات گسترده به شهر تاریخى بم اندوهگین شدیم .من تسلیت خود را به تمامى افرادى که در این فاجعه سهیم مى باشند ابـراز مى دارم .ملت آمریکا در غم قربانـیـان این فاجعه ابراز همدردى مى نمایند و ما آمادگى خـود را براى هر نوع کمکى به ایران اعلام مى داریم . رونالد اسپریول ، بازرس آتش نشانى ایالات لس آنجلس نیز گفت :70 تن از اعضاى آتش نشانى کالیفـرنیا جزو تیمـى هستند که در دو گروه امدادى ویژه از آمریکا براى کمک به زلزله زدگان بم عازم هستند . همچنین » دان اسمیت «سخنگوى نیروهاى ویژه 73 نفرى ویرجینیا تأکید کرد :ما سعى خواهیم کرد، افراد زنده را بیابیم و آنها را از زیرآوار بیرون بیاوریم . کاخ سفید هم خبرى انتشار داد که طى آن کمکهاى دارویى و غذایى و نیروهاى ویژه جستجو و نجات براى کمک به زلزله زدگان به شهر بم ارسال مى شود . روزنامه بوستون گلوب با اعلام خبر فوق افزود :بیـش از 200 کارشناس عازم ایران شده اند که در این میان ارتش آمریکا بیش «واکنش به فاجعه شهرى » از 150 هزار پوند محموله هاى دارویى از پایگاههاى این کشور در کویت ارائه داده است .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات