صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۶۹۱۳۶
سلامت و نشاط انتخابات در گرو

صلابت و درایت شوراى نگهبان


حـضـور مـردم در پـاى صـنـدوق آرا اگرچه برمبناى رشد شخصى و تکلیف شرعى است ولى بدون تردید لوازمى دارد که در صـورت فراهم شدن آن ، تأمـیـن مــى گـــردد .بــه عـــبـــارت دیــگــر نـــشـــاط انتخاباتى در صـورتى تحقق مى یابـد کـه پیش از آن مردم به «سلامت انتخابات » اطـمـیـنــان داشــتــه بــاشــنــد .مــنــظــور از ســلامــت انــتـــخـــابـــات ایـــن اســـت کـــه شهـروندان بدانند انتـخـابـات براى آنـان اســـت و تـــنـــهـــا بـــه وســـیـــلــــه آنـــان ر قـــم مى خورد .حالا اگر این انتخابات صرفاً در مسیر منافع حزبى رفت و یا بیم این وجود داشت که دست هاى خارجى ـ و بـه خـصـوص دشـمـن ـ آن را رقـم بـزنـد، مــردم طــبـــعـــاً در مــورد مــنــطــقـــى بـــودن حـضـورشان تـأمـل مـى کـنـنـد .شـایـد بـه همین دلیل در همه کشور ها «نهاد ناظر » جایگاه برجسته اى دارد . درست از روزى که مشخص شد شوراى نگهبان بنا دارد وظیفه وا نگذارد و آن را کـــه صــــلاحــــیــــت نــــدارد صلاحیت دار معـرفى نکند فریادهایى برخاست .اینک بعضى از همان هایى که 4 سال قبل تـوسط نهاد ناظر تایـیـد صـلاحـیـت شـده بودنـد، انـصـاف و مروت و قانونگـرایى شوراى نگهبان را زیر سؤال مى برند .آیا شوراى نگهبـان فـقــط زمـانـى کـه تــایــیــد مــى کــنــد قانونگراست ؟
اینک از پس غـوغایى که عـده اى بر پا کـرده اند، نشانه هایـى از نـگـرانى مردم در مورد سلامت انتخابات بـروز کرده است . مردم مى پـرسنـد وقتى عـده اى بـا دشمنـان خـارجـى ایـران به نهـاد نـاظـر هـجـوم آورده انـد، آیـا«نظارت اطمینان آور » بـر انـتـخـابـات مى شود؟ گرى سیک ، کـارشناس سیاسـى کاخ سفید با اشاره به تحصن عده اى از نمـایـنـدگـان مـجـلـس گـفـتـه اســت :» گروهى که دست به تحصـن زدند اگر در قدرت باقى بمانند مـى تـوانند قانـون اساسى ایـران را تغییـر دهـنـد، و طـرح رفراندوم را به اجرا بگذارند .«درست در همین روز رئیس ستاد انتخابات تهران مى گوید ::» انتظارى جز افزایش ناآرامى در سـطـح شـهـر نمـى تـوان داشـت «و روزنامـه آمریکایى ساینس مانیـتـور از »بزرگترین رویارویى نهایـى در تـهـران بـعــد از 25 سـال از انـقــلاب «خـبـر مى دهد و به مقامات آمریکـایـى نـویـد مى دهد که«منتظر تغییر رژیم در ایران » باشند .
آیا کسانى که به مصاف نهاد ناظر رفـتـه انــد غــم ایــن را داشـتـه انــد کــه صلاحیت افـراد را براى مجلس احـراز کنند؟ رئیس ستاد انتخابات به رغم آنکه مصـوبـه اى قـانـونـى از سـوى مجـمـع تشخیص مصلحت نظـام وجود دارد، «احـراز صـلاحـیــت » را غـیـرقـانـونــى مى خـواند .در همـیـن زمان فـرمانـدار شیراز به سخن مى آید کـه ::» بـرخى از افـرادى کـه در هـیـأت اجـرایـى تـایـیـد صلاحیت شدند، در مراجع چهارگانه داراى سوابق منفـى بـودند، ولى چـون نظر دولت این بود که هر کس ثبت نام مى کند تایید شده است ، ما نیز تایـیـد کردیم.« جالب تر اینکه روزنامه شرق در روز شنـبـه در سـرمقـالـه از »مـرتضـى مردى ها « اساس ، رفتار صادقانـه را نفى کرد و گفت ::» براى دفاع از حقوق ملت هیـچ راهى جز درجاتى از رقابت قدرت و لـوازم آن یعنى فـرصت طلبـى زیرکـى و تئاتـرالیزاسیـون براى استـفاده حداکثـرى از ظرفیت هاى قانـونى پست اشغال شده وجود ندارد .«شرق اخلاق و افکار ابوذر و سلـمان را براى مواجهه با مسائل اجتماعى ناکارآمـد معرفى کرد و رسـمـاً از رئـیـس جـمـهـور خـواسـت خـالـدبـن ولـیـد بـاشـد .تــاریـخـدانـان مى دانند خالدبن ولید اگر چه شجاع بود ولى در شب همان روزى که (مالکبن نویـره )مسلـمانـى به ناحـق به دست او کـشـتـه شـد بـا هـمـسـر او ازدواج کـرد ! مردى ها در مقاله خـود نوشت :» کسى که دنبال صواب و ثواب مى رود حاصل کـار او شکـست و تـناقـض است «ایـن گـروه در واقع مـى خواهـند بـگویـنـد در عرصـه سیاسـت عمل بـرمبنـاى اخلاق معنا نـدارد .براى دست یافتن به کرسـى قدرت هر نوع اخلاقى رواست . جالب تر اینکـه روزنامه یاس نو در «حسین باستانى » روز شنبه در یادداشت مـدل 12 گـانـه اى از مـشـارکـت و عـدم مشارکت در انتخابات آینده مجلس ار ائه داد .این روزنامه اولا حساسیت خارجى درباره انتخـابـات ر ا هم وزن حساسـیـت اجتماعى قرار داد به گونه اى که نشان داد گـروه اداره کـنـنــده »یـاس نـو «و حــز ب متبوعشان روى حمایت خارجى حساب ویژه اى باز کرده اند .
باستانى در گزینه هاى 6 و 12 که مـبـتـنـى بـر افـزایـش حـسـاسـیـت هـاى بـین الـملـلـى روى انتـخابـات اسـت بر اتـخاذ سـیاسـت مشـارکت سـراسرى و فـعـال در انتـخـابـات تاکـیـد کـرد .ایـن درحالـى است که او در گزیـنه هاى 7، 10 ,8 و 11 کـه مـبـتـنـى بــر افـزایــش حـسـاسـیـت اجـتـمـاعـى ولــى کـاهـش حساسیت بین المللى است به ترتیب بر اتخاذ سـیاست » سکوت «، » مـشارکت مـحــدود «، » سـکـوت «و » مـشــارکـت غیرمستقیم «تاکید ورزیده است .حال سؤال اسـاسى این است کـه آیا گروهى که شـاخک هاى خـود را با آنسـوى مرز تـنظـیم کـرده اند مـى تـواننـد صلاحـیـت حضور در مـجلسى داشته بـاشند که به تعـبیر حـضرت امام » عـصاره ، فضـایل ملت «است ؟ اما در اینجا به این نقطه هم باید توجه کرد که نگاه به » خارج «محصول شکست در » داخـل «اســت .بـر هـمــیـن اسـاس بــى .
بــى.سـىمــى گــویــد :» مــردم از متحـصنین در مجلـس حمایت نمـى کنند «چون آنان براى شهروندان کارى نکرده ا ند و ابـراهــیـم یــزدى مـى گـویــد :» بـه ایــن متحصنین نمى توان امید بست ، این ها در جاى گـرم و نرم نـشسـته ا نـد و این طورى مشکلى حل نمى شود «و دکتر محمدرضا خـاتـمـى ، دبـیرکـل حـزب مـشـارکـت در جمعبندى هفت روز تحصن نمایندگان رد صلاحـیت شده نومـیدانه مـى گوید :» در عمل هیچ اتفاقى مشاهده نشده است «و کـسـى هـم تضـمـیـن نـداده اسـت که رد » صلاحیت ها برگردد «و اذعان مى کند که : و بعد «اعتـماد مردم کاهـش یافته اسـت » نتـیجه گرفـته است کـه گروه او » در کمـال آرامـش بر روى مـواضـع خود ایـسـتادگـى مى کنـد «و :» اگر کسانى کـه در خارج از مجـلس هـستنـد تأیـید شـوند، بعـضى از نمایندگان را هم تایید نکنند، امکان مذاکره وجود دارد .«و فرداى روزى که کسى براى مذاکره چراغ سبـزنشان نمى دهد، » یاس نو «در تاریخ 27 دى ماه در سرمقاله خو د اگر چه ابتدا از » ورود اصلاحات به فـاز سرنوشت ساز «خبر مى دهد ولى در انتها از ک مـطـالـبـه اصلاح طـلـبـان سـخـن مى گوید و آنان را به » واقع بینى «دعـوت مى کند و به مخاطب مى گوید که ممکن است به » عقب نشیـنـى گام به گـام ناچار .«شود به نظر مى رسد این گروه به رغم تنـظیماتـى که کردنـد نتوانسـتند نـه آن طـور کـه گـرهـى بـاز شــود هـمـراهـى خارجى ها را جلب کنند و نه حداقلى از همراهى توده اى ر ا .
ایـنگونه است کـه پـیـش از مـصـاحـبـه مـحـمـدرضـا خاتمـى ، ابراهیم یزدى آنگـونه که در یــاس نـــو 10.27 نــوشـــتــه شـــد، مـتـحـصنـیـن را انـدرز مـى دهـد کـه : مراقب باشیـد تبلیغات ساده لوحانـه » «و گسترده ماهواره اى شما را نـفریبد چـرا که آنـچه در تـصـاویر تـلویـزیـون مـشـاهـده مـى شـود بـا نـوع مــواجـهـه دولت ها کاملا تفاوت مى کند .آنچه در هـمیـن روزهـا در جلـسـات دکـتر حسن روحانى و دکتر کمال خرازى با طرف هاى اروپایى گـذشت نشان داد که اروپـایى هـا اعتـبار چـندانى بـراى حرکـت این هـا قایـل نشـده اند .و بـه همیـن جهت نهضت آزادى در بـیانیه خـود متـحـصـنیـن را از » بـى خـبرى ، فزون طـلبى و مطـرح کردن شعـارها و مطالبـات زودرس «که به » ناامیدى ، ســرخـوردگــى و خــشـونــت «خـتــم مى شود، پرهیز داد . بـه نـظـر مــى رسـد گـروهـى کـه بــا «تله تحصن » تحلیل هاى غلط تندروها به افتاده انـد راهى ندارند جز آنکه از هـمـان مسیر برگـردند و شاید از همین رو بهـزاد نبوى نومیدانه گفت ::» اگر 1000 نفر در بیرون و 40 نفر در داخل کـوتاه بیایند ما کوتاه مى آییم .«آنان این روزها زیاد این واژه را به هم مى گویند ::» کـودکانه عمـل مـى کـنـیـد «و حـرکت شـمـا سـبـب شـد علیه جریان سـیـاسـى «رفرانـدوم سلبى » تندرو راه بیفتد چرا که وقتى شما خواستید ولى مردم نیامدند یعنـى یـک رفراندوم در فضاى پاییزى شکل گرفته است .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات