صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۶۹۶۳۳
گزارش «صبح صادق» از دستاوردهاى جنبش حزب‌الله در آزادسازى 400 اسیر

خاکریز اول

مقدمه: در پاسداشت بیست و پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب اسلامـى ایـران و تبییـن دسـتـاوردهاى آسمـانـى آن ، از نام » جنبش حزب الله لبنان «که خـود را فرزند روح الله و پیرو مکتب سید على خامـنـه اى مـى دانـد، نمى توان به سادگى گذشـت .بـه همین مناسبـت و بـه بـهـانـه تـبـیـیـن دسـتـاوردهـاى تـوافـق نـامـه مـبـادلـه اسـرا و همچنین بـیـسـت و یـکـمـیـن سـالـگـرد تأسیـس جـنـبـش حـــزب الله لــبــنــان ، گــفــتــگـــویـــى بـــا ســـیـــد حـــســـیـــن صفى الدین ، سـردبیر نشریه » ندأالمقـاومه «ارگان دفتـر حـزب الله در تـهـران و همچـنـیـن دکـتـر مـحـمـدصـادق کوشکى ، استاد علـوم سیاسى و مدرس نهضت هاى جهانى اسلام ترتیب دادیم که از نظر مى گذرانید .

* ظهور پیروان امام
در 16 خـرداد 1361 رژیم اشغـالـگـر قـدس ، تهاجم گسترده اى را از زمین ، دریا و هوا به لبنان آغاز کرد و بدون هیچ مقاومتى به پشت دروازه هاى بیروت «خلده » رسید ..اما در مدخل شهر بیروت و در منطقه گروهى از جوانان شیعى با اسلحه سبک و شعار » الله اکبر «راه را به روى ارتش تا بن دندان مسلـح اسـرائیل بستند و ضمن وارد آوردن تلفات سنگین به سربازان اسرائیلى ، چندین تانک و نـفـربـر آنـهـا را به تصـرف درآورده و در خیابان هـاى بـیـروت به تماشاى عـمـوم گذاشـتـنـد .ایـن جـوانان پـرشور، در مـصـاحـبـه بـا خبرنگارانى که جهت اطلاع از هویت آنان به منطقـه خلـده رفته بـودند، اعـلام کردند که از » پـیـروان امام خمینى «هستند .
* خاستگاه حزب الله
براى درک هر چه بیشتر جایگاه حزب الله در میان مردم لبنان ، از سید حسین صفى الدین ، از اعضـاى دفتر حزب الله در تهـران پرسیدیم که در حال حاضـر جایگاه این جنبش در میان مردم و دولت لبنان چگونه است که وى در پاسخ گفت :همانگونه که مى دانید، 55 تا 60 درصد تـرکیب جمعیتى لبنـان مـتـعـلـق بـه شیعیان است که طبعاً با توجه به خاستگاه حزب الله که از میان شیعیان ظهور و بروز یافته ، این جـنـبـش جـایـگـاه اول را به خـود اختـصـاص داده و در مـیـان مذاهـب و گـروه هاى دیگر هم اعـم از مـسـیـحـى ، دروزى ، اهل سنت و ...حزب الله را نماد مقاومت ملى دانسته و با توجه به اینکه این جنبش هیچ گاه در دعواهاى داخلى و منازعات سیاسى وارد نشده و تمام توان خود را در دفاع از حاکمیت لبنان گذاشته است ، سخت مورد توجه و احترام تمامى اقشار و مذاهب بوده و ایـن جـنـبـش را قابـل احـتـرام و چـشـم امـیـد خـود مى دانند . دو ماه پـس از عقـب نشیـنى ارتش اسـرائیـل از دروازه هاى شهر بیروت ، و ظهور گروه هاى مبارز اسلام گرا و شیعى در میان مردم لبنان ، شورایى تحت عنـوان » شوراى لـبنـان «و با مـحوریـت » اعتقـاد به ولایت فقیـه و مرجعیت امام خمـینى «و » مقابله بـا اسرائیل «ظهور یافت و با سازماندهى عملیات هاى چریـکى عـلیـه اشغالـگران ، جـاى خود را در مـیان قلوب جوانان استحکام بخشید .اعضاى این شورا سـرانجام پـس از ماهـها مـذاکره پـیرامـون شیـوه هاى مبارزه ، اهـداف ، نیروها و کادر رهبـرى ، سرانجام در 16 بهمن 1362، اولین بـیانیه رسمى خود را با امـضــاى » مـقـاومـت اســلامـى «مـنــتـشـر کـرد تــا پرافتخارترین تشکل مردمى جهان عرب ، موجودیت خود را اعلام نماید .
* علل پیدایش حزب الله
دکتر کوشکى ، استاد نهضت هاى جهان اسلام در دانشگـاه در مـورد علـل اولیه پـیـدایـش حـزب الله مى گوید ::» در لبنـان نهادهاى مدنى بسیـار قـدرتمند هستند به شکلى که اقتـدار احـزاب و گروه ها در این کشور همیـشـه از دولت بیشتـر بـوده است .به نظـر مـى رسـد مـى شـود این فـضـا را یـکـى از عـلـل بـروز حزب الله، گسترش فعالیت هاى این حـزب و قدرت گـرفـتن آن دانـسـت .از طـرف دیـگـرى جنـگ هـاى داخلى ، فعالیـت هـاى امـام مـوسى صدر و از هـمـه مهم تر پیروزى انقلاب اسلامى و رهبرى امام خمینى نیز از جمله علل مهـم بـه وجود آمدن حـزب الله بوده «.است این صاحب نظر جنبش هاى آزادیبخش اسلامى مـى افـزاید ::» به هـر حـال بـعـد از پـیـروزى انـقـلاب اسلامى اتفاق دیـگـرى که به صـورت رسمى باعـث تشکیل حـزب الله مى شـود تجاوز نظامـى اسـرائیل به لـبـنـان در سـال 1361 اسـت .حـضـور نـیـروهـاى اسرائیلى در لبنان به بهانه سرکوب مبارزین فلسطینى و شـخـص یـاســر عــرفـات صــورت گـرفـتــه بــود . چریک هاى فلسطیـنـى و یاسر عرفات به تـونس فرار مى کنند و آنچه بى دفاع مى ماند مـردم لبنان هستند . از زمانى کـه دولتیان مسیحى لـبـنـان از اسرائیل قـول گرفتند که در ازاى حمایت آنان از اسرائیل ، یک کشور مستقل مسیحى در لبنان تشکیل شود .
هـمـکـارى هاى گـسـتـرده اى را دولـت لـبـنـان ، گــروه هـاى مــارونـى و گــروه هـاى شـبـه نــظــامــى فالانژیست ها به اسرائیل رساندند و همپاى این رژیم جنایات گستـرده اى را مرتکب شدند که یکى از آنـهـا قتل عام در اردوگاه صبرا و شتیلا و چند اردوگاه دیگر در لبنان است .در چنـیـن وضعیتى شیعیان بـشـدت بى پناه بـودند و جنبش امل در غیـاب دو رهبر اصلى خود یعنى امام موسى صدر و شهید چمران ، به دست نیروهایى افتاده بـود که اهل جهاد و مـبـارزه نبودند و «.عمدتا در پى منافع شخصى افتاده بودند اما عده اى جـوان مسلح مسلـمـان در بـرابر این یورش ایستادگى مى کنند و مـوانعـى را براى پیشروى اسرائیل بـه وجود مى آورند .در این مقطع حـکـومت انقلابى ایران وظیفه خود مى داند که از مردم لبنان در برابر تجاوزات اسرائیل دفاع نماید .قرار براین مى شود کـه فــاتحــان خــرمـشـهـر و مــشــخــصــاً تـیــپ 27 محمـدرسول الله به لبنان اعـزام شوند و به این شکـل حاج احمد متوسلیان به عنوان فرمانده و حاج ابراهیم همت به عنوان مسئول ستاد تیپ به همراه تعداد زیادى از نیروهاى بسیجى این تیـپ وارد سوریه مى شوند . ورود این افراد به سوریه و سپس به لبنان اگرچه باعث رویارویى مستقیم آنها با متجاوزان نبود ولى فرهنگى که اینان با خود به لبنان آورده بودند بعدها فرزندانى را تربیت کرد که عزت جهان اسلام و جهان تشیع را به همراه آوردند .
دکتر کوشکى در این باره مى گوید : شیعیان لبنان در آن مقطع یک استقبال عجیب » و مثال زدنى از بچه هاى سپاه مى کنند و آنها را منجى و باعث سرافرازى خود مى دانند به شکلى که جلوى مسیر تیـپ 27 مى ایستادند و با دست کشیـدن روى آرم آنها براى بچه هاى مریضشـان تبرک مى گرفتند و به دید سربـازان امام زمان به آنها مى نگریستند .آنجـا هم بچه هاى سپاه در برخورد با مردم فرهنگ بسیجى را در بیـن آنـهـا رواج دادنـد .در ایـن زمان اسـت کـه مسجد و پایگـاه هـاى کـوچک محلى مـى شـود بـراى اجتماع و آموزش هاى شیعیان لبنانى و این فرهنگ به مرور جا مى افتد و به این شکل نطفه اصلى حزب الله بسته مى شود .در این معاشرت ها و حضور چند ساله نیروهاى بسیجى ، هسـتـه اولیه جـوان هاى لبنانى بـا گرفتن روح تربیت بسیجى در مقاطـع مختل آماده مبـارزه و جهاد مى شدند .ایـن اتـفـاقـات زمانـى رخ مى داد که اسـرائیل با اقتدار کـامـل در جـنـوب لبنـان مستقـر بود .در همین مقطع نـیـروهاى آمریکـایـى و فرانسوى هـم وارد شدند تا پشتـوانه اى براى نیروهاى «.اسرائیلى باشند وى سپس به وقایع جنوب لبنان که منجر به اعلام موجودیت حـزب الله شد اشاره مى کند و مى افزایـد : اتفاقى که براى اولین بار قدرت شیعیان را نشان داد » که بعدها به شـکـل رسمى باعث تشکـیـل حـزب الله شد، انفجار پایگاه اسـرائیلى ها در جنـوب لبنان بود که به شکل استشهادى توسط شهید احمد قصیر انجام شد و 110 نفر اسرائیلى را به هلاکت رساند .
سال بعد یعنـى 1362 دو عملیات پـى درپـى و در یک روز صورت گرفت که باعث شد آمریکایى ها و فرانسـوى ها از لبـنـان خارج شوند .در این حمـلـه استشهـادى ، 240 نفر از تفنگـداران ویژه آمریکایـى کشته شدند که چنین ضربه اى بـعـد از جنگ ویتنـام براى آمریکایى ها بى سابـقـه بـود .یک ساعت بعـد، پایگـاه فـرانـسـوى ها منهـدم مـى شـود و 58 چتـربـاز فرانسوى هم کشته مى شوند .بعداز این عملیات هـا و عملیات هاى گروگانگیرى اتباع غربى که در لباس مبدل به لبنان آمده بـودند و جاسـوسى مى کردند این گروه هاى مختل با هم متـحـد مـى شـوند و جنبـش «انـقـلاب اسـلامـى لـبـنــان » حـزب الله را بـا عـنـوان پایه گذارى مى کنند .این تشکل ، تشکل خودجوش لبنانى بـود که با الهام گـرفتن از دیدگاه هاى انقـلابـى حضرت امام شکل گرفت و توانست جوانان مبارز را جذب کند و گسترش پیدا کند و بیش از 1400 شهید «.را تقدیم نماید
* تشکیلات حزب الله
حـزب الله لـبـنـان داراى یـک شـوراى رهـبـرى ، دبیـرکل و جانشیـن دبـیـرکل است که شاخه نـظـامـى (مقـاومت اسلامى )و بـخـش امنیتى نـیـز از اجـزاى اصـلـى ایـن تـشـکــیــلات بــه حــســاب مــى آیــد . زیـرمجـمـوعه هاى ایـن حـزب از شـوراى سیـاسـى ، شوراى جهادى ، شوراى اجرایى ، شوراى قضایى ، شوراى بـرنامه ریـزى و شوراى پارلمانى تشکیـل شـده است . دبیـرکل اول این حـزب شیخ صبحى طفـیـلـى ، بعداز او شهید سید عباس مـوسوى و بعد از آن سید حسن نصرالله عهده دار سمت دبیرکلى حزب الله لبنان است .به دلیل شرایط خاص زمانى با تغییراتى که در اساسنامـه حـزب داده شده سیـد حسن نـصـراله وارد چهارمین دوره دبیرکلى حزب شده است .حـزب الله داراى چند مجله و یک شبکه رادیویى به نـام النور و نیز یک شبکه تلویزیونى به نام المنار است .
* استراتژى حزب الله
دکتر کوشکى در مورد استراتژى حزب الله لبنان مى گوید :» قطعاً حزب ا لله مى بایست در برابر ارتش حـرفه اى و مـجـهز اسـرائـیل تـاکتـیـکى را در پـیـش مى گـرفت کـه بتـواند بـه پیروزى دسـت پیـدا کنـد . حزب الله در لبنان تاکتیک جنگ هاى چریکى را به شـکل کـامـلا منـحـصـر به فـرد و ابـداعى در پـیـش گرفت .از طرف دیگر اسرائیل یک نیروى محلى به نام ارتـش جنوب لـبنان را تـأسیس کـرد که ابـتدا در اختیار سعد حداد از مسیحیان لبنانى بود و بعدها به ژنـرال آنتـوان لحـد واگذار شـد و پـایگـاهـهایـى هـم در اختـیـار داشتـند .تـاکـتیـک «نـیروهـاى لحـدى » انتخابى حزب الله، حمله فرسایشى و غافلگیرانه به این پایگاه ها، تسخیر لحظه اى و خروج سریع بود . در واقـع اسـتـراتـژى اصـلـى حـزب الله در جـنـگ ، استراتژى جنگ روانى با ابزارهاى نظامى و فرهنگى بود و نتیجه جنـگ براساس نظامى محاسبه نمى شد بلکه هدف انهدام روحیه دشمن بود . ایـن حــوزه اى بـود کـه اسـرائـیـل در آن کـامــلا آسیب پذیـر بـود و حزب الله سعى کـرد با تحت تأثـیـر قراردادن افکار عمومى اسـرائیل به هدف خود دست پیدا کند .
به این شکل سیاست نظامى حـزب الله در این موارد خلاصه شد؛ اول حملات متناوب و دائمى و غافلگیرکننده ، انهدام نیـروها به صورتى که جامعه اسرائیلى هر روز داغدار یک سرباز اسرائیلى باشد و چون جامعه اسـرائیل یک جامعه مـحـدود بود نیـروى انسانى خیلى برایش اهمیت داشت در نتیجه با کشته شدن یـک سرباز اساسا جامـعـه اسـرائیل را منقـلـب «.مى کرد با نگاهى به فـعـالـیـت هـاى حـزب الله مى تـوان دریافت که این حـزب توانسته فعالیت هاى خـود را با وسعت دادن تدریجى به همکارى هاى خود با دولت و مخاطب قرار دادن تمام گروه ها و طایفه ها در لبنان گسترش دهد .دقیقاً یکى از سیاست هاى موفق حسن نصرالله این بود که تمرکز روى تشیع را کمرنگ تر نماید و همه طایفه ها را در لبنان درگیر مسأله مقاومت کند . مثلا یکى از کارهاى بى نظیر حـزب الله در این مقطع هدف قـراردادن شهـرک هاى صهـیـونیست نشـیـن بـه تلافى حملات اسـرائیل به شهـرهاى لبنان بـود .این یک اتفاق کاملا جدید در اسرائیل و جهان عـرب بود و معادلـه اى را که کامـلا به نفع اسـرائیل بـود را برهم زد .حزب الله با این حرکت جهان عرب را تکان داد . این حملات ارتش ، تخریبى چندان نداشت ولى براى اولین بار امنیت از شـهـروندان اسرائیلى گـرفته شد . حــزب الله تـوانـسـت ایــن مــســألــه را بــا قــراردادن «صندوق هاى کمک به حملات موشکى به اسرائیل » در خیابان ها فراگیر و عمومى نماید و به این شکل همه مردم لبـنـان در مقاومت شریک و سهـیـم بـودند، یـا تشکیل گـروهان هاى مقاومت لبنان که عضویـت در آن تابع مذهب یا طایفه خاصـى نبـود و به این شکل همه مى تـوانستند در ایـن گـروهان ها عضویت پـیـدا کنند .
* اولین پیروزى جهان عرب در برابر اسرائیل
حزب الله لبنان توانست با همان نیرو و تجهیزات کمى که در اختیار داشت بزرگ ترین و اولین پیروزى جهان اسلام را پس از 60 سال مبارزه و جنگ اعراب و اسرائیل به دسـت آورد .ارتش اسـرائیل که سال هـا توانستـه بـود به واسطـه نیـروهاى ویژه و کـارآزموده و تجهیزات بسیار پیشـرفته حتى در سه جبهه به صورت همزمان براعراب غلبه کند این بار مجبور شد در تاریخ 4 خرداد 1379 و قبل از موعد مقرر از جنـوب لبنان عقب نشینى نماید . ایـن پـیـروزى بـزرگ و پیـروزى هـاى پـى درپـى حزب الله لبنان که خود را وامدار انقلاب اسلامى ایران و حضرت امام و رهبر معظم انقلاب مى داند باعـث شد که این حزب تبدیل به یک حزب کاملا محبوب و قدرتمند در لبنان و بلکه جهان عرب و اسلام شود .
* یک پیروزى بزرگ دیگر
یکى دیگر از پیروزى هاى بزرگ حزب الله لبنان در ماه هاى اخیر تـبـادل اسـرا بوده است .حـزب الله توانست با تحمیل اراده خود به دشمن صهیونیستى در ازاى سه جنازه و یک درجه دار اسرائیلى تعداد بسیـار زیادى از اسراى لبنانى ، فلسطینى ، سورى و ...را به همراه پیکر چندین تن از شهداى خود بازپس گیرد . قطعاً این پیروزى بزرگ را حسین صفى الدین ، مدیر مجله ندأالمقاومه بهتر مى تواند تشریح نماید . سید حسین صفى الدین بزرگ ترین دستاورد این تـوافق نـامـه را وحدت و انسـجـام مـلـى درون لـبـنـان مى داند، انسجامى که به قول او از سال 1322 یعنى سال استقلال این کشور تاکنون بسیار کم سابقه بوده است .صفى الدین مى گوید ::» هیچ کس به یاد ندارد که در فـرودگاه لبنان هم مـسـئـولان دولتى و احـزاب سیاسى بدون در نظر گرفتن اختلافات و تمایزات فکرى و سیاسى ، این گونه گرد هم جمع شوند و به استقبال سربازان و مدافعان عـزت و شرف و حاکمیت لبـنـان بروند .
به نظر صفى الدین مهم ترین بـازتاب منطقـه اى این توافق نامه مربوط به مردم فلسطین مى شود چرا که در سال هاى اخیـر، ملت ستمدیده فلسطـیـن تحـت فـشـار غـربـى هـا مـجـبــور بــه پــذیــرش طـرح هـا و قطعنامه هاى سفارشى متعددى بودند که پیام اصلى آن نهى از مقاومت ملى و مذاکـره با اسرائیل بود ولى این توافق نامه نشان داد که با اسرائیل فقط باید با زبان زور سخن گفت . مدیـر مـجـلـه نـدأالمـقـاومـه ، آزادى 104 اسیـر فلسطـیـنـى از زندان هاى مـخـوف اسـرائیـل را سبـب استحکام رابطه فلسطینـى با لبنانى ها مى داند و ایـن پیروزى را تزریق روحیه تازه اى براى مبارزان فلسطینى به شمار مى آورد . به نظر مى رسد این تبادل بیشتر براى جهان عرب حاوى پیام و البته شرم باشد .این توافق نامه به جهان عرب و جهان اسلام فهماند که براى احقاق حق خود بایسـتـى خـارج از معادلات حاکـم بـر سـازمان هـاى بین المللى که دسـت پـرورده غـرب هستنـد وارد عمل شوند و فقط با زبان اسـلـحـه بـه اسـرائیل فـشـار وارد نمایند .اما این تبادل ، اثرات بین المللى خوبـى را هم به همراه آورده است .صفى الدین اثرات بین المللى این پیروزى را این چنین تحلیل مى کند : آمریکا قصد داشـت بـا لـشـکـرکشى نـظـامـى و اشغال کشورهاى غربى و اسلامى جاى پاى خـود را در خـاورمیـانـه مـحـکـم کنـد .بـه ایـن شـکـل بـراى کشورهایى مثل ایران ، سوریه و عربستان هم خط و نشان کشید .
ضمن اینکه ایـن تـهـدیـدات بـرخـى از دولت هاى مرعوب را به انفعال کشاند .درصورتى که این پیروزى نشان داد که حساب مردم شهادت طلب «.دنیاى اسلام از دولت هاى مرعوب جداست وى مى افزاید ::» در خـرداد سال 79 که اسرائیل مجبور به عقب نشینى از جنـوب لبنان شد، مـردم آن روز را » عیـد آزادسازى «نامیدند و ایـن ایـام را » عیـد آزادى «نامگذارى کرده اند . براى مردم لبنان و حزب الله سرافراز «عید آزادى » هم از نظر کیفى و هم از نظر کمى ارزش والایى داشته است .از نظر کمى صدها اسیر فلسطینى ، لبنانى ، سعـودى ، مغربى ، سـورى ، سودانى و لیبیایـى آزاد شده اند و از نظر کیفى حزب الله توانست افرادى مثل شیخ عبدالکریم عبید و مصطفى دیرانى را که از رهبران برجسته خود بوده ، از اسارت اشغالگران بیرون آورد، افرادى که به زندان هاى طویل المدت و حتى سیـصـد ساله محکوم شده بودند .ضمن اینکه حزب الله تنها روى آزادى اسراى خود متمـرکز نبـوده بلکه بـر آزادى تمام اسرا از کشورهاى مختل پافشارى کرده است .
* بمب هاى جاندار !
در هر حال تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان براى این رژیم هزینه هاى زیادى به همـراه داشت .اغلب مقامات بلندپـایـه اسـرائیلى معتقـد بـودند که اگـرچه توانستند با حمله به لبنان مبـارزان فلسطینى را از ایـن کشور اخراج نمایند ولى با نیرویى به مراتب خطرناک تر و مبـارزتر مـواجه شدند .یکـى از ایـن اظـهـارنظـرها مربـوط به اسحـاق رابین ، وزیر دفـاع وقت اسـرائیل است ::» حمله نظامى اسـرائیل باعث گـردید تا غـول شیعه از بطرى خارج شود .من معتقدم که از بین تمام فاجعه ها ایـن فاجعه خطـرناک ترین مى باشـد، زیـرا جنگ با شیعیان نیـروهاى آنان را آزاد ساختـه و وضع بدتر شده است .هیچ کس ایـن مسألـه را پیش بینـى «.نمى کرد وزیر دفاع وقت رژیم صهیـونیستى دربـاره توان شیعیان براى مبارزه و قدرت عملیات هاى استشهادى اذعان مى کند ::» در بیست سال گذشته ، هیچ گاه یک «بمب جانـدار » مبارز فلسطینـى خـود را تبدیل به یک نمـى کـرد .من مـعـتـقـدم کـه شـیـعـیـان بـراى نـوعـى رادیکالیسـم ، تـوانایى هـایـى دارند که ما هـنـوز آن را نشناخته ایم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات