صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۷۰۰۴۸
گزارشی از واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره فاجعه غزه

اهتزار پرچم فلسطین در باغ سفارت انگلیس


شامگاه سه شنبه هفته گذشته جمعی از دانشجویان متحصن در مقابل دفتر حافظ منافع مصر در تهران با حرکت سریع به سمت باغ قلهک سفارت انگلیس در اعتراض به عملکرد دولت انگلیس در قبال جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه، وارد این باغ شدند و پرچم فلسطین را در این باغ به اهتزار درآوردند. دانشجویان پس از قرائت زیارت عاشورا در باغ قلهک، به درخواست های نیروی انتظامی پاسخ مثبت داده و در احترام به قوانین جمهوری اسلامی این مکان را ترک کردند.
مهدی عباسی مهر دبیر دفتر تحکیم وحدت با تشریح جزئیات این حرکت دانشجویی گفت: در سومین روز تجمع اعتراض آمیز دانشجویان مقابل «دفتر حافظ منافع مصر» نزدیک به 500 نفر از دانشجویان به سمت سفارت سابق انگلیس (باغ قلهک) رفتند و به منظور حمایت از مردم غزه با شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس پرچم انگلیس را پائین آورده و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.
وی همچنین به نمایندگی از دانشجویان، خواستار تعطیلی دفتر حافظ منافع مصر و سفارت کشورهای اردن و انگلیس در تهران شد و تهدید کرد در صورتی که دولت این سفارتخانه ها را تعطیل نکند دانشجویان خود به این کار مبادرت خواهندکرد.
آمادگی اعزام 1000 استشهادی اندونزیایی به غزه
از سوی دیگر و در واکنشی در آن سوی آبها «جبهه حامیان اسلام» در اندونزی با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد که با هدف جذب افراد مجاهد و استشهادی و اعزام آنها برای مبارزه با اشغالگران صهیونیستی در نوار غزه، ثبت نام خود را آغاز کرده است.
این جبهه در ادامه بیانیه خود افزود: در نظر داریم بیش از هزار استشهادی را ثبت نام کرده و به غزه اعزام کنیم. در همین راستا«أحمد صبری لوبیس» دبیر کل جبهه حامیان اسلام طی اظهاراتی گفت: افرادی که ثبت نام می کنند باید در سلامتی کامل و دارای ایمان قوی باشند و آمادگی شهادت را داشته باشند. دبیر کل جبهه حامیان اسلام که مقر آن در جاکارتا پایتخت اندونزی است در ادامه افزود: ما بلیط یک طرفه را برای آنان تأمین می کنیم. مسلمانان باید رژیم صهیونیستی را شکست دهند.
گزارش روزنامه نیویورک تایمز از وحشت صهیونیست‌ها
در عین حال روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به بیان علل ترس و وحشت درونی مردم و سران سرزمین های اشغالی پرداخته و ضمن مقایسه آن با احساس مردم اسرائیل در زمان جنگ شش روزه می نویسد: چهل سال پیش مصر قرارداد صلح خود با اسرائیل را نادیده گرفت و مرزهای آبی و هوایی خود را بر روی اسرائیل بست، پس از آن با امضای قرارداد نظامی با اردن به اسرائیل اعلام جنگ کرد. اکنون آنها در حال حاضر همان حس ترسی را دارند که اجدادشان در آن زمان داشتند، این در حالی است که قدرت و ثروت اسرائیل در حال حاضر بیش از آن زمان است. نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود می نویسد:در سال 1967 ارتش اسرائیل سلاح اتمی نداشت، این در حالی است که اکنون این رژیم صدها کلاهک اتمی در اختیار دارد، همچنین در آن زمان تنها 2 میلیون اسرائیلی در سرزمین های اشغالی وجود داشت، اکنون این تعداد به بیش از 5.5 میلیون نفر رسیده است، با وجود این مردم ساکن در این سرزمین ترسی بیشتر از آن زمان را تجربه می کنند.
این روزنامه با اشاره به دلایل عمومی وحشت شهرک نشینان صهیونیست می آورد: ترس مردم اسرائیل به چند دلیل عمده است، نخست آن که با وجودی که اسرائیل تا امروز با دو کشور مصر و اردن قرارداد صلح امضا کرده است، جهان اسلام و عرب ها همچنان موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و با ماهیت اسرائیل مخالفند، و دلیل دوم این است که حمایت افکار عمومی از اسرائیل در غرب به تدریج در حال کاهش است، و این به این دلیل است که مردم غرب به نوع رفتار اسرائیل با مردم فلسطین با دیده تردید می نگرند، ماجرای هولوکاست نیز به تدریج در میان افکار عمومی غرب رنگ می بازد و به یک خاطره بی معنا و عبث تبدیل می شود، در عین حال قدرت ملت های عرب در برابر اسرائیل نیز افزایش یافته است.
نیویورک تایمز به دلایل ویژه ترس اسرائیلی ها از آینده نیز پرداخته و آورده است: اسرائیل در حال حاضر با مشکلات بسیار وحشتناکی روبرو است، از طرفی برنامه هسته ای ایران که اسرائیلی ها گمان می کنند به تولید سلاح هسته ای منجر خواهد شد، نوعی ابهام و ترس را در ذهن اسرائیلی ها به وجود آورده است، از سوی دیگر سخنان رییس جمهور ایران مبنی بر لزوم نابودی رژیم اسرائیل و تکذیب و انکار هولوکاست از سوی وی، موجب تشویش و نگرانی مقامات اسرائیل شده است. در شمال، نیروهای حزب الله قدرت نظامی خود را افزایش داده اند، و میزان موشک های این سازمان از زمان جنگ 33 روزه تاکنون دو برابر شده است. در منطقه جنوب اسرائیل با جنبش حماس روبرو است، جنبشی که کنترل نوار غزه را در دست دارد و سران آن وعده نابودی اسرائیل را داده اند. این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود با اشاره به این که حمله به نوار غزه و جنگ مشکلات اسرائیل را حل نخواهد کرد،افزوده است: نوار غزه بیش از 1/5 میلیون جمعیت بی دفاع دارد که در حصار مرزی که توسط اسرائیل و مصر کنترل می شود، گرفتار شده اند.
چهارمین خطری که به زعم نیویورک تایمز موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می کند، یک مسئله داخلی است، این روزنامه در این زمینه آورده است: اقلیت جمعیت عرب های اسرائیل در دو دهه گذشته بارها به دلیل فلسطینی بودنشان و به دلیل این که از آرمان های مردم فلسطین دفاع کرده اند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، در واقع این افراد به هویت عربی خود بیش از هویت اسرائیلی خود وفادارند، بسیاری از آنان از حزب الله حمایت می کنند و حتی از فروپاشی اسرائیل سخن می گویند.در حال حاضر نیز به دلیل بالا بودن نرخ زاد و ولد در میان عرب های اسرائیل، تا سال 2050 جمعیت عرب های اسرائیل از یهودی ها بیشتر خواهد شد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: هم اکنون ترس مردم اسرائیل از بروز خشونت و برافروخته شدن خشم عرب های اسرائیل به دلیل یورش اسرائیل به غزه به شدت افزایش یافته است.نیویورک تایمز در پایان گزارش خود می نویسد: اگرچه اسرائیل در جریان اختلافات خود با عرب ها طی سال های 48 تا 82 میلادی موفق بود و در این زمینه ها پیروزی هایی به دست آورد، اما اکنون شرایط کاملا متفاوت است، در واقع اکنون حمایت افکار عمومی غرب از اسرائیل به شدت محدود شده و این طور به نظر می رسد که شرایط حال حاضر اسرائیل به منظور مقابله با این وضعیت بسیار بغرنج و نامناسب است.
بازداشت فرماندهان بلندپایه ارتش مصر
از دیگر سو در پی فراخوان بزرگ سید حسن نصرالله از نظامیان مصری برای کمک به ساکنان غزه، منابع خبری از افزایش بازداشت افسران بلندپایه ارتش مصر و نیز اعلام حالت آماده باش کامل در قاهره خبر می دهند.
منابع آگاه دیپلماتیک همزمان با اعلام خبر سکته خفیف قلبی حسنی مبارک، رئیس جمهور اعلام کردند، نیروهای امنیتی نظامی مصر شمار محدودی از فرماندهان بلندپایه ارتش دستگیر کردند.این منابع همچنین از اعلام حالت آماده باش کامل در داخل تشکیلات ارتش مصر خبر می دهند که از موضع سیاسی حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور به ستوه آمده اند.
این منابع تأکید کردند که افسران مصری به تشکیل سازمان های سری در داخل نیروهای مسلح متهم شده و همچنین متهم شده اند که با نیروهای سیاسی خارجی مخالف نظام رسمی مصر در ارتباط بوده اند.
این منابع به شمار افراد دستگیر شده و نیز اسامی آنها اشاره ای نکرد ولی این منابع گفتند: طی دو روز آتی شاهد تحولات علنی آشکار در موضع سیاسی مصر خواهیم بود و صحنه سیاسی مصر نیز به طور اساسی تغییر خواهد کرد و رهبران مصری بر این باور رسیده اند که از سوی آمریکا و اسرائیل به باز گرفته شده و در حمله اسرائیل به حماس، قربانی شده اند.
منابع دیپلماتیک می گویند که قاهره شاهد بزرگترین حضور امنیتی در مناطق حساس قاهره و در نزدیکی منازل فرماندهان رده بالای حزب حاکم بوده است و دیدارها و برنامه های رئیس جمهور به کمترین حد ممکن رسید و هیچ خبری از این موضوع در رسانه های این کشور درز نکرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات