آمریکا مواد هستـه اى داراى کاربرى نـظـامـى را در اخـتـیـار 43 کـشـور قــرارداده است . وزارت انرژى آمریکا هفته گذشته با انتشار بیانیـه اى تـصـریـح کـرد :ایـالات متحده در سال هاى پـس از 1329 و در قالب برنامه اتم براى صلح ، مقادیر قابل توجهى اورانیوم غنى شده داراى کاربـرى نظامى در اخـتـیـار 43 کشور از جـمـلـه پاکستان قرارداده است . ایـن وزارتـخـانـه اعـلام کـرد :مـواد هسته اى در اختـیـار کـشـورهایى مـانـنـد پاکستان ، مکزیک ، جامائیکا، آفریقاى جنوبى و رژیم صهیونیستى قرار گرفت که هـمـه آنـهـا از بـازگـردانـدن آن خـوددارى کردند . وزارت انرژى ایالات متحده آمریکا با بـیـان ایـنـکـه دلایـلـى کـه کـشـورهـاى دریافت کننده این مواد براى خوددارى از استرداد این مواد مطـرح کردند، متفاوت بوده است ، گفت :برخى به کارگیرى این مواد را در تحقیقات دانشگـاهـى و بـرخى کاربرد آن را در پزشکى علت عدم استرداد مواد دریافت شده اعلام کرده اند .