علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به این که پرونده شهرام جزایری برای تحقیقات بیشتر در اختیار وزارت اطلاعات است، گفت: متاسفانه بعد از فرار شهرام جزایری گویا یک عزم جدی برای تخریب قوه قضائیه بوجود آمد تا از این فرصت استفاده کنند.
وی افزود: این در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که نظام قضایی و قضات آن تضعیف شوند، متاسفانه در برخی روزنامهها و بعضا رسانه ملی این موضوع به چشم میخورد.
سخنگوی قوه قضائیه فرار شهرام جزایری را اتفاق خیلی مهمی ندانست و گفت: متاسفانه این موضوع خیلی بزرگ نمایی شد و قوه قضائیه از ابتدا عزم جدی در دستگیری شهرام جزایری داشت.
وی درباره شیوه فرار شهرام جزایری گفت: وی در همان روز فرار با پاسپورت و شناسنامه جعلی با عنوان (وحید عیوض خانی) از فرودگاه مهرآباد تهران خود را به کیش میرساند و از آنجا به بندرعباس میرود.
به گفته جمشیدی طبق نقشه قبلی قرار بود که جزایری به سرعت از این طریق به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی جزایر متروکه منتقل شود و از آن طریق با پاسپورت جعلی عیوض خانی به سمت کانادا عزیمت کند.
جمشیدی بیان داشت: تشابه 80 درصدی بین شهرام جزایری و عیوض خانی، وجود دارد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اطلاع رسانی رسانهها باعث فاش شدن استفاده جزایری از پاسپورت جعلی شد و این اطلاع رسانی موجب آگاهی عیوض خانی از نقشه فرار جزایری شد و وی مجبور به تغییر نقشه فرار متهم گردید.
وی با اشاره به تماس شهرام جزایری با یک زندانی افغانی که هم بند او در زندان بود، گفت: پس از لو رفتن نقشه مذکور جزایری از این فرد افغانی درخواست تهیه شناسنامه و پاسپورت جعلی میکند،که در این مرحله نیز با هوشیاری وزارت اطلاعات و هماهنگی سایر مجموعهها از انتقال شهرام جزایری به کانادا جلوگیری میشود و در نهایت وی با دستگیری توسط ماموران وزارت اطلاعات و پلیس کشور متبوع و بر اساس موافقت نامه دو جانبه، به صورت رسمی به کشور باز گردانده شد.