صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۷۰۷۸

جهش جدید ایران شکست هژمونی آمریکا/علی حسن حیدری

راهبردهای آمریکا بر قاعده کنترل قدرت با قدرت بنا شده است و موازنه قدرت برای آنها یعنی شکست، ایران دارای چرخه سوخت هسته‌ای در کنار دیگر قابلیتهای سیاسی، ایدئولوژیک و ژئوپلتیکی یعنی ظهور یک موازنه جدید در معادلات جهانی و خروج بخش عمده‌ای از کشورها از حوزه مدیریت آمریکا و این یعنی ظهور معادلات جدید در جهان در حال گذار، به هم خوردن معادلات تحمیلی گذشته در روابط بین‌الملل و ختم مدیریت یکجانبه‌گرایی آمریکایی.

وقتی‌که در دی ماه 84 ایران تعلیق تحمیلی فعالیت‌های هسته‌ای خود را شکست، برخی تردید داشتند که دانشمندان ایرانی بتوانند قدم موثری بردارند. اما دانشمندان جوان کشورمان در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از آن، یعنی در 20 فروردین 85 توانستند غنی سازی 5/3 درصد اورانیوم را انجام دهند. این یک جهش علمی غیر قابل پیش بینی بود. مقام معظم رهبری این موفقیت را آغاز جنبش علمی در کشور نامیدند. دولت نیز همین روز را به عنوان روز ملی فن‌آوری هسته‌ای اعلام کرد.

روز گذشته در سالگشت این واقعه تاریخی، تلاش و اراده وصف ناشدنی دانشمندان هسته‌ای و مدیریت داهیانه مقام معظم رهبری، بالاخره کشورمان را وارد مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای کرد.

دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته‌ای در واقع یک رنسانس علمی در تاریخ دانش ایران بود. وضعیتی که معدود کشورهایی در جهان از آن برخوردارند.

جهش ایران در فن‌آوری هسته‌ای آغازی است که حد یقف نخواهد داشت. چراکه پیشرفت در زمینه فناوری هسته‌ای زمینه‌های رسیدن به فناوری‌های دیگر را میسر می‌سازد و علاوه بر تغییر معادلات علمی و صنعتی و فرهنگی، معادلات قدرت را نیز متحول خواهد ساخت. نگرانی غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی ناشی از آگاهی آنها از قابلیتهای علمی و صنعتی و آثار آن بر معادلات سیاسی و امنیتی است. آمریکایی‌ها معتقدند که ایران برخوردار از چرخه کامل سوخت هسته‌ای یعنی یک قدرت الگو برای کشورهای منطقه و خارج از حوزه مدیریت غرب. آنها پیش از آن‌که به صلح آمیز یا غیر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ما بیندیشند، در چارچوب راهبرد پیش دستانه، محدود کردن قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می‌کنند.

راهبردهای آمریکا بر قاعده کنترل قدرت با قدرت بنا شده است و موازنه قدرت برای آنها یعنی شکست، ایران دارای چرخه سوخت هسته‌ای در کنار دیگر قابلیتهای سیاسی، ایدئولوژیک و ژئوپلتیکی یعنی ظهور یک موازنه جدید در معادلات جهانی و خروج بخش عمده‌ای از کشورها از حوزه مدیریت آمریکا و این یعنی ظهور معادلات جدید در جهان در حال گذار، به هم خوردن معادلات تحمیلی گذشته در روابط بین‌الملل و ختم مدیریت یکجانبه‌گرایی آمریکایی.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات