صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۷۰۸۰۰

شواهد شکست اسراییل در حمله به غزه


بصیرت: اسراییلی ها با تجربه از جنگ سی و سه روزه که هدف خود را از حمله به لبنان آزادی دو سرباز اسراییلی به اسارت در آمده از سوی نیروهای حزب الله و سرکوب این جنبش اعلام کردند اما در نهایت متحمل شکست سنگینی شدند این بار در تهاجم خود به غزه علنا اهداف مشخصی را اعلام نکرده و در موقعیت های مختلف از اهداف متعددی سخن به میان آوردند. به عنوان مثال باراک قبل از جنگ می گفت که " ما دنبال نابودی کامل سکوهای پرتاب موشک حماس هستیم. " در همان حال لیونی در اثنای جنگ " تغییر در توازن نیروهای منطقه ایی " از طریق سرکوب حماس را هدف جنگ بر ضد غزه نامید . برسی اظهارات مقامات این رژیم در کنار هم عملا بیانگر این واقعیت است که هدف حداقلی اسراییل در حمله به غزه جلوگیری از راکت پراکنی حماس به این کشور و هدف حداکثری آن سرکوب و نابودی حماس بود . که باید پرسید با ورود به هفته سوم نبرد کدام یک از این اهداف به دست آمده است ؟ این سوال وقتی بیشتر قابل تامل به نظر می رسد که می شنویم اولمرت مدعی می شود :" ما داریم به اهداف خود نزدیک می شویم ." البته قسمت دوم سخنان وی که در ادامه می گوید " اما هنوز نیازمند شکیبایی وتلاش بیشتر هستیم " بیشتر با واقعیت سازگاری دارد. اسراییل با آغاز هفدهمین روز از حمله به غزه هنوز به هدف اولیه خود که ممانعت از راکت پراکنی حماس است دست نیافته است . زیرا به گزارش بی بی سی دیروز یکشنبه حماس 20 موشک به سمت جنوب اسراییل پرتاب کرد که در نتیجه آن 3 اسراییلی زخمی شدند. عملا به موازات گذشت زمان بیشتری از جنگ حماس به برد راکت های خود افزوده و در شرایطی که در روزهای اول جنگ اهدافی تا شعاع 20 کیلومتری را مورد حمله قرار می داد اکنون مناطق تا 50 کیلومتری خاک اسراییل را هدف قرار می دهد . از طرفی نیروهای اسراییلی تاکنون نتوانسته اند هیچ یک از رهبران حماس را از بین ببرند تا از این طریق مد عی شوند که ضربات سنگینی را به ساحتار و تشکیلات آن وارد آورده و بنابراین ، این ادعا که به اهدافشان در حمله به غزه نزدیک شده اند ، واقعیت ندارد . یهود باراک وزیر دفاع اسراییل دیروز در آخرین سخنان خود در خصوص هدف اصلی حمله به غزه اعتراف کرد که :" هدف اصلی ما اکنون تامین امنیت جنوب ( اسراییل ) است." بدیهی است که این هدف با هدف اولیه یعنی جلوگیری از راکت پراکنی حماس کاملا متفاوت است . سخنان ایهود باراک نشان دهنده عقب نشینی اسراییل از اهداف تعیین شده قبلی است . در حقیقت اسراییلی ها وقتی نتوانستند به هدف مقدماتی خود دست یابند هدف مقدماتی تری با عنوان " تامین امنیت جنوب " که در آن نامی از " سرکوب حماس " و " جلوگیری از پرتاب راکت " نیامده است را هدف اصلی شان اعلام کرده و علنا با پایین آوردن سطح اهداف تعریف شده ، بر روی موضوعی به عنوان هدف یاد می کنند که از بدیهیات هر حکومتی محسوب می شود . لیونی وزیر خارجه اسراییل نیز در مصاحبه با واشنگتن پست اظهار داشت :" حماس تا زمانی که مقاوم و زنده است پیروز است ." گفته وی با توجه به مقاومت پایدار حماس در مقابل حملات زمینی و هوایی و توپخانه ایی اسراییل گویای اعتراف به شکست در رسیدن به هدف حداکثری در نابودی حماس در هفدهمین روز جنگ است .خصوصا وقتی او می پذیرد که آنها نمی توانند جنگ را به مدت طولانی ادامه دهند. آنچه به شکست اسراییل دامن می زند اختلافات داخلی است که میان مقامات این رژیم به وجود آمده است. مقامات نظامی معتقدند که حملات موشکی حماس همچنان ادامه خواهد یافت اما سیاستمداران اسراییلی که بیش از هرکس دیگر بازنده این جنگ و در نتیجه انتخابات فوریه هستند خواهان تشدید حملات هستند.در همین راستا سخنگوی دولت اسراییل در مصاحبه با بی بی سی اعلام کرد که " این رژیم نیروهای تحت احتیاط ( ذخیره ) را نیز به غزه اعزام کرده است ." به نظر می رسد لیونی ، ایهود باراک ، و اولمرت که با حمله به غزه در حقیقت به یک خودکشی دسته جمعی در انتخابات بهمن ماه آیند دست زدند سعی می کنند با اعمال آخرین و شدید ترین حملات خود حتی به غیر نظامیان ، حتی المقدور از فضاحت این شکست بکاهند.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات