صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۷۰۸۳۵

غزه؛ آزمایشگاه سلاح هاى مرگبار/بنفشه غلامى


بصیرت: اگر در بخش جست وجوى اینترنت عبارت سلاح هاى بکار رفته در ۱۷ روز جنگ غزه را کلیک کنید، نتیجه اى که بدست خواهد آمد، چنین است:
* هفته اول جنگ غزه: ارتش اسرائیل از بمب خوشه اى مرگبار علیه مردم غزه استفاده کرد.
* هفته دوم جنگ: هواپیماها و آتشبارهاى اسرائیل بمب هاى فسفرى سوزاننده در نواحى شمال و جنوب غزه ریختند.
* آغاز هفته سوم جنگ: بمب افکن هاى اسرائیل نوعى بمب ناشناخته که باعث تنگى نفس و بیهوشى اغلب کودکان و زنان غزه شده است را بکار گرفتند.
همه این بمب ها را منشور سازمان ملل و کنوانسیون هاى بین المللى در شمار سلاح هاى ممنوعه قرار داده است. نکته جالب این است که همه این معاهدات سلاح هاى ممنوعه به امضاى کشورهایى رسیده است که در شوراى امنیت در قبال بکارگیرى این سلاح هاى مرگبار در غزه سکوت کرده اند. به همین دلیل شمار زیادى از حقوقدانان پس از شنیدن خبر آزمایش این بمب ها، کنوانسیون ۱۹۲۵ ژنو را گوشزد کردند که در آن منع کاربرد سلاح هاى کشتار جمعى به امضاى بیش از ۴۰ کشور رسید، همینطور به امضاى چند پروتکل در سال هاى اخیر اشاره کردند که استفاده از بمب هاى خوشه اى را در شمار «جرم کشتار جمعى» قرار داده است.البته به کارگیرى سلاح هاى ممنوعه از سوى ارتش اسرائیل خبر جدیدى نیست.
اسرائیل اولین بار سال ۱۹۴۸ یعنى درست زمانى که موجودیت خود را به عنوان یک دولت اعلام کرد، به استفاده از سلاح هاى شیمیایى روى آورد. ارتش این رژیم آن سال با آلوده ساختن آب هاى سرزمین هاى فلسطینى باعث اشاعه تیفوئید بین فلسطینى ها شد. چند سال پس از آن انستیتو تحقیقات بیولوژیکى اسرائیل (IIBR) شروع به کار کرد. این انستیتو همکارى هاى نزدیکى با برنامه ریزان سلاح هاى بیولوژیکى امریکایى و انگلیسى برقرار کرد، کارشناسان شاغل در (IIBR) نوعى سلاح شیمیایى با استفاده از مواد اولیه گاز اعصاب تولید کردند که به گفته خودشان هر عملیات ترورى را «تمام و کمال» انجام دهد. جنبش حماس و نیروهاى مقاومت اسلامى از اولین اهداف این سلاح ها بودند. سپتامبر ۱۹۹۷ نیز ۲ روز بعد از اینکه حسین شاه اردن به نتانیاهو گفت حماس به دنبال مخالفت با مذاکره و سازش است، سازمان موساد در اردن تصمیم گرفت با استفاده از فنتانیل خالد مشعل رهبر سیاسى حماس را ترور کند. پس از آن نیز دهها سند درباره استفاده از سلاح هاى ممنوعه از سوى ارتش اسرائیل فاش شد. بارزترین آنها که منجر به رسوایى بزرگ براى امریکا و کمپانى هاى شریک ارتش صهیونیستى شد سال ۲۰۰۱ روى داد. در ۱۲ فوریه این سال زمانى که اسرائیل جنگ خود را علیه نوار غزه و کرانه غربى آغاز کرد، برحسب تصادف جیمز لانگلى، فیلمساز امریکایى وارد خان یونس شد. او بعدازظهر این روز، تنها چند ساعت پس از شروع حمله، از قربانیانى که با سلاح هاى شیمیایى از پا درآمده بودند، فیلمبردارى کرد. فیلم مستند او از اتفاقات این نبرد که برنده چندین جایزه جهانى شد، واقعیت عریان استفاده از سلاح هاى شیمیایى توسط اسرائیل را به نمایش گذاشت. سلاحى که در این نبرد مورد استفاده قرار گرفت "Novel gas" نام داشت. این سلاح پیچیده پس از انفجار رنگین کمان را تولید مى کند و سپس بویى خوش به مشام مى رسد طورى که قربانى ناخودآگاه با تمام وجود آن را استنشاق مى کند، اما تنها ۵ تا ۱۳ دقیقه بعد دچار نفس تنگى شدید و خونریزى مى شود و رعشه هاى هیستریک به او دست مى دهد. سلاح ممنوعه دیگرى که ارتش صهیونیستى بارها براى از بین بردن و نسل کشى فلسطینى ها از آن استفاده کرده بمب DIME (فلز متراکم انفجارى) نام دارد، این بمب که حاوى آلیاژ فلز سنگین تنگستن است، در درجه گرماى بسیار بالا منفجر مى شود. این بمب بسیار کوچک اما بشدت قدرتمند و کشنده است. کربن موجود در آن پس از پرتاب باعث شدت انفجار مى شود. در محل اصابت این بمب با زمین آثار کوچکى برجاى مى ماند اما تکه هاى پودر شده آن تا شعاع ۸ مترى با سرعتى بسیار بالا پرتاب مى شوند. بدن افرادى که در معرض اصابت ترکش هاى این بمب ها قرار مى گیرد بدون آنکه سوخته شده باشد، کاملاً سیاه مى شود. این سلاح نیز براى نخستین بار علیه غزه نشینان آزمایش شد. سلاح فوق ساخته نیروى هوایى امریکا است. اولین بار در جولاى سال ۲۰۰۶ علیه مردم غزه مورد استفاده قرار گرفت. یعنى زمانى که اندکى پس از آن مردم جنوب لبنان در جنگ ۳۳ روزه با بمب هاى خوشه اى اسرائیل قتل عام شدند.
اما اکنون جنگ غزه به کلکسیونى از آزمایش این سلاح هاى ضدبشرى تبدیل شده است. بمب هاى خوشه اى که اسرائیل صدها بار از آن در جنگ علیه اعراب و مسلمانان استفاده کرده در روزهاى اخیر جنگ غزه قربانیان بسیار گرفته است. به گونه اى که طبق گزارش سازمان ملل اغلب کودکان و زنان قربانى، آثار مهیب این بمب را بر بدن دارند. درون هر بمب خوشه اى ۲۰۲ عدد بمب وجود دارد که در حین انفجار در منطقه اى به وسعت ۷۳ متر ترکش هاى آن که تعدادشان به ۲ هزار عدد مى رسد، موجب فنا شدن حیات بسیارى از افراد مى شوند. پس از بمب خوشه اى از دو روز پیش ارتش اسرائیل به سراغ دیگر ابزار نسل کشى یعنى بمب فسفرى رفته است. سلاحى که در جنگ با حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ مورد استفاده قرار گرفت و در جنگ غزه تصویرهاى تکان دهنده از آثار این بمب بر سر و صورت کودکان فلسطینى به جهان مخابره شده است. بمب فسفر سفید پیش از این نیز در سال ۲۰۰۴ توسط ارتش امریکا در فلوجه عراق مورد استفاده قرار گرفت. توسل به این بمب طبق قوانین حقوق بشر بین الملل، ممنوع اعلام شده است. در ساختار بمب فسفر سفید، دود متصاعد از آن سفید مایل به زرد است که پس از ترکیب با اکسیژن و قرار گرفتن روى سطح هر چیزى باعث آتش سوزى شدید مى شود. بخار ناشى از این بمب اگر روى سطح بدن قرار گیرد، باعث سوختگى شدید بدن شده و سوختگى هاى اسیدى بر جاى مى گذارد. تنها راه چاره قربانى که در معرض این بمب قرار مى گیرد این است که قبل از رسیدن دود ناشى از آن باید لباس هاى خود را از تن خارج کند. زیرا در غیر این صورت تمام لباس هاى وى آلوده به این دود شده و تمام بدن را مى سوزاند. براساس گزارش «آنروا» (واحد حمایت از آوارگان سازمان ملل) این بمب ها در اولین آزمایش کودکان غزه را از پاى در آورد. آسیب پذیرترین بخش بدن در برابر این نوع بمب شیمیایى، چشم ها هستند، تصاویر تلویزیونى جنگ غزه به خوبى نشان مى دهد که شمار زیادى از کودکان چشمان شان را در اثر استفاده از این بمب از دست داده اند. دیروز ناظران حاضر در غزه اعلام کردند در ۲ روز گذشته اسرائیل از سلاح جدیدى استفاده کرده است که دود و گاز عجیبى تولید مى کند. این بمب جدید ناشناخته است و هنوز پزشکان و امدادگران حاضر در غزه موفق به شناسایى و درمان آن نشده اند. این بمب نیز باعث تنگى نفس شدید و سپس بیهوشى فرد مى شود. توسل تل آویو به این جنگ افزارهاى مرگبار تردیدى براى محافل حقوقى باقى نگذاشته است که حاکمان این رژیم در صحنه غزه به پروژه نسل کشى روى آورده اند و هدف غایى آنها انهدام جمعیت کودک، نوجوان و زنان غزه است که پس از ۱۷ روز سنگر مقاومت را ترک نکرده اند.
 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات