صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۷۰۹۱۷

موساد و مجاهدین خلق

اردشیر ـ کارشناس امور استراتژیک و امنیت مقدمه: یـکــى از ویــژگـى هــاى جــالــب تــوجـه دنــیــاى پــیــچــیــده و مــخــفــى مجاهدین خـلـق ، رابطه سـازمان بـا تعدادى از سرویس هاى اطلاعاتى قــــــدرت مـــــنــــــد مــــــى بــــــاشــــــد کــــــه جـالـب تـریـن ، حـسـاس تـریـن و در نهایت ، مفتضحانه ترین آنها رابطه مـجـاهـدیـن بـا جــامــعــه اطـلاعـاتــى اســرائـیــل ـ بــه خــصــوص مــوســاد ـ مى باشد . اطـلاعـاتـى کـه در ایــنــجــا ارایـه مـــى شــــود بـــراى اولـــیـــن بـــار فــــاش مى شـوند .هـدف بـرآشفتن جـامـعـه اطلاعـاتـى اسـرائیل نـیـسـت، بلـکـه اشاره به موضوعى است که مفاهیم ضــمــنــى زیــادى بـــراى خــط مــشــى امنیتى اسرائیل و ایران دارد .

* سوابق
درباره مجاهدین قبل از این نیز اتـهـامـاتـى مـبــنــى بــر رابـطــه بــا اسرائیلى ها ذکر شده است .یکى از قوى ترین اقدامات بـر ضـد این اتهام ، اتحاد استراتژیک مجاهدین با رژیم سـابـق بـعـثـى عـراق بـود . منتقدین مى گفـتـنـد کـه مـطـمـئـنـاً مجاهدین نمى توانند در یک زمـان هم با رژیم صدام حسین و هـم بـا سرویس اطـلاعـاتـى اسـرائـیـل در ارتباط باشند . مشکل چنین اسـتـدلالـى ایـن است که بر مبناى این پیـش فـرض طــرح شــده کــه عـــراقــى هــا بــر فعالیت هاى جهـانـى مـجـاهـدیـن کنتـرل کامل داشتند .امـا مـوضوع این نیسـت .اگـرچه فعالیـت هـاى مجاهدین در عراق و مناطق مرزى باید با بررسى و اجازه کامل از سوى عـراقـى هـا صــورت مـى گـرفـت ، فعالیت هـاى سـازمان در بیـرون از عراق به طور وسیعى خارج از کنترل رژیم بعثى بودند . این طور نیست کـه بـگـویـیـم مجاهدین از جانب رژیم بعثـى در پایتخت هاى اروپایى ، استـرالیا و آمریکاى شـمـالـى ، جاسـوسـى و فـعـالــیــت نــکــرده اســت .ایــن فعالیت هـا صـورت مى گرفتند امـا مجاهدین ، یا خودشان متقبل این کار مى شدند یا در آنها با مأموران عراقى همـکـارى مى کردند .هیـچ اجبار و تحمیـلـى در جـریـان کـار وجود نداشت . مشکل دیگر استدلال فوق این است کـه تـصـور کـرده خود رژیـم سابـق عـراق ارتباطات پنـهـانـى بـا اسرائیل نداشته است . رژیـم سـابـق عــراق ادبـیــات خصمانـه اى را بر ضد اسـرائیل بـه کار مى برد، اما شرکت فعال آن در اقدامـات ضـداسـرائیـلـى ، از حد پشتیبانـى از سـازمان هاى منـسـوخ ملى گـراى عـرب و کمک مالى بـه خـانـواده بـمـب گـذاران انـتـحـارى فلسطینى فراتر نمى رفت .)1) به عـلاوه ، لازم به ذکر اسـت که مجاهدین در اداره امور خارجى خود آشکارا فاقد اصول مى باشد . یک نمـونه بارز ایـن امـر، برخورد سازمان با جنگ اخیر عراق است . مجاهـدیـن از جـایـگـزیـنـى رژیـم صدام حسـیـن بـا ارتش آمریکـا بـه عنـوان ارباب شـان در عـراق هیـچ ناراضى نیستند .بنابر این ، نظریـه به اصـطـلاح ضـد امـپـریـالـیـسـت جهانى مجاهدین ، مـانـعـى بـراى همکـارى با آژانس هـاى اسـرائیلـى نیست .
* استخدام
اسرائیلى ها اولین بار در اوایل دهه 80 به مجاهدیـن عـلاقـه مـنـد شدند .اسرائیل دخالت جمهورى اسلامى در لبـنـان ، کـه بـه ظهـور حزب الله لبنان و جنبش مقـاومـت اسلامـى بـزرگ تـرى در آن کـشـور انجامـیـد را به عـنـوان یک کابـوس امـنـیـتــى در نــظــر مـى گـرفــت . اسرائیلى ها تمایل زیادى داشتند که اهرم امنیتى معتبرى علیه ایران داشته باشند .سرویس هـاى جـاسـوسى اسرائیل در هـمـان زمان با بقـایـاى سلطنت طلـبـان و مـأمـوران سابـق سـاواک در ارتباط بـودند، اگـرچـه کـارآیى ایـن عـنـاصـر در حـد بـالا درجه بندى نمى شد . اولین تـمـاس فـیـزیـکـى بـیـن مجـاهـدیـن و افـسـران اطلاعـاتـى اسرائیـل در آذرماه 1367 صـورت گـرفت .نکتـه اصـلـى مـلاقـات ، تهدید مـوثق اسرائیل بـراى بمباران تأسیـسـات هـسـتـه اى عـراق بود . اسـرائیلى ها قـبـلا هـم تـهـدیـدات مـشـابـهـى داشـتـنــد و در دى مـاه 1360 آن را عمـلـى کـرده بودنـد . بنابراین عراقى ها تهدیدات اخیر را جدى گرفته بـودند .سرویس هاى اطلاعاتـى عـراق از مجاهدیـن بـه طور مؤثرى به عنوان نقطه تماس با اسرائیلى ها استفاده کردند . مکان ملاقات در یـک مـکـان روستایى در Kilvrough ، واقع در شبه جزیـره گاور در جنوب ولز بود .نماینده مجاهدین ، یک تیـم چهار نفـره از شعبه امنیت سازمـان بـود ..آنها مسـتـقـیـمـاً به » ابـراهیـم ذاکرى «، رئیس سابـق اطـلاعـات مـجـاهـدیـن گــزارش مـى دادنـد .
میانجى ها به تیم مجاهدین گـفـتـه بودند که آنهـا قـرار است مسئـولان طبـقـه مـتـوسـط از وزارت خـارجـه اسرائیـل را ملاقات کنند، اما آنهـا احتمال مى دادند که ایـن پـوششـى است براى موساد . در واقـع تـیــم اســرائـیـلــى از ـ سـازمـان «شین بـت » یا «شابک » امنیـت داخـلـى و ضـداطـلاعـات اسرائیل ـ بـود .اینها تنها کـسـانـى بودند که دستگاه اطلاعاتى اسرائیل مى توانست براى چنین عملیاتى در بریتانیا، در آن زمان اعزام کند .)2) با وجود این باید توجه شود که این عملیات در نهایـت تـوسط مـوساد کنترل مى شد . تدارکات ملاقات با هماهنگى که در آن زمان یک «دیوید کیمچه » مــقــام ارشــد در وزارت خــارجــه اسـرائـیـل بــود صـورت گـرفــت . کیمچه قبلا مـعـاونت مـوساد را بـر عهده داشت و این احتـمـال وجود دارد کـه جـایـگـاه و نـقــش وزارت خارجـه اى وى در اواسط تا اواخر دهه 80، پـوششى بـوده بـراى کار واقعـى اش .جـالـب اسـت تـوجـه داشته باشید که کیمچه در برنامه اى که بعدها به » ایـران گیت «معـروف شد نقش داشته است .این کیمچه بود که » یـاکـوف نیمـرودى «، یـک یهـودى ایـرانى ـ اسـرائیلـى را بـراى بـرقـرارى کـانـال هـاى ارتـبـاطـى بـا ایرانیان به کار گرفت .)3) ملاقات در آذرماه 1367 حول تهـدیـد مـوجـود علیـه تـأسـیـسـات هستـه اى عـراق مى گشت .هـیـچ مــدرکــى وجــود نــدارد کـه در آن ملاقات مجاهدیـن و اسـرائیلى هـا تصمیم گرفته اند که روابطى را آغاز کنند .بـا وجود این ، ملاقات باید مـوفقیـت آمـیـز بوده باشـد چـرا کـه اسرائیلى ها هرگز تهدید خودشان را مبنى بر بمباران تأسیسات هسته اى عراق عملى نکردند .
مجاهـدیـن و اسـرائیلـى هـا تـا هفـت سـال بـعـد هـیـچ مـلاقـاتـى نـداشـتـنـد .چــنــدیــن عــامــل ، اسـرائیـلـى هـا را از پاسـخ دادن بـه درخـواست هاى مجـاهـدیـن مـنـع مى کـرد .در این میان اصلى تریـن عامل ، ارزیـابـى غـلـط مـبـنـى بـر سقـوط زودهنگـام رژیـم عراق در جنگ خلیج فارس در سال 1370 بود .اسرائیلى ها تخمین زده بودند کـه در آن صـورت مـجـاهـدیـن بـه دست فاتحان شیعه و کرد انتقام جو نابود خواهد شد . البته ارزیـابـى اسـرائیـلـى هـا، ارتجاع رژیم بعـث را نادیده گـرفته بود .در سال 1375، اسرائیلى ها تغییر مـوضع دادند و به این نتیجه رسیدند که سـرمایه گـذارى بر روى مجاهدین ، در نهایت بـه نـتـیـجـه بدى منتهى نخواهد شد . دومین ملاقات در اردیبهشـت ســال 1375 در یـک خـانــه امــن «منچـسـتـر » مجاهـدیـن در حـومه صـورت گـرفت .ایـن خـانـه امـن توسط » اکـرم دامغانیـان «کـه در آن زمان با شاخه امنیتى سازمان مرتبط بود، کنتـرل مى شد .رئیس امنیت سـازمـان مجـاهـدیـن ، » ابـراهـیـم ذاکرى «در اوایل این ماه ظاهراً براى بـررسـى تـیـم امـنـیـتـى خـودش در منچستر بود . اما واقعیت سفـر غـیـرمعمـول ذاکرى به آن منطقه از انگلسـتـان ، ملاقات با هیأت اطلاعاتى اسرائیل بود .این بار صریحاً به مجاهدین گفته شده بود که با موساد ملاقات خواهند کرد .مجددا تیم اسرائیل از 4 مرد تشکیـل شـده بـود .این بـار برنامه ریز » شابتاى شاویت «، مدیر سابق » شین بت «که بعدها تـوسط موساد نیز بـراى همکـارى انتخاب شــد، بــود .جـالــب اســت کــه سرویس اطلاعاتى اسرائیل هنوز از شاویت سالخورده ، در فریب هاى خـبـرى خود علـیـه ایـران اسـتـفـاده مى کند . اخـیـراً یک پـایـگـاه وب که بـا سرویس اطلاعاتى اسرائیل مـرتبط اسـت از اخـطـار شـاویـت دربـاره تبادل اسرا بین اسرائیل و حزب الله لبنـان در یـک بـرنامه تـلـویـزیـونـى ستایش کرد .)4) بناى ارتباط اطلاعاتى مـوساد و مجاهدیـن در آن مـلاقـات شـوم پایه ریزى شد .
این ارتباط تا امروز ادامه یافته و به طـور وسیعى حول استفاده اسرائیل از مجاهدین ، بـه عــنــوان مـنـابــع اخــبــار فــریــب مـى چـرخد .یـک ویـژگى جـالـب توجه سیستم اطلاعاتى اسرائیل این است که اگـرچه در کار اطلاعاتـى متعارف ، یکى از بهترین هاست اما در جنـگ روانى و فریـب خبرى ، فوق العاده درهم و برهم مى باشد . تمایل اسرائیل به اغراق و جعل شبه اطلاعات ، باعث بى اعـتـبـار شدن منابع فریب خبرى سنتى اش شـده اسـت .بـنـابـراین تـکـیـه بـر مجاهدین به عنـوان سکوى پخش اخبار فریب در ایران ، اسرائیلى ها را از اتکا بر آن منابع خـبـرى سنتى راحت مى کند . بزرگ ترین ضربه فریب خبرى مجاهدیـن ـ مـوساد، به اصطـلاح افشاى راکتورهاى نطنـز و اراک در تابستان 1381 بود . این اخبار فـریـب تـوسط یـک واحد جنگ روانى موساد به یک تیم امنیتى مجاهدین در اروپا منـتـقـل شده بود . یــکـــى از ابـــزارهــایــى کـــه اسرائیلـى هـا بـراى انتقال ایـن نـوع اطلاعات به افرادشان در مجاهدین استفاده مى کنند، از طریق الحاق محتـاطـانـه داده هـاى رمز شـده بـه رایـانـه هـاى قـابـل حـمـل و دیـگـر رایانه ها اسـت .نـوع کارکـرد انواع «ناقل هاى بـى روح » فرامـدرن این بسیار پیچیده هستند .مجاهـدیـن بـراى حـمـل رایـانـه هـا در اروپـا و آمریکا سفر مى کنند .اطلاعات در زمان مناسبى وارد رایانه ها مى شود . پیک ها اغلب از اهمیت ضمیمه ها آ گاه نیستند، مگر اینکه از شـعـبـه امـنـیـتـى ســازمـان بـوده و دربــاره وظیفه شان » توجیه «شده باشند . البته اسرائیلى ها در خصـوص اطلاعات طبقه بنـدى شـده دربـاره ایران ، به مجاهدین اتکا نمى کنند . دلیل آن هم ساده است ؛ ارایه این نوع از اطلاعات در توان مجاهدین نیست .همچنین مدارکى مبنى بـر اینکه اسرائیلى ها پول به مجاهدین داده باشند وجود ندارد . از دید مجاهدین این رابطه ، از آنـجا کـه مـوقعـیت آنـهـا را در میـان آژانـس هاى اطـلاعـاتى غـربـى بالا مى برد، مهم است .موساد قویاً از جانب مجاهـدین تبلیغاتى را انـجام داده است .مهم ترین نمونه آن فشار کنونـى بر پنتـاگون براى نگه داشـتن مجاهدین در زمین هاى بایر دیاله در عراق مى باشد .
* نتیجه
مهم ترین نکته که بایـد دربـاره ارتباط اطـلاعـاتـى مـجـاهـدیـن بـا مـوساد گفت ، این اسـت کـه ایـن رابـطـه ، در بـهـتـریـن وجـه ، یـک همـکـارى تاکتیـکـى اسـت .بـیـن اسـرائیل و فـرقه اى نامـتـعـارف کـه ایدئولـوژى اش ملغمـه اى دروغین از مـارکسیـسـم و مـذهـب شـیـعـه مـى بـاشــد؛ هــیــچ وابـســتــگــى ایدئـولوژیک یـا اهـداف درازمدت نمى تواند وجود داشته باشد . شــواهــد زیــادى در تــاریــخ اطلاعات وجود دارند مبنى بر ایـن که ارتباطات به وجود آمده بر اساس ملاحظات تاکتیکى ، نه تنها دوامى نداشته بلکه احتـمـال سـودبخشـى عملى نیز ندارند . یکى دیگر از ویـژگى هاى این ارتباط اطلاعـاتـى آن اسـت کـه در نهایت ، با اطلاعات پیچیده » بازى بـزرگ «بیـن ایـران و اسرائیـل گـره خواهد خـورد .اسـرائیل بـه نـوعى اهرم ، علیه ایـران احتیـاج دارد زیرا جمـهـورى اسلامـى بـانـى اصـلـى مقـاومـت اسلامى در لبـنـان ، کـه بزرگ ترین تهدید امنیتى اسرائیل به شمار مى رود ـ مى باشد . با در نظـر گـرفتن متـغـیـرهـاى استراتژیک پیچیده در بازى ، اینکه نبینیم رابطه بین موساد و مجاهدین بـا شـرمـنـدگـى شـدیــد مـوسـاد و فاجـعـه اى بـراى مجاهدیـن تـمـام خواهد شد کمى دشوار است .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات