بسماللهالرحمنالرحیم
امروز بیش از هر زمانى احساس مى کنیم ، ایران در نقطه ثقل مباحثات سیاسى عرصه بین الملل قـراردارد .اگرچه در تبلیغات جهانى همواره سعـى شده نام ایران را با » مشکلات «و » بحـران ها «گـره بزنند ولى اگر به انتهـاى لیست اتهامات نگاه کنیم به این واژه بر مى خوریم » ایران مـا را خسته کرده است .«این در واقع اعتراف به اقتدار بالاى ایران هم هست . نکته دیگر این است که آنان که در مشکـلات خـارج از ایران نام ما را مى برنـد، در واقع اعتراف مى کنند که بـدون کمـک ایران مشکل آنان حـل نمى شود . روزنامه سوئیسى » نوید سورشر سایتـونگ «چهارم اردیبهشت نوشت با همه هیاهویى که علیه فعالیت هسته اى ایران به راه افتاده است » آمریکا به این مسألـه واق است که سیاستى که در قبـال عـراق پیش گـرفته در مورد «.ایران هیچ نتیجه اى به دنبال نخواهد داشت در همان حال سه روزنامه مهم آمریکایى همزمان فاش کردند مقامات دولت تندروى بوش به طور غیـررسمى به ایران پیغام داده اند که در مقابل کمک هاى کلان اقتصادى از فعالیت هسته اى صرف نظر کند . روزنامه نیویورک تایمز (کهبه حزب جمهورى خواه نزدیک است )روز جمعه گذشته نوشت :بوش با مدل سازى لیبى درصدد چانه زنى اقتصادى براى کنار گذاشتن فعالیت هاى هـسـتـه اى از سـوى ایران اسـت .روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در همین روز نوشت ::» پیام غیررسمى بوش به ایران با این مضمون است که سلاح هسته اى را رها کند تا به منافع اقتصادى دست یابد .«واشنگتن تایمز نیز با همین مضمون مقاله اى در روز جمعه درج کرد .
بعضى از تحلیل گـران معتقدند بـه آرامى در درون غرب و از جمله در آمریکا این عقیـده رواج یافته است که بـدون نگـاه مثبت ایـران نمى توان در خاورمیانه کارى کرد .با این وص لحن تهدیدآمیز غرب در مورد ایران همواره به صورت موضوعى که نباید جدى گرفته شود، تلقى شده است . نکته مـهـم دیـگـرى کـه وجود دارد به جنـبـه » اصـولگـرایـى «ایـران باز مى گردد .ایران در برخورد با مسائل منطقه اى و بین المللى اصول ثابتى دارد؛ از جملـه 1 ـ ایران براى اقتدار داخلى اش هر کـار بـخـواهد مى کنـد 2 ـ از اقتدار و نفوذ فرهنگى اش چشم نمى پوشد 3ـ منافع مـردم در هر کشورى را مدنظر قـرار مى دهد .از همین رو همـواره از ایران به طور رسمى خـواسته شده است که در جهت حل بحران کشـورهاى همسایه کمک کند .همین چند روز پیش روزنامه سوئیسى » زونتاگز «نوشت ::» ایران خواهان هرج و مرج در عراق نیست ، بلکه خواهان آن است که در این کشور ثبات برقرار .«گردد آنچه از مجموعه حوادث منطقه اى مى فهمیم این است که امروز بیش از همیشه آمریکا براى حل یک مشکل در آنسوى مرزهاى خود دچار ناتوانى شده است .در حادثـه عـراق او اگرچه هر روز تـوان نظامـى خـود را به رخ مى کشد ولى آمار تلفات روزافزونش نشان مى دهد، مشت آهنین کـارآیى ندارد .اما وضع ایران کاملا متفاوت است .ما در طول 25سال گذشته با پدیده هاى مهم بین المللى برخورد فرهنگى داشته ایم .هیچ ملتى از ما خاطره تلخ نـدارد .از همیـن روست که ما بـا هـزار رشته با ملـل اطـرافمان پیـوند خورده ایم و این ما را به محور تحرکات منطقه اى تبدیل کرده است .