تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۷۱۶۲۶
رویتر:

کشورهای منطقه به سیاست‌های خود در قبال ایران متکی‌اند تا سیاست‌های بوش


خبرگزاری رویتر گزارش داد: رییس جمهور آمریکا این هفته برای جلب حمایت سران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس برای تحدید نفوذ ایران تلاش خواهد کرد، اما ممکن است دریابد که این متحد آمریکا پس از عصبانیتی طولانی مدت با سیاست‌های بوش بیشتر به تلاش‌های دیپلماتیک خود متوسل خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویتر در ادامه این گزارش آورده است: کویت، بحرین، امارات و عربستان در طول هفت سال ریاست جمهوری جورج بوش شاهد به وجود آمدن بحران‌ها در عراق، لبنان و اراضی فلسطینی و نیز گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده‌اند.

گرد نانمن، استاد مطالعات خلیج‌فارس در دانشگاه اکستر با اشاره به سفر بوش به خاورمیانه گفت: کشورهای خلج‌فارس این امید بی‌ثمر دارند که بتوانند (آمریکا را) متقاعد کنند که شدیدا به روند صلح اسراییل و فلسطین نیاز دارند.

وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران افزود: آنها از یک طرف خواستار یک استراتژی دیپلماتیک مشترک برای اجتناب از به شکل گیری یک ایران مسلح به تسلیحات هسته‌یی هستند و در عین حال می‌گویند که به عقیده آنها می‌توانند به شکل موثرتری با ایران تعامل برقرار کنند. ما معتقدیم می توانیم با برقراری تعامل با ایران از شدت مسایل بکاهیم.

در ادامه این گزارش آمده است: کشورهای سنی – عرب حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان مدتهاست که با نگرانی به همسایه شیعه خود نگاه می‌کند، اما در سال جاری تصمیم به تعامل علنی با ایران گرفتند. محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در ماه مارس برای اولین بار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان دیدار کرد. وی اولین رییس جمهور ایرانی است که به طور رسمی برای شرکت در مراسم حج در مکه در ماه دسامبر دعوت شد. قطر نیز احمدی نژاد را برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس دعوت کرد. احمدی نژاد علاوه بر آن سفری نیز به بحرین داشت. به گفته تحلیلگران چنین تعاملاتی در سطوح بالا باعث تعجب برخی مقامات در واشنگتن شد؛ اما برای کشورهای خلیج‌فارس که در همسایگی ایران قرار داشتند (به خصوص برای برخی کشورها از جمله امارات که روابط تجاری درازمدتی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند) گفت‌وگو منطقی‌تر است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: به گفته این تحلیلگران سفر بوش به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که همگی متحدان سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا هستند برای اولین بار در سال پایانی ریاست جمهوری‌اش نشانه عدم وجود یک تعامل عملی است.

نانمن در این باره گفت: این دیدگاه وجود داشت که آمریکا تمایلی به انجام این کار ندارد، در برخی موارد اوضاع را بدتر می‌کند و یا به طور کلی یک سیاست منسجم را از خود نشان نمی‌دهد. این امر باعث ایجاد این احساس در بین کشورهای خلیج‌فارس شد که خود باید دست به کار شوند.

در ادامه این گزارش آمده است، نفوذ ایران در عراق به دنبال حمله آمریکا به عراق، سقوط صدام و برقراری حکومتی شیعه در بغداد افزایش یافت. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با شرکت در کنفرانس صلح خاورماینه به رهبری آمریکا در آناپلیس خشم افکار عمومی را به جان خریدند، اما تنها چیزی که عیدشان شد تداوم گسترش رژیم صهیونیستی بدون هرگونه مانعی بود.

در ادامه این گزارش با اشاره به برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران که مدعی است تهران یک برنامه هسته‌یی تسلیحاتی را در سال 2003 متوقف کرده آمده است: آنچه به آشفتگی اوضاع می‌افزاید این است که به رغم یافته‌های برآورد اطلاعات جاوسی ملی آمریکا بوش از منتفی دانستن گزینه نظامی علیه ایران خودداری می‌کند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اگرچه تهران به مدت 29 سال با واشنگتن روابط خصمانه داشته است اما این متحدان عرب آمریکا هستند که با خشم عمومی نسبت به سیاست‌های واشنگتن روبرویند.

عماد هرب، تحلیلگر مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک در امارات در این باره گفت: رییس جمهور آمریکا باید آماده شنیدن شکایت‌های کشورهای عرب درباره اینکه چگونه ماجراجویی بوش در عراق موجب تحکیم نفوذ ایران در بغداد و ضعیف شدن جبهه عرب علیه گسترش احتمالی نفوذ ایران شد، باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات