صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۷۱۹۷

ناکامى سیاست تحریم امریکا علیه ایران


اعمال تحریم هاى گسترده اقتصادى یکى از اهرمهایى بوده است که دولتمردان آمریکا طى 27 سال گذشته براى تضعیف توانمندیهاى ملى ایران به‌کار گرفته اند .

به عبارت دیگرجمهورى اسلامى ایران ازمعدود کشورهاى جهان طى سه دهه گذشته بوده که با گسترده ترین وشدیدترین تحریم هاى اقتصادى ،نظامى و تکنولوژیکى مواجه بوده است.

اما بررسى وضعیت کنونى علمى ،‌تکنولوژیکى و اقتصادى ایران در عرصه هاى گوناگون،گویاى ناکارآمدى وشکست تحریمهاى غرب علیه ایران است.اعلام دستیابى ایران به دانش وتکنولوژى چرخه سوخت هسته اى درمقیاس صنعتى یکى ازعینى ترین نمونه هاى ناکارآمدى سیاست تحریم اقتصادى است.

دولت آمریکا بویژه ازنیمه دوم دهه 1990 گسترده ترین تحریمهارا در بخش نفت و گاز ایران اعمال نمود که قانون موسوم به داماتوازآن جمله بود. بر اساس قانون یاد شده ،شرکتهاى خارجى که بیش از 20 میلیون دلاردربخش نفت وگاز ایران سرمایه گذارى کنند با تحریمهاى آمریکا مواجه مى شوند. اگرچه امضاى قرارداد دو میلیارد دلارى کنسرسیوم توتال با ایران درسال 1997 ،یعنى یکسال بعد از تصویب قانون داماتو ، ناقوس مرگ قانون داماتو را به صدا درآورد اما تداوم علاقه‌مندى شرکتهاى خارجى براى حضور درعرصه هاى مختلف اقتصادى ایران ازجمله دربخش نفت و گاز حکایت ازاین واقعیت داشته است که دولتها منافع ملى شان را قربانى اهداف زیاده خواهانه رهبران کاخ سفید نمى کنند.

اظهارات کاظم وزیرى هامانه وزیر نفت ایران درمورد میزان سرمایه گذارى روبه رشد شرکتهاى خارجى دربخش صنعت نفت وگاز ایران طى دو سال گذشته ،حکایت دیگرى از ناکارآمدى و شکست سیاست تحریم علیه ایران است.

وزیرنفت ایران اعلام کرد از ابتداى روى کارآمدن دولت آقاى محمود احمدى نژاد در سپتامبر 2005 م ،‌شرکتهاى خارجى قراردادهایى به ارزش 37 میلیارد و 600 میلیون دلار در بخش نفت ، گاز ، پتروشیمى با ایران منعقد کرده اند. تنها در سال گذشته قراردادهایى به ارزش 14 میلیارد و200 میلیون دلار بین ایران و شرکتهاى خارجى منعقد شد.

ایران به رغم اینکه در کانون بحرانهاى منطقه قراردارد اماازثبات وامنیت کامل براى سرمایه گذارى خارجى برخوردار است.همچنین اصلاح قوانین مربوط به سرمایه گذارى خارجى در سالهاى اخیر و اجراى طرحهاى زیربناى اقتصادى ازجمله عواملى بوده اند که توجه شرکتهاى خارجى را براى سرمایه گذارى در ایران جلب کرده اند.

دراین میان مهمترین پیامد تحریم هاى اقتصادى آمریکا علیه ایران تنهادامنگیر شرکتهاى آمریکایى شده است. شرکتهاى آمریکایى از حضور و سرمایه گذارى در ایران محروم شده اند .

باتوجه به همین واقعیات بسیارى از شخصیتها ، نخبگان سیاسى واقتصادى و همچنین شرکتهایآمریکایى همواره دولتآمریکا را به سبب اعمال تحریمهاى اقتصادى علیه ایران مورد انتقاد قرار داده اند. اظهارات وزیرنفت ایران درمورد علاقمندى شرکتهاى خارجى براى حضور درایران تائیدى براین واقعیت است که درعصر وابستگى متقابل ،اعمال تحریمهاى یکجانبه غیرمنطقى ترین سیاستى است که زیان آن نیز تنها متوجه کشور تحریم کننده خواهد بود اما درمقابل ایران با بهره گیرى ازامکانات داخلى و باعزم واراده جدى نه تنها دربسیارى از عرصه هاى اقتصادى به خود کفایى دست یافته است بلکه پارا فراتر نهاده و به صدور تکنولوژى و سرمایه گذارى در کشورهاى دیگر مبادرت مى ورزد.

 

به نقل از واحد برون‌مرزى صدا و سیما

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات