درپی اصرار ارتش آمریکا در ادامه ساخت دیوار تفرقه افکن حایل در بغداد، اعتراضات مردم و مقامات به آن ابعاد تازه ای گرفت.
به گزارش منابع خبری از بغداد، در حالی که ارتش آمریکا در حال ساخت دیوار امنیتی در منطقه اعظمیه بغداد است، این موضوع واکنش تند و انتقاد مردم را به همراه داشت.
مسئول اطلاع رسانی هیئت علمای مسلمین عراق در گفت وگو با الجزیره، اعلام کرد هدف اشغالگران از ساخت این دیوار، تامین امنیت عراقی ها نیست و ادامه این عملیات به ایجاد فتنه و آشوب طایفه ای منجر خواهد شد.
«مثنی حارث انصاری» افزود: این دیوار به رغم ادعاهای نیروهای آمریکایی هرگز برای حمایت از ساکنان اعظمیه ساخته نشده است، بلکه ادامه طرح نیروهای اشغالگر جهت تقسیم مناطق بغداد است تا به این وسیله بتوانند حمایت امنیتی و نیروهای خود را افزایش دهند.
یک شهروند نیز در گفت وگو با «یورو نیوز» گفت: این طرح مشکلات ما را چند برابر کرده و اکنون رانندگی در منطقه تقریبا غیرممکن شده است. یکی دیگر از اهالی نیز گفت: آنها (اشغالگران) می خواهند با این کار، ما را زندانی کنند.
منابع خبری گزارش می دهند، مردم در حال آماده شدن برای برگزاری تظاهرات گسترده ای علیه این طرح تفرقه افکنانه هستند. ساکنان اعظمیه اعلام کردند در صورت ادامه این عملیات، نیروهای آمریکایی را مورد هدف قرار خواهند داد.
جمعی از نمایندگان پارلمان عراق نیز با اعتراض به ساخت دیوار امنیتی، این اقدام آمریکا را مقدمه سازی جهت اشغال ابدی عراق دانستند.
«محمد الداینی» عضو جبهه گفتمان ملی در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: آنچه که هم اکنون در اعظمیه روی داده، تلاش فراگیر جهت تقسیم مناطق مختلف بغداد و تبدیل آنها به زندان های بزرگ است.
وی افزود: نیروهای آمریکایی سعی در پنهان ساختن طرح درازمدت خود برای اشغال عراق و ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی دارند و این امر را با دلایلی واهی همچون اعمال قانون در بغداد توجیه می کنند.
این در حالی است که یک سیاستمدار عراقی هم اعلام کرد: دولت عراق از ساخت این دیوار بی اطلاع بوده است، برخی منابع نیز از گسترش این طرح خبر داده و اظهار داشتند، این دیوار در آینده مناطق دیگری چون شهرک صدر را نیز دربر خواهد گرفت.
کارشناسان عراقی با مقایسه این دیوار و دیوار حایل در سرزمین های اشغالی فلسطین، آن را کپی برداری از طرح اسرائیلی ها می دانند و معتقدند این طرح کمکی به امنیت بغداد نخواهد کرد.