صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۷۵۴۲۲

گزارشی از همایش هادیان و مسئولان سیاسی سپاه

اشاره: تاکیدات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حفظ و ارتقای معنویت در سپاه پاسداران، اداره سیاسی سپاه را برآن داشت تا بیست و دومین همایش سراسری مسئولان و هشتمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه را در جوار مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و با رویکرد طرح مباحث اخلاقی و اعتقادی در کنار موضوعات سیاسی برگزار نماید. در این همایش دو روزه مسئولان نظام، فرماندهان و اساتید حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداختند که هر یک از مباحث درجای خود ارزشمند و قابل پرداختن است. اما با توجه به عدم امکان انتشار همه موضوعات مطرح شده، بطور اجمال به فرازهای مهمی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و سردار اشتری، رئیس پلیس امنیت کشور اشاره می کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه
مصالح اشخاص را نباید بر مصالح نظام اسلامی ترجیح داد

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیست و دومین همایش سراسری مسئولین وهشتمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه مفهوم واهمیت «بصیرت در پاسداری از انقلاب اسلامی» را تشریح کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی با اشاره به حدیثی از امیر المومنین (ع) که می فرمایند فقدان بصر آسان تر از فقدان بصیرت است درتوضیح مفهوم بصیرت گفت: بصیرت یعنی روشن بینی و روشن دلی و فهم و ادارک عمیق که نتیجه اش تشخیص حق از باطل وهمگرایی و حرکت در مسیر حق است. وی با بیان اینکه فقدان بصیرت باعث تندروی یا کندروی وحرکت کورکورانه می شود که سبب سقوط انسان است به دشمنان امیر المومنین (ع) و جامعه مسلمان بعد از رحلت پیامبر (ص)اشاره کرد و گفت: عوام زدگی یکی از پیامدهای بی بصیرتی است که باتوجه به آیات و روایات وتجربیات تاریخی می توان این ویژگی ها را برایش برشمرد: 1- شخص گرایی به جای معیار گرایی 2- مصلحت گرایی به جای حق گرایی 3- احساس گرایی به جای تعقل گرایی.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی آنگاه به جایگاه و اهمیت بصیرت از منظر قرآن کریم پرداخت و با اشاره به داستان سامری وگوساله پرستی بنی اسرائیل گفت:«قرآن یکی از عوامل مهم سقوط نهضتهای انبیاء هم چون نهضت موسی بن عمران وحضرت پیامبر خاتم(ص) را فقدان بصیرت می داند و از چنین انسان هایی با تعبیر «کالانعام بل هم اضل» نام می برد. چنانچه قوم بنی اسرائیل تحت تأثیر تهاجم فرهنگی سامری قرارگرفته و از خداپرستی به گوساله پرستی سقوط کردند! وی با اشاره به آیات قرآن 3 عنصر ایمان، صبر و بصیرت را عامل پیروزی در نبردها برشمرد و بصیرت را مهمترین عامل بیرون رفت از فتنه ها ذکر کرد و گفت: از نظر قرآن بصیرت همپای معنویت اهمیت دارد و یکی از شاخصه های اصلی نخبگان و خواص داشتن بصیرت است که بدون آن نمی توان دشمن را هدف قرار داد چنانچه امیر المومنین (ع) می فرماید: «پرچم پیشتازی را کسی نمی تواند بدست گیرد مگر اینکه بصیرت نافذ داشته باشد.»
نماینده ولی فقیه در سپاه سپس مولفه های بصیرت را برشمرد و اولین آنها را امام شناسی و شناخت رهبری دینی عنوان کرد و عدم شناخت امام را یکی از مشکلات بزرگ تاریخ دانست و با اشاره به حوادث صدر اسلام گفت:«مردم آن زمان نتوانستند پیامبر(ص) را خوب بشناسند و بعد از ایشان هم به همین دلیل امامت الهی تبدیل به امامت زمینی شد. خودی عصر نبوی (ص) اگر شبانه روز همراه پیامبر (ص) باشد ولی هنگامی که همراه علی (ع) نباشد غیر خودی است.» وی آنگاه اصول اساسی خط امام را چنین نام برد: «اصل مشروعیت الهی رهبری، اصل مشروعیت قوانین و مقررات، اصل جامعیت دین، اصل عینیت دین و سیاست» حجه الاسلام والمسلمین سعیدی مولفه دیگر بصیرت را جریان شناسی و تشخیص جریان حق از باطل عنوان کرد واظهار داشت: بصیر کسی است که جریانات مختلف و سقیم وصحیح آنها را تشخیص دهد چه بسیار جریاناتی که به ظاهر حق هستند ولی باطنی فتنه انگیز دارند.
نماینده ولی فقیه در سپاه با تأکید بر اینکه در نبرد نامتقارن یکی از مهمترین سلاحها درجنگ روانی بصیرت است، خاطرنشان کرد: بصیرت در این نوع نبرد کارکردهای بسیاری دارد از جمله در جلوگیری از فتنه ها وآشوبهای قومی، محلی، وملی ونیز در صحنه های سیاسی و افزایش کارآمدی سپاه. حجه الاسلام والمسلمین سعیدی افزایش تحلیل به جای خبردادن وتوجیه سیاسی فراگیر را از راههای بصیر شدن عنوان کرد و ادامه داد: هر پاسدار باید خودش یک تحلیل گر باشد واحتمالات مختلف را درحوادث سیاسی داخلی و خارجی بررسی و نتیجه گیری کند.
وی در پایان با تأکید براینکه مصالح اشخاص را نمی توان بر مصالح انقلاب ونظام ترجیح داد، گفت: کسانی که خود را همراه رهبری می دانند نباید دولت را تخریب کنند و بر این اساس سپاه از دولت حمایت می کند.
دکتر ولایتی
هدف آمریکاییها از مذاکره با ایران بسط نظام سلطه است

بحث « مذاکره با آمریکا» موضوع دیگر همایش هادیان سیاسی سپاه بود که این موضوع توسط مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به بحث گذاشته شد. دکتر علی اکبر ولایتی گفت: اینهایی که در داخل کشور دم از مذاکره با آمریکا می زنند یا ساده لوح هستند یا خودشان را به سادگی می زنند، آمریکا سلطه برجهان را در سر می پروراند.
وی با اشاره به مذاکره آمریکا با روسیه، مذاکره آمریکا بامصر، مذاکره با فلسطین به عنوان نمونه های ناموفق مذاکره یاد کرد و گفت: پس از فروپاشی شوروی در سال 1989 روسها با آمریکائیها مذاکره را آغاز کردند. پس از 18 سال روسیه ای ساخته اند که امنیت خود را به مرزهای خود منحصر کرده مرتب درحال کیش ومات کردن روسها هستند وکار به جایی رسیده که فریاد پوتین از سلطه طلبی و یکه تازی آمریکا بلند شده است این نتیجه مذاکره یک ابرقدرت مثل روسیه با آمریکاست.
مشاور مقام معظم رهبری در مورد قضیه فلسطین خاطر نشان کرد: پایان همه مذاکرات عرفات با اسرائیل چه نتایجی در برداشت؟ اینها در مذاکرات چند دهه تنها توانستند منطقه غزه و رام الله را بدست آورند که اسراییلی ها هرگاه بخواهند وارد این منطقه می شوند مانعی هم پیش روی آنها نیست. اینها تصمیم دارند سرنوشت ایران را هم به همین وضع دچار کنند.
وی تصریح کرد: به عرفات شاخه زیتون دادند و اسلحه را گرفتند. چه چیزی گیر فلسطینی های مظلوم آمد رأی مردم فلسطین به جنبش حماس، نتیجه همین صلح عرفات با اسرائیل است.
دکتر ولایتی با بیان این نکته که امروز ایران اسلامی درخط مقدم مبارزه با استکبار قراردارد، گفت: آیا دولتی به جز جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که بتواند ادعای رهبری مسلمانان جهان را داشته باشد و در برابر سلطه طلبی آمریکاییها بایستد. ایران تیرک خیمه جهان اسلام است و آنها از مولفه های قدرت ایران بسیار وحشت دارند و درصدند از طریق مذاکره از طریق مانع تراشی بر حق مسلم ایران روز به روز مولفه های قدرت را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند.
وی مهمترین عامل قدرت ایران را ارتباط وحمایت مردم از نظام اسلامی وبه تبع آن حمایت مسلمانان جهان عنوان کرد و گفت: امروز چشم امید جهان اسلام به مقاومت وایستادگی ایران دوخته شده است. امید حزب الله لبنان و فلسطینی های مبارز و مجاهد ایران اسلامی است. آمریکاییها می خواهند از طریق گشودن باب مذاکره با ایران، این روحیه وبیداری را درجهان اسلام از بین ببرند.
مشاور مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: آمریکاییها در بحث مذاکره با ایران شرط می گذارند و می گویند باید موجودیت اسراییل غاصب را به رسمیت بشناسید، با طرح صلح خاورمیانه مخالفت نکنید، حدود شرعی والهی اسلام را اجرا نکنید، به NGO ها و روزنامه هایی که دارند طرحهای آمریکایی را اجرایی می کنند، مجال فعالیت بدهید! درحالیکه همه این موارد جزو اصول اسلامی کشور جمهوری اسلامی ایران است.استقلال و برتری نظام اسلامی به همین موارد بستگی دارد.
وی ادامه داد: آمریکائیها طرح تسلط بر دنیا و جهان اسلام بویژه خاورمیانه را در ذهن دارند و می دانند که امروزه جهان اسلام یک تیرک دارد و آن تیرک کشور جمهوری اسلامی ایران است و باید به هر طریق ممکن این مانع را از سرراه برداشت واینها در باب مذاکره با ایران بدنبال این هدف هستند.
دکتر ولایتی در پایان سخنان خود یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه مقابله بادشمن مشترکی چون آمریکا و اسراییل ودفاع از کیان خود و جهان اسلام، مقاومت و اتحاد وانسجام اسلامی مسلمانان است.
سردار اشتری درتشریح طرح ارتقای امنیت اجتماعی
گام اول ارشاد و آموزش است

از آنجائیکه یکی از وظایف نیروی انتظامی برخورد با جرایم مشهود است طرح ارتقاء امنیت اجتماعی از اردیبهشت ماه امسال در تهران و سایر استانها آغاز شده است.
سردار اشتری ضمن بیان مطلب فوق افزود: در سالهای گذشته نیز تحت عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر گامهایی در راستای این طرح برداشته شد و این طرح عمدتاً برخاسته از همین باور دینی و فریضه اسلامی برای حفظ و ارزشهای انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به این که دراین طرح با پوششهای نامناسب، ماهواره، اراذل و اوباش...برخورد می شود گفت: حداقل کاری که شد این بود که مدهایی که قرار بود بطور میلیونی در سراسر کشور توزیع شود اشاعه پیدا نکرد و جلوی آنها گرفته شد و با تمام صنوف واتحادیه ها جلسه گذاشتیم تا لباسی در شان جامعه اسلامی بدوزند وتولید کنند.
اشتری محورهای مأموریت نیروی انتظامی را برخورد با اراذل و اوباش، حمل سگ، آلودگی صوتی، ورود مشروبات الکلی، CD های مستهجن وباندهای اشاعه فساد وفحشا عنوان کرد وگفت: برای سال 86 قرار شد کار گروهی و عملی وکارشناسانه انجام دهیم و با بهره گیری از اساتید حوزه ودانشگاه راهبردها وسیاستهای نظام را در عرصه فرهنگی و اخلاقی بکاربندیم چرا که با توجه به تماسهای مکرر مردم برخورد با عوامل برهم زننده امنیت اخلاقی واجتماعی خواست اکثر مردم متدین وشهروندان بود.
وی با اشاره به اینکه هدف ما پاک سازی زمینه های فساد است خاطر نشان کرد: سیاست ها در برخورد با بدحجابی ابتدا اقدامات آموزشی وپرداختن به آثار سو این معضل، برگزاری نمایشگاهها ونظارت برصنوف که درگذشته صورت نمی گرفت، بود که درجریان اجرای آن 90 درصد ارشاد توسط افسران خانم آموزش دیده، 9 درصد اخذ تعهد وفقط یک درصد برخورد انتظامی و قضایی داشتیم.
اشتری از برخورد شدید با توزیع کنندگان فیلمهای خانوادگی ومستهجن خبر داد و گفت: در همین راستا 10 باند تهران دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند. وی با انتقاد از برخی از مطبوعات ومحافل سیاسی در هجمه به نیروی انتظامی در اجرای طرح امنیت اجتماعی گفت: متاسفانه درمهرماه سال گذشته در داخل عده ای علیه نیروی انتظامی به خاطر جمع آوری ماهواره موضع گرفتند ولی با این حال 70 درصد ماهواره ها از شهرکها وبرجها جمع آوری شد و نکته جالب اینجا بود در برخی جاها مانند شهرک اکباتان تهران مردم خودشان ماهواره شان را جمع کردند.
وی هم چنین به تذکر وتعهد از آژانسهای توریستی اشاره کرد و ادامه داد: مردم از ما درخواست کرده اند تا درتابستان به جزایری مانند کیش وشهرهای تاریخی، هم چنین هتلها وتالارها و باغها نظارت بیشتری داشته باشیم و به همین منظور 200 باغ و هتل و تالار بسته شدند و به آنها تذکر جدی داده شد. پستهای اسکی و سواحل دریاها بخصوص دریای شمال از دیگر جاهایی است که حضور خواهیم داشت و البته حضور بسیجی ها با پوشش ناجا هم بسیار موثر بوده و کمک بزرگی به ما کرده است.
اشتری برخورد با اراذل واوباش واغفال کنندگان دختران و پسران ومتجاوزین عنف ومزاحمین خیابانی را از دیگر مراحل طرح ارتقاء امنیت اجتماعی عنوان کرد واظهار داشت:«عده ای با زور، دختران جوان را به جشنها و پارتی ها می بردندو آنها را تهدید می کردند که اگر با آنها همکاری نکنند فیلمشان را به خانواده هایشان نشان می دهند وآنها هم از ترس آبروی خود با آنها همکاری می کردند در برخی موارد افراد ثروتمند که بازداشت می شدند باوثیقه های 20 میلیونی آزاد می شدند و در یک مورد پدری با یک میلیارد تومان پول پسر مجرمش را آزاد می کند! حلقوم این جنایتکار کجا باید گرفته شود؟ تمام تلاشهای نیروی انتظامی این است که با این مجرمان بشدت برخورد کند.»
وی مبارزه با توزیع کنندگان مشروبات الکلی را نیز مرحله بعدی طرح خواندو گفت: سال گذشته پنج میلیون لیتر مشروبات الکلی کشف شد و برآورد ما این است که چهار برابر آن درکشور مصرف شده است!! وی در ادامه با ارائه آمار تکان دهنده دیگری گفت: چهار میلیون لیتر مشروب خارجی که هنوز 10 روز از تاریخ تولید آن نگذشته بود در تهران و شیراز و... بفروش رفته بود!!
اشتری با بیان اینکه تخلفات در قشر تحصیل کرده بسیار کمتر است گفت: 14591 نفر درکشور اراذل واوباش شناسنامه دار هستند که 56 درصد آنها در تهران هستند و در عملیات ضربتی تعداد زیادی از آنها دستگیر شدند و در محل گردانده شدند. مردم نیز از این حرکت نیروی انتظامی ابراز رضایت کردند.
دکتر لاریجانی
غربیها به امید ایجاد شکاف در مردم و عقب نشینی قطعنامه صادر می کردند

دبیر شورای عالی امنیت ملی از نقش برخی افراد داخل کشور که باسفر خود، غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده بودند خبر داد و گفت: در مذاکرات هسته ای بیش از 10 تا 15 مرتبه از زبان غربی ها گفته شد که شما در داخل دچار مشکل می شوید.
دکتر لاریجانی با اشاره به صدور دو قطعنامه از سوی شورای امنیت گفت: در صدور قطعنامه ها، حرف اصلی آنان این بود که اگر ایران از فن آوری هسته ای دست بردارد، قطعنامه برگشت پذیر است اما این بهانه ای است، چون از ما می خواهند که از فن آوری اتمی دست برداریم.
وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعنامه ها در حوزه مسائل موشکی ایران، چه ساخت موشک و چه قطعات و لوازم یدکی است و ربطی به هسته ای ندارد، گفت: آنها علت این را که چرا وارد این حوزه شده اند، توضیح نمی دهند و تنها می گویند چون قدرتش را داریم، اقدام می کنیم.
لاریجانی با بیان اینکه یک بخش از قطعنامه دوم مربوط به فرماندهان سپاه پاسداران و عدم سفر آنهاست، افزود: نسبت سپاه پاسداران به مسائل اتمی و هسته ای صفر است، ولی آنها می گویند فرماندهان سپاه نباید سفرخارجی کنند. جالب است که فقط اسامی بعضی از مسئولین انرژی اتمی در دو قطعنامه آمده است، اما در مورد سپاه اسامی همه فرماندهان ذکر شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حریف شما در بحث هسته ای فقط به مسائل هسته ای نمی اندیشد، بلکه متن بزرگتری را می بیند و گاهی نیز از دستشان در می رود و درجلسات به ما می گویند که شما کشوری هستید که از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار برجسته اید، انقلاب شما، انقلابی الهام بخش و تأثیرگذار است، نیروی انسانی قوی و موثر دارید و به شرق و غرب هم متکی نیستید.
مسئول ارشد موضوع هسته ای کشورمان با بیان اینکه از نظر سلطه، عناصر قدرت شامل ژئوپلیتیک، توسعه، قدرت توسعه و قدرت نظامی است، گفت: آنها نمی توانند به ژئوپلتیک ایران دست بزنند، لذا سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته اند و تحلیل آنها این است که سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است. آنها فکر می کنند با این کارها به سپاه ضربه می زنند، در حالی که سپاه محبوبتر می شود. فرماندهان سپاه که به مسافرت خارجی نمی روند، اما اخم آنها باعث فربه شدن ونفوذ بیشتر ما شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این موضوع که در تجزیه وتحلیل قطعنامه، وضع روبه رشد جمهوری اسلامی ایران دیده می شود، یادآور شد: به نظر می رسد در یکسال ونیم اخیر، یک بیداری برای آنها پیدا شده که هر چند قدرت اقتصادی و قدرت نظامی مهم است، اما قدرت تأثیر جمهوری اسلامی، اینها نیست. اصل ماجرا فکر«اسلام نوین» است که انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد کرده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود به چرایی صدور قطعنامه علیه ایران پرداخت و گفت: اولین نکته این است که آنها فکر می کردند با صدور قطعنامه، ما عقب نشینی می کنیم، چون برای آنها، چه از لحاظ رفتار گذشته و سیگنال هایی که به آنها رسیده بود، چنین وانمود شده بود که اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود، ایران عقب نشینی می کند. دوم اینکه آنها فکر می کردند با صدور قطعنامه، در داخل کشور اختلافات و شکاف های عمیق و به هم ریختگی ایجاد می شود.
لاریجانی با اشاره به درخواست مجدد غربی ها برای مذاکره با مختصات و فضای جدید و باتاکید بر اینکه نمی توان بدون در نظر گرفتن جایگاه ما، توافقی داشت، گفت: آنها امید عجیبی دارند که در داخل کشور تغییراتی به وجود بیاید تا به جایی برسند و بتوانند خواسته های خود را تحمیل کنند. سوال این است که چه کسانی به آنها این احساس را می دهند؟ گاهی یک حرف، 5 یا 6 ماه کار را طولانی تر می کند.
وی خطاب با این افراد در داخل کشور گفت: آخر شما چه کسانی هستید؟ مگر مسئول پرونده هستید که این حرف را می زنید؟ یک سری اقدامات آنها باعث می شود که غربی ها احساس کنند در درون نظام اختلاف است و لذا به سمت قطعنامه بعدی می روند. آنها با همین مسئله(تفرقه افکنی های داخلی و سیگنال ها) تصمیم گیری می کنند.
دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود: ما یک دوره سینوسی داشتیم، با سیگنال هایی که عوامل آن کشور ها، از داخل ایران داده بودند. برخی افراد داخلی به واشنگتن رفته وغرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده بودند، غربی ها هم فکر می کردند که با سیگنال های داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است.
لاریجانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ریشه دارتر و صدایش هم طنین انداز تر است. من تردید ندارم استقامت ملی نقش تعیین کننده ای دارد، آنها باید متوجه شوند که با زبان زور، نمی توانند با ما برخورد کنند.
لاریجانی تاکید کرد: اینکه امروز فهمیده اند ایران کشوری است که روی آرمانهایش ایستاده و تلون نداشته، به برکت وجود رهبر معظم انقلاب است. فردی که در شرایط متفاوت دولت ها، از یک سری اصول حمایت و پشتیبانی کردند و این رمز موفقیت امروز ایشان است
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین خطاب به هادیان سیاسی سپاه گفت: داشتن تحلیل عمیق چه در مسائل عقیدتی و فکری و چه در مسائل سیاسی، یک کار ضروری است و این مسئله برای سپاه پاسداران که حوزه ماموریت گسترده ای دارد، ضروری تر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات