ماکیاولیسم ومقابله با بیداری اسلامی/دکتر یدالله جوانی
برای آغاز جنگ با خلأ مفهومی و تئوریک روبه رو بود و حادثه یازده سپتامبر، مکر و حیله ای بود برای خلق یک ادبیات جدید و جنگ با جهان اسلام مبتنی بر مبارزه با تروریسم که در چارچوب تامین امنیت آمریکا قابل توجیه باشد
ماکیاولیسماصطلاحی است که بهاندیشه های سیاسی، فلسفی و اجتماعی نیکولوماکیاولی، دبیر حکومت جمهوری فلورانس،اطلاق می شود. جهان بینی ماکیاول به مدت چهار قرن، در ذهن مردم دنیا با مفاهیمی چونخباثت، ظلم، جنایت و خیانت مترادف شده است. ماکیاول مکتبی را بنیان گذاشت و خوددر این مکتب سیاسی، مظهر یک سیاستمدار حسابگر و حیله بازی شناخته شد که فلسفه اشاین است : «هدف وسیله را توجیه می کند.» این مکتب و اجزای آن نخستین بار در کتاب «شهریار» به دست ماکیاولی به رشته تحریر درآمد. بحث اساسی «شهریار» این است که هرعملی که برای بهبود وضع کشور انجام می گیرد، قابل توجیه است و موازین اخلاقی حیاتاجتماعی و زندگی خصوصی با هم متفاوت است. بر طبق این نظریه، سیاستمدار و یا مملکتدار می تواند برای منافع عمومی دست به هرگونه اقدام شدید و غیرعادلانه ای بزند و بههرگونه حیله و فریبی متوسل شود که این امور در زندگی شخصی نه تنها نفرت انگیز، بلکهجرم شمرده می شود. در واقع کتاب «شهریار»، راهنمایی است برای شهریاران که به آنانمی آموزد، چگونه قدرت را به دست آورند و چگونه آن را حفظ نمایند. براساس توصیه هایماکیاولی، شهریار باید بی رحمی را یکی از سلاح هایی بداند که اتباع را متحد و مطیعمی سازد. نسخه های خطی کتاب «شهریار» در زمان حیات ماکیاولی و بعد از او میان مردمپخش گردید. انتشار این کتاب در سال 1532 میلادی توسط پاپ «کلمنت هفتم» یعنیخویش نزدیک شهریاری که کتاب به وی تقدیم شده بود، تصویب گردید. در مدت 25 سال، اینکتاب، 25 بار طبع شد و توفانی برانگیخت. خشم عمومی شعله ور شد. «شورای ترنت» دستورداد آثار ماکیاولی را نابود کنند، در رم وی را متهم به کفر ساختند و نوشته هایش رادر تمامی اروپا توقیف کردند. در سال 1550 میلادی تمام آثار ماکیاولی در صورت اسامیکتاب های ممنوعه ثبت گردید. از زمان ماکیاولی و انتشار کتاب شهریار تا به امروزچند صد سال می گذرد و در طول این مدت، حاکمانی بوده اند که حکمرانی خود را طبقتوصیه های مندرج در شهریار انجام داده اند. بوش رئیس جمهور ایالات متحده را می تواندر صدر دانش آموختگان مکتب شیطانی ماکیاولی قرار داد. در حادثه یازده سپتامبر،برج های دوقلو که نماد نظام سرمایه داری بود، فرو ریختند و براساس گزارش های منتشرهبیش از سه هزار نفر در این حادثه جان باختند. القاعده و سرکرده آن یعنی «بنلادن» به عنوان عامل اصلی این اقدام تروریستی معرفی شد و از فردای حادثه یازدهسپتامبر، بوش رئیس جمهور آمریکا جهان را به دو بلوک تروریسم و ضدتروریسم تقسیم بندیکرد و بر طبل جنگ با تروریسم با محوریت آمریکا کوبید. افغانستان مورد هجوم قرارگرفت و عراق اشغال شد. گردوغبار برخاسته به سوی آسمان بر اثر فروریختن برج هایدوقلو، آنچنان آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار داد که برای برقراری امنیت خود، انجامهر کاری را از سوی رئیس جمهور خود مباح دانستند. بوش در چنین فضایی، حالت فوقالعاده در آمریکا اعلام کرد و با گسیل نیرو به خاورمیانه، با طرح عملیات پیشدستانهبه زعم خود به جنگ با تروریست ها و کسانی که امنیت آمریکا را به خطر انداخته اندرفت. در طول این مدت ده ها هزار نفر انسان بی گناه کشته شده و چندین برابر این رقمزخمی و مصدوم شده اند. هم اینک رژیم صهیونیستی به نیابت از آمریکا، شعله های جنگ رادر خاورمیانه با تجاوز به کشور لبنان برافروخته و هم بر ملت لبنان خسارات فراوانیوارد ساخته و هم برای اولین بار در تاریخ موجودیت غاصبانه و اشغالگرانه خود، طعمشکست را از دستان پرتوان و قدرتمند حزب الله لبنان چشیده است. تمامی اقداماتایالات متحده در حوزه های سیاسی، امنیتی و نظامی در سال های اخیر، مبتنی بر رویکردو راهبرد جدید نشأت گرفته از حادثه یازده سپتامبر است. حادثه ای که رهبران نومحافظهکار آمریکا، عاملان اصلی آن را مسلمانان افراطی معرفی کردند و بر این اساس جنگ باجهان اسلام را آغاز نمودند. در روزهای اول وقوع حادثه یازده سپتامبر، حرف و حدیث درمورد دست اندرکاران این حادثه بسیار بود، اما به مرور همه چیز تحت تاثیر اقداماتآمریکا در چارچوب مبارزه با تروریسم قرار گرفت. لشکرکشی و جنگ در افغانستان برایمدتی سوژه اصلی رسانه ها و محافل خبری بود و دیگر مسائل تحت الشعاع این موضوع بود. پس از مدتی حمله به عراق و اشغال این کشور سوژه اصلی تمامی رسانه ها و محافلسیاسی-نظامی شد. همزمان فشارهای ایالات متحده آمریکا به کشورهای خاورمیانه از جملهسوریه، لبنان، عربستان و... با هدف شکل دهی به خاورمیانه بزرگ، موضوعی بود کهبسیاری از کارشناسان و صاحب نظران را به خود مشغول ساخت. بزرگنمایی تهدیدات ناشی ازفعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، از دیگر موضوعاتی بود که آمریکایی ها و رسانههای غربی و به ویژه صهیونیستی، آن چنان به آن پرداختند که گویی اگر امروز جلوی اینفعالیت ها گرفته نشود، فردا جمهوری اسلامی منطقه و جهان را به آتش خواهد کشید. رهبران آمریکا مهمترین دلیل برای این رفتارها را، حادثه یازده سپتامبر دانسته و براین نکته تاکید مستمر دارند که امنیت آمریکا به خطر افتاده و اگر تروریست ها وحامیان آنان که حادثه یازده سپتامبر را به وجود آورده اند سرکوب و نابود نشوند، ملتآمریکا هرگز روی آرامش و آسایش را نخواهد دید. استناد رفتاری جمهوری خواهان و بهویژه رئیس جمهور و تیم وی در کاخ سفید و پنتاگون، به موضوعی بود که از همان ابتدامشکوک به نظر می رسید و برخی از رسانه های مستقل، صاحب نظران و تحلیلگران با اشارهبه شواهد و قرائنی، نظریه دستگاه های سیاسی-امنیتی آمریکا مبنی بر اینکه حادثهیازده سپتامبر یک حادثه تروریستی است و عاملان آن از آسیا و جهان اسلام هستند را باتردید مواجه ساختند. اما همان گونه که اشاره شد این نوع نگاه به یازده سپتامبر تحتالشعاع اقدامات و رفتارهای جنگ طلبانه دولتمردان آمریکایی قرار گرفت. اکنوناتفاق جالبی رخ داده، هر چند این رخداد تاریخی نیز تحت الشعاع جنگ در لبنان قرارگرفته است. بیش از 500 دانشمند و کارشناس برجسته آمریکا طی نشستی در ایالت شیکاگوبه واکاوی حادثه یازده سپتامبر پرداخته و به صورت قاطع کاخ سفید و نئومحافظه کارانجنگ طلب و در رأس آنها بوش رئیس جمهور را عامل اصلی این حادثه معرفی کردند. ایندانشمندان اعلام کردند که دلایل محکم و مستندی دارند که نشان می دهد دولت آمریکا دراین حادثه دست داشته است. نکته جالب در اظهارنظرهای این گروه، تاکید بر نقشمستقیم دولتمردان آمریکایی در خلق این حادثه است. پیش از این بیشتر تاکید بر کوتاهیو تساهل دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی در قبال اقدامات تروریستی یازده سپتامبر بود،لکن نشست شیکاگو بر این نکته تاکید دارد که حادثه را خود آمریکایی ها با اهداف خاصطراحی و اجرا کردند. «استیون جونز» یکی از برجسته ترین فیزیکدانان دانشگاه «بریگهامیانگ» در این نشست گفت: «دولت آمریکا نه تنها از وقوع حادثه خبر داشته،بلکه تخریب مرحله ای این دو ساختمان هم کاری عمدی و با دخالت نیروهای امنیتی آمریکاصورت گرفته است.» «جیمز فترز» استاد بازنشسته دانشگاه «مینسوتا» هم می گوید: «دولت آمریکا بارها اعلام کرده است ذوب اسکلت فلزی این دو ساختمان، باعث فروریختنآنها شده است در حالی که پیش از حادثه، موادی برای تسهیل ذوب کردن فلزها کار گذاشتهشده است.» اظهارنظرهای مشابه که به صورت دقیق و فنی در نشست شیکاگو بیان شدهبسیار است و این اظهارات گویای این واقعیت است که بوش و تیم وی تحت تعالیم ماکیاولیو آنچه وی در کتاب شهریار نوشته، برای پیشبرد اهداف خود در جهان اسلام و خاورمیانه،دست به این جنایت زده و با خیانت به مردم آمریکا، حادثه یازده سپتامبر را مبتنی برمکر و حیله پدید آوردند و آن را به گردن دیگران انداختند. و اما نکته پایانی،چرا دست این مکاران و جنایتکاران خیلی سریع رو شد. کوتاه در جواب باید گفت، نظامسلطه برای حفظ منافع نامشروع خود در جهان، مقابله با بیداری اسلامی از طریق نظامیرا یک ضرورت می پنداشت. برای آغاز جنگ با خلأ مفهومی و تئوریک روبه رو بود و حادثهیازده سپتامبر، مکر و حیله ای بود برای خلق یک ادبیات جدید و جنگ با جهان اسلاممبتنی بر مبارزه با تروریسم که در چارچوب تامین امنیت آمریکا قابل توجیه باشد. ازآنجا که این مکر و حیله علیه مسلمانان، اسلام وقرآن بود، آنان غافل از این بودند کهخداوند قادر متعال وعده فرموده، که هر کس با او به حربه مکر و حیله روی آورد، بهخوبی این مکر و حیله را به خود او باز می گرداند.