صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۷۶۰۷۳
ناصر دهقان، مدیر عامل موسسه فرهنگی- هنری شاهد در گفت‌وگو با صبح صادق:

جذابیتهای پنهان دفاع مقدس را به تصویر می‌کشیم

مقدمه: موسسه فرهنگی- هنری شاهد بنیادشهید و امورایثارگران در سال 1383 با هدف تسهیل در انجام امور تبلیغی -هنری بنیاد و برقراری ارتباطات فرهنگی با هنرمندان آغاز به کار کرد. این موسسه که تا اواخر سال 84 به طور آزمایشی فعالیت می نمود موفق شد در اوایل سال 85 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز رسمی اخذ کند. اگر چه مدت کوتاهی از فعالیت این موسسه می گذرد اما این موسسه در چهار حوزه محصولات شنیداری و دیداری، چاپ و انتشار کتاب، چاپ دیجیتال و بازرگانی فعالیت هایی چشمگیری انجام داده است. فیلم‌سینمایی «روزسوم» که در جشنواره فیلم فجر 1385 سیمرغ بهترین فیلم را نصیب خود کرد، از تولیدات موسسه شاهد است. در گفت وگو با «ناصر دهقان» مدیر عامل موسسه فرهنگی : هنری شاهد بیشتر با فعالیت های این موسسه آشنا می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه موسسه شاهد در یک سال فعالیت رسمی خود کارهای گسترده ای در حوزه های مختلف فرهنگی داشته است، هدف از تاسیس این موسسه را چنین عنوان می کند: در گذشته بخش زیادی از توان مجموعه بنیاد، مصروف پیدا کردن پیمانکاران مناسب و نظارت برحسن انجام کار آنها می شد از این رو موسسه فرهنگی- هنری شاهد تاسیس شد تا بازوی تخصصی بنیاد در حوزه فرهنگ و هنر باشد تا هم پیمانکار مناسب انتخاب کند و هم برهزینه های بنیاد در زمینه فرهنگ و هنر درست نظارت کند و ادارات بنیاد از انجام این گونه کارهای خسته کننده مستغنی شوند و آنها بیشتر به سیاست گذاری و تبیین محتوا بپردازند.
بخش مهمی از محصولات فرهنگی موسسه به تولیدات دیداری و شنیداری اختصاص دارد. دهقان در این باره می گوید:« در این مدت تعداد زیادی فیلم کوتاه راجع به شخصیت شهدایی مانند شهید بهشتی، شهدای محراب و همچنین خانواده های ایثارگران و جانبازان ساخته شده است.همچنین مجموعه تلویزیونی «فریادهای خاموش» که در دهه فجر سال قبل از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد از تولیدات این موسسه است. سریال دیگری باعنوان «عروسکهای زهرا» در تابستان امسال به نمایش در خواهد آمد. ساخت مجموعه های مستند پیرامون شهدا و جانبازان نیز در زمره فعالیت های موسسه قرار داشته و دارد. فیلم نیمه بلند «روز عید» که در شب نوروز از شبکه یک پخش شد از دیگر کارهای موسسه است.» دهقان فیلم سینمایی «روز سوم» را گل سرسبد تولیدات موسسه می داند و خاطرنشان می کند:« این فیلم یک فیلم صرفا اکشن جنگی نیست و در برآوردی که صورت گرفته خانواده ها استقبال زیادی از این فیلم کردند و روز سوم که اکنون بر پرده سینماهای کشور است برگرفته از یک داستان واقعی است که سه روز قبل از سقوط خرمشهر را به تصویر کشیده است.
این فیلم در جشنواره فجر 85 کاندیدای 12 سیمرغ بلورین شد که توانست چهار سیمرغ بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر زن و طراحی صحنه را به خود اختصاص دهد. دهقان ادامه می دهد:« در ایام فیلم برداری روز سوم در خرمشهر کارگردان فیلم گفت اینجا دریایی است که می توان درهای فراوانی از آن صید کرد و در یک فیلم سینمایی حق مطلب ادا نخواهد شد. از این رو تصمیم بر این شد یک سریال سی قسمتی برای ایام ماه مبارک رمضان امسال به کارگردانی آقای لطیفی تهیه گردد و در آن حوادثی واقعی از دل جنگ به تصویر کشیده شود. زندگی مردم در جنگ و صدها موضو ع دیگر هر کدام می توانند سوژه ای برای بهترین فیلم ها باشد. مدیر عامل موسسه شاهد همچنین از تولید مجموعه تلویزیونی 13 قسمتی شهید عباس بابایی خبر می دهد که از اوایل پاییز کار تولید آن آغاز می شود و نیز از تولید دو فیلم سینمایی در موسسه شاهد خبر می دهد و می گوید:« یکی از فیلمها با نام «آن مرد در باران رفت» شرح زندگی دختری است که پس از شهادت پدر و مادرش مسئولیت تربیت شش، هفت خواهر و برادر خود را به عهده می گیرد که این داستان واقعی است و در کتابی منتشر شده است.
اما اینکه چرا موسسه شاهد این چنین جدی وارد عرصه فیلم سازی شده است را مدیر عامل موسسه چنین پاسخ می دهد:« هرکس در حوزه فعالیت خودش باید دین خود را به کسانی که از انقلاب و کشور دفاع کرده اند ادا کند. ما هم به عنوان یک موسسه هنری تلاش می کنیم فرهنگ مقاومت را به نمایش بگذاریم. البته ما از بعضی تولیدات دفاع مقدس راضی نیستیم لذا قصد داریم باعنوان نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران تصویر روشنی از جنگ و فرهنگ شهادت در اختیار مخاطب قرار دهیم. دهقان با اشاره به اینکه تا به حال تلاشهای بسیاری در عرصه فیلم دفاع مقدس صورت گرفته است و باید از پیشکسوتان این امر تقدیر کرد، می افزاید:« نقصهای قبل باید چراغ راه آیندگان باشد. در 10 سال اخیر به دلیل سیاستهای نادرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تدریج بار منفی به فیلم دفاع مقدس حمل شد و مضامین پیش پا افتاده عشقی مذاق جوانان را جذب کرد. مدیران سینمایی به حداقل سطح خواهندگی جوانان بسنده نمودند و بتدریج از دفاع مقدس فاصله گرفتند اما با سیاست گذاری های صحیحی که در دولت نهم صورت گرفت در سال گذشته شاهد تغییر جهتی در سینمای کشور بودیم و فیلمهایی که در مورد دفاع مقدس تولید شده مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفت و غلط بودن شعار برخی افراد که می گفتند سینمای دفاع مقدس دیگر جاذبه ندارد را نشان داد.
جامعه نشان داد اگر مضامین ناب را فارغ از روشنفکر بازی های ابداعی به نمایش بگذاریم و واقعیات جنگی را به تصویر بکشیم، مردم ارتباط خوبی با سینما برقرار می کنند.» دهقان یکی از مشکلات فیلمهای دفاع مقدس را در گذشته ماورایی و دست نیافتنی جلوه دادن شهدا می داند و می گوید:« رزمنده ها علیرغم رشد معنوی و درجات عالی، در ظاهر رفتار عادی مانند بقیه مردم داشتند اما آنها را به عنوان یک اسطوره که دیگر ممکن نیست خلق شوند نشان داده اند. این امر باعث شد نسل جوان نتواند رابطه ای باورپذیربا آنها برقرار کند لذا جنبه های الگویی شهدا و رزمندگان ضعیف شده» وی از تفریط در این باره هم انتقاد کرد و گفت: « اخیرا از این طرف افتاده ایم و سطح رزمنده ها را تا سطح آدمهای لاابالی و لمپن پایین آوردیم و به شدت ترور شخصیتشان کردیم. یکی دیگر از عرصه هایی که موسسه شاهد به تازگی در آن سرمایه گذاری بسیاری کرده است تولید پویانمایی و انیمیشن است که مدیر عامل موسسه در این رابطه می گوید:« یکی از جذاب ترین تولیدات بصری انیمیشن است و بسیاری از سیاست مداران بزرگ دنیا آن را ابزار پیش برنده اهداف معرفی می کنند. ماهم در موسسه با خرید بهترین تجهیزات رایانه ای در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردیم که ساخت داستان زندگی 15 فرمانده جنگ با عنوان « مدرسه ایران»در دست تولید است و برای شروع، قسمتی از نوجوانی شهید بابایی که یک داستان 15 دقیقه است که سه ماه است به کارگردانی محمدرضا امانی آغاز کرده ایم و از لحاظ فنی و تکنیکی با استانداردهای روز دنیا قابل رقابت است.
یکی دیگر از زمینه هایی که موسسه فرهنگی- هنری به خوبی در آن فعال است چاپ و توزیع کتاب در موضوع شهادت و دفاع مقدس است مجموعه 15 جلدی قصه فرماندهان از سری کتابهای نقره ای از جمله پرمخاطب ترین این کتاب ها است که به گفته دهقان به زودی 5 جلد دیگر از این مجموعه به چاپ خواهد رسید. این کتاب در نمایشگاه کتاب از پرفروش ترین کتابهای بخش نوجوان بوده است. مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری شاهد با تاکید بر تحول اساسی این موسسه در حوزه نشر طی 2 سال اخیر می گوید: در این دوسال دیگر مانند سالهای گذشته کتاب اهدایی نخواهیم داشت و محتوای کتاب باید چنان قدرت داشته باشد که کتاب فروخته شود و در دو سال اخیر کتابهای نشر شاهد به این قابلیت رسیده اند بطوریکه در سالهای 83 و 84 «نشر شاهد» به عنوان بهترین ناشر کتابهای دفاع مقدس معرفی شد...
برگزاری نمایشگاههای کتاب از دیگر وظایف موسسه شاهد است به گفته دهقان در سوم خرداد سال جاری 140 نمایشگاه کتاب باهمکاری وزارت آموزش و پرورش و دانشگاهها در سراسر کشور برگزار شد.
یکی از اقدامات موسسه فرهنگی شاهد نوسازی تصویر شهدا در سطح شهر تهران است که با خرید دستگاهها و مواد اولیه جدید صورت می گیرد، مدیر عامل موسسه شاهد در این باره خاطرنشان می کند:« در سطح شهر تهران حدود 170 تصویر از شهدا وجود دارد که به علت بارش باران و تابش آفتاب کیفیت مطلوب خود را از دست داده اند. از این رو به نوسازی نیاز دارند. امسال 40 تصویر را که با تکنیک جدید بر روی آلومینیم کامپوزیت کشیده شده اند نوسازی خواهیم کرد که هم جذابیت و هم ماندگاری بیشتری دارد. بعلاوه اینکه به راحتی می توان آن ها را جابه جا کرد!»
ناصر دهقان، مدیر عامل موسسه فرهنگی : هنری شاهد در پایان با اشاره به اینکه بستر اجتماعی برای ترویج فرهنگ شهادت فراهم است و نسل پیش روی ما پذیرای این مفاهیم است، می گوید:« مانع مهم در این مسیر اشکال درونی است و باید تلاش کنیم تا تولیدات مناسب را در قالبهای جذاب و با کیفیت بالا برای جوانان ترسیم کنیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات