صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۷۷۲۲۱
معاونت سینمایی از برنامه پنج ساله سینما خبر داد

آیا این سینما به درمان فوری نیاز ندارد؟

مقدمه: محمدرضا جعفری جلوه، خردادماه اعلام کرد که برنامه پنج ساله سینمای ایران در نگارش اول مهیا شده و در کتابی تحت عنوان «طرحی برای اکنون» در روزهای آینده به سمع و نظر اهل دقت، کارشناسان و علاقه مندان خواهد رسید و مکمل طرحی برای امروز طرحی برای فردا است. این برنامه میان مدت 5 ساله، تدوین و در محور اجرایی امور سینمایی قرار خواهد گرفت. همچنین به گفته جعفری جلوه، تدوین برنامه 20 ساله سینمایی کشور هم در دست اقدام است. این اظهارات در حالی بیان شد که سینمای ایران هم اکنون با مشکلات عدیده ای رو به رو است و بر خلاف انتظار تفاوت چندانی از نظر محتوا و همچنین برنامه های دولت به اصطلاح اصلاحات نکرده است. این موضوع به خصوص در هفته های گذشته با پخش فیلم «نقاب» و همچنین مخالفت صریح وزیر محترم ارشاد با پخش فیلم «سنتوری» نمود بیشتری یافت. سخنان جعفری جلوه با واکنش های متفاوتی از سوی سینماگرانروبه رو شد که در ادامه به برخی از آنان اشاره می شود.

سینمای ملی به برنامه 5 ساله نیاز دارد
متولیان سینمای ایران برای پیشبرد طرح هایشان در دستیابی به سینمای ملی، به برنامه 5 ساله نیاز دارند. حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه کننده سینما در واکنش به سخنان جلوه اظهار داشت: هر حرکتی نیاز به یک آینده نگری و برنامه مدون ومشخص دارد و اعتقاد من بر این است که برای دستیابی به افق های روشن در سینمای ملی، به برنامه ریزی منسجم و حساب شده نیاز داریم.
وی ادامه داد: با حرکت بی هدف در مدیریت سینما نمی توان به جایی رسید چراکه معلوم نیست که انتهایش به کجا کشیده شود. سینمای ما قطعا نیاز به یک برنامه دراز مدت دارد. به نظر من برنامه ریزی در زمینه سینمای ایران، نیاز به یک کارشناسی اساسی و قرص و محکم دارد و نباید اینگونه باشد که برنامه پنج ساله سینمای ایران در اتاق های دربسته تدوین شود و بعد، وقتی که برنامه را مطالعه کنیم، با اشکالات آن روبه رو شویم و تازه متوجه این نکته شویم که برنامه، کارشناسی نشده است.کاسه ساز تصریح کرد: البته محمدرضا جعفری جلوه، چنین روحیه ای ندارد که بخواهد در اتاق های دربسته، برنامه پنج ساله سینمایی را تدوین کند.
سینما قانون دارد، اجرا می خواهد
اما علیرضا سجادپور به گونه ای دیگر می اندیشد. وی در واکنش به این موضوع گفت: به نظرم قوانین موجود در حوزه سینما، قوانین مناسبی هستند. در حقیقت، در سال 60 ، قانون خوبی برای سینما تدوین شده اما اجرا نمی شود. این سینماگر در گفت وگو با فارس درباره برنامه پنج ساله سینمای کشور که قرار است توسط معاونت سینمایی تدوین شود، اظهار داشت: هنوز چیزی در مورد تدوین برنامه پنج ساله مشخص نشده، این هم مشخص نیست که برنامه مذکور در چه حوزه و مرکزی تدوین می شود اما من معتقدم قوانین مربوط به سینما، بالاتر از معاونت سینمایی و باید در سطح کلان مدیریت کشور تدوین و تصویب شود.
این سینماگر گفت: اعتقاد دارم برنامه 5 ساله سینمای ایران، به خاطر گستردگی اش باید فراتر از حوزه معاونت سینمایی و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شود، همانطور که در دهه 60، قانون سینما در دولت تدوین شد و برای اجرا ابلاغ شد. وی گفت: مدیران سینمایی از سال 62 به این طرف، قانون تدوین شده در سال 60 را به فراموشی سپردند، سلایق جناحی خودشان را مدنظر گرفتند و از آن پس تغییر جهتی در سینما پیدا شد که ما تا به امروز داغ و درد آن را احساس می کنیم.
وی افزود: به عنوان یک سینماگر معتقدم،بیش از اینکه نگران قانون باشیم باید تلاش نماییم تا شاهد یک تحول و تغییر اساسی در مدیران سینمایی باشیم. وی گفت: سینمای ما بی قانون نیست، قانون و اصول دارد و در فروعش، تغییرات جزئی هم رخ می دهد. می خواهم بگویم اینگونه نیست که سینما قانون نداشته باشد و بخواهیم برایش قانون تدوین کنیم.
سجادپور ادامه داد:در دوره های مختلف مدیریتی سینمای ایران رو به سقوط بوده، هرگز در خدمت مفاهیم انقلاب نبوده است و معمولا نه تنها همپا بلکه پشت سر مردم قدم برداشته است. وی ادامه داد: در تمام دنیا با وجود تنوع تفریحات سینما در حال رشد است و هر سال درصد موفقیت و بازاریابی آن بیشتر می شود اما در کشور ما سال به سال دریغ از پارسال است، فکر می کنم علی رغم تبلیغات ظاهری که صاحبان منافع پنهان در سینما انجام می دهند،باید هرچه زودتر سینما در دستان نیروهای متعهد قرار گیرد. متاسفانه الان اینگونه نیست و پس از انقلاب، به جز در چند دوره (سال های 60 تا 62 و سال های 73 تا 76 ) مدیران کارآمدی به سینمای ایران قدم نگذاشتند.
سینمای ما کسل شده و برنامه ریزی دقیق می خواهد
سینمای ما دچار کسالت شده است و نیاز به به یک برنامه ریزی دقیق دارد. بنابراین برنامه پنج ساله سینما اگر محتوای اجرایی داشته باشد، می تواند برای سینمای ایران مفید باشد.
جهانگیر کوثری درباره برنامه پنج ساله سینمای کشور که قرار است توسط معاونت سینمایی تدوین شود، اظهار داشت: اگر تدوین این برنامه جنبه شعاری داشته باشد، به درد سینما نمی خورد اما اگر محتوای اجرایی داشته باشد می تواند برای سینمای ایران مفید باشد. وی گفت: سینمای ما دچار کسالت شده است و نیاز به به یک برنامه ریزی دقیق دارد. کوثری اظهار داشت: از محتوای این برنامه اطلاعی ندارم ولی می دانم که کسالت موجود در سینمای ایران با برنامه ریزی مدون رفع خواهد شد و این اهمیت دارد که برنامه 5 ساله با چه نسخه، طرح و برنامه ای همراه است.
وی ادامه داد: سینمای ما نیاز اقتصادی، فرهنگی، معنوی، حمایتی و مدیریتی دارد و هرکدام از اینها با تعاریف خودش همراه است و باید دید که کدامیک از این جوانب، در این برنامه مدنظر قرار گرفته است. کوثری در پایان گفت: در سینمای داخلی باید ضوابط درست حاکم بر اکران باشد، ضمن اینکه سینمای بین المللی ما نیز که مضامین نجیب و شریفی دارد، به دلیل برخی نگاه ها، کم کم در حال از دست رفتن است.
این برنامه با تعامل پربار خواهد شد
رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران اظهار داشت: برنامه 5 ساله سینمای ایران با تعامل پربار خواهد شد و قابلیت اجرایی خواهد یافت.
علیرضا رئیسیان اظهار داشت: سینمای ایران نیاز به برنامه 5 ساله دارد اما در شرایطی که در سینمای ما برنامه های کوتاه مدت روشنی هم (مثل برنامه های اجرایی مربوط به سیاستگذاری) وجود ندارد، برای من جای سوال است که چرا برنامه سینمایی قرار است 5 ساله تدوین شود؟
وی اظهار داشت: من معتقدم اگر به عنوان مثال این برنامه را به یک برنامه دو ساله تبدیل می کردیم، شاید راحت تر می توانستیم برای تدوین آن تصمیم بگیریم. رئیسیان گفت: ما همیشه در کانون کارگردانان اعلام علاقه کرده ایم و در برنامه های مختلف نظرات مان را به معاونت سینمایی ارائه داده ایم ولی جوابی از طرف معاونت سینمایی به دستمان نرسید. رئیسیان گفت: کانون کارگردانان فعلا تصمیم شان این است که مشارکت قدیم خود را ادامه ندهد تا شریک سیاستگذاری و برنامه‌های مدیریت سینما نباشد و این هم خواست خود معاونت سینمایی و مدیران دیگر سینمای ایران بوده که ما هم آن را پذیرفته ایم. وی اظهار داشت: اگر ما به عنوان کارشناس بتوانیم نقد منصفانه ای انجام دهیم، این به نفع سینما است چون وظیفه متخصص، به وجود آوردن سیستم است و وظیفه روشنفکر و هنرمند نقد سیستم.
اجرای برنامه مدون سینمایی به تغییر شرایط نیازمند است
یک تهیه کننده سینما گفت: مسلما داشتن برنامه برای سینمای ایران بهتر از نداشتن آن است اما در شرایط فعلی شاید اجرای برنامه مدون خیلی عملی نباشد و این سینما برای رسیدن به برنامه به تغییر شرایط نیازمند است. سیروس تسلیمی درباره برنامه پنج ساله سینمای کشور که قرار است توسط معاونت سینمایی تدوین شود، اظهار داشت: مسلما داشتن برنامه بهتر از نداشتن است و این که متولیان سینمایی کشور در این شرایط حاضر می شوند که برنامه ای برای سینما بنویسند، قابل تامل است گرچه کار مشکلی است و شاید هم در این شرایط خیلی عملی نباشد.
این تهیه کننده و پخش کننده سینما افزود: معاونت سینمایی این تصمیم را می گیرد که برنامه بنویسد و از مشاورینی که در زمینه سینما فعالیت کرده اند، برای پربار شدن آن استفاده می کند و این واقعا خوب است که ما این برنامه را داشته باشیم و بدانیم که اگر در حال حاضر در نقطه «آ» ایستاده ایم، سال آینده در نقطه «ب»، در چه موقعیتی قرار خواهیم گرفت ولی به شرطی که شرایط آماده پذیرش برنامه و قانون باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات