صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۷۷۸۰۸
سردار دکتر مهران طهماسبی، رئیس مجتمع دانشگاهی شهید مطهری نیروی مقاومت بسیج

امکانات موجود پاسخگوی اهداف نیست!

مقدمه: مجتمع دانشگاهی شهید مطهری نیروی مقاومت بسیج از سال 1375 باعنوان دانشکده علوم و فنون فعالیت خود را آغاز کرد. این مجتمع در سالهای اخیر و در راستای طرح تحول در سپاه تغییراتی در نظام آموزشی آن بوجود آمد. در گفت وگو با سردار دکتر مهران طهماسبی رئیس مجتمع دانشگاهی شهید مطهری با فعالیت های این مجتمع بیشتر آشنا می شویم.

* مجتمع کارخود را چگونه آغاز کرد و اکنون چه ماموریتی دارد؟
**قبل از سال 1375، آموزشگاههای نظامی ماموریتهای فعلی این دانشکده را به عهده داشتند که با ادغام این آموزشگاهها دانشکده تاسیس شد. در طول این مدت کارکنان، مربیان و مدیران با تلاش بسیار و با وجود حداقل استانداردها ،کمبودهای زیرساختی همچون برق، گاز، آب، تلفن، جاده و حتی حصارکشی توانستند آموزشهای سطح بالایی به دانشجویان ارائه نمایند.
این دانشکده تا قبل از اینکه به مجتمع دانشگاهی تبدیل شود 2 دسته ماموریت داشت. اول ماموریتهای دانشگاهی در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و ماموریتهای طولی یا آموزش های مقدماتی و عالی. با توجه به تحولاتی که در نظام آموزشی سپاه صورت گرفته از اردیبهشت سال جاری در این دانشکده هم تغییراتی ایجاد شد و لذا به «مجتمع دانشگاهی» تبدیل شد. کلیه آموزشهای طولی افسران و درجه داران رشته های خاص نیروی مقاومت به عهده این مجتمع است. اکنون در دو رسته اصلی حفاظت و حراست و نیز دسته مقاومت فعال است و دو ماموریت امنیت داخلی و فرهنگی نیز موقتا به این مجتمع محول شده است. رسته حفاظت درخصوص سپاههای فرودگاه، ولی امر و انصار فعالیت می کند و دسته مقاومت ماموریتهایی را که به ارتش 20 میلیونی مربوط است دنبال می کند. رشته هایی مثل امداد و نجات، دفاع از کوی و برزن، بسیج سازندگی و کمک به امنیت داخلی و فرهنگی و علمی و هر آنچه که بسیج مردمی در آن مسئولیت دارد در این مجتمع به عنوان رشته های دسته مقاومت آموزش تخصصی داده می شوند.
این مجتمع دانشگاهی از زمان شروع به کار تاکنون 147 دوره را در رشته های خاص مقاومت برگزار کرده که بیش از 17 هزار و 576 نفر از کادر نیروی مقاومت بسیج از آموزش های آن برخوردار شده اند. دانشکده های علوم و فنون سپاه تحت لیسانس علمی دانشگاه امام حسین (ع) هستند و مسئولیت ارتباط با وزارت علوم را در این دانشگاه به عهده دارد. مجتمع دانشگاهی شهید مطهری 3 دانشکده و یک مرکز آموزش عالی الزهرا مخصوص خواهران کادر سپاه خواهد داشت و چون نمی تواند به طور مستقل با وزارت علوم مرتبط باشد از این رو بجای دانشگاه از عبارت مجتمع دانشگاهی استفاده می شود.
* چه عاملی باعث شد نیروی مقاومت وارد چنین رویکردی شود؟
**درنظام آموزشی سپاه 2 بحث به طور اساسی دنبال می شود. یکی ارائه آموزشهای راهبردی است که دانشگاه امام حسین (ع) سپاه تحت عنوان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا مسئولیت اداره این دوره ها را برعهده دارد. دیگری آموزشهای تاکتیکی است که این نوع آموزش ها به مجتمع های دانشگاهی نیروها تحت عنوان دوره های کاردانی و کارشناسی واگذاری شده است. البته اخیرا مقطع کاردانی نیز از رده ها گرفته شده و تحت عنوان دانشکده تربیت پاسداری به دانشگاه امام حسین (ع) واگذار شده است. همه پاسداران به صورت متمرکز ابتدا وارد این دانشگاه می شوند و 2 سال به صورت عمومی آموزشهای پاسداری را طی می نمایند و سپس به رده های سپاه تقسیم می شوند که از این زمان به بعد ماموریت مجتمع های دانشگاهی شروع می شود. فلذا با تغییر و تحول نظام آموزشی سپاه حجم فعالیت های دانشکده علوم و فنون نیروی مقاومت بسیج بیشتر شد و به مجتمع دانشگاهی تبدیل گشت. در راستای طرح تحول و دکترین آمادگی رزمی سپاه و مسئولیت سپاه در مقابل تهدیدات علیه نظام، نیروی مقاومت بسیج هم مسئولیت خاصی دارد و لذا سعی شده از سال گذشته تحول در اجرای آموزشها را دنبال کنیم. افسران جدیدی که وارد نیروی مقاومت بسیج خواهند شد در این مجتمع آموزش می بینند لذا ما با یک نسل جدید سروکار داریم.
* شیوه آموزش مجتمع چگونه است؟
**ما یک اصل را در مجتمع پایه گذاری کرده ایم به نام آموزش با رویکرد پژوهش محوری. آموزش را نباید به طور سطحی دنبال کرد ، بلکه باید به آن عمق داد. یعنی به جای آنکه استاد محور باشد باید دانشجو محور قرار گیرد و مهارت بیاموزد تا مثلا یک فارغ التحصیل از دسته مقاومت بتواند در حوادث غیرمترقبه یا دفاع از کوی و برزن در کوتاهترین مدت مسئولیت هایش را به نحو احسن انجام دهد. در این شیوه دانشجوها درگروههای سه یا چهار نفره تقسیم می شوند و هرگروه با راهنمایی استاد سرفصلی از درس را دنبال می کند و با تحقیق و مصاحبه و مشاهده موضوع سپس درکلاس کنفرانس می دهد.
* مجتمع دانشگاهی شهید مطهری بسیج هم اکنون با چه مشکلاتی مواجه است؟
**دانشکده از لحاظ رسمی به مجتمع دانشگاهی تبدیل شده ولی با مجتمع دانشگاهی واقعی فاصله زیادی داریم و زمان زیادی را می طلبد چون ابتدا باید ظرفیتها آماده شود مثلا درحال حاضر این مکان ظرفیت آموزشی هزار نفر را دارد که باید به 3500 نفر برسد از این رو ساخت و سازها و راه اندازی گروههای علمی و تجهیزات آموزشی و نیز سیر مراحل تصویب آن در ستاد کل نیروهای مسلح زمان بر است. ما اکنون فقط یک عضو هیات علمی داریم که باید به 60 تا 70 عضو برسد! مشکلاتی هم در ستاد مشترک و دانشگاه امام حسین (ع) وجود دارد.
* و حرف آخر...
**ما به دنبال این هستیم پاسخگوی تمام نیازهای آموزشی نیروی مقاومت باشیم آن هم به صورت کاربردی و مهارتی چرا که آینده انقلاب اسلامی در دست همین جوانهاست و اینها باید بتوانند با شجاعت بحرانها و محیطهای پیچیده را مدیریت کنند. باید یادبگیرند دشمن ما یک دشمن جهانی است و نگاهشان در هرجایی که خدمت می کنند جهانی باشد. اگر این کار را درست انجام دهیم بسیج و به تبع آن انقلاب بیمه خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات