صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۷۸۳۰۰

اراذل و اوباش پنتاگون در عراق


قاسم غفورى
بیش از چهار سال و نیم از حضور اشغالگران در عراق می گذرد. درشرایطی که آنها همچنان داعیه دموکراسی و آزادی برای مردم عراق را سر می دهند، انتشار اخبار و گزارش های روزانه از قتل عام غیرنظامیان پرده از حقیقت دموکراسی آنها بر می دارد. در شرایطی که آمریکایی ها همواره تلاش کرده اند تا این اقدامات را به گروههای القاعده و بعضا تسویه حسابهای دینی نسبت دهند، حادثه «بلک واتر» پرده از بسیاری حقایق موجود در عراق را برداشت. در 52 شهریور افراد شرکت امنیتی «بلک واتر» که از اصلی ترین نیروهای تحت نظارت ارتش آمریکا در عراق می باشند، در جنایتی آشکار اقدام به کشتار دهها تن از غیرنظامیان در یکی از خیابانهای بغداد مبادرت ورزیدند تا رسوایی بزرگ دیگری برای آمریکا رغم زده شود. ابعاد گسترده این جنایت چنان بود که مقامات کاخ سفید و اف بی آی برای پاسخگویی در برابر افکار عمومی عراق و جهان و جهت جلوگیری از تشدید روحیه مخالفت با اشغال عراق، در ظاهر وادار به محاکمه سران «بلک واتر» گردیدند. هر چند که آمریکایی ها دادگاهی صوری برای بررسی این پرونده تشکیل داده و براساس مصونیتی که «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای این شرکت ها تدوین کرده از واگذاری آنها به دولت عراق خودداری کردند اما آنها وادار شدند تا به بیش از 200 فقره جنایت این شرکت در قتل عام غیرنظامیان عراق اعتراف کنند.
بررسی پرونده ارتش آمریکا در چند دهه گذشته نشان می دهد که حضور مزدوران و جنایتکارانی که شرکتهایی مانند «بلک واتر» را تشکیل داده و از آموزش نظامی دور بوده و صرفا کارکرد با اسلحه را می دانند، نه تنها در جنگ عراق بلکه در گذشته نیز وجود داشته است. بررسی جنگ ویتنام، کنگو، خلیج فارس اول و دوم، تحرکات نظامی آمریکا در کشورهای آفریقایی، که با کشتار گسترده غیرنظامیان همراه بوده بیش از هر چیز به پشتوانه این شرکت ها و افراد استخدام شده توسط آنها صورت گرفته است. گزارشهای منتشره از سوی نهادهای تحقیقاتی که بعضا به پنتاگون و ستاد ارتش آمریکا مربوط بوده اند، آشکار می سازد که سران کاخ سفید در هنگام تزلزل ارتش و نیز برای بهره برداری از جنایتکاران و مزدوران که به اصطلاح برای امنیت آمریکا خطرناک می باشند به عنوان نیروی نظامی در خارج از کشور بهره برداری می کنند.
این افراد که بیشتر تحت نظارت شرکتهای امنیتی و زیر نظر پنتاگون هستند بدون اینکه مهارتهای نظامی را گذرانده باشند و صرفا با آشنایی چند روزه با کارکرد اسلحه به مناطق مورد نظر اعزام می شوند تا از روحیه خشونت و جنگ طلبی آنها برای تحقق اهداف نظامی بهره برداری کنند. آمریکایی ها که در افغانستان گرفتار بودند پس از اشغال عراق در سال 2003 اقدام به حضور مخفیانه این افراد و شرکت های آنها در عراق نمودند چنانکه در زمان «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق به آنها مصونیت قضایی داده شد تا در لوای آن به هر اقدامی متوسل شوند. اما با گذشت زمان و فرو رفتن آمریکا در گرداب عراق، حضور این شرکتها پررنگ تر گردید به گونه ای که عملا پنتاگون از حضور آنها در عراق حمایت و امکانات وسیعی برای آنها در نظر گرفتند. در گزارش پنتاگون افشا شده است که ارتش آمریکا اولا به دلیل کسری نیرو و عدم گرایش جوانان به خدمت در ارتش، ثانیا افت شدید روحیه نظامیانی که در عراق حضور دارند و دیگر توانایی جنگ ندارند، ثالثا ناتوانی فرماندهان برای واداشتن سربازان به جنگ که تمرد از دستورات را به همراه داشته نیازمند جایگزینی شرکتهای امنیتی به جای نیروهای نظامی است. در این راستا ارتش برای پرکردن خلا موجود گرایش به افرادی با سابقه خشونت، قتل و غارت، ایجاد بحران امنیتی برای شهروندان آمریکایی و... را به عنوان مزدور در دستور کار دارد.
این افراد که از الگوی نظامی به دور می باشند صرفا به دلیل داشتن روحیه خشونت و آگاهی از کار کرد اسلحه جایگزین نیروهای نظامی در عراق می شوند. پرونده های منتشره نشان می دهد که جنایت در ابوغریب و زندانهای مخفی آمریکا در عراق، کشتار خانواده ها در یورش نظامیانی نظیر قتل مادر عراقی و فرزندانش، هتک حرمت زنان و دختران عراقی، کشتار دست جمعی غیرنظامیان از کارکرد های این نیروها بوده است که سران آمریکا با نام سرکوب القاعده از آنها پشتیبانی کرده است. این رسوایی ها در کنار انتشار خبر جنایت شرکت «بلک واتر» آشکار ساخت که ارتش آمریکا در بدترین شرایط در تاریخ خود قرار دارد که آن را وادار به افزایش حضور مزدوران در جنگ ساخته در حالی که به واسطه مصونیت های قضایی از پاسخگویی آنها جلوگیری می کنند هر چند که تحت فشار افکار عمومی جهان وادار به اجرای محاکمه های صوری گردیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات