فتحالله پریشان
یهودیان پراکنده درجهان به همراه دیگر مهاجران اروپایی، برای به دست آوردن زمین های بکر، ارزان و حاصلخیز به آمریکا هجوم آوردند. آنها براساس آموزه های دینی خود به جمع آوری ثروت و تملک زمین و معادن طلا و نقره این کشور پرداختند و به مرور زمان به فرمانروایان اقتصادی این کشور تبدیل شدند. یهودیان آمریکا به همراه سایر یهودیان ساکن در کشورهای مختلف اروپایی که براساس آرمان های دینی، همواره در فکر داشتن سرزمین و تأسیس دولت یهودی قدرتمند برای سروری بر کل جهان بودند، در اواخر قرن نوزدهم میلادی ایدئولوژی صهیونیسم را پایه گذاری کردند. صهیونیسم به عنوان ایدئولوژی، فعالیت سیاسی و شبکه سازمانی بورژوازی بزرگ یهود ، زمانی در صحنه بین المللی ظاهر شد که سرمایه داری غرب (کاپیتالیسم) در حال گذار به مرحله امپریالیسم بود. در این دوره قدرت های بزرگ برای تأمین منافع استعماری، فعالانه در پی یافتن جای پایی استوار در منطقه ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئوکالچرال خاورمیانه بودند.
صهیونیسم از ابتدا با محافل رهبری قدرت های بزرگ امپریالیستی همبستگی داشته است. با توجه به مطالب ذکر شده در مورد نقش تاریخی یهودیان در شکل گیری جامعه آمریکا در طول یک سال اخیر در این ستون، پروژه تحقیقی و مطالعاتی حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سوال اصلی بود که صهیونیست ها در ساختار حکومت آمریکا چه نقشی داشته و تا چه حد توانسته اند در ساختارهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشور نفوذ کنند؟
برای پاسخ دادن به این سوال، ابتدا در چند شماره موضوع حضور یهودیان در آمریکا از نظر تاریخی مورد کنکاش قرار گرفت. ماحصل این بحث تاریخی این شد که با کشف قاره جدید آمریکا و سرازیر شدن استعمارگران و مهاجران اروپایی به سرزمین جدید، یهودیان نیز که به سبب نوع افکار نژادپرستانه و اختلال هایی که به واسطه فعالیت های سوءاقتصادی مثل رباخواری و دلالی داشتند، مورد غضب اروپائیان مسیحی قرار داشتند، کوچ به سرزمین آمریکا را به زندگی در گتوهای محصور اروپایی ترجیح دادند. پس از استقلال آمریکا، یهودیان که مانند سایر اتباع از حقوق و آزادی های مساوی برخوردار شده بودند، با تبلیغات فراوان و طرح مسئله یهود آزاری و لزوم جبران مظالم واقع شده در گذشته علیه این قوم و با استفاده از فضای باز سیاسی بوجود آمده و انسجام گروهی و لابیگری خود، به فکر بسط سیطره خود بر ساختارهای حکومتی و مدنی جامعه آمریکا افتادند. مثلث اعتقاد برتری طلبانه یهودی، ثروت و رسانه ابزارهای اولیه و مهم یهودیان آمریکا برای بسط، گسترش و تحکیم این نفوذ در آمریکا محسوب می شود.
در فصول بعدی این پژوهش ساختارهای جامعه و حکومت آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و به این نکته کلیدی اشاره شد که ساختارهای حکومت آمریکا به گونه ای طراحی شده اند که زمینه های مناسبی برای تشکیل لابی های مختلف تأثیرگذار بر کنگره و قوه مجریه این کشور فراهم می آورد. البته لابی یهودی آزادی عمل بیشتری به دلیل تسلط بر مراکز عمده اقتصادی و رسانه ای آمریکا و جهان در تحمیل نظرات خود به مراکز تصمیم سازی آمریکا دارد. در شماره های پایانی این ستون با استفاده از فصول مقدماتی، با ارائه مصادیقی از میزان نفوذ یهودیان و صهیونیست ها در آمریکا به سوال اصلی پاسخ داده شد. حاصل این تلاش به صورت نتایج زیر خود را نشان می دهد:
1- یهودیان صهیونیست آمریکا با این که حدود 5/2 تا 5/3 درصد از کل جمعیت ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهند، سیاست داخلی بویژه تعیین سرفصل سیاست های خارجی آمریکا را تحت سلطه کامل خود دارند.
2- صهیونیست ها از طریق دامن زدن به اختلافات بین ادیان و تعمیق شکاف طبقاتی و جذب دانشجویان و اساتید دانشگاهی دارای گرایشات صهیونیستی توانسته اند در کنار نقش آفرینی منحصر به فرد در ساختار سیاسی آمریکا، به ساختارهای اجتماعی و فرهنگی این جامعه نیز دست اندازی نمایند. یهودیان براساس اندیشه تلمودی، همه ثروت دنیا را از آن خود می دانند و بر همین اساس از هر حربه ای برای کسب ثروت استفاده می نمایند. لذا سرمایه بیشتر کارتل های نفتی، اسلحه سازی ، شرکت های چند ملیتی، بانک های بزرگ و رسانه های درآمدزای آمریکایی در اختیار جمعیت اندک صهیونیست و یهود آمریکا است.
3- بزرگترین و قدرتمندترین لابی آمریکا متعلق به یهودیان صهیونیست این کشور است که در راستای اهداف و منافع صهیونیسم جهانی و نماد بیرونی آن، یعنی رژیم صهیونیستی فعالیت می کند. صهیونیست ها برای وادار کردن سیاستگذاران آمریکایی به اتخاذ سیاست های جهانی در حمایت از اسرائیل روش های مختلفی از ایجاد شبکه نخبگان، تطمیع، ترغیب و تهدید را به کار می برند.امید است سلسله این مباحث برای مخاطبین این ستون مورد استفاده بوده باشد. از پیشنهادات و انتقادات سازنده شما استقبال می کنیم.