تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۸۲۵۴۰

مخالفت نخست وزیر جدید اوکراین با پیوستن این کشور به پیمان ناتو


کیف-خبرگزاری‌ها
نخست وزیر جدید اوکراین اعلام کرد به اختلافات این کشور با روسیه بر سر قیمت گاز وارداتی و یا پیوستن کشورش به ناتو پایان خواهد داد.

پارلمان اوکراین با انتخاب کاندیدای طرفدار روسیه در پست نخست وزیری این کشور موافقت کرد. بدین ترتیب، «ویکتور یانوکویچ» 56 ساله که در جریان «انقلاب نارنجی» سال 2004 در برابر «ویکتور لوشچنکو» به رقیب خود، شکست خورده بود، با کسب 271 رأی موافق از مجموع 450 رأی پارلمان به نخست وزیری اوکراین منصوب شد.
«لوشچنکو»، رئیس جمهور اوکراین، به هواداران خود اطمینان داد که «یانوکویچ» تضمین کرده است دولت ائتلافی آینده «تحولات غرب گرایانه» کشور را به زیر سؤال نخواهد برد. دو رقیب سابق پنجشنبه بیانیه ای اصولی به امضا رساندند که به موجب آن تیم دولتی جدیدی پس از چهار ماه بحران روی کار خواهد آمد.
براساس این توافق، اوکراین به مذاکرات الحاق خود به ناتو و نزدیکی به اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. این توافق همچنین استقلال دادگستری و بانک مرکزی را تضمین می کند. «یانوکویچ» در گفت وگو با روزنامه رسمی «روسی ایسکایا گازتا» با تأکید بر اینکه روسیه «شریک مهم» قدرت جدید اوکراین است، اعلام کرد: «باید به اختلافات با همسایگان خود پایان دهیم و گفت وگوی محترمانه با آنها را بیاموزیم.»
وی افزود: «قدرت جدید احساسات ضد روس را در اوکراین پرورش نخواهد داد.» نخست وزیر جدید اوکراین همچنین با اشاره به توافق مربوط به قیمت گاز وارداتی، خاطرنشان کرد: «هنگامی که سیاستمداران از لغو این قرارداد سخن گفتند، از آن به عنوان سلاحی در بازی سیاسی خود استفاده کردند. اما، امکان لغو این توافق ها به هیچ وجه وجود ندارد.»
او همچنین برخلاف موضع ریاست جمهوری، مخالفت خود را با ورود کشورش به ناتو اعلام داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات