تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۸۲۵۹۸

نیویورک تایمز: کشتی سیاست آمریکا در خاورمیانه غرق شده است


روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به مقاومت غیرمنتظره مبارزان حزب الله در لبنان، کشتی سیاست های آمریکا در خاورمیانه را غرق شده توصیف کردند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تصریح کرد، «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه آمریکا، همچون استادی که به خاطر بدرفتاری یکی از دانش آموزان خود تصمیم می گیرد توجهش را به دیگر دانش آموزان معطوف کند، می خواهد حواس مردم جهان را از عراق مشتعل دور کند.
به نوشته این روزنامه، بوش فراموش کرده که جنگ عراق هرگونه اقدام دیگر آمریکا در جهان عرب را غیرممکن کرده است. لبنان هم اکنون نمایانگر کشتی غرق شده سیاست های آمریکا در خاورمیانه است.
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نیز با اشاره به بحران کنونی خاورمیانه تصریح کرد که جرج بوش تمامی پل های پشت سر خود را از بین برده و سیاست های وی آمریکا و جهان را اسیر جنگی بی انتها کرده است.
این روزنامه ادامه داد، در حالی که درگیری های خاورمیانه تشدید می شود، واشنگتن نیز دودل و ناتوان است. آمریکا می تواند راه حلی سیاسی برای فرو نشاندن بحران خاورمیانه ارائه کند، اما از شهامت لازم برای انتقاد از اسرائیل برخوردار نیست.
لس آنجلس تایمز افزود، انفجار کامل خاورمیانه نیز نشان دهنده کاهش نفوذ و اعتبار آمریکاست، به گونه ای که هواپیماهای اسرائیل که با پول مردم آمریکا ساخته شده اند، لبنان را بمباران می کنند. جهان ما بیش از هر زمان دیگری به مخاطره افتاده و برتری آمریکا نیز بیش از پیش شکننده شده است، و تحولات ناگهانی در خاورمیانه نمایانگر شکست کامل سیاست های خارجی بوش است.
لس آنجلس تایمز می نویسد، ما قول دادیم که جهان را امن تر کنیم، ولی آن را به کانون آتش تبدیل کردیم. ما قول دادیم دموکراسی را ترویج کنیم، ولی به جای آن که از دیپلماسی، دوستی و کمک های خارجی بهره جوییم، به «خشونت» و «تغییر رژیم» متوسل شدیم.
این روزنامه آمریکایی افزود، آمریکا می تواند از اهرم خود علیه سوریه و ایران استفاده کند، اما واقعیت این است که دولت بوش هیچ اهرمی علیه این کشورها در اختیار ندارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد، آماری که از سوی ارتش اسرائیل منتشر شده نشان می دهد که میزان حملات موشکی حزب الله به سرزمین های اشغالی کاهش نیافته و این جنبش اصلا نزدیک به سقوط نیست. اقدامات حزب الله مانند انفجار کشتی اسرائیل یا موشک باران حیفا که سومین شهر اسرائیل به شمار می رود، مرزهای زیادی را شکسته و اسرائیل و جهان را شگفت زده کرده است.
روزنامه تایمز هم در تحلیلی نوشت، اگر حزب الله لبنان همچنان در برابر قدرت های نظامی اسرائیل ایستادگی کند، حتی با داشتن قدرت بازدارنده محدود در برابر توان نظامی اسرائیل، در پایان این جنگ پیروز میدان خواهد بود.
اسرائیل با آغاز این جنگ خود را در مردابی از بحران غرق کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات