صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۴۶۵

عدم حضور کشور‌های عربی در ائتلاف نامشروع آمریکا

ارتش یمن با هدف پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، کشتی‌های عبوری از دریای سرخ به سمت سرزمین‌های اشغالی را توقیف می‌کند و یا هدف حملات موشکی خود قرار می‌دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سید رضی عمادی

در پی تداوم جنگ همه‌جانبه رژیم صهیونیستی علیه غزه که به نسل‌کشی منجر شده است، یمنی‌ها هر کشتی که به سمت اراضی اشغالی حرکت کند را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند. در پی این رفتار یمنی‌ها، آمریکایی‌ها ائتلاف دریایی جدیدی در دریای سرخ تشکیل دادند. در این نوشتار به اختصار به این ائتلاف دریایی و دلایل عدم مشارکت کشور‌های مهم عربی اشاره می‌شود.

ارتش یمن با هدف پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، کشتی‌های عبوری از دریای سرخ به سمت سرزمین‌های اشغالی را توقیف می‌کند و یا هدف حملات موشکی خود قرار می‌دهد. شبکه خبری بلومبرگ با استناد به داده‌های یک شرکت که ردیابی کشتی‌ها را انجام می‌دهد، گزارش داد که ۴۶ کشتی به جای انتخاب دریای سرخ برای رسیدن به مقصد، دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را دور زدند تا به مقصد خود برسند. این در حالی است که «اسامه ربیع» رئیس اداره کانال سوئز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۱۹ نوامبر ۵۵ کشتی به سمت دماغه امید نیک تغییر مسیر داده‌اند.

مسیر کشتیرانی جایگزین دریای سرخ برای کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند مدت زمان رسیدن این کشتی‌ها به مقصد را بین ۱۷ تا ۲۲ روز افزایش می‌دهد و موجب می‌گردد تا هزینه حمل‌ونقل و قیمت کالا‌ها افزایش یابد و حتی برخی معاملات و مبادلات تجاری اسرائیل به تعویق بیفتد و یا لغو شود. از آنجایی که تجارت دریایی رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی وابسته به دریای سرخ است، صهیونیست‌ها به شدت نگران پیامد‌های اقتصادی محاصره دریایی هستند که یمن ضد این رژیم اعمال کرده است. به گفته «گدعون گولبر» مدیر اجرایی بندر ایلات، در پی تهدیدات یمنی‌ها و ممانعت از عبور کشتی‌هایی که عازم اسرائیل (فلسطین اشغالی) هستند بندر ایلات در سطح تجاری فلج شده است و کشتی‌ها دیگر وارد این بندر نمی‌شوند. حیات اقتصادی رژیم صهیونیستی وابسته به تداوم فعالیت بنادر راهبری آن همچون بندر ایلات، اشدود، حیفا و عسقلان است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع صهیونیستی، تل‌آویو بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های خود را از طریق مسیر‌های آبی وارد می‌کند. از این رقم حدود ۳۰ از واردات صهیونیست‌ها از طریق بندر جنوبی ایلات وارد می‌شود. طی هفته‌های اخیر به دنبال عملیات‌های ارتش یمن در این منطقه فعالیت‌های عادی این بندر دچار اخلال شده و صهیونیست‌ها سعی دارند تا بخشی از این بحران را از طریق گسترش تجارت هوایی دنبال کنند. مدیرکل بندر ایلات اعلام کرده است که به دنبال حملات مقاومت یمن درآمد این منطقه سقوط ۸۰ درصدی را در ماه گذشته میلادی تجربه کرده است.

ورود آمریکا و تشکیل ائتلاف نامشروع دریایی
تداوم این سیاست از سوی یمنی‌ها سبب شد آمریکایی‌ها بار دیگر برای حمایت از رژیم صهیونیستی دست به کار شده و از تشکیل یک ائتلاف دریایی جدید خبر دهند. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سفر به منطقه غرب آسیا به صورت رسمی از تشکیل یک ائتلاف چندملیتی با هدف ادعایی تأمین امنیت مسیر کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، خبر داد. بنا بر اعلام آستین، کشور‌های بحرین، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در این ائتلاف حاضر خواهند بود. از نکات قابل توجه در این ائتلاف، عدم مشارکت هیچ کشور مطرح عربی به‌خصوص عربستان و امارات متحده عربی در این مجموعه است.

دلایل مشارکت نکردن کشور‌های مطرح عربی
به نظر می‌رسد دو دلیل اصلی درباره عدم مشارکت کشور‌های مطرح عربی به‌خصوص عربستان سعودی در ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ وجود دارد. دلیل نخست این است که کشور‌های عربی به‌خصوص عربستان سعودی تمایلی ندارند وارد جنگی جدید شوند و ورود به جنگی جدید را سازگار با منافع خود نمی‌دانند. در همین راستا، رسانه‌های صهیونیستی علت عدم همراهی عربستان با ائتلاف آمریکا در دریای سرخ را ترس از درگیر شدن در جنگ جدید منطقه‌ای عنوان کردند. به گفته رسانه‌های صهیونیستی، عربستان به دنبال توافقی برای پایان دادن به جنگ با صنعا است و ازاین‌رو در ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ شرکت نکرده است. دلیل دوم نیز این است که کشور‌های عربی از رویکرد حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه رضایت ندارند. بدون شک، حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه به‌خصوص وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد نقش پررنگی در نسل‌کشی مردم غزه از سوی تل‌آویو دارد. تشکیل ائتلاف جدید دریایی نیز اگرچه در ظاهر برای مقابله با اقدام‌های یمنی‌ها است، اما در واقع تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی است. «صنم وکیل»، مدیر بخش خاورمیانه اندیشکده «چتم هاوس» لندن معتقد است بیشتر کشور‌های عربی نمی‌خواهند آمریکا را در حمایت از اسرائیل در مقابل مردم فلسطین همراهی کنند.

نتیجه
اقدام آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی جدید جهت مقابله با رفتار یمنی‌ها در هدف قرار دادن کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها بنادر صهیونیستی هستند، به منزله تشکیل یک ائتلاف نامشروع در مقابل حمایت یمنی‌ها از مقاومت مشروع فلسطینی‌ها است. اگرچه هنوز درباره کارآمد بودن چنین ائتلافی تردید وجود دارد، اما تشکیل چنین ائتلافی موجب هراس یمنی‌ها نشده است. ازاین‌رو، سرلشکر محمد ناصر العاطفی وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا به آمریکا درباره عواقب ماجراجویی در دریای سرخ هشدار داد و تصریح کرد: «ما امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و ناو‌های هواپیمابرتان را غرق کنیم.» وزیر دفاع یمن خطاب به آمریکا و متحدانش تأکید کرد: «دریای سرخ گورستان شما خواهد شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات