صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۸۴۸۸۳

توصیه برلوسکونی!/نساء امیری نصر آبادی


بصیرت: سیلویو برلوسکونی،نخست وزیر ایتالیا نیز مانند سایر همتایان اروپایی و آمریکایی خود با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.بنابر این توصیه ها و موضع گیریهای وی در خصوص بحران اقتصادی می تواند جالب توجه باشد،خصوصا آنکه برلوسکونی فردی به شدت توصیه ناپذیر و یکدنده است که در ایتالیا و اتحادیه راوپا به این خصلت مشهور است.
سیلویو برلوسکنی اخیرا به شدت از نهادهای اقتصادی بین المللی و پیش بینی های آنها درباره بحران اقتصادی انتقاد کرد و از آنها خواست که “خفه” شوند. وی این سخنان را در کنفرانسی خبری در پایان نشست گروه هشت اجتماعی در رم بیان کرد.
برلوسکنی در پاسخ به پرسشی درباره چشم اندازهای بدبینانه این نهادها و به ویژه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد اول اینکه آنها چیزی پیش بینی نمی‌کنند دوم آنکه آنها هر دو روز یک بار این به اصطلاح پیش بینی های خود را اعلام می کنند و در آخر هم اینکه “من از آنها می‌خواهم خفه شوند!”
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتظار دارد میزان بیکاری تا پایان سال 2010 در منطقه یورو به ده درصد نزدیک شود. جالب توجه اینکه بحران اقتصادی در ایتالیا نیز همگام با سایر کشورهای اروپایی صنایع و بانکها را در معرض نابودی قرار داده است.همچنین بحران اقتصادی سرتاسر ایتالیا را نیز در بر گرفته است.مطابق آخرین برآوردها بدهی مالی حدود 800 هزار شرکت سرمایه ای در ایتالیا سال گذشته با حدود 9درصد افزایش به 862 میلیون یورو رسیده است. جمع فروش سال 2007شرکت های ایتالیایی به 2هزار و 160میلیارد یورو رسید که البته نیمی از آن از صنایع نشات می گیرد. فروش این شرکت ها در سال 2006 برابر با 2013 میلیارد یورو گزارش شده است. سود ناشی از فروش نیز از 53 میلیارد یورو در سال 2006 به 54میلیارد در سال 2007 افزایش یافت. این در حالی است که بدهی های مالی خالص از 792به 862میلیارد یورو افزایش داشت. توقف رشد سود ، همگام با کاهش شمار شرکت هایی پیش می رود که توان افزایش فروش با نرخی بالاتر از 5درصد ، یعنی بیش از سقف تورم را دارند . نقش کششی شرکت های متوسط ( شرکت هایی که بین 50 تا200 میلیون سود دارند ) که همواره در صف اول رشد فروش ، ارزش افزوده ، تولیدات و سرمایه قرار دارند ، همچنان قابل مشاهده است . بطور کلی با بررسی ترازها معلوم شد آنجایی که شرکت های بزرگ متوقف شده اند ، شرکت های متوسط وارد صحنه شدند . از این رو برلوسکونی و همراهانش به شدت نگران سقوط خود از قدرت هستند.به تازگی نخست وزیر ایتالیا به منظور تثبیت قدرت خود در این کشور، حزب راستگرای “مردم آزاد” را تاسیس کرد. این حزب به عقیده کارشناسان در کنار دیگر احزاب راستگرای ایتالیا خواهد توانست قدرت برلوسکونی را در این کشور اروپایی تثبیت کند.برلوسکونی تاکنون سه بار نخست وزیر ایتالیا شده است. ایتالیا همواره در بستری از ناآرامی سیاسی و تنش بین احزاب راستگرا و چپگرا به سربرده است که تاسیس این حزب جدید، قدرت احزاب راستگرا را افزایش خواهد داد.پس از شکست برلوسکونی و پیروزی رومانوپرودی در دور قبلی انتخابات،ایتالیا در عرصه سیاست خارجی توانست وجهه قابل توجهی کسب کند.اما بازگشت مجدد برلوسکونی،که تحت اجبار و شرایط خاصی صورت گرفت سبب عقبگرد مجدد رم در جهان شده است.این همان مسئله ایست که بسیاری از ایتالیایی ها را نگران ساخته است.از سوی دیگر،کارشناسان مسائل اروپا معتقدند که سیلویو برلوسکونی این بار دیگر قادر نخواهد بود در مقابل اراده ملت ایتالیا ایستادگی نموده و از آن سرپیچی کند،زیرا وی یکبار طعم شکست در انتخابات سراسری را چشیده است.هم اکنون متحدان افراطی برلوسکونی از جمله تونی بلر و جرج واکر بوش عملا جایی در معادلات سیاسی جهان ندارند.از این رو نخست وزیر افراطی ایتالیا بیش از هر لحظه دیگری خود را تنها یافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات