صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۸۵۳۱۹

ابرقدرت تنها!


علی بهشتی‌پور
قطار اقتصاد چین راه پیشرفت را به سرعت طی می کند، چنین پیشرفتی به انرژی کافی نیاز دارد. بخش قابل توجهی از نفت چین را ایران تامین می کند لذا به هیچ وجه آن کشور حاضر نیست این انرژی را از دست بدهد.
بنابراین چین همانطور که اعلام کرده است، تحت هیچ شرایطی برای تحریم ایران در شورای امنیت رای مثبت نخواهد داد. روسیه نیز با در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود در ایران و مصالح امنیتی خود در منطقه برای تحریم ایران دست رد به سینه آمریکا زده است. افکار عمومی آلمان علیه سیاست های یک جانبه گرایی رئیس جمهور آمریکاست. «آنکلا مرکل» - صدر اعظم آلمان- نیز اعلام کرده است که با آمریکا در تحریم های خارج از مصوبات شورای امنیت همراهی نخواهد کرد. همچنین خواهان حل مسئله انرژی هسته ای ایران از راه مذاکره و تفاهم است.
از همه مهم تر ، از آنجا که «بوش» براساس دروغ، دستور حمله به عراق را صادر کرده است، آلمان ها این بار گفته های سران آمریکا علیه ایران را قبول ندارند و لذا به تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران روی خوش نشان نمی دهند. «تونی بلر» ، نخست وزیر سابق انگلیس، میمون وار در حمله به افغانستان و عراق از بوش پیروی کرد. اما نخست وزیر جدید انگلیس با عبرت گرفتن از سلف بی خرد خود، در تعامل با آمریکا جانب احتیاط را پیش گرفته است. هر چند «سارکوزی» ، رئیس جمهور ناخلف فرانسه، در تعامل با آمریکا می خواهد نقش «بلر» را بازی کند، چون افکار عمومی فرانسه در این خصوص با او نیست، کاری پیش نخواهد برد. مهم تر از همه آنها، استخوان «بوش» زیر چرخ های زمان در حال خرد شدن است. از آنجا که برای ترک اریکه قدرت زمان زیادی ندارد، تهدیدات او علیه ایران شعاری بیش نیست.
بالاتر از همه، «البرادعی» ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با گزارش اخیر خود که عدم انحراف ایران را از «NPT» تایید نمود، حجت را برای دنیا تمام کرد. لذا آمریکا در تقابل با ایران تنها است و کاری پیش نخواهد برد. براساس نظرسنجی که در آمریکا انجام گرفته است، جانشین «بوش» کسی خواهد بود که در انتخابات یکه تازی های بوش را رد کند و بعد از انتخابات نیز برای خاموش کردن ماشین جنگی آمریکا که بوش به راه انداخته است، متعهد شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات