بصیرت: یک مرکز حقوقی فلسطین اعلام کرد، سال 2008 خونبارترین سال در تاریخ فلسطین از سال 1948 تاکنون بوده است.
به گزارش بصیرت به نقل از ایسنا، «راجی صورانی» رییس مرکز حقوق بشر فلسطین، در یک کنفرانس مطبوعاتی در غزه اظهار داشت: روزهای پایانی سال 2008 و حمله اسراییل به غزه به شهادت 1417 فلسطینی منجر شد که 1181 تن از آنها غیرنظامی، 313 تن کودک و 116 تن زن بودند.
وی افزود: طی این حمله و همچنین 4336 تن از جمله 1133 کودک و 735 زن فلسطینی نیز زخمی شدند.
وی با اشاره به اوضاع نامناسب زخمی های این جنگ گفت: ارتش اسراییل طی این جنگ ویرانگر تمامی مردم غزه را هدف قرار داد و منازل مسکونی، ساختارهای زیربنایی، مزارع و راه های غزه را ویران کرد.
به گفته این مقام فلسطینی، پنج روز آخر سال 2008 بیشترین حملات هوایی رژیم اشغالگر علیه غزه صورت گرفت و تعداد کشته های فلسطینی طی این دوره به 409 تن رسید که 227 تن آنها غیر نظامی از جمله 58 کودک و 16 زن بودند.
به این ترتیب آمار فلسطینیان شهید از انتفاضه سپتامبر سال 2000 تا پایان سال 2008 به 5278 تن رسیده که 3885 تن از آنها غیرنظامی، 919 کودک و 174 تن زن هستند.
طی این مدت 336 تن نیز زخمی شدند که 1736 تن از آنها در غزه و 524 تن در کرانه باختری زخمی شده اند.
به این ترتیب آمار زخمی ها نیز طی سال 2000 تا 2008 به ده ها هزار تن رسید.
در مورد دستگیری ها نیز این مقام فلسطینی اظهار داشت: نیروهای اسراییلی طی سال 2008، 2500 فلسطینی را بازداشت کردند که 2433 تن از آنها در کرانه باختری و 68 تن در غزه دستگیر شدند و همچنان بیش از 9000 اسیر فلسطینی در بند رژیم اشغالگر گرفتار هستند.