باید با دولت همراهى کرد و نباید دولت اصولگراى معتقد به مبانى انقلاب و به شدت در حال تحرک و خدمت به مردم تضعیف شود
مجلس با انتخاب مردم تشکیل شده است و رئیسجمهور را هم مردم انتخاب کردهاند، ضمن آنکه یکدستى دولت و مجلس عیب نیست بلکه حسن است زیرا این دو قوه مىتوانند با همکارى یکدیگر، اهداف مشترک را پیگیرى کنند...
آنچه خواندید بخشى از تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر همکارى و همدلى مجلس و دولت اصولگرا است که این بار مخاطب اصلى ایشان نمایندگان مجلس شوراى اسلامى بود.
تجربه سه ساله مجلس هفتم در تعامل با دولت تقریبا دو ساله نهم مدل نوینى را از رفتار حکومتى این دو قوه، متناسب با هندسه سیاسى کشور به نمایش گذاشت که در دورههاى گذشته بىسابقه بوده است. علىرغم اینکه هم دولت و هم مجلس متعلق به جناح بزرگ اصولگرا در کشور هستند اما این همجناحى مسبب تک صدایى کاذب و مخرب در کشور نشد و در این دوره مجلس بیشترین انتقادات را نسبت به لوایح دولت داشت. این موضوع که در قالب نقد درون گفتمانى از روز راى اعتماد وزرا آغاز شد علىرغم تدقیق حرکت خدمت رسانی،فرایند بلوغ و عقلانیت سیاسى در کشور را نیز تسریع نمود.
التزام به فلسفه تفکیک قوا یکى از ابتنائات و اقتضائات اولیه توسعه سیاسى در هر کشورى محسوب مىشود. اما در این بین نمىتوان نتیجه گرفت که یکدستى قوا لزوما به یک سویه نگرى و تک صدایى مخرب مى انجامد. هر چند در بسیارى از کشورها اکثریت مجلس و دولت متعلق به یک جناح هستند ولىدر عین حال خود را ملتزم به لوازم دموکراسى نیز مىدانند.
اما به نظر مىرسد تاکید مقام معظم رهبرى در این برهه حساس مبنى بر حمایت مجلس از دولت در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس یک نکته کلیدى است . امروز براى همه ثابت شده است که دولت نهم یک دولت پرتحرک و معتقد به مبانى اصولى نظام است که در راستاى حل مشکلات و معضلات چندین ساله کشور گامهاى بزرگى را برداشته و طرحهاى بىشمارى را در راستاى ارتقاى سطوح کیفى و کمى زندگى مردم در برنامه دارد.
در این شرایط دولت به شدت تحت فشار فضاسازى سیاسى و رسانهاى در داخل و خارج کشور است. موفقیتهاى بىنظیر دولت در عرصههاى اقتصادی، سیاسى واجتماعى همچون توزیع سهام عدالت و واگذارى شرکتهاى سود ده دولتى به بخش خصوصی، مبارزه با فساد مالى در ساختار اداری، جایگزینى صدها هزار خودرو فرسوده، تمهیدات جدى دولت در بخش مسکن و واگذارى زمینهاى دولتى به مردم در اقساط طویل المدت،گسترش همکارىهاى بینالمللى و منطقهاى و تنش زدایى واقعى در عرصه سیاست خارجی، جلوگیرى از بحرانهاى کاذب سیاسى در داخل کشور، کاهش نرخ جرایم اخلاقى و مبارزه با مفاسد اجتماعى و از همه مهمتر سفرهاى پر خیر و برکت استانی، تنها بخشى از موفقیتهاى این دولت است که خوشامد بسیارى از نااهلان نیست و نخواهد بود. در شرایطى که استراتژیستهاى اسرائیلى - آمریکایى معتقدند تنها راهحل چالش ایران اسلامى دامن زدن به مشکلات اقتصادى است به نظر نمىرسد که این تحرک عظیم دولت خوشایند اپوزیسیون داخلى و خارجى کشور واقع شود.
در این شرایط حساس بنابر مصالح حکومتى دولت نیازمند حمایت بیش از پیش مجلس است و یقینا نمایندگان فهیم مجلس شوراى اسلامى بر این مهم بیش از نگارنده واقف هستند.
دولت را نباید تنها گذاشت، این دولت قابلیتهاى زیادى براى خدمت به مردم دارد. اما مجلس هفتم و همراهى آن در استمرار این حرکت مىتواند بسیار مفید باشد. شاید یک سال باقیمانده مجلس هفتم بتواند سرنوشت مجلس هشتم را تعیین کند. دولت نهم براى استمرار خدمت رسانى احتیاج به همگرایى مجلس فعلى و آینده دارد.
والسلام