تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۹۰۸۸۹
شام اصلاح‌طلبان در دفتر کروبی

هاشم‌زاده هریسی: خبرگان به جایگاه خودش واقف نیست


جمعی از هنرمندان، اهالی مطبوعات و کاندیداهای ائتلاف اصلاح‌طلبان و نمایندگان ادوار مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی دیدار کردند. آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی عضو و نامزد مجلس خبرگان در این مراسم گفت: خبرگان به جایگاه خودش واقف نیست. وی تصریح کرد: مجلس خبرگان ناگفتنی‌های زیادی دارد که داستان آن در چند دقیقه سخن نمی‌گنجد، به نظر من مجلس خبرگان عالی‌ترین نهاد کشور است که هیچ دستگاهی بر آن نظارت ندارد ولی آن بر همه دستگاهها نظارت دارد. عضو و نامزد مجلس خبرگان درباره ویژگی‌های این مجلس افزود: این مجلس ناشناخته است، نه تنها مردم که نخبگان و بزرگان و حتی برخی خبرگان هم آن را نمی‌شناسند که چه وظیفه سنگینی به عهده دارد. هاشم‌زاده هریسی درباره ضرورت حضور مجلس خبرگان گفت: وجود این مجلس استدلال‌های شرعی، فقهی و سیاسی دارد، بنابراین باید انتخاباتش باشکوه‌ترین انتخابات نظام باشد. نظام ما جمهوری اسلامی است و از دو عنصر تشکیل یافته؛ یعنی جمهوریت و اسلامیت که این دو در برابر هم نیستند و اگر کسی به هریک از آنها یا به هردو بی‌مهری کند، به اندیشه‌های حضرت امام بی‌مهری کرده است.
وی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را مقدس خواند و خاطرنشان کرد: این انتخابات با جمهوریت و اسلامیت سروکار دارند، اما تنها انتخاباتی که مستقیما به نظام مشروعیت می‌بخشد، همان انتخابات خبرگان است و این غیر از این است که آیا ولایت انتصابی است یا انتخابی. هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: اگر 20 مرجع داشته باشیم این مرجعیت با چه مجوزی در یک نفر خلاصه می‌شود؟ این مساله، مساله‌ای است که باید در بحث‌های تئوریک به آن پرداخت؛ پس رای به خبرگان رای به دین است؛ بنابراین انتخابات خبرگان باید باشکوه‌ترین انتخابات باشد تا جهان ببیند که مردم از نظام دلسرد نشده‌اند.
این عضو مجلس خبرگان با بیان این که باید جایگاه مجلس خبرگان را در حقوق و قانون اساسی پیدا کنیم تصریح کرد: قانون اساسی میثاق ملت ماست و نقض آن گناه کبیره، ما باید ببینیم قانون اساسی چه جایگاهی را برای خبرگان تعیین کرده است. دراین دیدار دبیر کل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه فلسفه برگزاری این جلسه دیدار با هنرمندان، فرهنگیان و نمایندگان ادوار مجلس و همچنین اهمیت انتخابات پیش‌رو است، گفت: “پنج روز فرصت داریم برای تبلیغات و دو انتخابات مهم در پیش است که برای اولین بار در یک روز انجام می‌شود و اصلاح‌طلبان یا جریان چپ یا نیروهای خط امام(ره) پس از قبول شکست که آغاز آن چهار سال پیش با انتخابات شوراها بود، وارد فصل جدیدی شده‌اند که پس از زمانی دور از قدرت بودن وارد عرصه سیاسی شوند و همه تلاش‌ها این است که انتخابات آزاد، عادلانه، سالم و با رقابت جدی برگزار شود.“
وی افزود: “به آنچه مردم رای دادند تسلیم هستیم و با آغوش باز می‌پذیریم، اما از مسئولین اجرایی و نظارت می‌خواهیم تلاششان این باشد که انتخابات سالم برگزار شود، البته گله‌ای که داریم هم به قوت خود باقی است که هم در خبرگان جمعی از دوستان که در امتحانات مکرر شرکت کرده و در همه آنها قبول شدند و حتی برخی اکنون در مجلس خبرگان نیز حضور دارند، رد صلاحیت شدند.“ کروبی ادامه داد: “این بسیار ثقیل است که کسی که عضو حقوقدانان شورای نگهبان بوده رد صلاحیت شود، هنوز هم مایوس نیستم و در انتظاریم اما به نظر من وضع ایشان که رد صلاحیت شده‌اند به‌گونه‌ای است که اگر 24 ساعت قبل از انتخابات هم تایید صلاحیت شوند نیازی به تبلیغ ندارند و همین کار آنها خود بزرگترین تبلیغ برای ایشان است منظورم آقای عباسی‌فر است.“ دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: “آقای انصاری که عضو مجلس خبرگان تهران هستند و این‌بار برای کرمان ثبت‌نام کردند با تمام تلاش‌هایی که کردند رد صلاحیت شدند و یا آقای خزائلی که از نظر علمی در قم کاملا مشهور هستند اما به بهانه‌های واهی رد صلاحیت شدند و همچنین آقای اشرفی اصفهانی.“
کروبی خاطرنشان کرد: “این در شان جمهوری اسلامی نیست که تا این حد روحانیت عالم وجود داشته باشد و برای مجلسی که 86 نفر نماینده می‌خواهد تنها 166 نفر پذیرفته شوند یعنی کمتر از دو برابر.“ رئیس سابق مجلس تاکید کرد: “در عین حال ما در انتخابات خبرگان شرکت کردیم و چهره‌های ارزشمندی را در لیست خود داریم که شش نفر از آنها عضو جامعه مدرسین و جامعه روحانیت هستند و نه نفر دیگر نیستند. متاسفانه در انتخابات شوراها نیز باز بخشی رد صلاحیت شدند از جمله افرادی که هم اکنون عضو شوراها هستند و در گذشته نیز بوده‌اند و خدمات شایانی را در این زمینه ارایه داده‌اند.“ کروبی با بیان اینکه در انتخاباتی هستیم که امکانات نابرابر داریم تصریح کرد: “در عین حال کوشش، جدیت، فعالیت و حضور جدی مردم می‌تواند در انتخابات موثر باشد. ما از همه صاحبان تحلیل، بزرگان، قلم به دستان و.... می‌خواهیم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند.“
قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز در سخنانی گفت: در لیست گروه‌های اصلاحات آن‌چه وجود دارد، تجمعی از تخصص‌ها و برنامه جامع برای مسائل شهری است. رسول منتجب‌نیا افزود: روزهای بسیار حساس و تعیین‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذاریم. وی با بیان این که این انتخابات برای همه گروه‌ها و جمعیت‌ها از جمله جبهه اصلاحات و جریانی که تا حد زیادی از دور خارج شده و به حاشیه رفته، تعیین‌کننده است، افزود:‌ ان‌شاءالله این انتخابات باعث ایجاد تحولی شود و شاهد باشیم با حضور گسترده مردم و رای شایسته و پسندیده‌ای که به جمع کاندیداهای این جناح خواهند داد، تغییری در روند جریان‌های کشور رخ دهد، هم‌چنین خوشحالیم که جبهه اصلاحات توانست تفاهم قابل توجهی به دست آورد و لیستی ارایه دهیم که هم نماد و انسجام جبهه اصلاحات است و هم شامل افراد شایسته و لایقی که کارهای اجرایی دارند و خاطرات شیرینی از مدیرانی که کاندید کردیم در ذهن مردم باقی مانده است که ان‌شاءالله مردم با رای دادن به این جریان در تهران و سایر شهرها بتوانند این جریان را تقویت کنند.
در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاندیدای ائتلافی اصلاح‌طلبان نیز سخنرانی کرد. وی گفت: آقای کروبی با صفای باطنی که دارند محوری شدند برای جمع شدن همه دوستان حوزه اصلاحات و من از این ابتکار ایشان تشکر می‌کنم. مسجدجامعی با تاکید بر این که آن‌چنان درگیر روزمرگی هستیم که چشم‌انداز بلندمدتی را برای حل نابسامانی‌ها ارائه نکرده‌ایم، افزود: بخشی از این نابسامانی در این حوزه است و بخش دیگر در حوزه‌های فرهنگ و اجتماع. این کاندیدای ائتلاف اصلاح‌طلبان با انتقاد از آن چه آن را بروز خشونت در جامعه خواند، گفت: به شیوه‌های مختلفی شاهد بروز این خشونت در جامعه هستیم؛ چه در نوع فیزیکی و چه کلامی که این موضوع نشان‌دهنده وضع روحی جامعه ماست و باید برای حل آن تدبیری اندیشید که در شرایط ایده‌آل به این واقعیات توجه شود. امروز تهران قلب ایران است؛ نه تنها از لحاظ سیاسی، اقتصادی، بلکه فرهنگی و اجتماعی و همه گروه‌های ایرانی در تهران مشارکت دارند.
مسجدجامعی هم‌چنین گفت: تهران مرکز آموزش است، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اغلب در تهران هستند؛ بنابراین می‌توان تهران را به عنوان یک شهر فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار داد، اگر در حوزه‌های دیگر از ساحت‌های حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در شرایط برتری نیستیم، در حوزه فرهنگ ایران می‌تواند حضور بین‌المللی داشته باشد که برای انجام این مهم بدون شک ایجاد فضاهای عمومی، توجه به ساخت ویژه جامعه ایران با استفاده از ظرفیت‌های جدید تکنولوژیکی در تهران، امری ضروری است، ما می‌توانیم شهری در طراز بین‌المللی داشته باشیم. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تفاوتها در دیدگاه‌ها برای اداره مملکت است، تاکید کرد: دولت آقای خاتمی این نگاه را در پیش گرفت که سیاست را در حوزه فرهنگ بنیان نهد و فرهنگ در حوزه امنیت تعریف نشود، ما اگر بنیان‌های فرهنگی را محترم بشماریم می‌توانیم برنامه‌های جدیدی را طرح کنیم و در این نگرش جدید همه شهروندان حضور دارند، این امر دور از ذهن نیست؛ چون در مجموعه لیست گروه‌های اصلاحات آن‌چه وجود دارد، تجمعی از تخصص‌ها و برنامه جامع برای مسائل شهری است.
در ادامه فاطمه راکعی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و نماینده مجلس ششم با تبریک ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: از طرف خانم‌ها و اهل قلم و هنر از آقای کروبی تشکر می‌کنم که به این ائتلاف پیوستند و همچنین از آقای خاتمی که پا پیش گذاشتند و علی‌رغم تمام بی‌مهری‌ها محور این ائتلاف شدند نیز تشکر می‌کنم. وی با بیان این که خوشبختانه در این لیست چهره‌های شاخصی داریم گفت:‌ به نظر من در برهه فعلی، کشور بیش از هر چیز به یک مدیریت تخصصی و برنامه‌ریزی شده، مسئولانه و فرهنگی نیاز دارد تا بسیاری از معضلات را حل کند.
رییس کمیسیون زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی در ادامه درباره وضعیت زنان و دختران در جامعه گفت: امروز درباره زنان و دختران جوان در کشور با معضلاتی روبه‌رو هستیم و اگر لیست اصلاح‌طلبان رای بیاورد به نظر من این موضوع می‌تواند به خوبی مدیریت شود، همچنین مسایل و معضلاتی که مربوط به اقشار آسیب‌پذیر، سالمندان و معلولان است و رسیدگی به آنها نیز مورد انتظار. اسحاق جهانگیری نیز که چندی پیش از کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر انصراف داد در ادامه با تاکید بر این که سرنوشت اقتصادی کشور به تهران مربوط می شود گفت: یکی از مهم‌ترین مسایلی که برای شورای شهر در نظر می‌گیرند آرامش این شوراست، همچنین این که شورای شهر در تهران در مورد مسایل اقتصادی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، متاسفانه در حال حاضر ساخت‌وساز با رکود زیادی روبه‌روست که اگر سریع حرکت نکنیم مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
وزیر سابق صنایع با بیان این که فروش تراکم در تهران مانند فروش نفت برای کشور است تاکید کرد: روزی تراکم نیز تمام خواهد شد و در این صورت مشکلات زیادی پیش خواهد آمد، به نظر من برای تهران معرفی شورایی که بتواند با این مشکلات رودررو شود و برای حل آنها تلاش کند، لازم است. جهانگیری هم‌چنین گفت که به نظر وی گروه اصلاحات با تمام توان به صحنه آمده و در تلاش است خواست مردم تهران را برآورده کند. وی نقش شورای شهر را در تهران بسیار تعیین‌کننده خواند و با تاکید بر لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان گفت: چهره‌های بسیار شاخص ملی در این لیست حضور دارند؛ از جمله آقایان نجفی، مسجد جامعی و یا خانم ابتکار. جهانگیری ادامه داد: امروز وضع مسائل زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی به جایی رسیده که باید هرچه سریع‌تر هدایت شود که امیدواریم این چهره‌ها بتوانند رای مردم را برای انتخابات جلب کنند، ما نیز به سهم خود،‌ از آن‌چه در توان داریم برای معرفی این چهره‌ها دریغ نمی‌کنیم. همچنین در این مراسم بهاءالدین ادب، کریم ارغنده پور، الهه کولایی، محمدرضا تابش، حبیب‌الله بی‌طرف، حسین مرعشی، عمادالدین باقی، سید محسن موسوی تبریزی، سید حسن موسوی تبریزی، الیاس حضرتی، احمد پور نجاتی، حمید رضا جلایی پور، بهروز افخمی، هادی خانیکی، بیژن زنگنه، احمد بورقانی، اسماعیل ططری، یدالله اسلامی، سید محمد علی ابطحی، میثم سعیدی، کامبیز نوروزی، صالح نیکبخت و آیت‌الله موسوی بجنوردی حضور داشتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات