نیکولا سارکوزى ،رئیس جمهور جدید فرانسه وجوه اشتراک زیادى با جرج بوش ،رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دارد.”افراطگری”و نگاه سلطه طلبانه نسبت به نظام بین الملل در هردوى این افراد خودنمایى میکند .ضمن آنکه حمایت از لابى صهیونیسم و ایجاد فضاى تنفس براى تل آویو در شوراى امنیت سازمان ملل متحد دغدغه اصلى سارکوزى و بوش در قبال مسائل خاورمیانه محسوب مى شود.سارکوزى طرفدار مشى نومحافظه کاران آمریکاست و بارها این مساله را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ابراز نموده است.وى که خود اصالت فرانسوى ندارد،پیرو ناسیونالیسم افراطى است.وى از مخالفان اصلى اسلام گرایى به شمار مى آید و به طوز یقین روابط میان پاریس و جهان اسلام در زمان وى دستخوش تحولات عمیقى خواهد شد.از این حیث مى توان سارکوزى را فردى از جنس جرج بوش دانست.رئیس جمهور فرانسه قصد دارد در یکسال باقى مانده از حیات سیاسى بوش و نومحافظه کاران نقش یک متحد را براى آنها ایفا نماید.تلاش اخیر فرانسه در محکوم نمودن سخنان شجاعانه و ضد صهیونیستى رئیس جمهور کشورمان نمونه اى از اقدامات دولت سارکوزى محسوب مى شود.سارکوزى در قبال مسائل لبنان نیز مطابق نگاه حاکم بر واشنگتن و تل آویو رفتار مى کند.وى در حال حاضر از طرفداران جریان 14مارس و ایجاد جنگ داخلى در بیروت محسوب مى شود.هرچند که حمایت ازصهیونیسم از اصول سیاست خارجى کاخ الیزه طى دهه هاى اخیر محسوب مى شود ،ولى این حمایت شوم در دوران ریاست جمهورى سارکوزى به شدت افزایش خواهد یافت.حتى مى توان پیش بینى نمود که میزان تماسهاى غیر آشکار و پنهانى پاریس با مقامات امریکایى نیز در دوران سارکوزى افزایش یابد.مسلما سارکوزى یک نکته مهم را فراموش کرده است!اینکه همراهى با آمریکا و افراط گرى در کاخ الیزه محکوم به شکست خواهد بود.شکستى که گریبانگیر بلر و برلوسکونى در انگلستان و ایتالیا شد،مى تواند در اینده اى نه چندان دور دامن سارکوزى و هوادارانش را بگیردیکى از نزدیکان «جورج بوش» رئیسجمهورى آمریکا بدون افشاى نام خود گفته است : “ کاملا واضح است که بوش دوست دارد که با رهبران جهانى درباره نظراتش صحبت کند و هیچکس جز «نیکولا سارکوزی» توان صریح صحبت کردن با او را ندارد.در طول سالیان گذشته، جورج بوش رهبران زیادى دیدار کرده است. هیچ کس مانند سارکوزى نمىتوانند با این مساله به درستى برخورد کند.سارکوزى دوباره با بوش دیدار خواهد کرد و بدون شک وى پرسشهاى زیادى از بوش درباره امور بینالملل خواهد کرد.»این در حالیست که بوش هیچگاه با «ژاک شیراک» رئیسجمهورى سابق فرانسه با وجود تایید اظهارنظر شیراک در مورد بحران لبنان، روابط دیپلماتیک خوبى نداشته است.در نهایت اینکه نیکولا سارکوزى در جهت موفقیت در کاخ الیزه ناچار است تا به تمرکز در داخل مرزهاى کشورش و ایجاد اصلاحات در جامعه درهم ریخته فرانسه بپردازد.هم اکنون مشکلات ناشى از قوانین دوپهلو،مساله مهاجرت و قانون کار و .. سرتاسر فرانسه را فرا گرفته است.رئیس جمهور جدید فرانسه هم اکنون باید معضلات زیادى را در داخل کشورش حل نماید.در غیر این صورت سرنوشت شیراک در روزهاى آخر قدرتش ،براى سارکوزى تکرار خواهد شد.در صورت شکست بوش و نومحافظه کاران در انتخابات ریاست جمهورى سال 2008 میلادى سارکوزى ضربه بسیار سختى را دریافت خواهد کرد.زیرا ادامه حیات سیاسى افراد خشونت طلبى مانند سارکوزى معلوا ادامه حیات بوش و همراهانش در ایالات متحده آمریکاست.شاید در چنین شرایطى بهتر باشد تا رئیس جمهور فرانسه از روندى که درآغاز کرده است منصرف شود و سقوط خود در معادلات اتحادیه اروپا و جهان را رقم نزند.