صمد حسننیا سماکوش
یکی از انتقادهای 3 رقیب احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نحوه استفاده از 212 میلیارد دلار درآمد صادرات نفت خام یا 270 میلیارد دلار درآمد صادرات نفت وگاز است که جدای از هزینه 70 میلیارددلاری این دولت در پروژه های عمرانی و هزینه هنگفت برای پرداخت حقوق کارکنان دولت در چهار سال با توجه به افزایش دو سه برابری حقوق طی این مدت نسبت به سال 83، یکی از هزینه های کلانی که در دولت نهم صورت گرفته است، سرمایه گذاری در صنعت نفت است. در دولت نهم 66 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت صورت گرفته که 84 میلیارد دلار آن از محل منابع داخلی می باشد. درباره قراردادهای منعقد شده طی 4سال اخیر باید گفت، قرارداد توسعه پارس شمالی برای تولید سالانه 02 میلیون تن LNG ، توسعه میادین گلشن و فردوسی، میادین آزادگان ،یادآوران و دارخوین در غرب کارون ، فازهای 15،16،17،18پارس جنوبی، آغاز احداث دو پالایشگاه جدید در کشور، اجرای طرح کارت هوشمند سوخت که تقریبا همه آن را غیر عملی می دانستند از جمله این موارد است. عملیات اجرایی احداث خط لوله نکاء - جاسک برای اتصال دریای خزر به دریای عمان ، طرح احداث 7 پالایشگاه جدید از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس که توان تولید روزانه به تنهایی 35 میلیون لیتر بنزین را دارد ، طراحی 22 پروژه پتروشیمی در دولت نهم از جمله دیگر برنامه هاست.
اقدامات انجام شده در خصوص گازرسانی طی 4 سال اخیر به این صورت بوده است که در ابتدای دولت نهم طول کل شبکه گذاری گاز طبیعی 105 هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به 157 هزار کیلومتر افزایش یافته است، طول خطوط انتقال فشار قوی گاز از 20 هزار کیلومتر به 30هزار کیلومتر، ظرفیت پالایشی گاز کشور از 180 میلیون متر مکعب در روز به 520 میلیون متر مکعب، تعداد خانوارهای تحت پوشش از 5/10 میلیون مصرف کننده به 14 میلیون مصرف کننده خانوار طی 4 سال اخیر افزایش یافته است. تعداد واحدهای صنعتی برخوردار از گاز در ابتدای دولت نهم 8 هزار واحد بود که در حال حاضر به 20 هزار واحد ،روستاها از 2 هزار به 6600 روستا در دولت نهم رسیده است. طی 4 سال گذشته از رکورد تولید روزانه 4 میلیون بشکه عبور کرده ایم و در حال حاضر به ظرفیت تولید روزانه 3/4 میلیون بشکه رسیده ایم که این امر در کنار جبران افت تولید سالانه نفت خام از چاه های کشور به میزان 350 هزار بشکه بوده است. 12واحد پتروشیمی در این دولت راه اندازی شد و اجرای 22 واحد جدید نیز در این دولت آغاز شده که 2 واحد پتروشیمی مروارید و مهر تا خرداد ماه به بهره برداری می رسد. ایجاد 4 قطب صنعتی بندر عباس با عنوان قطب پالایشی کشور با ظرفیت تصفیه روزانه یک میلیون بشکه نفت خام،غرب کارون به عنوان پشتیبان و تامین کننده خوراک این مجموعه پالایشی، جاسک به عنوان قطب استراتژیک سوآپ و انتقال نفت خام در کنار ذخیره سازی 5 میلیون بشکه به عنوان یک پایانه بزرگ و سایت پارس شمالی به عنوان قطب تولید انرژی کشور برای تولید سالانه 30 میلیون تن از این محصول در نظر گرفته شده است.