تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۹۸۱۵۶

گزارش فارس از محورهای تحول بیمه در دولت نهم

گزارش از : مهدی بنایی اشاره: از جمله اقدامات مهم دولت در عرصه اقتصادی را باید محورهای 17 گانه پیش بینی شده در بخش بیمه عنوان کرد،محورهایی که اجرای آن تا حدود زیادی تحول در این بخش را به دنبال دارد. به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی کشورها همراه است. بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش مبادلات، ارتقاء سطح استانداردهای زندگی، موجب پیشرفت و توسعه بیمه خواهد شد و به طور متقابل ترویج بیمه نیز در بهبود وضع معشیت افراد و توسعه اقتصادی کشورها مؤثر خواهد بود و اگر اقتصاد یک کشور متکی به بیمه و حمایت‌های ناشی از آن نباشد قطعاً در معرض تهدیدهای بی‌شمار قرار خواهد گرفت. در دنیای امروز بیمه به جایگاهی رسیده که می‌تواند با ایجاد اطمینان در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی کشورها نقش کلیدی را در توسعه اجتماعی و اقتصادی آنان ایفا کند.

اجرای سیاستهای اصل 44
کاهش تصدی‌گری دولت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های بیمه دولتی به عموم مردم و تشویق بخش خصوصی به فعالیت‌های بیمه‌ای بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در جهت ارتقای فضای رقابتی در بازار بیمه و تسریع روند توسعه صنعت است.
به گزارش فارس، بر اساس بند «ج» سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، واگذاری 80 درصد سهام شرکت‌های بیمه آسیا‌، البرز و دانا به بخش خصوصی‌، شرکت‌های تعاونی سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیر دولتی مجاز اعلام شده است که این سه شرکت نیز پس از انجام مراحل قانونی لازم ، به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.
در حال حاضر سه شرکت به بورس معرفی شده‌اند و کارهای تطبیق اساسنامه آنها انجام شده و به زودی سهام آنها در بورس عرضه خواهد شد .
اجرای برنامه تحول در صنعت بیمه
بر اساس این گزارش نظر به جایگاه تعیین کننده رفتار صنعت بیمه کشور در پیشرفت و بهبود اقتصادی مردم و ضرورت تغییرات جدی کوتاه مدت و میان مدت در کارکرد بیمه های دولتی و خصوصی کشور رییس جمهور نیز در راستای سیاست محوری دولت نهم مبنی بر اصلاحات اساسی در بخشهای مختلف اقتصادی ، در تاریخ 17/6/86 طی فرمان ده ماده ای وزیر امور اقتصادی و دارایی را مسئول اجرای تحول در صنعت بیمه کشور نمود که در حال حاضر بیمه مرکزی در حال عملیاتی کردن این طرح است.
رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی آخرین مصاحبه خود در همین باره تصریح کرده است: در جلساتی که به این منظور برگزار شده 30 پروژه احصاء و اولویت‌بندی شده و از این میان 8 پروژه مطالعاتی به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
تقویت نظام نظارتی صنعت بیمه
این گزارش می افزاید: تقویت نظام نظارتی صنعت بیمه و توسعه نظارت مالی در کنار نظارت تعرفه ای ، یکی از برنامه های بیمه مرکزی ایران است که که در آن فضا ، همراه با کنترل نرخ و بیمه نامه ، صلاحیت فنی مدیران و توان مالی شرکت های بیمه برای ایفای تعهداتشان بررسی و نظارت می‌شود . در این صورت، اختیارت شرکتهای بیمه برای رقابت به صورت گسترده ای افزایش می یابد و تأثیر تعیین کننده ای بر تعمیم و توسعه بیمه خواهد داشت . پیش نیاز این مهم ، افزایش اقتدار قانونی و تخصصی بیمه مرکزی ایران به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه است تا در فضایی که از یک سو ، تعداد شرکت های بیمه چند برابر شده و از سوی دیگر ، اختیارات آنها نیز در تعیین نرخ و شرایط گسترش یافته است ، نهاد نظارتی بتواند در حفظ سلامت بازار بیمه و محافظت از حقوق بیمه گزاران و بیمه شدگان به خوبی وظایف خود را انجام دهد . بر این اساس ، ارتقای نقش بیمه مرکزی ایران برای نظارت بر مؤسسات بیمه ، هدف دیگری است که در برنامه های توسعه بیمه دنبال می شود .
تنوع بخشی خدمات بیمه ای
تنوع بخشی خدمات بیمه ای و عرضه پوشش‌های جدید بیمه ای منطبق با نیاز جامعه، به خصوص برنامه های دولت برای گسترش سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور ، هدف دیگری است که در برنامه های توسعه صنعت بیمه دنبال می شود .
از جمله این پوشش‌ها می‌توان به طرح‌های بیمه پست بانک، بیماریهای خونی، فروش بیمه نامه الکترونیکی، بیمه جامع عمر و مکمل بازنشستگی، بیمه جانبازان وایثارگران وخانواده معزز شهدا، بیمه حوادث دانش آموزان و فرهنگیان، طرح کارشناسی سیار پرداخت خسارت فوری در محل حادثه، طرح بیمه اصناف، طرح بیمه کارکنان وزارت نیرو و طرح بیمه انرژی اشاره کرد.
تشکیل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
کشور ما از نظر جغرافیایی بر روی گسلهای زلزله خیز قرار گرفته است ؛ به نحوی که بیش از 90 درصد جمعیت کشور در این مناطق زندگی می کنند و نیز بالغ بر 70 درصد شهرهای کشور معرض خطر زلزله قرار دارند . به منظور استفاده از سازوکار بیمه ای برای جبران خسارتهای ناشی از حوادث طبیعی ، کاهش بار مالی دولت ، تسریع در بازسازی مناطق خسارت دیده و همچنین استفاده از مکانیزم بیمه برای مقاوم سازی ساختمانها ، «لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی » تهیه شد که کلیات آن در جلسه مورخ 9/7/86 کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است . در زمان بروز حوادث طبیعی این صندوق قادر خواهد بود بخشی از هزینه های بازسازی منازل مسکونی تحت پوشش را پرداخت کند تا ضمن تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده ، نیاز به استفاده از اعتبارات دولتی کاهش یابد .
آزادسازی نرخها و ایجاد فضای رقابتی
بر اساس این گزارش با توجه به شرایط جدید فعالیت شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی در بازار و به منظور ایجاد فضای رقابتی و تأمین رضایت بیمه گزاران ، بیمه‌مرکزی ایران ،‌آزادسازی تدریجی نرخهای بیمه و توسعه فضای رقابتی را در دستور کار خود قرار داده که در حال آزادسازی بعضی از رشته های بیمه انجام شده است .
افزایش حداقل تعهدات جانی بیمه شخص ثالث معادل مبلغ دیه در ماه حرام
عدم تطابق تعهد اجباری جانی بیمه شخص ثالث با روند رو به افزایش مبلغ دیه از سوی قوه قضاییه و خرید بیمه نامه با حداقل 80 میلیون ریال توسط برخی دارندگان وسایل نقلیه ،سبب بروز مشکلات در هنگام تصادفات برای مردم و ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی می شد.
با پیگیری به عمل آمده توسط بیمه مرکزی ایران و مساعدت دولت ،حداقل تعهد جانی بیمه معادل دیه یک فرد مسلمان در ماه حرام و سقف تعهدات مالی نیز 10 میلیون ریال افزایش یافت و به تصویب هئیت دولت رسید .
اجرای قرارداد همکاری با نیروهای انتظامی جهت کاهش حوادث رانندگی
بنابراین گزارش، در راستای مصوبه هئیت دولت مبنی بر سرمایه گذاری برای کاهش حوادث رانندگی ، قرار داد همکاری با نیروی انتظامی و تجهیز این نیرو برای کاهش این حوادث منعقد گردید . در این راستا ،شرکتهای بیمه دولتی و بیمه مرکزی ایران متعهد به پرداخت 80 میلیارد ریال برای خرید لوازم و تجهیزات و 60 میلیارد برای پاداش کارکنان این نیرو شدند تا نیروی انتظامی به تواند تمام خود را صرف راهکارهای کاهش این حوادث نماید .
افزایش سقف خسارتهای مالی بدون نیاز به ارائه کروکی پلیس در بیمه شخص ثالث
گزارش فارس حاکیست: به منظور تسهیل در پرداخت خسارتهای مالی جزئی در بیمه شخص ثالث ،طرح پرداخت خسارت مالی تا سقف یک میلیون ریال بدون نیاز به ارائه کروکی پلیس ،بررسی و تصویب گردید تا در صورت وقوع تصادف منجر به خسارت مالی ،بدون نیاز به کروکی پلیس با حضور طرفین حادثه در شرکتهای بیمه ،خسارات مالی تا سقف یک میلیون ریال پرداخت گردد.
پرداخت خسارت سرقتهای جزئی در بیمه اتومبیل بدون نیاز به مراجعه به محاکم قضایی
به منظور تسهیل در پرداخت خسارتهای جزئی در رشته بیمه بدنه اتومبیل ،تمهیداتی اندیشیده شد تا برای اتومبیلهای دارای بیمه بدنه ،خسارت سرقتهای جزئی لوازم خودروها صرفا با گزارش مقامات انتظامی توسط شرکتهای بیمه پرداخت شود و نیازی به مراجعه بیمه گذاران به دادسراها نباشد .
تهیه لایحه اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث
این گزارش می‌افزاید: لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در راستای تطبیق با قوانین و احکام قضایی ، وضعیت ترافیکی و رانندگی کشور و عملکرد شرکتهای بیمه تهیه و تقدیم هئیت دولت شد . این لایحه اخیرا در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد .
راه انداری سیستم استعلام خودرو
به گزارش فارس، بیمه مرکزی ایران طرح یکپارچه استعلام اطلاعات بیمه های اتومبیل ( بیمه شخص ثالث ، بدنه و حوادث سرنشین ) را اجرایی کرد . با استفاده از سیستم استعلام بیمه خودرو ، شر کتهای بیمه و نمایند گان آنها می توانند از سوابق بیمه ای و خسارتی مربوط به اتو مبیلهای مورد نظر مطلع شوند . به این تربیت ، از پرداخت خسارتهای غیر واقعی جلو گیری به عمل خواهد آمد .
اعطای مجوز به شرکتهای بیمه خصوصی
بنابراین گزارش، به منظور تعمیم و گسترش صنعت بیمه در کشور ، افزایش رفابت و کارایی در بازار بیمه ،افزایش و رفاه عمومی و گسترش امنیت اجتماعی و اقتصادی ،افزایش نقش بیمه در رشد و توسعه اقتصاد کشور و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه و در اجرای قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی و ضوابط مربوط به تاسیس و فعالیت موسسات بیمه داخلی ، بیمه مرکزی اران در ادامه صدور پروانه فعالیت شرکتهای بیمه داخلی ، اقدام به صدور پروانه فعالیت شرکتهای بیمه نوین در سال( 1384) و بیمه پاسارگارد در سال (1385) نمود . همچنین امور مربوط به تاسیس شرکت بیمه میهن نیز تا مرحله موافقت شورای عالی بیمه و پذیره نویسی انجام شده است که به زودی این شرکت نیز پروانه فعالیت در یافت خواهد نمود . به این ترنیب ،با احتساب 4 شرکت بیمه دولتی ( ایران ،آسیا ، البرز و دانا )، 11 شرکت بیمه غیر دولتی در سرزمین اصلی و 4 شرکت بیمه غیره دولتی در مناطق آزاد فعالیت می کنند .
بر اساس این تصویب نامه ، به کارگیری رانندگان بدون گواهینامه و وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث ممنوع شد و پلیس راهنمایی و رانندگی ،شهر داریهای و سایر سازمانهای مرتبط مکلف شدند نقل انتقال و معاینه فنی خودرو و ارائه سایر خدمات به کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری (از جمله موتور سکیلت ) را منوط به ارائه بیمه نامه شخص ثالث معتبر نمایند . همچنین بر اساس ماده 12 این مصوبه ، بیمه گران موظف شدند در صورتی که در مدت اعتبار بیمه نامه خسارتی از محل بیمه نامه پرداخت نشود ،تخفیفاتی را تا سقف 50 درصد در حق بیمه مربوط اعمال نمایند .
ابلاغ طرح بیمه جامع عمر و بیمه مستمری
گزارش فارس حاکیست، بیمه مرکزی ایران طرح «بیمه جامع عمر و بیمه مستمری » را به منظور بهره مندی کارکنان سازمانهای دولتی ، واحدهای خصوصی ،‌اتحادیه های کارگری و سایر آحاد جامعه تهیه و آن را جهت اجرا به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد . استفاده از یک درآمد دائمی و مستمر ، تعیین مدت زمان پرداخت مستمری به صورت معین یا مادام العمر ،‌تعیین مستمری به صورت ثابت و صعودی ، تعیین زمان آغاز پرداخت مستمری توسط بیمه گذار ، امکان دریافت مشارکت در منافع و استقلال در تعیین میزان حق بیمه بدون دخالت دولت از جمله امتیازات این طرح است .
تفاهم نامه همکاری با بانک قرض الحسنه مهر ایران
بر اساس این تفاهم نامه همکاری ، بانک قرض الحسنه مهر ایران موظف است اقساط جرائم دیر کرد بیمه نامه (موضوع بند ب ماده 1 آیین نامه منابع درآمد صندوق تأمین خسارتهای بدنی مصوب 1348) را با اخذ ضمانت مناسب وصول نموده و در فواصل زمانی مورد توافق بیمه مرکزی ایران به حساب صندوق تأمین خسارتهای بدنی واریز نماید.
ماندگاری 70 ساله صنعت بیمه با روندی رو به رشد
به گزارش فارس، در بسیاری از خسارات فراگیر ناشی از حوادث طبیعی حضور فوری کارشناسان صنعت بیمه در محل و پرداخت به موقع خسارت تا حد زیادی موجب کاهش تألمات روحی زیان دیدگان گردیده که میتوان عملکرد صنعت بیمه در رابطه با خسارات ناشی از برف سنگین در گیلان عنوان کرد .
در بسیاری از خسارات سنگین ناشی از حوادث خاص که مسئولین ذیربط از عملکرد بیمه گران ابراز رضایت کرده‌اند که ابراز امتنان فرماندهان ذیربط نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پس از پرداخت سریع غرامت به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای C130 است .
بنابراین گزارش، هر روز در مراکز و شعب شرکت های بیمه هزاران زیان دیده پس از دریافت خسارت رضایتمندانه شرکت های بیمه را ترک می کنند که تمدید داوطلبانه بیمه نامه های غیر اجباری از قبیل آتش سوزی ، مسئولیت ،‌حوادث و امثال آن توسط این افراد نشانه رضایتمندی آنان از خدمات بیمه ای در دولت نهم است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات