نقض حقوق بشر توسط نظامیان آمریکایى در افغانستان رو به افزایش است . مجله آلمانى “ فوکوس “ در شماره اخیر خود ، گزارشى از نقض حقوق بشرو شکنجه توسط نظامیان آمریکایى در افغانستان منتشر کرده است . در این گزارش به چگونگى بازجویى از یک فرد افغانى توسط یک نظامى آمریکایى با ارائه اسناد اشاره شده است . مجله فوکوس نوشته است : برخى بازجویى ها از طریق بستن مظنونان به خودروهاى ارتش آمریکا و تهدید به حرکت بر روى سنگ ها صورت مى گیرد .در گزارش فوکوس آمده است ، یک سرباز آمریکایى گرفتن اطلاعات را ، توجیهى براى شیوه ضد انسانى بازجویى از شهروندان افغانى ، عنوان کرده است . انتشار گزارش شکنجه هاى وحشتناک افغانها توسط نظامیان آمریکایى در افغانستان توسط این مجله آلمانى مصادیق جدیدى از نقض حقوق بشر توسط اشغالگران را آشکار مى سازد . در گذشته نیز بارها گزارش هایى از رفتار ضد بشرى و جنایت هاى جنگى نیروهاى آمریکایى در افغانستان منتشر شده بود . نیروهاى خارجى بخصوص نظامیان آمریکایى با کشتار غیرنظامیان در عملیات هوایى ، ایجاد بازداشتگاههاى خصوصى در کابل ، تجاوز جنسى، یورش به منازل افراد عادى و شخصیت هاى سیاسى و همکارى با مافیاى مواد مخدر ، حقوق بشر را در افغانستان به صورت گسترده نقض مى کنند. گزارش مجله فوکوس در حالى انتشار یافته است که مقامات آمریکایى رفتارهاى ضد انسانى نظامیان کاخ سفید را تخلفات فردى توصیف میکنند و سعى دارند ازپذیرفتن مسئولیت جنایات جنگى نظامیان خود در افغانستان اجتناب کنند. دولت بوش در سال هاى گذشته به دلیل جلوگیرى ازمحاکمه نظامیان آمریکایى در دادگاه بین المللى جنایات جنگى ، به صورت یکجانبه از معاهده محاکمه جنایتکاران جنگى خارج شد .به اعتقاد کارشناسان رفتارهاى ضد انسانى و خشونت بار نظامیان آمریکایى در افغانستان و عراق ناشى از نوع سیاستگذارى کاخ سفید است . عملکرد نیروهاى آمریکایى درافغانستان و عراق گویاى نگاه تحقیر آمیز آنان به مردم غیر غربى است . اما دولت بوش حتى دربرخورد با شهروندان آمریکایى نیز رفتارهاى مغایر با حقوق بشر دارد . شنود مکالمات تلفنى در آمریکا مصداقى از نقض حقوق بشر در این کشور است .اگر چه دولت آمریکا گزارش هاى سالیانه از نقض حقوق بشر در کشورهاى مختلف جهان را منتشر مى کند ، اما رفتارهاى ضد بشرى دولت بوش مى تواند بى اعتنایى کاخ سفید به معاهدات و کنوانسیونهاى حقوق بشرى از جمله اعلامیه جهانى حقوق بشر را آشکار کند. به نظر مى رسد علیرغم شعارهاى فریبنده و دموکراتیک دولت آمریکا در زمینه توجه به ارزش هاى انسانى ، کاخ سفید یکى از بزرگترین ناقضین حقوق بشر در جهان به شمار مى رود .