تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۲۸۹۰۹۴
«فراکسیون رهروان» به حضور مستقل در انتخابات رأی داد
پایگاه بصیرت / ابراهیم بهشتی

(روزنامه ايران - 1394/09/30 - شماره 6105 - صفحه 21)

جلسه دیروز شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس، در حکم «آب پاکی» بود که طیف حامیان علی لاریجانی در مجلس روی دست ائتلاف اصولگرایان ریخت. حضور مستقل رهروان ولایت در انتخابات مجلس دهم، نتیجه این نشست صبحگاهی بود که در غیاب محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد.

اعلام این تصمیم در شرایطی است که ماجرای تأیید و تکذیب حضور رئیس مجلس در ائتلاف اصولگرایان انعکاس برجسته‌ای در رسانه‌ها یافته است. بر اساس شنیده‌های خبرنگار «ایران» در جلسه دیروز و قبل از رأی‌گیری درباره کیفیت حضور انتخاباتی فراکسیون اکثریت، ماجرای همین تأیید و تکذیب‌ها مطرح شده است، آنجا که برخی اعضا و از جمله کاظم جلالی رئیس فراکسیون از غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره اظهارات وی توضیح می‌خواهند. مصباحی مقدم روز شنبه مدعی شده بود که علی لاریجانی در حاشیه جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر کناره گیری اش از ائتلاف اصولگرایان را تکذیب کرده است.

اشاره این عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، واکنش کاظم جلالی از نزدیکان علی لاریجانی به انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم بود که مدعی شده بود رئیس مجلس همه جمع‌ها و نشست‌های انتخاباتی خود را لغو کرده و به ائتلاف اصولگرایان پیوسته است. جلالی اما با تکذیب این خبر آن را فضاسازی خوانده بود. در ادامه اما مصباحی مقدم همین تکذیبیه جلالی را به نقل از لاریجانی تکذیب کرده بود. در جلسه دیروز اما این نماینده تهران توضیح داده روزنامه‌ای که خبر یاد شده در آن منتشر شده را به رئیس مجلس نشان داده و برداشتش از مواجهه لاریجانی با این موضوع این بوده که رئیس مجلس توضیحات کاظم جلالی را تکذیب کرده است.

به هر حال ماحصل نشست صبح دیروز فراکسیون رهروان که در شرف تبدیل به تشکلی سیاسی به نام «جمعیت رهروان ولایت» است، هم نادرست بودن برداشت سخنگوی جامعه روحانیت را نشان داد و هم جای ابهام و ان قلت در این باره نگذاشته است چرا که اعضای شورای مرکزی با اکثریت آرا تصویب کرده‌اند در انتخابات پیش رو به صورت مستقل حضور یابند و در ائتلاف اصولگرایان حضور نیابند.

حقیقت‌پور: لاریجانی به جلسات اصولگرایان نرفته و نمی‌رود

این خبر را «منصور حقیقت پور» عضو هیأت رئیسه فراکسیون در جمع خبرنگاران پارلمانی اعلام کرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به خبرهای ضد و نقیض در مورد حضور لاریجانی در جلسات ائتلاف اصولگرایان گفت: خبرهای منتشر شده در این رابطه کذب است و ایشان تاکنون در جلسات ائتلاف اصولگرایان حضور نداشته‌ و نخواهند داشت. نماینده اردبیل با بیان اینکه تاکنون هیچ دعوتی از فراکسیون رهروان ولایت برای حضور در جبهه متحد اصولگرایی صورت نگرفته، افزود: در این جلسه تمام اعضای فراکسیون رهروان تصمیم گرفتند که به صورت مستقل و به عنوان یکی از جریانات اصولگرایی عمل کنند.

وی ادامه داد: بنا داریم در استان‌های مختلف فهرست مستقل و واحد باعنوان رهروان ولایت ارائه کنیم. به گفته حقیقت‌پور، سازوکارهای گزینش نمایندگان مطلوب این لیست، پس ازاعلام نظر رسمی شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها انجام خواهد گرفت. این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز احتمال پیوستن فراکسیون و آقای لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان وجود دارد، گفت: متأسفانه زمان برای مذاکره و ادغام فهرست گذشته است؛ موعد ثبت‌نام فرارسیده و اعضای نزدیک به رهروان ولایت در حال ثبت‌نام در انتخابات هستند.

عضوهیأت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت با تأکید براین که اعضای جبهه متحد اصولگرایی سازوکارهای لازم برای وحدت را فراهم نکردند، گفت: عزیزان جبهه متحد اصولگرایی، در حال تکرار تجربه ائتلاف‌های گذشته که کارساز هم نبوده‌، هستند؛ جریاناتی وجود دارد که اجازه حضور متناسب با وزن رهروان ولایت را در جبهه متحد اصولگرایی نمی‌دهد. البته ما همواره برای نظر و رأی روحانیت احترام قائل بوده و تابع هستیم.

حقیقت‌پور در رابطه با برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت که منتسب به جبهه پیروان (طیف سنتی اصولگرایان) هستند نیز گفت: ما در فرآیند تصمیم‌گیری خود تلاش می‌کنیم که به شکلی دموکراتیک رأی کسب کنیم و قاطبه اعضای فراکسیون رهروان تصمیم گرفتند که به صورت مستقل درانتخابات حاضر شوند و هیچ ائتلافی صورت نگیرد. وی درباره حضور نامزدهایی غیر از نمایندگان فعلی مجلس در فهرست رهروان ولایت گفت: ما دارای ظرفیت‌ بالایی در کشور هستیم و افراد زیادی هستند که از ما حمایت خواهند کرد؛ فراکسیون رهروان ولایت ضمن التزام به ولایت فقیه همواره بر 3پایه عقلانیت، دیانت و اعتدال فعالیت کرده‌است.

نعمتی: جمع رهروان و پایداری‌ها محال است

اگر چه حقیقت‌پور اشاره مستقیمی به دلایل اتخاذ تصمیم فراکسیون رهروان برای حضور نداشتن در ائتلاف اصولگرایان نکرد و به یادآوری سازوکارهای ناکارآمد اصولگرایان بسنده کرد، اما بهروز نعمتی دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون، با صراحت بیشتری در این باره سخن گفت. او به خبرنگار «ایران» گفت: در هر جمعی که پایداری‌ها حضور داشته باشند، ما حاضر نمی‌شویم. به گفته وی طیف جبهه پایداری که حامیان رئیس دولت قبل هستند، عمدتاً رویکردهای غیر ملی و خودخواهانه دارند و مشی سیاسی آنها نیز با شیوه سیاست ورزی لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت نزدیک نیست. او عملکرد این طیف از نمایندگان مجلس در مواجهه با برجام را یادآور شد که فاصله زیادی با نگاه کارشناسی و اکثریت مجلس داشت.

نعمتی در پاسخ به این سؤال که آیا فراکسیون رهروان با دیگر مجموعه‌های سیاسی هم ائتلاف نخواهد کرد، افزود: مشی ما میانه روی است و هر کس که این شیوه را باور داشته باشد می‌تواند در کنار ما باشد همچنانکه در فراکسیون هم چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جمع شده‌اند. بنابر این ما مذاکراتمان با همه گروه‌ها را انجام می‌دهیم بجز تندروها که آنها را برای آرامش و توسعه کشور مضر می‌دانیم. نعمتی درباره نشست صبح دیروز فراکسیون هم توضیح داد که بعد از صحبت اعضا رأی‌گیری شد و اکثریت حاضران بر حضور مستقل رأی مثبت دادند. به گفته وی یکی دو نفری که مخالف بودند، تأکید داشتند که نباید بین مجموعه‌های مختلف اصول‌گرایی فاصله بیندازیم. اما ما معتقدیم اصولگرایی با دیدگاه‌ها و عملکرد جبهه پایداری همخوانی ندارد.

نماینده اسدآباد همچنین اضافه کرد: برخی مدعی شدند که آقای لاریجانی در نشست‌های انتخاباتی آنها حضور پیدا کرده است، این در حالی است که جایگاه ایشان به عنوان رئیس قوه، مانع از چنین حضورهایی است. نعمتی ادامه داد: مگر آقای روحانی رئیس جمهوری می‌تواند نشست انتخاباتی برگزار کند که آقای لاریجانی این کار را بکند؟ بنابر این اینها خبرسازی است و واقعیت ندارد. تا جایی که ما اطلاع داریم ایشان در هیچ جلسه انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان شرکت نکرده و نمی‌کند.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6105/21/106081/0

ش.د9404557