تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۰۹۲
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

هفته پرحاشيه اصلاح‌طلبان

اشاره: گروه احزاب| «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست، احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالين سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني هفت ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

(روزنامه اعتماد - 1394/06/05 - شماره 3327 - صفحه 11)

هفته شلوغ ندا با استعفاي خرازي

دقايق ابتدايي بامداد يكشنبه شايعه استعفاي سيد صادق خرازي، از رياست شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان فضاي مجازي را با موج خبري گسترده‌اي روبه‌رو كرد تا اينكه خرازي در گفت‌وگويي با خبرنگار«اعتماد» شايعه را تاييد كرد. خرازي در ادامه با انتشار نامه‌اي خطاب به اعضاي ندا نوشت: «اين بنده خدا و برادر كوچك و كمترين شما باعث محنت و سختي و فشار بر شما خردمندان خبير شدم، از يكايك شما پوزش مي‌طلبم از شكوه حضور نداييان و مقاومت و استقامت‌تان قدرداني مي‌كنم.»

البته در اين نامه كه خرازي با امضاي رعيت ملت ايران منتشر ساخته بود نشاني از استعفا ديده نمي‌شد اما صبح روز يكشنبه حسن يونسي، سخنگوي اين حزب در گفت‌وگويي مطبوعاتي خبر استعفا را رسما تاييد كرد و از بررسي آن در نخستين جلسه شوراي مركزي خبر داد. پس از اين بود كه متن استعفانامه خرازي كه به اعضاي شوراي مركزي داده شده بود به رسانه‌ها راه يافت. خرازي نوشته بود: هم‌نداييان عزيز، متاسفانه آنچه اين روزها بر شما گذشت، هجمه‌هاي ناجوانمردانه رفيقان و رقيباني بود كه اخلاق را كه مهم‌ترين پيمان حيات اجتماعي است، زير پا نهاده و با تهمت و افترا و دروغ، از گفته‌اي معلوم، شنيده‌اي مجهول ساختند.

ندايي‌ها دو روز بعد در ديداري از پيش هماهنگ‌شده نزد ناطق‌نوري رفتند تا او راهنمايي‌شان كند. ناطق هم براي‌شان از سختي فعاليت سياسي گفت و آنان را تشويق كرد تا در راهي كه انتخاب كرده‌اند ايستادگي كنند.

اما اين آخرين فعاليت ندا نبود. صادق خرازي شامگاه دوشنبه ساعاتي را در منزل محمدرضا عارف به سر برد و با او به گفت‌وگو پرداخت. اگرچه از محتواي اين ديدار اطلاع دقيقي در دست نيست اما مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين ديدار بي‌ارتباط با حواشي اخير نبوده باشد.

دعوت كرباسچي به وحدت

حزب كارگزاران سازندگي در هفته‌اي كه گذشت تحرك تشكيلاتي نداشت اما دو چهره اصلي آن با اظهارنظر در مورد مسائل جاري سياسي نگذاشتند اين هفته خط و خبري از كارگزاران نباشد. غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي وضعيت كلي جريان اصلاحات را اين گونه تحليل كرد: با توجه به فعاليت‌هاي انجام شده فكر مي‌كنم كه همه احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات به مجموعه واحدي تبديل شوند. وحدت يك مساله عمومي است و بايد همه نيروهاي اصلاح‌طلب تلاش كنند كه به سمت اهداف مشترك‌شان حركت كنند تا وحدت حاصل شود. دبيركل حزب كارگزاران سازندگي با اشاره به برخي اظهارنظرها درباره اصلاح‌طلبان گفت: كساني كه ساز جدا مي‌زنند معمولا در نهايت خودشان آسيب مي‌بينند لذا اگر همه احزاب اصلاح‌طلب با يكديگر همسو باشند حتما نتيجه‌بخش خواهد بود.

محمد عطريانفر، عضو شوراي مركزي اين حزب نيز درباره انتخابات مجلس، رقابت اصلي براي كسب كرسي‌هاي مجلس دهم شوراي اسلامي را بين ميانه‌روهاي دو جريان اصلي اصلاح‌طلب و اصولگرا دانست و ضمن بيان اينكه تندروها در انتخاب مردم جايگاهي ندارند، تاكيد كرد: سامان پيدا كردن همه جريانات سياسي حول اين دو محور راه كنار زدن جريان‌هاي تندرو است. محمد عطريانفر در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني و خبري در مورد شرايط آرايش انتخاباتي گروه‌هاي مختلف براي كسب كرسي‌هاي مجلس دهم ضمن بيان اينكه انتخابات پيش رو رقابت بين جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا به خصوص گروه‌هاي عقلايي دو گروه است، تصريح كرد: اين ظرفيت و پختگي سياسي به وجود آمده است كه هر دو جريان بتوانند فارغ از هر گونه تندروي و افراط با منطق عقلاني در عرصه انتخابات حضور پيدا كنند و رقابت در تراز نظام جمهوري اسلامي را سامان بدهند. وي گفت: جرياناتي كه سعي مي‌كنند فضاي سياسي كشور را آشفته ببينند اگرچه ممكن است در عرصه تبليغات حضور چشمگير داشته باشند، اما به طور قطع در انتخاب مردم جايگاهي نخواهند داشت.

كرسي نايب‌رييس خانه احزاب براي دبيركل حزب اسلامي كار

دوشنبه هفته جاري دبيركل حزب اسلامي كار توانست با راي هيات رييسه خانه احزاب نايب‌رييسي اين نهاد مدني را به دست آورد. او به مدت يك سال در دور تازه آغاز به كار خانه احزاب در اين سمت باقي خواهد ماند. شوراي مركزي خانه احزاب در آخرين جلسه خود حسين كمالي و قدرتعلي حشمتيان را به عنوان نواب رييس اول و دوم و طاهر‌نژاد و مرتضوي كياسري را به عنوان منشي و خزانه‌دار خانه احزاب انتخاب كردند. اعضاي هيات رييسه خانه احزاب در جلسه شوراي مركزي اين تشكل صنفي كه در ساختمان وزارت كشور برگزار شد براي مدت يك سال انتخاب شدند.

همچنين حسين كمالي روز چهارشنبه در مناظره‌اي با اميرمحبيان شركت كرد. مناظره امير محبيان، موسس حزب نوانديشان و حسين كمالي از حزب اسلامي كار در دفتر خبرگزاري آريا با موضوع گفتمان سياسي احزاب در نقد دولت براي پخش از راديو گفت‌وگو ضبط شد. كمالي در اين مناظره گفت: نقد در جامعه ما جايگاه مناسبي ندارد، ما اين هنجار را در جامعه خود نداريم كه با يكديگر گفت‌وگو كنيم و نقد داشته باشيم. نخستين مشخصه يك جامعه مدني داشتن يك دولت پاسخگو است. فرهنگ و ارزش نقد در جامعه شكل نگرفته است.

برخي در ميان اصولگرايان هستند كه براي اختلاف انداختن ميان اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند. كساني كه بايد به امنيت ملي توجه داشته باشند وارد جدال‌هاي بي‌نتيجه مي‌شوند. رسانه‌ها به عنوان قوه چهارم در جامعه شناخته مي‌شوند.

محبيان نيز در اين مناظره گفت: اگر ما براي كمال خودمان ارزش قايل باشيم به نقد توجه مي‌كنيم. نقد قوه مجريه زيرمجموعه نقد قدرت است. نقد در جامعه توسعه نيافته ريسك بالايي دارد. مقدمه دموكراسي استقلال مالي جامعه است. انقلاب به مردم شجاعت نقد كردن را داد. مردم دريافتند كه بت دولت قابل شكستن است. هر كس كه انقلابي‌تر است قدرت نقدش بيشتر است.

دبيركلي شكوري راد و فشار سنگين اصولگرايان

حزب اتحاد ملت ايران اسلامي پنجشنبه هفته گذشته را با برگزاري نخستين كنگره خود به اتمام رساند. كنگره‌اي كه لبخند رضايت اصلاح‌طلبان و لب گزيدن اصولگرايان را در پي داشت. اين حزب در دقايق پاياني روز پنجشنبه هفته گذشته علي شكوري‌راد را به عنوان دبيركل خود شناخت. اما هنوز مركب دبيركلي شكوري‌راد خشك نشده بود كه رسانه‌هاي اصولگرا هجمه به اين تشكل نوپا را آغاز كردند.

برخي نيز فراتر رفتند و براي كميسيون ماده ١٠ احزاب تعيين تكليف كردند كه اتحاد نبايد فعاليتي داشته باشد. اما اظهارات عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور و محمدحسن مقيمي، معاون سياسي وي نشان داد دولت بنا ندارد از مجوزي كه داده عقب‌نشيني كند. رحماني فضلي، وزير كشور در خصوص فعاليت حزب اتحاد ملت ايران گفت: مجوزي كه به حزب اتحاد ملت ايران داده شده يك مجوز اوليه است زيرا اين حزب بايد ابتدا جلسه شوراي مركزي و مجمع عمومي خود را برگزار كرده تا مجوز آنها نهايي شود.

درباره اين حزب استعلامات كافي گرفته شده و فقط تعدادي از اعضاي هيات موسس اين حزب مورد تاييد قرار نگرفتند كه آنجا جابه‌جا شدند. هيچ يك از افرادي كه در هيات موسس اين حزب قرار داشتند درسال ٨٨ عملكرد منفي نداشتند و اگر نيز داشته‌اند توسط نماينده قوه قضاييه تاييد شدند. اعضاي شوراي مركزي اين حزب پس از برگزاري جلسه عمومي و شوراي مركزي اعضاي آنها مجددا مورد بررسي كميسيون ماده ١٠ احزاب قرار مي‌گيرند.

مقيمي نيز بدون قبول درخواست اصولگرايان در خصوص اتحاد گفت: اگر حزب اتحاد ملت در حين فعاليت خود، مخالف و مغاير اساسنامه‌اش فعاليتي انجام دهد، كميسيون ماده ۱۰ احزاب با آن برخورد لازم را خواهد كرد، احزاب با هم رقيب هستند، سايت‌هايي كه متعلق به جريان مختلف است، احتمال دارد در مورد يكديگر اظهارنظرهاي ناردستي كنند، لذا اظهارنظر رقبا نسبت به يكديگر مبنا نيست و مرجع تصميم‌گيري ما قانون است.

فعاليت جدي و منظم اعتماد ملي

حزب اعتماد ملي در غياب دبيركل خود كارهايش را آغاز كرده و تلاش مي‌كند براي انتخابات مجلس آتي فعال شود. اين حزب كه آخرين جلسه شوراي مركزي خود را به تازگي برگزار كرده است نشست فصلي خود را در تهران و با حضور ٢٤مسوول استاني برگزار كرد.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با اشاره به برگزاري نشست فصلي حزب متبوعش گفت: در اين نشست قائم‌مقام حزب اعتماد ملي گزارشي از حضور حزب در شوراي هماهنگي اصلاحات ارايه كرد و مسوولان استاني نيز گزارشي از روند فعاليت استان‌ها ارايه دادند. جلسه شوراي مركزي حزب در آستانه هفته دولت و در سلسله جلسات فصلي اعتماد ملي پس از انتخابات ٩٢ برگزار شد.

حق‌شناس با اشاره به حضور اكثريت قاطع شوراي مركزي و سرپرستان و مديران منطقه‌اي و استاني حزب اعتماد ملي در اين نشست خاطرنشان كرد: از ٢٧ مسوول استاني، ٢٤ مسوول حضور داشتند و همه استان‌ها گزارشي از عملكرد ٥ ماه اخير خود ارايه دادند. در اين نشست نحوه فعاليت حزب و تعامل با ساير نيروهاي اصلاح‌طلب و حوزه‌هاي دولت محور گزارش مسوولان استاني بود. همچنين در اين نشست مسوولان شاخه‌هاي جوانان و بانوان گزارشي از عملكرد خود ارايه كردند و بر اين اساس فعاليت حدود ٢٠ استان كشور فعال شده است و از اين‌رو تصويب شد تا در نشست فصلي پاييز شوراي مركزي همه استان‌ها براي فعال كردن شاخه‌هاي جوانان و بانوان اقدام كنند.

آقاي منتجب‌نيا ، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي نيز گزارشي از حضور حزب در شوراي هماهنگي اصلاحات ارايه كرد و درباره نحوه هماهنگي و همچنين فعاليت اعتماد ملي در شوراي هماهنگي بحث شد. عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با اشاره به تاكيد و اصلاح اعضاي شوراي مركزي در اين زمينه افزود: در نشست فصلي حزب اعتماد ملي در رابطه با حصر دبيركل حزب و نخست‌وزير دوران جنگ نيز بحث صورت گرفت.

ادامه فعاليت شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان

شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان نهادي است كه مي‌خواهد كار ساماندهي انتخابات اين جريان را انجام دهد. اين شورا با تشكيل اصلاح‌طلبان استان و حوزه‌هاي انتخابيه عملا خود را از فرآيند انتخاب كانديداها حذف كرده و براي نخستين‌بار اين امر را به احزاب و چهره‌هاي سياسي حوزه‌هاي انتخابيه واگذار كرده است. اما در صورتي كه اختلاف در حوزه‌اي قابل حل در همان حوزه يا استان مربوطه نباشد اين اختلاف در مركز بررسي و راي نهايي صادر مي‌شود.

هفته گذشته رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي اعلام كرد اين شورا تعطيل شده اما عبدالواحد موسوي‌لاري، رييس شورا در گفت‌وگويي با «اعتماد» در برابر شايعه تعطيلي شورا گفت: اين بحث‌ها مطرح نيست و شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان هم كار خودش را انجام مي‌دهد. همان‌طور كه اعلام كرده‌ايم شوراي راهبردي قرار نيست كار اجرايي انجام دهد. بنابراين وظايفي را كه براي خود تعريف كرده در حال حاضر انجام مي‌دهد. دوستان ما هم در استان‌ها فعال هستند و كار را به پيش مي‌برند. از اين بابت هنوز دغدغه جدي نداريم و تنها به حفظ انسجام آنها فكر مي‌كنيم. به نظرم مسيري كه در حال دنبال شدن است مسير خوبي است. در اكثريت استان‌ها شوراي اصلاح‌طلبان تشكيل شده است. چند استان باقي مانده كه آن هم طي سه هفته آينده كارش به اتمام مي‌رسد و نگراني از اين بابت نداريم.

محمدرضا خاتمي، ديگر عضو اين شورا نيز در گفت‌وگويي با «اعتماد» در خصوص وضعيت انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: ما همه با هم هستيم. شخصيت‌هاي اثرگذار، احزاب، گروه‌ها، شوراي هماهنگي و شوراي راهبردي و شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات بدون اختلاف با يكديگر مشغول كار هستند و نتيجه فعاليت‌ها حتما در يك راستا خواهد بود. بنابراين اين تصور غلطي است كه برخي مي‌گويند يك شورا مسووليت اصلي را بر عهده دارد.

واكنش جبهه پيروان به حرف‌هاي روحاني درباره «صلاحيت‌ها»

حسن روحاني اوايل هفته جاري طي اظهاراتي اعلام كرد كه مجلس آينده متعلق به يك حزب و جناح نخواهد بود. روحاني با بيان اينكه مگر مي‌شود جناحي بگويد كه من يك خم رنگرزي پيدا كرده‌ام كه مي‌توانم آنجا را به هر رنگي كه بخواهم درآورم؛ اين‌گونه نيست گفته بود: «شوراي محترم نگهبان ناظر است نه مجري. مجري انتخابات دولت است. دولت مسوول برگزاري انتخابات است و دستگاهي هم پيش‌بيني شده كه نظارت كند تا خلاف قانون صورت نگيرد. شوراي نگهبان چشم است و چشم نمي‌تواند كار دست را بكند، نظارت و اجرا نبايد مخلوط شوند بايد به قانون اساسي كاملا توجه كرده و عمل كنيم» روحاني و رحماني فضلي يكي، دو روز بعد بازهم اين حرف‌ها را تكرار كردند تا مشخص شود كه مساله «صلاحيت‌ها» براي دولت روحاني امر مهمي است.

اما اين همان چيزي است كه دستمايه نگراني اصولگرايان هم شده. همين بود كه هر يك از گروه‌هاي اصولگرا و چهره‌هاي شاخص اين جريان واكنش‌هاي تندي را به روحاني و وزير كشور نشان دادند. جبهه پيروان خط امام و رهبري به عنوان پايگاه ١٧ حزب اصولگراي سنتي در راستاي واكنش ديگر گروه‌هاي اصولگرا با صدور بيانيه‌اي كه به امضاي محمدرضا باهنر، دبيركل اين جبهه رسيده است، از اظهارات اخير رييس‌جمهور در خصوص جايگاه و نقش شوراي نگهبان انتقاد كرد.

دربخش ابتداي اين بيانيه آمده بود: اذهان بي‌طرف نمي‌پذيرد كه آقاي رييس‌جمهور محترم كه خوشبختانه تحصيلكرده حقوق هستند، تراز رياست‌جمهوري را تا حد بيان نقطه‌نظرات يك حزب سياسي پايين بياورند و جايگاه رفيع شوراي محترم نگهبان را كه حافظ جمهوريت و اسلاميت نظام است مورد بي‌مهري قرار دهد. جبهه پيروان دراين بيانيه تاكيد كرده است شوراي نگهبان از جمله نهادهايي است كه از اول انقلاب با وجود هجمه‌هاي ظالمانه و غيرعالمانه ليبرال‌ها، لاييك‌ها و استكبار همچنان مقاوم و با قدرت در مقابل انحرافات ايستاده و به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل مي‌كند.

اين بيانيه افزوده است: بر اين اساس لازم است حضرتعالي كه از ياران ديرين امام و رهبري هستيد روابط حسنه و دوستانه خود را با جايگاه قانوني نظارت بر امر انتخابات حفظ كنيد. اگرچه انتقاد توسط كارشناسان و صاحبنظران خارج از قدرت بر قانون انتخابات ايرادي نداشته بلكه لازم است. اما در خاطره تاريخي ملت ما هر گاه مجريان و صاحب منصبان عاليرتبه دولتي به حوزه نظارتي شوراي نگهبان، تنه مي‌زنند بوي نامطبوع برگزاري انتخابات بدون توجه به امانتداري راي مردم و در يك كلام وكيل الدوله درست كردن با دخالت آشكار و پنهان دولت به مشام مي‌رسد.

تمجيد موتلفه از شوراي نگهبان

حزب موتلفه اسلامي در هفته‌اي كه گذشت در شلوغ‌بازار وحدت اصولگرايان تلاش كرد تا خود را حامي صددرصدي شوراي نگهبان نشان دهد. همين بود كه قدرتمندترين حزب اصولگرا اواسط همين هفته با انتشار بيانيه‌اي مواضع خود را نسبت به نقش شوراي نگهبان در انتخابات مجلس اعلام كرد. نكته جالب اين بيانيه تذكر به حسن روحاني بود. بيانيه حزب موتلفه اسلامي در تذكر به رييس‌جمهور يك محور مهم داشت و آن لزوم نقش شوراي نگهبان در انتخابات مجلس دهم بود.

در اين بيانيه با تاكيد بر اينكه نظارت استصوابي شوراي نگهبان شرط اصلي بيداري چشم نظام در اين نهاد مقدس است ، اين نهاد را مانعي براي ورود نامحرمان به نهادهاي انتخابي دانست و از رييس‌جمهور خواست تا به عنوان مجري قانون اساسي جلوي تضعيف شوراي نگهبان را بگيرد. همچنين محمد مهدي اسلامي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه و مدير مسوول هفته‌نامه شما طي گفت‌وگويي تاكيد كرد كه حذف نظارت شوراي نگهبان خواست قديمي تندرو‌هاست. اسلامي با همين رويكرد بود كه گفت: نظارت شوراي نگهبان شامل‌ تمام‌ مراحل‌ اجرايي‌ انتخابات‌ از جمله‌ تاييد و ردّصلاحيت‌ كانديدا‌ها مي‌شود و بر همين اساس براي حفظ جايگاه فصل‌الخطابي قانون اساسي، بايد تفاسير متفرقه را كنار گذاشت.

همچنين محمد نبي حبيبي، دبير كل حزب موتلفه طي اظهاراتي به سازوكار شوراي هماهنگي اصولگرايان پرداخت. محمد نبي حبيبي با اشاره به موفقيت‌هاي اصولگرايان در جريان انتخابات هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي شرايط فعلي را بسيار متفاوت از شرايط آن موقع ارزيابي كرد وگفت: در حال حاضر اصلاح‌طلبان در حال برقراري انسجام هم در بين خودشان و هم بين خود و اعتداليون و طرفداران دولت هستند، زلف‌شان به هم گره خورده و بنا بر آنچه خودشان اعلام كرده‌اند فهرست واحد خواهند داشت.

وي با تاكيد بر موضوع وحدت قطعي اصولگرايان و فصل‌الخطاب بودن جامعتين و روحانيون اصيل انقلاب افزود: موتلفه اسلامي به تنهايي و مستقل از اصولگرايان كسي را معرفي نخواهد كرد. هدف از تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان را ائتلاف كامل اعلام كرد و گفت: ما ائتلاف اصولگرايان با محوريت جامعتين و استفاده كامل از ظرفيت آيت‌الله مصباح و ساير علما را راه عملي ائتلاف اصولگرايان مي‌دانيم.

حمايت دو عضو جامعه روحانيت مبارز از لاريجاني و روحاني

در حالي كه اكثر گروه‌هاي اصولگرا براي رسيدن به ائتلاف سياسي رايزني‌هاي زيادي را با يكديگر انجام مي‌دهند به نظر مي‌آيد كه اتفاق نظري درون جامعه روحانيت مبارز درباره اين مساله وجود ندارد. چرا كه اگر آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت يا سيدرضا تقوي، قائم‌مقام اين تشكل سياسي و مذهبي از فرآيند فعلي ائتلاف اصولگرايان حمايت مي‌كنند اما برخي چهره‌هاي ارشد و شناخته شده جامعه روحانيت نظراتي متفاوت از دبيركل و قائم مقام دبير كل دارند. يكي از اين چهره‌ها كه اواسط هفته به اصولگرايان پيشنهاد داد تا به‌جاي فرايند فعلي وحدت، علي لاريجاني را محور وحدت قرار دهند ابوالحسن نواب است.

نواب كه رييس دانشگاه اديان و مذاهب هم هست طي گفت‌وگويي كه با سايت خبرآنلاين داشت به اصولگرايان پيشنهاد داد كه براي رسيدن به وحدت، حول علي لاريجاني، رييس كنوني مجلس جمع شوند. مسوول دفتر سياسي جامعه روحانيت مبارز با تاكيد بر اينكه علي لاريجاني بهترين چهره‌اي است كه اصولگرايان با جمع شدن حول او به وحدت مي‌رسند، اظهار كرد: مهم‌ترين دليلي كه لاريجاني را در صدر قرار مي‌دهد، اعتدال اوست. وي با بيان اينكه جريان اصولگرايي چهره‌هاي ديگري همچون ولايتي و ناطق نوري را نيز در خود دارد، تاكيد كرد: اما هيچ يك از اين افراد نمي‌توانند چهره‌اي باشند كه اصولگراها دور او جمع شوند.

همزمان با اين اظهارات ابوالحسن نواب، سيدرضا اكرمي ديگر عضو جامعه روحانيت در هفته‌اي كه اصولگرايان واكنش شديدي را درباره ديدگاه روحاني نسبت به شوراي نگهبان نشان مي‌دادند اقدام به حمايت از رييس‌جمهور كرد تا مشخص شود درون خانواده جامعه روحانيت و اردوگاه اصولگرايان نگاه‌هاي متفاوتي نسبت به جايگاه و نقش شوراي نگهبان در انتخابات وجود دارد. سيدرضا اكرمي درباره وظايف شوراي نگهبان و دولت در برگزاري امر انتخابات اظهار كرد: فلسفه وجودي تشكيل شوراي نگهبان براي نظارت است نه براي كار اجرايي و از اين حيث، رييس‌جمهور نيز بر اين موضوع تاكيد كرده است.

اكرمي گفت: سوال اين است كه آيا ما در كشور چندصدايي را قبول داريم يا نداريم؟ اگر چندصدايي را قبول داريم و آن را در چارچوب قانون مفيد مي‌دانيم، بايد بپذيريم كسي كه قانون اساسي، ولايت فقيه، نظام و انقلاب را قبول دارد و در چارچوب قانون داوطلب شده و صلاحيت او تعيين مي‌شود مي‌تواند كار خودش را به درستي انجام دهد؛ ممكن است در روش، روش ديگري را براي انجام وظيفه خود برگزيند.

تكذيب ادعاي دبيركل جبهه پايداري توسط جمعيت ايثارگران

اواسط همين هفته بود كه مرتضي آقاتهراني اعلام كرد مديران سه حزب موتلفه، ايثارگران و پايداري پس از برگزاري بيش از ٥٠٠ ساعت جلسه به اين تصميم رسيدند كه آيات موحدي كرماني، مصباح‌يزدي و محمد يزدي شوراي فقهاي اصولگرايان را تشكيل خواهند داد. بر اساس اين ادعاي آقاتهراني آيت‌الله مصباح‌يزدي يكي از اضلاع رهبري اصولگرايان براي انتخابات پيش رو خواهد بود.

دبيركل جبهه پايداري همچنين، خبر از توافق بين اين گروه‌ها داده و گفته بود: مجموعه‌اي با حضور دو نماينده از هر كدام از اين طيف‌ها انتخاب شده كه به شكل حقوقي و نه حقيقي به امر انتخاب اصلح بپردازند. همين ادعا كافي بود تا لطف‌الله فروزنده ، قائم‌مقام جمعيت ايثارگران به آن واكنش نشان دهد.

فروزنده در گفت‌وگو با سايت شهرضمن تاييد اصل برگزاري جلسات گفت: در اين جلساتي كه تاكنون برگزار شده قرار شده كه اين گفت‌وگوها و جلسات ادامه بيابد تا به يك نقطه مشترك براي دستيابي به وحدت برسيم و دنبال آن هستيم تا همه اصولگرايان را در قالب يك مجموعه متحد براي انتخابات پيش رو در كنار هم قرار دهيم.

وي ادامه داد: مذاكرات ما در همين حد بوده و از اين مساله فراتر نرفته است اما اگر دوستان در خصوص انتخاب اعضا سخني به ميان آورده‌اند من مطلع نيستم. فروزنده در تكميل سخنانش گفت: ما دنبال وحدت حداكثري هستيم و در اين رابطه دنبال راهي هستيم كه همه اصولگرايان بپذيرند.

وي در خصوص نقش جامعتين در مسير تحقق وحدت اصولگرايان اظهار داشت: دراين رابطه علماي بزرگ ما همچون آيت‌الله محمد يزدي، آيت‌الله مصباح‌يزدي و آيت‌الله موحدي كرماني نقش اصلي را دارند و ما قبول كرديم كه اين عزيزان محوريت و فصل‌الخطاب را داشته باشند و فكر مي‌كنم اگر بزرگان ما قبول كنند اين مرجعيت را بپذيرند كه ما اصولگرايان در سايه اين عزيزان دور هم جمع شويم امكان حصول توافق بين اصولگرايان خيلي راحت‌تر خواهد شد.

قائم‌مقام جمعيت ايثارگران در پايان در خصوص مذاكره با ساير گروه‌هاي اصولگرا افزود: بناي ما بر اين است كه با تمام گروه‌هاي اصولگرا صحبت ‌كنيم و دنبال سازوكاري هستيم كه در آن وحدت حداكثري تحقق يابد چون معتقديم هرچه بهتر بتوانيم اين وحدت را محقق كنيم موفقيت ما بيشتر خواهد شد.

دورخيز «مداحان سياسي» براي انتخابات مجلس

روز يكشنبه بود كه سعيد حداديان، مداح اهل بيت با بيان اينكه خبرهاي خوبي از وحدت اصولگرايان به گوش مي‌رسد، گفت: در نهايت اگر آقايان به وحدت نرسند مداحان ليست جداگانه‌اي خواهند داد.

محسن طاهري، دبير خانه مداحان هم در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: ما اعتقاد داريم كه بنده نوعي از لحاظ سياسي بارم خيلي بيشتر از اين حضرات است. اگر فردا روزي از جامعه مداحان و تشكيلات مداحي افرادي آمدند كه واقعا از لحاظ شم سياسي بالاتر از خيلي‌ها هستند چه اشكالي دارد؟ اما ارايه ليست مداحان براي انتخابات مساله‌اي نبود كه با واكنش چهره‌هاي سياسي و نمايندگان مجلس مواجه نشود.

محمدصالح جوكار، عضو كميسيون امنيت ملي در واكنش ليست انتخاباتي مداحان گفت: من اصلا نمي‌توانم درك كنم محسن طاهري برچه اساسي چنين حرفي را بيان كرده است. اينكه جامعه مداحي بخواهند خودشان ليستي ارايه كنند براي انتخابات مجلس واقعا تازگي دارد. نمي‌توانم پيش‌بيني كنم در آن مجلسي كه مداحان نماينده آن باشند چه اتفاقي مي‌افتد. هر روز در اين كشور با پديده‌هاي جديدي مواجه مي‌شويم. جامعه مداحان در صورت سياسي بودن مي‌تواند ليست بدهد اما ماهيت اين جامعه با اين كار در تناقض است چرا كه اصلا جامعه مداحان براي چنين كاري ايجاد نشده است. آنها بايد در همان صنف خودشان به فعاليت بپردازند.

همچنين ابراهيم نكو، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در همين رابطه گفت: ارايه ليست انتخاباتي از طرف مداحان حركت عوام‌فريبانه‌اي است و به نوعي توهين است به جايگاه يك نهاد مقدس مثل مجلس كه داراي افراد شاخصي چون جانبازان، رزمندگان و نخبگان سياسي است كه زحماتي را در اين نظام و انقلاب كشيده‌اند و به خاطر فعاليت‌هاي سياسي‌شان و محبوبيتي كه در بين مردم داشته‌اند اين جايگاه را به دست آورده‌اند. لذا من سخنان آقاي طاهري را تاسف بار مي‌دانم.

حسين كنعاني‌مقدم دبيركل حزب سبز در اين خصوص گفت: اگر مداحان بخواهند وارد كار سياسي شوند بايد يا در قالب احزاب كه در حال حاضر فعال هستند، كار كنند يا اقدام به تاسيس حزب جديدي كنند.

وي افزود: رفتارهايي كه تاكنون از سوي مداحان مشاهده‌شده بيشتر جنبه افراطي و خارج از چارچوب داشته و عمدتا مورد بهره‌برداري گروه‌هاي سياسي قرار گرفته است.

حمايت دوباره پايداري‌ از احمدي‌نژاد

پايداري‌ها اين روزها بيش از هر گروه اصولگرايي نگران آينده سياسي خود هستند. همين است كه يك بازي دو سره را طراحي كرده‌اند.

پايداري‌ها بر اساس اين راهبرد از يك سو ماموريت سهم‌خواهي از اصولگرايان براي انتخابات مجلس دهم را به صادق محصولي واگذار كرده‌اند و از سوي ديگر تمام تمركز خود را در مخالفت با دولت و پرونده هسته‌اي بسيج كرده‌اند.

چهره‌هاي شاخص جبهه پايداري با اين راهبرد هر كدام نقشي خاص را بر عهده دارند. همين است كه اگر حميد رسايي در مجلس همه هم و غم خود را براي زير سوال بردن مديريت علي لاريجاني و شبهه وارد كردن به تلاش‌هاي ظريف در مجلس معطوف كرده، روح‌الله حسينيان ديگر چهره جبهه پايداري به انضمام همين اقدامات اعلام مي‌كند كه اگر احمدي‌نژاد به صحنه سياسي كشور بازگردد از او حمايت خواهد كرد.

حسينيان با همين منطق بوده كه طي گفت‌وگويي با خبرگزاري شهر وابسته به روابط عمومي شهرداري تهران درباره ورود احمدي‌نژاد به قدرت هم گفته است: به عنوان آقاي روح‌الله حسينيان مي‌گويم كه اگر احمدي‌نژاد بخواهد برگردد به قدرت حتما از او حمايت خواهم كرد. به دليل عملكرد بسيار عالي و آباد كردن و نوسازي كشور كه در طول تاريخ سابقه ندارد.

عزتي كه آقاي احمدي‌نژاد براي ما آورد بي‌نظير بود. در قلب دشمن قرار مي‌گرفت و آن پيام اسلام راكه پيام آزادي بخش براي جهان بود به گوش همه مستكبرين مي‌رساند!حسينيان افزود: آن چيزي كه از اول دولت يازدهم نشان داده است اين است كه اين عزت را خدشه‌دار شده مي‌بينم.

حسينيان بدون اشاره به حمايت‌ها و تعاريف رهبر معظم انقلاب از تيم هسته‌اي و دستاوردهاي توافق هسته‌اي با ادعاي اينكه تيم مذاكره‌كننده همه دستاورد را به كشورهاي غربي و امريكايي داده است اظهار داشت: اگر شما روند مذاكرات را رصد كنيد مي‌توانيد بفهميد كه تقريبا تيم هسته‌اي همه دستاوردها را دادند و چيز مثبت روشني در مقابلش نگرفتند. آن چيزي كه مي‌گويند با آن چيزي كه نوشته‌اند متفاوت است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=23791

ش.د9404382

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات