تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۰۷۷
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

رياست عارف و ابهام در وضعيت لاريجاني

اشاره: «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست. احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند». جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالين سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله چهار ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني چهار ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

(روزنامه اعتماد - 1394/08/14 - شماره 3385 - صفحه 11)

حمايت از ظريف و سخنراني درباره ١٣ آبان

حزب نداي ايرانيان با يك مصاحبه و يك حضور دانشگاهي هفته جاري را سپري كرد. ابتدا صادق خرازي، رييس شوراي مركزي اين حزب در گفت‌وگويي با ايرنا به حمايت از محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه پرداخت و سپس مجيد فراهاني، دبيركل حزب با حضور در همايشي با موضوع ١٣ آبان در ياسوج به بيان نظرات خود پرداخت.

خرازي در گفت‌وگويي كه با ايرنا داشت ضمن حمايت مجدد از رويكردها و عملكرد ظريف گفت: آقاي ظريف به دنبال هلوكاست و هلو نبوده بلكه در پي حل مشكلات مردم بوده است و مطلع هستم زمان‌هايي بوده كه بيمار شده ولي هيچگاه بر زبان نمي‌آورد. او هيچگاه حاضر نشد خلاف و دروغي به مردم بگويد يا تصويري ناصواب را كه برخي افراد دوست داشتند براي مردم تصوير كند.

صادق خرازي درباره بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با سفراي كشورمان افزود: خوشبختانه بعد از انقلاب وزراي خارجه تلاش‌هاي زيادي انجام دادند ولي آنچه تفاوت آقاي ظريف با ديگران است اين است كه او برآمده از متن دستگاه سياست خارجي است.

وي با بيان اينكه آقاي ظريف از سربازي به سرداري در سياست خارجي رسيده است، ادامه داد: ايشان هم تدين و هم شناخت و بينش دقيق از تحولات جهاني دارد.

روز گذشته هم مجيد فراهاني، دبيركل نداي ايرانيان به دعوت انجمن اسلامي دانشگاه آزاد ياسوج، در سالن آمفي تئاتر اين دانشگاه، حضور يافت و ضمن بيان سخناني درباره ماهيت واقعه ١٣ آبان سال ٥٨ به سوالات دانشجويان نيز پاسخ داد.

دبيركل حزب نداي ايرانيان با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان در اصل با استكبارستيزي مخالفتي ندارند، گفت: تسخير سفارت امريكا در سال ٥٧ و تعامل با امريكا در سال ٩٤ در برجام هردو از يك جنس و با هدف تحقق منافع ملي صورت پذيرفت. اگر ملت تصميم گرفتند انقلاب كنند براي رسيدن به آرمان اصلي يعني استقلال بود تا نظرات و ديدگاه‌هاي ملت در تصميم‌گيري‌هاي كلان مدنظر قرار گيرد.

سردرگمي اعتدال و توسعه براي انتخاب تاكتيك انتخاباتي

حزب اعتدال و توسعه به دبيركلي محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت شايد تنها حزبي باشد كه در ميدان عملي سياست خود را با اصلاح‌طلبان موتلف مي‌داند و در نظريه‌پردازي مي‌خواهد ميانه دو جريان اصلاحات و اصولگرايي بايستد. اين حزب كه با دعوت اصلاح‌طلبان در مهم‌ترين جلسات انتخاباتي آنان شركت مي‌كند و از جزييات تصميمات اتخاذ شده در جلسه آگاهي مي‌يابد، همچنان ترجيح مي‌دهد تصميم نهايي خود را به تاخير بيندازد. شنيده‌ها از رايزني اين حزب با برخي چهره‌هاي متنفذ جريان اصلاحات حكايت از اين دارد كه اعتدال و توسعه خواستار تعداد مشخصي از نفرات حاضر در ليست ائتلاف است و حضور خود در ائتلاف را منوط به اين موضوع كرده است.

اتفاقي كه چندان مورد قبول اصلاح‌طلبان واقع نشده و ادامه همراهي اعتدال و توسعه در عمليات اجرايي انتخابات با اصلاح‌طلبان را در هاله‌اي از ابهام برده است. در هفته جاري غلامعلي دهقان، سخنگوي اين حزب طي گفت‌وگويي اعلام كرد: ما قرار است تحت عنوان حزب وارد شويم. قطعا فرمول «هم اين، هم آن» را فراموش نمي‌كنيم. اگر شوراي نگهبان نيروهاي خودمان را تاييد كند، ما ترجيح مي‌دهيم افرادي مثل فاطمه هاشمي سرليست ما قرار گيرند نه كساني كه جزو حزب ما نيستند، ولي اعتدالي هستند. آنچه شما تحت عنوان جبهه اعتدالگرا مي‌ناميد، اصلا وجود خارجي ندارد.

او البته در ادامه سخنانش اظهارات خود را اين گونه تلطيف كرد: هر اعتدالي يك اصلاح‌طلب هست، اما هر اصلاح‌طلب يك اعتدالگرا نيست. از جهت استراتژي به اصلاحات نزديك‌تريم اما در قضيه تاكتيك اختلاف داريم.

البته دهقان بي‌توجه به آنچه وزن سياسي و پايگاه اجتماعي گروه‌هاي سياسي خوانده مي‌شود در اين گفت‌وگو اظهاراتش را اينگونه به پايان رساند: من فكر مي‌كنم الان اصلاح‌طلبان به تاكتيك ما رسيده‌اند.

با توجه به برگزاري جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در روز يكشنبه آينده و حضور دهقان در اين جلسه به نمايندگي از حزب اعتدال و توسعه به نظر مي‌رسد او بايد پاسخ مناسبي براي سوالات به وجود آمده پس از اين اظهاراتش آماده كند.

قبول رياست شوراي سياستگذاري توسط عارف

شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه در جلسه اول خود با دست‌اندازهايي مواجه شد حالا با رفع اختلاف سليقه‌ها در فكر برگزاري دومين جلسه خود در روز يكشنبه هفته آينده است. در هفته جاري برخي اعضاي اين شورا كه دبيران كل احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بودند با حضور در مراسم عزاداري در دفتر بنياد اميد ايرانيان با محمد‌رضا عارف جلسه‌اي برگزار كردند و آخرين تصميمات شوراي هماهنگي را به اطلاع وي رساندند. دوشنبه‌شب چند تن از اعضاي شوراي هماهنگي از جمله حسين كمالي و فرج كميجاني پس از اتمام جلسه اين شورا با محمدرضا عارف ديدار و درباره چند مصوبه خود با وي گفت‌وگو كردند. يكي از مباحث مطرح‌شده اين بوده است كه عارف رياست شوراي سياستگذاري را قبول كند.

محمدرضا عارف نيز با قبول مسووليت رياست اين شورا قرار است پيش از برگزاري جلسه يكشنبه نقطه‌نظرات خود را با اعضا مطرح كند و سپس در جلسه رسمي حضور يابد. با توجه به اينكه پيشنهاد حذف رياست شورا توسط كرباسچي در جلسه اول با استقبال اعضا مواجه نشد عارف نيز پس از درخواست اعضا اين مسووليت را پذيرفته است تا كارهاي شوراي سياستگذاري با سرعت بيشتري انجام شود.

همچنين سه‌شنبه شب در مراسم عزاداري دفتر بنياد اميد ايرانيان نيز برخي اعضاي شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شركت كردند و نقطه نظرات خود را با عارف به عنوان رييس اين شورا در ميان گذاشتند.

حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار با تاييد اخبار مربوط به جلسات اعضاي شورا با عارف اظهار كرد: حزب اسلامي كار در تهران در هماهنگي با شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان فعاليت مي‌كند. كمالي جلسه با محمدرضا عارف را تاييد كرد و گفت: جزييات اين نشست محرمانه است. دومين جلسه شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان يكشنبه هفته آينده تشكيل مي‌شود.

اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند تا با استفاده از انسجام ايجاد‌شده توسط اين شورا در دستيابي به ليست واحد توفيق بيشتري پيدا كنند.

روز گذشته نخستين شماره روزنامه اينترنتي اميد ايرانيان، نزديك به عارف منتشر شد. اين روزنامه در يكي از گزارش‌هاي اصلي خود به موضوع انسجام اصلاح‌طلبان پرداخته و نوشته است: «حدود سه سالي است كه دهه دوم ماه محرم در حياط بنياد اميد ايرانيان خيمه‌اي برپا مي‌شود با همت جوانان بنياد كه محلي است براي عاشقان ابا عبدالله. امسال اما حضور چهره‌هاي سياسي بيش از گذشته در اين مراسم به چشم مي‌آيد.

شب اول اين مراسم اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بعد از برگزاري نشست هفتگي خود به مراسم عزاداري بنياد اميد ايرانيان آمدند گو آنكه حامل پيام مهمي براي رييس بنياد بودند. غريباني كه فعلا رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات است در ميانه مراسم مصوبه آخرين جلسه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را به عارف نشان مي‌دهد. يك بند از اين مصوبه بر نقش محوري معاون اول دولت اصلاحات در انتخابات مجلس پيش‌رو تاكيد داشت. صحبت بيشتر را به بعد از برگزاري مراسم موكول كردند از عارف خواستند كه بعد از اتمام مراسم عزاداري جلسه‌اي كوتاه با آنها داشته باشد.

رييس بنياد اميد ايرانيان هم خواسته آنها را پذيرفت و در جمع آنها حاضر شد. الهه كولايي، حاضري، منتظر قائم، غريباني، كمالي و كميجاني از جلسه چند ساعت پيش شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات سخن گفتند. اينكه جهت فعال‌تر كردن استان‌ها و شهرستان‌ها و به دليل درخواست تعدادي از نيروهاي بالقوه اصلاح‌طلب براي حضور در شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف اشخاصي را كه به مصلحت مي‌داند به شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان اضافه كند.

تركيب شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با افزودن افراد حقيقي و حقوقي توسط عارف تغيير مي‌كند و سطح وسيعتري از اصلاح‌طلبان را در بر مي‌گيرد. آنگونه كه مقرر شد جلسه آتي شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به زودي برگزار مي‌شود و در چند روز آينده هيات رييسه سه نفره موقت جلسه‌اي برگزار مي‌كنند و دستور جلسه شوراي سياست‌گذاري تعيين و به اعضا ابلاغ مي‌شود و از آنها براي حضور در جلسه دعوت خواهد شد.»

بازگشت معين به شيراز و نگراني محتشمي‌پور

در هفته جاري همايش چالش‌هاي اصلاحات اجتماعي در ايران با حضور مصطفي معين، وزير علوم دولت اصلاحات در دانشگاه شيراز برگزار شد. در اين همايش معين گفت: مردم ما نياز به قيم و وكيل ندارند و خودشان قدرت تصميم‌گيري بالايي دارند و اينچنين تفكر‌هايي ضد مليت ديني است كه در شرع، قانون و عرف نيز جايگاهي ندارد.

وي افزود: در واقع مهم‌ترين عامل موفقيت در مذاكرات هسته‌اي ايران، مقاومت هشت ساله ملت ايران در دوران دفاع مقدس بود كه يك‌تنه و با دست خالي در مقابل جهان ايستادگي كرد. اگر شهدا و مقاومت مردم ايران در آن دوران و ترس از كشور ما در دل قلدر‌هاي جهان نبود، آنها نيز ما را با ليبي و عراق مقايسه كرده و ايران را نابود مي‌كردند اما دشمنان ما جرات مقايسه نداشتند. معين همچنين با اشاره به برداشت‌هاي ناصحيح از اصلاح و اصلاح‌طلبي در جامعه ادامه داد: اصلاح‌طلبي فطري و ذاتي و بر مبناي مباني ديني، اعتقادي و قرآني ما است و اين درحالي است كه امام حسين(ع) نيز يك اصلاح‌طلب و مصلح ديني بود و فلسفه قيام عاشورا و كربلا نيز به دليل اصلاح امت مسلمان بود كه يك قيام اصلاح‌طلبانه بود.

او در ادامه جلسه در پاسخ به سوالات دانشجويان نيز به بيان نكاتي پرداخت و گفت: من بهترين سال‌هاي عمر خود را در شيراز و در دانشگاه گذرانده‌ام و آخرين حضور من در شيراز مربوط به ۱۰ سال گذشته است كه در اين مدت به دليل نوع نگاه‌ها در دولت گذشته كه يك پديده كم‌نظير در قرن ۲۱ بود، اجازه سخنراني به من داده نمي‌شد.

در اين هفته همچنين سيد علي‌اكبر محتشمي‌پور، روحاني برجسته عضو مجمع روحانيون مبارز در گفت‌وگويي با «اعتماد» به واكاوي ريشه‌ها و ميزان نفوذ انجمن حجتيه در ايران پرداخت. او در اين گفت‌وگو اظهار كرد كه نفوذ حجتيه در ساختار ايران مرزهاي هشدار را درنورديده بايد تنها به مدد الهي اميدوار بود تا بتوان اين خطر را دفع كرد.

«خانه احزاب» بدون خانه

خانه احزاب همچنان بدون ساختمان است و با وجود گذشت چند ماه از مجمع عمومي فوق‌العاده اين تشكل صنفي و قول شهردار تهران مبني بر اختصاص محلي در خور شأن اين تشكل همچنان اعضاي خانه احزاب بدون ساختمان روزگار مي‌گذرانند.

در هفته‌اي كه گذشت ابتدا گفته شد محل جديد اين نهاد مشخص شده اما بلافاصله اين خبر از سوي مسوولان خانه احزاب تكذيب شد و ساختمان خيابان برزيل به اين تشكل نرسيد. با اين حال محمد حسين مقيمي، معاون سياسي وزير كشور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تعيين محل خانه احزاب به كجا رسيده است؟ گفت: شهرداري تهران محلي را در اختيار مسوولان خانه احزاب قرار داد، اما آنها به دليل مشكل ظرفيتي تقاضا كردند تا محل ديگري براي آنها مشخص شود. وزارت كشور پيگير محل سكونت «خانه احزاب» است.

در اين هفته خانه احزاب دو تحول ديگر را نيز رقم زد. آنها ميز انتخابات را راه‌اندازي كردند و اعضاي كميته انتخابات خانه احزاب نيز توسط اعضاي شوراي مركزي انتخاب شدند.

«احمدشريف»، رييس كميته اطلاع‌رساني خانه احزاب در اين باره گفت: جلسه روز دوشنبه خانه احزاب در دفتر صدر از اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب برگزار شد. در ابتداي اين جلسه مرتضوي، كاشفي و صدر سه تن از اعضاي شوراي مركزي، نظرات خود را بيان كردند، همچنين در اين جلسه قرار شد در هر جلسه سه نفر از فراكسيون‌هاي خانه احزاب صحبت و نظرات خود را بيان كنند. رييس كميته اطلاع‌رساني خانه احزاب در ادامه از تشكيل ميز انتخاباتي خانه احزاب خبر داد و گفت: ميز انتخابات خانه احزاب به رياست فرج كميجاني تشكيل شد تا نظارتي از جانب احزاب بر روند انتخابات صورت گيرد.

روز گذشته هم شريف جزييات تشكيل كميته انتخابات خانه احزاب را اين‌گونه تشريح كرد: فرج كميجاني به عنوان رييس كميته انتخابات و حجت‌الاسلام مرتضوي كياسري، ميرباقري و توحيدلو به عنوان اعضاي اين كميته انتخاب شدند.

حبيبي، دبيركل دوباره موتلفه‌اي‌ها

در نخستين جلسه شوراي مركزي جديد حزب موتلفه اسلامي كه ابتداي هفته جاري برگزارشد محمدنبي حبيبي به عنوان دبيركل حزب موتلفه اسلامي انتخاب شد. در اين جلسه، همچنين انتخابات هيات‌رييسه يازدهمين شوراي مركزي انجام شد و براساس راي اعضاي شوراي مركزي سيدمصطفي ميرسليم به عنوان رييس، اسدالله بادامچيان به عنوان نايب‌رييس، حسن پزشكيان و سيدمهدي جولايي به عنوان منشيان هيات‌رييسه شوراي مركزي انتخاب شدند.

محمدنبي حبيبي بر همين اساس در جديدترين اظهاراتش پس از ابقا در مقام دبيركلي حزب موتلفه به مناسبت بزرگداشت روز ١٣ آبان گفت: مقامات امريكايي هر از چندي گزينه نظامي را به رخ ما مي‌كشند؛ گويي امضاي آنها پاي موافقتنامه برجام نيست، اگر نيست صريحا بگويند تا ملت تكليف خود را با آنان مشخص كند. وي با اشاره به راهپيمايي يوم‌الله ١٣ آبان تاكيد كرد: ملت ايران نشان خواهد داد كه هيچ تغييري در مواضع ظلم‌ستيزي و امريكا‌ستيزي ملت پديد نيامده است. دبيركل حزب موتلفه اسلامي افزود: اطمينان داريم مواضع ضدامريكايي ملت ايران امسال پررنگ‌تر خواهد بود. حبيبي در ادامه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رييس‌جمهور در مورد برجام اظهار داشت: اگر شروط رهبري در اجراي برجام اعمال نشود، ملت برجام را نقض شده مي‌داند.

وي افزود: كميته ناظر بر اجراي برجام بايد هرچه سريع‌تر تشكيل شود و شروط رهبري را در اجرا رصد كند و هر جا كه امريكا بدعهدي يا نقض‌عهد كرد، سريعا اعلام شود تا به نقطه اول برگرديم. دبيركل حزب موتلفه اسلامي يادآور شد: نخستين شرط يعني اعلام رسمي امريكا و اتحاديه اروپا در مورد لغو تحريم‌ها هنوز تحقق نيافته است و دولت بايد به مواضع دو‌پهلوي امريكايي‌ها در اين مورد پاسخ دهد و اگر آنها اصرار بر اين مواضع دارند، صريحا موضع‌گيري و سريعا توقف اجرا را اعلام كند. دبيركل حزب موتلفه اسلامي در مورد سفر جك‌ استراو به ايران تحت پوشش جهانگرد گفت: جك استراو نقش مهمي در صدور قطعنامه‌هاي تحريم شوراي امنيت عليه ايران در سال‌هاي قبل از ٨٤ داشت.

حبيبي ادامه داد: او و هم‌پيمانان امريكايي و آلماني‌اش بر عهد و پيمان خودشان در پيمان سعدآباد باقي نماندند و دولت اصلاحات را فريب دادند. او را نمي‌توان يك جهانگرد معمولي تلقي كرد. وي با اشاره به اعتراض دانشجويان در يزد و اصفهان به سفر جك استراو تصريح كرد: اعتراض دانشجويان از سطح بالاي هوشياري آنها درباره مسائل كشور حكايت دارد و اميدوارم دولت ديگر اجازه ورود چنين عناصري را به بهانه جهانگردي ندهد.

لاريجاني، نگراني جديد جامعه روحانيت مبارز

علي لاريجاني راهش را از اصولگرايان جدا كرده. اين مساله از همان روزي كه به اعضاي فراكسيون رهروان ولايت فرمان داد تا حزب سياسي تاسيس كنند قابل رويت بود. رييس اصولگراي مجلس گويا روش سياست‌ورزي اصولگرايان را نمي‌پسندد و مي‌خواهد خيمه جديدي را در اردوگاه اصولگرايان با زعامت خود برپا كند. اين همان چيزي است كه مديران جناح راست به‌شدت از آن واهمه دارند تا جايي كه محمدرضا باهنر از همان لحظه كه اعلام شد لاريجاني در فكر تاسيس حزبي رهروان است گفت كه لاريجاني قصد چنين كاري ندارد. اما پس از اينكه معلوم شد علي لاريجاني تمايلي به فرآيند ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان ندارد جامعه روحانيت مبارز به درخواست باهنر و موتلفه وارد ميدان شد تا شايد اعضاي كميته سياسي اين تشكل سياسي- مذهبي بتوانند رييس مجلس را راضي كنند تا ساز فعاليت مستقل نزند.

ديدارهايي كه برخي اعضاي سرشناس جامعه روحانيت مبارز و حزب موتلفه با علي لاريجاني داشته‌اند در همين راستا بوده است. شايد خروجي همين ديدارها بود كه باعث شد تا احمد سالك از اعضاي جامعه روحانيت و نماينده اصفهان در مجلس در پاسخ به اينكه «لاريجاني آيا در شوراي هماهنگي قرار مي‌گيرد؟»، تاكيد كند كه: «همه اصولگرايان در اين شورا هستند.» سالك همچنين در پاسخ به اين پرسش كه «آيا زاويه آقاي لاريجاني با پايداري باعث كنار گذاشتن وي نمي‌شود؟»، خاطرنشان كرد: آقاي لاريجاني با بخشي از اصولگرايان زاويه دارد نه با همه اصولگرايان. شوراي هماهنگي اصولگرايان همان نهاد انتخاباتي جديدي است كه اصولگرايان براي رسيدن به ائتلاف انتخاباتي چند ماهي است كه مي‌خواهند راه‌اندازي‌اش كنند اما تا به امروز خبري از اعلام موجوديت آن نيست.

يكي ديگر از خبرهاي مربوط به جامعه روحانيت مبارز برگزاري گردهمايي نيروهاي انقلاب در ٢١ آبان است كه سيد رضا تقوي، قائم مقام جامعه روحانيت مبارز از آن خبر داده است. رييس شوراي همگرايي اصولگرايان از برگزاري نشست نيروهاي انقلاب، پنجشنبه (۲۱آبانماه) در مدرسه رفاه خبر داد و گفت: اين نشست با حضور برخي نمايندگان مجلس، احزاب و فعالان اصولگرا برگزار خواهد شد. تقوي درباره استمرار جلسات سه‌جانبه آيات يزدي، موحدي‌كرماني و مصباح‌يزدي نيز گفت: ان‌شاالله قرار است اين جلسات استمرار داشته باشد. قائم مقام جامعه روحانيت مبارز همچنين درباره برگزاري جلسات مشترك جامعتين كه قرار بود با هيات رييسه جامعه مدرسين برگزار شود، خاطرنشان كرد: هنوز زمان جلسه مشترك با جامعه مدرسين مشخص نشده است.

تقاضاي هزار اصولگرا براي ليست انتخاباتي تهران

مسير ائتلاف و اتحاد اصولگرايان براي انتخابات مجلس دهم آنچنان كه بزرگان اين جريان سياسي مي‌خواستند هموار نيست. هر چند تلاش‌هاي فراواني از سوي مديران اين جريان و نامداران احزاب اصولگرا براي رسيدن به نقطه مشترك انجام شده اما اعتراف محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري به اينكه هزار نيروي سياسي اين جريان مي‌خواهند از تهران كانديداي انتخابات مجلس دهم شوند نشانگر آن است كه ليست انتخاباتي اصولگرايان به اين راحتي‌ها بسته نخواهد شد و بر همين اساس مي‌شود پيش‌بيني كرد اصولگرايان با اين تعداد نيروي سياسي علاقه‌مند به نماينده مجلس شدن حداقل با سه ليست پا به ميدان انتخابات خواهند گذاشت.

محمدرضا باهنر اواسط هفته و در كنفرانس خبري در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» درباره زمان ارايه ليست انتخاباتي اصولگرايان در تهران گفت: به طور متوسط حدود هزار نفر در تهران براي ٣٠ كرسي ثبت‌نام مي‌كنند كه تنها حدود ١٠٠ نفر از آنها قابل تامل هستند و بقيه افراد اشتهار لازم براي كسب راي در تهران را ندارند. وي با بيان اينكه شايد تا يك ماه مانده به روز انتخابات ٣٠ اسم به صورت قطعي بسته نشود، يادآور شد: ما به صورت مرتب در حال شناسايي، مصاحبه و رايزني جرياني هستيم. جداي از حضور حداكثري كانديداهاي انتخاباتي اصولگرايان، كناره‌گيري جامعه مدرسين حوزه علميه قم از فرآيند ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان موضوع ديگري بود كه باهنر خبرش را داد. وي در همين رابطه گفت: جامعه مدرسين حوزه علميه قم قطعا اعلام كرده در جريان انتخابات آتي مجلس ورود نمي‌كند مگر اينكه ضرورتي در نامزدهاي قم احساس كند.

ما تاكيد داشتيم جامعه مدرسين اين مسائل را دنبال كند ولي آنها پاي خود را از اين موضوع كنار كشيده‌اند و ما درباره شوراي هماهنگي اصولگريان با جامعه روحانيت مبارز جلساتي داشتيم. باهنر همچنين درباره زمان تشكيل شوراي هماهنگي گفت: تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا قبل از انتخابات اين شورا تشكيل شود. يكي از دلايلي كه تا به امروز اين شورا تشكيل نشده است، ايام سوگواري اباعبدالله الحسين بود كه جامعه روحانيت مبارز تهران درگير اين مراسم بود ولي اميدواريم تا قبل از دهه اول دي ماه كه ثبت‌نام مجلس است، اين اتفاق صورت بگيرد. دبيركل جبهه پيروان در ميانه سخنان خود به جايگاه علي لاريجاني هم اشاره‌اي داشت و اظهار كرد: لاريجاني ظرفيت بزرگي براي جامعه اصولگرايي است و اگر چه دوستان نتوانستند چيزي تحت عنوان حزب تاسيس كنند اما ايشان ظرفيت بزرگي محسوب مي‌شود.

فعاليت تشكيلاتي احمدي‌نژاد براي انتخابات مجلس

احمدي‌نژاد هرچند سكوت كرده و لبخند، تنها پاسخ او به پرسش‌هايي است كه درباره برنامه انتخاباتي‌اش مي‌شود، اما شواهد موجود و فعل و انفعالاتي كه اطراف او ديده مي‌شود همه حكايت از آن دارد كه محمود احمدي‌نژاد به اين راحتي‌ها از متن بازي سياسي قصد بيرون رفتن ندارد. شاهد مثال اين ادعا را مي‌شود در فعاليت سه تشكيلات جبهه يكتا، اتاق فكر تشكيلات خيابان فلسطين و تشكيلات سراسري شوراي تبيين گفتمان اعلام كرد. اعضاي جبهه يكتا هر چند اعلام كردند كه به احمدي‌نژاد وابسته نيستند اما حضور وزراي سابق دولت احمدي‌نژاد و استمرار ارتباط اين وزرا با احمدي‌نژاد نشانگر آن است كه آنها براي انتخابات مجلس برنامه دارند.

چنين بود كه عباسي، عضو هيات موسس اين تشكل سياسي بدون مجوز گفت كه مديران و وزراي احمدي‌نژاد جمع شده‌اند تا با نقد عالمانه و منسجم راه را جدي‌تر بروند، نيروها را منسجم و متشكل كنند. اما در شرايطي كه از همان ابتدا تشكيل‌دهندگان اين جبهه بر جدايي مشي و روش‌شان از احمدي‌نژاد تاكيد مي‌كردند اما خبر رسيد محمود احمدي‌نژاد، روز ١٣ تيرماه مراسم افطاري در ساختمان ولنجك ترتيب داده و برخي وزراي دولت‌هاي نهم و دهم را به اين ضيافت دعوت كرده است. خبرها حاكي از آن بود كه محمد عباسي، وزير ورزش دولت دهم و محمدرضا ميرتاج‌الديني كه هر دو از اعضاي جبهه يكتا هستند، در اين مهماني حضور داشتند.

اما گذشته از جبهه يكتا، بخشي ديگر از وزرا و اطرافيان احمدي‌نژاد در ساختمان خيابان فلسطين و در موسسه‌اي به نام «موسسه سياست پژوهي تمدن اسلامي» به رياست حيدر مصلحي، وزير سابق اطلاعات آغاز كرده است. به جز حيدر مصلحي، پرويز داودي، محمد سليماني، علي نيكزاد، علي‌اصغر زارعي، فواد ايزدي، حسين صمصامي و... از اعضاي ديگر اين موسسه هستند. اما ديگر تشكيلاتي كه مشاور رسانه‌اي احمدي‌نژاد از آن رونمايي كرده است، «شوراهاي تبيين گفتمان» در تهران و استان‌هاست. آن طور كه داوري گفته است ٧ هزار مدير ارشدي كه در دوره احمدي‌نژاد با تصميمات او وارد چرخه اداري كشور شدند و بعد با تغيير دولت از اين مجموعه خارج شده‌اند، حالا به عنوان بازوهاي اجرايي احمدي‌نژاد در سراسر كشور عمل خواهند كرد. هر چه هست به نظر مي‌رسد تحركات اين روزهاي احمدي‌نژاد و يارانش بيانگر برنامه‌هاي جدي آنها براي بازگشت و حضور در عرصه سياست باشد.

تجديد بيعت پايداري‌ها با آيت‌الله مصباح‌يزدي

آيت‌الله مصباح‌يزدي را بايد پدر معنوي جبهه پايداري دانست. همين است كه اعضاي گروه پايداري هر از چندگاهي، هرجا كه باشند، راهي قم مي‌شوند تا در دفتر رياست موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني حاضر شوند و مراد اخلاقي و سياسي خود را ببينند و توصيه‌هاي او را يادداشت كنند. چنين بود كه پايداري‌ها هفته گذشته بازهم با آيت‌الله مصباح‌يزدي ديدار كردند. سيدمحمود نبويان، عضو شوراي مركزي جبهه پايداري طي اظهاراتي جزيياتي از اين ديدار را اعلام كرد.

سيدمحمود نبويان گفت: اين ديدار نيز طبق روال جلسات گذشته جبهه برگزار شد و پس از ارايه گزارش از برنامه و كارهاي جبهه، آيت‌الله مصباح نيز چند نكته را تاكيد كردند كه دو نكته آن بسيار قابل اهميت بود. عضو شوراي مركزي جبهه پايداري افزود: رييس موسسه امام‌خميني(ره) از اينكه برخي‌ به‌خاطر منافع حزبي، شخصي و خانوادگي خود سوابق درخشان و ارزنده دوران انقلاب را ناديده گرفتند و در مقابل انقلاب و ولي فقيه كه انسان را در مسير درست قرار مي‌دهند، رقيب خود مي‌دانند، ابراز تاسف كرد. اما جداي ازديدار اعضاي پايداري با آيت‌الله مصباح‌يزدي، افشاگري محسن غرويان درباره برخي اتفاقات در موسسه پژوهشي امام خميني حرف و حديث‌هاي بسياري را به دنبال داشت.

اما همزمان با اين مباحث، حسين طلا، يكي از اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري در نطق ميان دستور خود در مجلس انتقادات تند و تيزي را عليه دولت مطرح كرد. طلا گفت: امروز ملت ايران با وجود همه سياست‌هاي خائنانه امريكا سربلند و سرافراز است؛ البته امروز به دليل رهبري‌هاي رهبر معظم انقلاب، ما در قدرت نظامي و علمي سربلنديم اما موضوع قدرت اقتصادي نياز به درايت و برنامه‌ريزي و مديريت دولت دارد و چيدن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد توافق هسته‌اي به نظر كار منطبق بر عقل نيست.

اين نماينده عضو جبهه پايداري گفت: اين وضعيت نتيجه نوع نگاه حاكم بر برخي دست‌اندركاران اقتصادي است؛ وقتي يك وزير معتقد است كه مدير اقتصادي بايد از خارج آورده شود و وقتي كه مشاور ارشد رييس‌جمهور معتقد است ايران در هيچ صنعتي جز آبگوشت و قرمه‌سبزي برتري ندارد نتيجه‌اي غير از اين نمي‌توان تصور داشت. طلا افزود: وقتي چهار وزير دولت اعلام مي‌كنند ٤٢ درصد ارزش شاخص در بورس طي ١٩ ماه گذشته از سرمايه مردم كاسته شده، به آنها گفته مي‌شود كه ويژه‌خوار هستند و دنبال سود مفت مي‌گردند.

نهايي شدن زيرساخت‌هاي شوراي هماهنگي اصولگرايان

اين روزها بيشتر اخبار مربوط به اصولگرايان حول و حوش تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان است. هرچند هفته‌ها مي‌آيد و مي‌رود و تنها عناصر اصلي اين جريان اعلام مي‌كنند اين شورا در شرف راه‌اندازي است اما همچنان اين نهاد انتخاباتي اصولگكرايان كه تا به امروز بايد سه بار راه‌اندازي مي‌شد سرنوشتش در هاله‌اي از ابهام است. اگرچه سيد كمال الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان همين هفته از نهايي شدن زيرساخت‌هاي تشكيل شوراي هماهنگي اصول‌گرايان خبر داد. سجادي با تاكيد براينكه زيرساخت‌هاي تشكيل شوراي هماهنگي اصول‌گرايان چيده و آماده شده است، يادآور شد: فقط فراخوان دعوت از احزاب و تشكل‌ها و شخصيت‌هاي سياسي باقي مانده كه اين كار نيز طولاني نخواهد شد و اين شورا در آينده نزديك تشكيل مي‌شود.

وي با اشاره به نظر جامعتين براي تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان گفت: جامعتين (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) با تشكيل اين شورا موافق هستند؛ همچنين دبيران كل احزاب و تشكل‌ها و شخصيت‌هاي سياسي با اين شورا موافقت كرده‌اند. سخنگوي جبهه پيروان افزود: قرار شد با حمايت جامعه روحانيت مبارز دعوت از احزاب و تشكل‌ها و شخصيت‌هاي سياسي براي تشكيل اين شورا صورت گيرد كه در آينده نزديك اين شورا تشكيل خواهد شد.

سخنگوي جبهه پيروان در پاسخ به اين پرسش كه آيا علي لاريجاني نيز براي حضور در شوراي هماهنگي اصولگرايان دعوت خواهد شد، تصريح كرد: مجموع مطالبي كه در ارتباط با آقاي لاريجاني وجود دارد، اين است كه او يك شخصيت اصولگراست و آقاي لاريجاني با سازوكارهايي كه در ارتباط با جناح اصولگرايان طراحي مي‌شود، موافق است؛ بنابراين آقاي لاريجاني از شخصيت‌هايي محسوب مي‌شود كه براي حضور در شوراي هماهنگي اصولگرايان دعوت مي‌شود.

سجادي در پايان گفت: آقاي لاريجاني، ولايتي و قاليباف ذاتا اصولگرا هستند و به سازوكارهاي اصولگرايان نيز احترام مي‌گذارند. وي همچنين درباره راهبرد انتخاباتي جبهه پيروان گفته است: ما اسامي ارايه شده از سوي كميته استاني ستاد انتخاباتي جبهه پيروان را بررسي كرديم، اما نظر ساختار موجود در استان‌ها درباره اسامي نامزدهاي مجلس براي ما ملاك خواهد بود. اسامي نامزدهاي استاني جبهه پيروان دو تا سه هفته آينده نهايي مي‌شود. گفتني است پيش از اين غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز درباره تركيب شوراي هماهنگي اصولگرايان گفته بود: تعدادي از اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز عضو آن هستند و بقيه از نمايندگان احزاب اصولگرا. البته ما شايد بدانيم چه كساني از ناحيه احزاب به نمايندگي مي‌آيند، اما چون اشخاص هنوز معلوم نيست و مصوب نشده، نمي‌توانم آن را اعلام كنم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=29575

ش.د9404377

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات