تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۲۹۰۴۵۵
در گفتگوی آفتاب یزد با کارشناسان مطرح شد
پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/10/07 ـ شماره 4510 ـ صفحه 2)

خیلی زود با آن اخت شدند.. زودتر از آنچه که فکرش را کنی. خب حق هم دارند. تکنولوژی آنقدر سریع حرکت می‌کند که اگر خودشان را با آن تطبیق ندهند قافیه را به حریف می‌بازند. برای همین همسو با پدیده دهکده جهانی، آنها نیز تا جایی که توانستند گام برداشتند. هر چند تعداد " لایک هایشان" از لحاظ کمیتی به هیچ عنوان قابل قیاس با هنرپیشگان نیست و مطمئنا اگر به رای و رای کشی بود بازیگر فلان سریال به مراتب از فلان وزیر و نماینده مجلس محبوب‌تر می‌شد و رایش هم بیشتر...

اما لااقل سیاستمداران ایرانی در میان خودشان هم که شده میزان محبوبیت خویش را با کمک شبکه‌های اجتماعی محک می‌زنند و فعال در اینستاگرام و البته کانالهای تلگرامی، عقایدشان را می‌گویند، مستقیم از خود تعریف می‌کنند و غیرمستقیم برای بقای آینده سیاسی خویش تلاش.

موسم انتخابات هم که می‌رسد مطمئنا رقابت‌ها و تبلیغات آنها، رنگ و بوی دیگری می‌یابد و" تزها"ی روشنفکری و یا حرف‌های شجاعانه از سویشان با شدت و حدت بیشتری جلا خواهد یافت. برای همین تکاپوی سیاسیون، این روزها در شبکه‌های مجازی دیدن دارد.

لحظه‌های نفس گیر و خاص به اوج خود رسیده اند، لحظاتی که هر روز آن می‌تواند برایشان سرنوشت ساز باشد همین دو ماه باقی مانده، سرنوشت چهار سالشان را تعیین می‌کند، چهار سالی که برایش کلی خواب و خیال دیده اند و آرزو دارند. اینها همه دلایل خوبی هستند تا دنیای اینترنت بشود یکی از بهترین بسترهای پیش‌رو در جهت جلب نظر افکارعمومی به سمت خودشان.

22 میلیون مخاطب بالفعل یا بالقوه؟

این را در کنار حرف‌های اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بگذارید که گفته 22 میلیون نفر عضو تلگرام هستند! یعنی 22 میلیون مخاطب دست به نقد! که نامزدهای انتخاباتی مجلس به عنوان طرفداران بالقوه می‌توانند آن‌ها را هدف قراردهند و لااقل دل خوش به رای گروهی از این افراد باشند. از طرفی دیگر در زمانه‌ای که هزینه‌های تبلیغات آن‌قدر زیاد شده و هرکسی نمی‌تواند با رقبای متمول انتخاباتی‌اش پایاپای پیش رود، چنین محیطی بی‌گمان کم خرج ترین و موثرترین فضارا برای نامزدهای مجلس دهم فراهم کرده تا از این طریق راه خود در مسیر مبارزات سیاسی‌شان را هموارتر کنند.

همه اینها در حالی است که نباید فراموش کنیم شبکه تلگرام می‌تواند لبه تیز دیگری هم داشته باشد و نتیجه وارونه‌ای برای کاندیداهای مجلس دهم به ارمغان بیاورد. اتفاقی که تا همین الان هم به وفور دیده شده مثل کانال‌های متعدد تلگرامی که در راستای تخریب و تهدید نامزدهای انتخاباتی به وجود آمده و چه بسا اتهامات مختلفی نیز به آنها وارد می‌کند.

در واقع این شبکه فرصت خوبی برای سیاسیون فراهم آورده تا مخاطبان 22 میلیونی ایرانی را در معرض نظرات مثبت یا منفی پیرامون یک کاندیدای خاص قرار دهند.

تلگرام گویی همان طور که در کل جامعه پدیده‌ای است با استفاده‌های مثبت و منفی، در عرصه سیاست نیز این دوگانگی را در خود جای داده و انتخابات مجلس دهم را به واسطه همین ویژگی دوئالیسم گونه خویش متاثر ساخته است. اکنون پرسش اینجاست که نقش این فضای مجازی، در انتخابات آینده تا چه اندازه حیاتی است و 22 میلیون مخاطب را چگونه می‌توان تحت تاثیر تبلیغات و ضد تبلیغات انتخاباتی قرارداد و باعث دگرگونی در تصمیم گیری این تعداد از مردم کشورمان که نزدیک به یک سوم ایرانی‌ها را تشکیل می‌دهند شد؟ به واقع آیا فعالیت نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های تلگرامی می‌تواند باعث رای دادن و رای ندادن به یکی از کاندیداها شود؟ هجوم کانال‌های تخریبی از یک سو و گلایه نامزدهای تخریب شونده در این جدال از سویی دیگر، می‌تواند فضای مجازی را به سمتی پیش برد که فعالیت نهادهای خاص را در محدود کردن تلگرام بیشتر کند تا جایی که هر چه به انتخابات نزدیک تر می‌شویم خطر محدود شدن این شبکه افزایش یابد؟ چه بخواهیم چه نه، نخستین باری است که پدیده تلگرام در انتخابات آینده کشورمان نقش ایفا می‌کند، حال به صورت مثبت و یا به شکل شبنامه‌هایی که در روزگاران نه چندان قدیم بین مردم و علیه یک کاندیدای مجلس پخش می‌شد...

فناوری اطلاعات با زور محو نمی‌شود

جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه هر ابزار و پدیده ای در زندگی انسان دارای فواید مثبت و منفی است به آفتاب یزد گفت: "یک وسیله به تنهایی نمی‌تواند نقشی داشته باشد نتیجه مضرات و فواید آن وسیله به قصد ونیت استفاده کنندگانش بستگی دارد بنابراین ما نمی‌توانیم حکمی قطعی درباره حلال یا حرام بودن آن ابزار بدهیم."

وی اضافه کرد:" درباره پدیده تلگرام هم که بارها بحث فیلتر شدن آنها مطرح بود نمی‌شود حکمی قطعی صادر کرد. چرا که اگر چنین شود مثل همان حکمی است که زمانی راجع به تلویزیون داده می‌شد!

جلالی زاده افزود:" با فرآورده‌های علمی و فناوری نمی‌توان به زبان زور صحبت کرد، علم یک موجود لطیف و انعطاف‌پذیر است که با سیالیت و توانمندی خود پیش می‌رود، ویژگی آب را دارد می‌توان آن را کنترل کرد ولی نمی‌توان جلویش را گرفت و تنها راه مهارش تسلط اخلاق برجامعه و فهم مسائل کلان زندگی و شیوه استفاده بهینه از آن است. "

وی درباره اینکه استفاده از تلگرام برروی انتخابات تا چه میزان می‌تواند تاثیر داشته باشد گفت:" وجود تلگرام در انتخابات پیش رو هم بار منفی و هم بار مثبت دارد. مثلا در یکی از کانال‌ها شروع به تخریب شخص من کرده اند. پس پدیده تلگرام در بحبوحه انتخابات می‌تواند یک ضد تبلیغ در کنار یک تبلیغ باشد.با توجه به اینکه در کشور ما باید به مسائل دینی و اخلاقی توجه شود، مقام‌های مسئول چه پلیس فتا و وزارت اطلاعات و حتی قوه قضائیه در این مورد می‌توانند با متخلفان برخورد کنند تا کسانی نتوانند بدون هیچ دلیلی به هتک حرمت شخصیت افراد دست بزنند، من معتقدم که سوء استفاده از تلگرام در زمینه انتخابات نمی‌تواند هیچ توجیهی برای تخریب کنندگان داشته باشد."

نماینده مجلس ششم اضافه کرد:"بداخلاقی‌های انتخاباتی پیش از این هم به شکل‌های مختلفی صورت می‌گرفت. اکنون وجود تکنولوژی‌های جدید شیوه استفاده از این ابزار را هم متفاوت کرده است، به طوریکه عده ای تبلیغات منفی علیه یک کاندیدا را پیشه خود کرده و استفاده از تکنولوژی را هم در همان راستا به کار می‌برند."

جلالی زاده ادامه داد:" ظهور تلگرام در این دوره از انتخابات، بدون شک هم می‌تواند باعث افزایش آرای کاندیدا شود و هم کاهش آن."

به مانند روزهای انقلاب؟

اما عبدالله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان هم در اینباره به آفتاب یزد گفت: " فناوری اطلاعات یک بستر خاص برای انتخابات پیش‌رو فراهم کرده است همانطور که در انقلاب اسلامی گفته می‌شد «نوارکاست» کار رسانه ای انتقال پیام را به مردم برعهده داشت، امروز هم تلگرام است که می‌تواند همان نقش را داشته باشد."

وی با تاکید بر اینکه در جوامع، اخلاق بهره برداری از فناوری جدید باید نهادینه شود، تاکید کرد: "به میزان افزایش کاربران ممکن است با یک بازار مکاره رو به رو شویم که معایب و محاسن مختلفی دارد."

ناصری افزود: " همانطور که در بهره برداری از تلگرام سرعت در انتقال پیام وجود دارد، بازار شایعات هم گرم است. اما این رواج شایعات، هیچ‌گاه دلیلی بر این نیست تا به فناوری اطلاعات از دیدگاه امنیتی نگاه شود چرا که چنین واکنشی عرصه اجتماعی را تنگ می‌کند و به خاطر همین نگاه نادرست به فناوری اطلاعات است که رسانه‌های تصویری خارجی، هنوز جایگاه اطلاع رسانی اصلی در بین مردم ایران را دارند."

وی اضافه کرد: "تلگرام در ایران به خاطر عدم رعایت موارد اخلاقی موجود با مشکلاتی رو به رو است."

ناصری درباره برخی کانال‌های تلگرامی تخریبی برای نامزدهای انتخاباتی گفت: "این موضوع مطمئنا به مختصات فرهنگی جامعه برمی گردد ولی با این حال به نظر ضروری نیست تا با این قبیل کانال‌ها برخورد شود، کانالهای تلگرامی تخریبی، شبیه به پخش شبنامه‌ها است و به نظرم این جریان نباید بهانه ای برای محدود شدن تلگرام شود مطمئنا تلگرام با همه خوبی‌ها و بدی هایش انتخابات پیش روی ما را برای همه جناح‌های سیاسی تبدیل به یک عرصه نوین و جدید خواهد کرد."

وی اضافه کرد: "این شبکه (تلگرام ) بار هزینه‌های انتخاباتی نامزدها را به شدت کاهش خواهد داد."

ناصری افزود:" توسعه یافتگی در عصر ارتباطات به این معنی است که هیچ گاه دولت در این زمینه محدودیت ایجاد نکند، این انتخاب مردم است که کدام اطلاعات را برگزینند. هرچند در تمامی این موارد چارچوب قانون باید مورد توجه قرار گیرد."

بهترین راه تبلیغات کاندیدا؟

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود تلگرام را در حال حاضر بهترین راه تبلیغات کاندیدای حاضر برای رسیدن به مجلس شورای اسلامی دانست، پاسخ داد:" جامعه ما هنوز جامعه ای ترکیبی به معنی نئوسنتی است بنابراین نمی‌توان گفت تلگرام یک پدیده منحصر به فرد در انتخابات مجلس دهم است. "

ناصری گفت: "این درست که در بین فضای مجازی، بیشترین استقبال از تلگرام صورت گرفته اما برای تبلیغات سیاسی قطعا در بخش‌های سنتی هنوز نیازمند حضور چهره به چهره و رو در رو کاندیداها با مردم هستیم، بیشترین مخاطبان تلگرام قشر خاصی از جامعه اند."

وی در پاسخ به این سوال که "پس این 22 میلیون کاربر تلگرام در ایران چه کسانی هستند؟" گفت:"توجه کنید که بخش قابل توجهی از این 22 میلیون، طیف خاکستری و بی‌تفاوت جامعه نسبت به پدیده‌های سیاسی مثل انتخابات مجلس هستند که نسبت به تبلیغات کاندیداها، زیاد واکنش نشان نمی‌دهند بلکه بیشتر به دنبال اطلاعات مورد مطلوب خودشان می‌گردند".

ناصری تاکید کرد: " بنابراین فکر نکنیم که هر کسی از تلگرام استفاده می‌کند، صرفا دغدغه سیاسی انتخاباتی دارد، اکثر این افراد همان طیف‌های خاکستری خواهند بود که هر جناحی باید این هنر را داشته باشدتا بتواند نظر طیف فوق را به سمت خود جلب کند."

وی گفت:" بالاترین هنر سیاسیون این است که بتوانند از طریق تلگرام و فضای مجازی آرای خاکستری را به نفع خود تغییر دهند."

http://aftabeyazd.ir/?newsid=22646

ش.د9404946