تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۹۲
عبدالله ناصری در گفتگو با آفتاب یزد:

برخی کاندیداهای اصولگرا تصمیم گرفتند در دور دوم اصلاح‌طلب شوند

مقدمه: گروه سیاسی - دیگر تا دهم اردیبهشت ماه چیزی نمانده با یک چشم به هم زدن سرنوشت آن 69 کرسی خالی مجلس هم مشخص می‌شود. آن وقت هم مردم سر از ترکیب مجلس آینده درمی آورند و هم نماینده‌ها تکلیفشان را با پارلمان دهم می‌دانند تا دهم اردیبهشت یعنی دوردوم انتخابات مجلس، فقط چند روز باقی است.... هفتم اسفند را هم که مطمئنا یادتان هست. از لیستی که نام افراد آن تمام و کمال به دست مردم «تکرار» شد گرفته تا آن لیستی که یک نفرش هم رای ملت را نگرفت. شاید همین اتفاق بود که باعث شده رنگ و لعاب دوردوم انتخابات مجلس دهم در روز جمعه متفاوت با آنی باشد که توقعش می‌رفت. کم نیستند مستقلینی که برای رقابت در دوردوم، خودشان را در لیست امید جای دادند و اصولگرایانی که صلاح می‌بینند جامه محافظه کاری خویش از تن به در آورند و خود را به جای آدم‌های جناح رقیب‌شان جا بزنند!! عجیب ترین‌شان هم تبلیغات انتخاباتی عده‌ای از نامزدهای اصولگرای دوردوم انتخابات مجلس در یک استان است؛ اینکه آنها با نام " گام دوم " یعنی همان نماد" لیست امید و اصلاح‌طلبان "!! پای به عرصه رقابت‌ها گذاشته اند در حالیکه همچنان ردای اصولگرایی بر خود پوشیده اند. این یعنی کپی برداری محض ازشعار اصلاح‌طلبان تا شاید با این حربه، آرای شهر به سمتشان جلب شود. آنچه که این روزها در اردوی اصولگرایی به عینه می‌توان دید سر در گمی آنها در استراتژی انتخاباتی برای دوردوم مجلس است. البته شاید بعد از شکست هفتم اسفند ماه حق هم داشته باشند که چنین سر خورده و بی انگیزه انتخابات دهم اردیبهشت را تنها با چشم مشایعت کنندو براثرهمین بی برنامگی و بی انگیزگی است که اکنون عده‌ای از اصولگرایان نماد و لوگوی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را به یغما می‌برند ! و دسته دیگری از آنها هم با علم به رای نیاوری جناح متبوعشان، ترجیح دادند تا در دوردوم انتخابات به لیست امید و اصلاح‌طلبان بپیوندند. تنها امید این روزهای جناح راست تشکیل کمیته 7نفره‌ای است که سعی دارد با جنجال رسانه‌ای، خود را شالوده مدیریت جریان محافظه کار در انتخابات دهم پارلمان ایران معرفی کند، کمیته‌ای که بارها از تلاشش برای مذاکره با علی لاریجانی هم دم زده ولی هنوز که هنوز است رییس مجلس نهم، خود را اسباب بازی این 7 نفر نکرده است. و به نظر می‌آید که نباید این تنها امید اصولگرایان(کمیته 7نفره ) را هم زیاد جدی گرفت. اتفاقات عجیب و غریبی که این روزها از سوی برخی از نامزدهای اصولگرا برای ورودشان به مجلس دهم سرزده، موضوع گفتگوی ما با عبدالله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.
(روزنامه آفتاب يزد - 1395/02/07 - شماره 4597 - صفحه 2)

* آقای ناصری! آیا حقیقت دارد که در برخی حوزه‌ها کاندیداهایی که در دور اول انتخابات مجلس -در هفتم اسفند- با نام اصولگرایی خود را معرفی کرده بودند در دور دوم - انتخابات دهم اردیبهشت- با نام ائتلاف اصلاح‌طلبان و لیست امید وارد رقابت‌های انتخاباتی شده اند؟

** در گزارش هایی که به دست ما رسیده دریافتیم که عده‌ای از کاندیداها که تمایل نداشتند با شناسنامه رسمی اصلاحات و اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند رقابت کنند، پس از نتیجه انتخابات این روز، برای رقابت‌های دور دوم مجلس - روزدهم اردیبهشت - درخواست داشتند که از ناحیه اصلاح‌طلبان مورد حمایت قرار گیرند. هر چند این مصادیق زیاد نبوده و در انتخابات تاثیرگذار نیستند.

اما واقعیت این است که بخش زیادی از مستقلین پس‌از هفتم اسفند این امیدواری را پیدا کردند که می‌توانند به ریسمان محکم «ائتلاف امید» چنگ بزنند بنابراین تبلیغاتشان را با عنوان ائتلاف امید پیگیری می‌کنند و در دوره 4 ساله مجلس نیز تصمیم گرفتند خط مشی اصلاحات و اعتدال را برگزینند.

* اما سوال من در خصوص تغییر موضع برخی از نامزدهای اصولگرا در این مدت دوماهه بود و نه مستقلین. ازگفته‌های شما اینگونه بر می‌آید که فقط کاندیداهای مستقل دور اول انتخابات در دور دوم به اصلاح‌طلبان پیوستند. یعنی هیچ کاندیدای اصولگرایی نبوده که در دور دوم، به اصلاح‌طلبان و لیست امید پیوسته باشد ؟

** حقیقتا کاندیداهایی هم داریم که در دور اول با شناسنامه اصولگرایی وارد انتخابات شدند اما در مرحله دوم تصمیم گرفتند به جریان هوادار اصلاح‌طلب ملحق شوند و در قالب لیست امید جای بگیرند.

* وقتی یک کاندیدا در دور اول خود را اصولگرا و در دور دوم اصلاح‌طلب معرفی می‌کند، چه تضمینی بر موضع سیاسی وی پس از راهیابی به مجلس وجود دارد ؟ آیا شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از جای دادن چنین افرادی در لیستش نگران نیست؟

** طبیعی است که برای هر جریان سیاسی از این بابت، نگرانی به وجود می آید.

اما باید این واقعیت را هم در نظر بگیریم که بخشی از این افراد مخصوصا در حوزه‌های انتخابیه کوچکتر و محدودتر، با یکسری جمع بندی‌هایی که انجام داده اند تنها برای رسیدن به کرسی پارلمان تلاش می‌کنند بنابراین خود را به هر عرصه یا جناحی که وزنه سنگین‌تری دارد پیوند می‌زنند و الزاما کسانی هم نیستند که گرایش‌های سیاسی خاصی داشته باشند.

البته همان طور که گفتم این موضوع نگران کننده است و اصلاح‌طلبان نیز با توجه به این آثار و تبعات به جمع بندی فعلی در دور دوم انتخابات مجلس رسیدند. فراموش هم نکنیم کاندیداهایی که در دور دوم چنین تغییر مواضعی داشتند، زیاد نیستند بنابراین لیست امید از این بابت در خطر نیست.

* بعضا کاندیداها در تبلیغات شان در دور دوم، خود را اصلاح‌طلب اصولگرا معرفی کرده اند، چنین افرادی هم آیا در لیست امید جای می‌گیرند؟

** قطعا چنین عناوین و اصطلاحاتی مورد قبول لیست امید قرار نخواهد گرفت و این گونه واژه‌ها صرفاً جنبه تبلیغاتی فردی دارد.

* برخی از کاندیداهای اصولگرا از لوگوی اصلاح‌طلبان و لفظ گام دوم استفاده کرده‌اند، این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** این حرکت جزو همان پدیده‌های غیراخلاقی است که در جامعه‌های درحال توسعه‌ای مثل ما رخ می‌دهد. باید پذیرفت که اخلاق سیاسی در این کشور هنوز نهادینه نشده است. وقتی اخلاق سیاسی در کشور به طور کامل برقرارشد و همه رسانه‌ها و اجزای حکومتی پذیرفتند که باید از این اخلاق پیروی کنند آن موقع هر کسی با جناح و ماهیت خودش وارد عرصه سیاست می‌شود.

مختصات جامعه ما در حال حاضر به این شکل است که عده‌ای از موقعیت به وجود آمده سوءاستفاده کنند و یا به عبارتی، ناصادقانه با مردم سخن بگویند. ان‌شاءالله روزی برسد که هم اصلاح‌طلبان با پرچم اصلی خود و هم اصولگرایان با شناسنامه واقعی‌شان وارد عرصه سیاست شوند.

* به غیر از بحث اخلاقی، به نظرتان در کپی‌برداری اصولگرایان از عنوان و لوگوی «گام دوم»، چه انگیزه‌ای نهفته است؟

** این انتخابات نشان داد که اصولگرایان، سازمان به‌هم‌ریخته‌ای دارند و این به هم ریختگی، در هفتم اسفند خودش را به عینه به نمایش گذاشت.

همین موضوع باعث شد تا عده‌ای از اصولگرایان که تحت حمایت این جناح خود را رای آور می‌دانستند بعد از هفتم اسفند، جناح راست را فاقد اعتبار مطلوب مردمی ببینند بنابراین تصمیم گرفتند تا برای ورود به مجلس دست به چنین بی‌اخلاقی بزنند. اما این افراد باید بدانند که در شهرهایی که مردمش سطح فرهنگی بالایی دارند، اینگونه اقدامات، یک ضد تبلیغ برای خودشان خواهد بود.

فراموش نکنیم در جامعه اصولگرایی، اصولگرایان بسیاری می‌خواهند تا با حفظ هویت خودشان وارد عرصه رقابت شوند بنابراین کپی برداری تبلیغاتی مذکور که از سوی نامزدهای اصولگرا صورت گرفته، می‌تواند حکم شمشیر دولبه را بازی کند و باعث ریزش آرای این کاندیداها حتی در جامعه اصولگرایی شود.

* آیا شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قصد دارد تا به این اقدام اصولگرایان واکنش نشان دهد؟

** خیر! این موضوع چندان مسئله مهمی برای اصلاح‌طلبان تلقی نمی‌شود. چون باید این احتمال را هم داد که موضوعاتی همچون این کپی‌برداری، یک شگرد سیاسی است؛ اینکه جریان ائتلاف امید را بخواهند با چنین موضوعاتی مشغول کنند تا از توجه کافی به مسائل اصلی خودش باز بماند.

* نظرتان راجع به کمیته 7 نفره اصولگرایان چیست؟ از دیدگاه‌تان این کمیته تا چه میزان می‌تواند اصولگرایان را مدیریت کند؟

** به نظر من قبل از شکل‌گیری مجلس جدید این کمیته نمی‌تواند کار جدی را انجام دهد و باعث انسجام اصولگرایان نیز نمی‌شود. همان طور که می‌دانید هدف اصلی جریان کمیته 7 نفره، جذب شخص قدرتمندی مثل آقای لاریجانی است. اما ایشان (لاریجانی)بنا را بر این موضوع گذاشته تا فعلا ترکیب مجلس جدید مشخص شود، مثل هر انسان سیاسی دیگری دغدغه‌های خاص خویش را دنبال کند و با بحث و گفتگو با این کمیته خودش را هزینه نکند. البته ممکن است جلسه‌ای هم در روزهای آینده با این کمیته داشته باشد. اما لاریجانی هوشمندتر از آن است که در شرایط فعلی، قربانی کمیته 7 نفره شود. بنابراین من کمیته 7 نفره را یک پدیده بلااثر و بی‌قدرت می‌دانم که در جامعه اصولگرایی شکل گرفته است و در روند نتایج دور دوم انتخابات و حتی بحث مدیریتی مجلس هم توان و نفوذی نخواهد داشت.

* حتی با اضافه شدن افرادی مثل باهنر – کوهکن و دهقان به این کمیته 7 نفره باز هم آن را بلااثر می‌دانید؟

** بله حتی با این افراد. چرا که ستون اصولگرایان آنچنان متشتت است که این افراد لااقل در این مدت نمی‌توانند به طور جدی کاری از پیش ببرند مگر آنکه در این زمینه بازنگری خاصی بر رفتار پیشین خودشان داشته باشند تا بار دیگر در جامعه یک مقبولیت معنادار پیدا کنند.

از اشتباهات بسیار فاحش جریان اصولگرایی این بود که خودش را از سال 84 به بعد با جریان احمدی‌نژاد پیوند زد و نتوانست برای خود مرزی را دراین رابطه قائل شود. در آن زمان تمام دغدغه‌محافظه کاران این بود که اصلاح‌طلبان را از اریکه قدرت دور کنند و به طور طبیعی امروز باید هزینه‌های عمل آن سال‌ها را بپردازند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=34749

ش.د9500070

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات