صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۷۱۰

اخبار ویژه روزنامه‌های 3 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

نام محرمانه 4 نماینده دولت در بستن لیست مشترک با اصلاح‌طلبان

رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌گوید، صلاح نیست نام 4 نماینده دولت را که در ائتلاف کار کردند اعلام کند.

محمدرضا عارف در مصاحبه با هفته‌نامه صدا درباره حضور اعتدالیون و (شبه) اصولگرایان در لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان می‌گوید: جمع‌بندی ما این شد که اگر این افراد، نمایندگان جریان اعتدال هستند باید حضور آنها را در لیست بپذیریم؛ اگرچه ممکن است عقبه اصولگرایی هم داشته باشند. چون ما از ابتدا گفتیم که با اصولگرایان ائتلاف نمی‌کنیم و این را جدی می‌گفتیم و پایبند هم بودیم و بنا نبود با اصولگرایان ائتلاف کنیم. اگرچه من اوایل ائتلاف 30 نفری با اصولگرایان را مطرح کرده بودم که از آن پیشنهاد استقبال نشده بود. ما تأکید داشتیم که لیست ما اصلاح‌طلبی باشد. اما بعد وقتی ائتلاف با «نمایندگان دولت» مطرح شد؛ نمایندگان این جریان می‌توانستند عقبه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی داشته باشند.

عارف می‌افزاید: ما در لزوم حفظ سرمایه 92 کاملاً مشترک هستیم. ما معتقدیم آن سرمایه متعلق به اصلاح‌طلبان است یا می‌توانیم بگوییم سهم بزرگی از این سرمایه متعلق به جریان اصلاحات است.

عارف در ادامه گفته است: لیست (ائتلاف) بالاخره نهایی و تأیید شد. وقتی به گام آخر رسیدیم، تا حدودی اختلاف سلایق مطرح می‌شد و مابه هیئت چهار نفره تفویض اختیار کردیم. برای اینکه اینگونه نباشد که ما بعد از تصمیم‌گیری رأی اعتراضی داشته باشیم. خوشبختانه آنها هم مبنا را اجماع گذاشتند. چهار نفر از ما و چهار نفر از طرف دولت برای ائتلاف کار کردند و ماحصل آن همین اتفاقی است که افتاد و لیستی که اعلام شد.

وی می‌افزاید: از طرف اصلاح‌طلبان آقایان موسوی لاری، محسن رهامی مسئول کار گروه تعامل شورای عالی سیاستگذاری، حسین مرعشی مسئول کارگروه استان‌ها و دکتر الهه کولایی که منشی شورای عالی هستند.

عارف در پاسخ این سؤال که «چه کسانی از طرف دولت، در قرار گرفتن نمایندگانی از اصولگرایان معتدل و نمایندگان دولت در لیست فعالیت می‌کردند؟» می‌گوید: نمایندگان ما چهار نفر بودند و چهار نفر هم از آن جریان حضور داشتند که اجازه بدهید من نام نبرم. اگر خودشان خواستند حتماً اعلام می‌کنند. اگر خود حامیان دولت و جریان اعتدال و توسعه خواست ما نام می‌بریم.

عضویت آقای وزیر در هیئت مدیره 10 شرکت خصوصی

وزیر راه و شهرسازی مشابه نعمت‌زاده و دیگر همکاران خود دکان دونبش را ول نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی، راه دانا؛ از ابتدای دولت یازدهم فعالیت همزمان نعمت‌زاده وزیر صنعت در دولت و بخش خصوصی خبرساز شد. نعمت‌زاده که بیش از 18 شرکت بزرگ و عمدتاً پتروشیمی را راهبری می‌کند، حاضر به انصراف از فعالیت‌های بخش خصوصی خود نیست.

نعمت‌زاده مدعی است از بعضی بنگاهها انصراف داده که البته این موضوع در روزنامه رسمی منتشر نشده است. سحر نعمت‌زاده فعلاً ساکن امارات هم به پدر کمک می‌کند. برخی از بنگاه‌ها را دو دخترش هدایت می‌کنند.

شعری مقدم دیگر شریک نعمت‌زاده نیز با سفارش وی به عنوان معاون پتروشیمی‌های وزارت نفت منصوب شده است و زحمت برخی شرکت‌ها را نیز به دوش می‌کشد.

بیماری «دکان دونبش» در دولت یازدهم اپیدمی دارد. زنگنه و حسین فریدون و عبده تبریزی و برخی دیگر نیز همین سبک را ادامه می‌دهند. در این بین وزیر راه و شهرسازی یعنی بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت مشابه نعمت‌زاده و دیگر همکاران خود دکان دونبش را ول نکرده است.

آخوندی که در چند هفته گذشته بخاطر انتقاد از کنترل قیمت‌ها (سوسیالیست نامیدن سازمان حمایت از مصرف کننده) و همچنین تلاش برای خرید عربی ایرباس‌های فرانسه به صدر اخبار نقل مکان کرده، همزمان عضو هیئت مدیره بیش از ده شرکت و نهاد اقتصادی خصوصی از جمله «شرکت بین‌المللی خانه‌سازی ایرانیان، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، توسعه عمرانی و آبادانی کرمانشاه، شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری و خدمات مالی خردپایه، مؤسسه اخلاق و اندیشه شهروندی، مؤسسه انجمن مدیریت پروژه ایران، خدمات و پژوهش و مشاوره مالی تابان، شرکت عمران شمس آریا، بارش امید، توسعه مهندسی ایرانیان، گروه مهندسین مدیریت طرح اسوه» است.

چاره معیشت مردم محرمانه کردن آمار یا کاهش تورم روی کاغذ نیست

دولت باید برای معیشت مردم چاره‌ای غیر از «پایین آوردن نرخ تورم روی کاغذ» و «محرمانه کردن آمارهای اقتصادی» بیندیشد.

به گزارش «فردا» زندگی در کلان شهرها با سختی‌هایی برای مردم همراه است و فشار اقتصادی باعث شده سبد خانوارها هر روز کوچک‌تر از قبل باشد. هر چند نرخ تورم و پایین آمدن آن ارتباط مستقیم با ارزانی ندارد اما در هر حال ثبات قیمت‌ها نیز باید در سبد خانوارها تأثیرگذار باشد و این در حالی است که هر روز خبر گرانی کالاهای اساسی، به خصوص اقلام خوراکی که مردم هر روز با آنها سر و کار دارند روی خط رسانه‌ها می‌رود. مصداق‌های بارز این گرانی‌ها، گرانی‌ برنج، گوشت قرمز و لبنیات است.

در بازار مسکن نیز هر چند رکود بی‌سابقه باعث کاهش نرخ خرید مسکن شده، اما قشر متوسط هنوز هم قدرت خرید خانه را ندارند و اجاره خانه‌ها هم با چراغ خاموش گران می‌شوند. در واقع می‌توان گفت نرخ اجاره بهای مسکن ثبات قانونی ندارد و صاحبخانه‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی هر چه بتوانند از مستأجر دریافت می‌کنند و نظارت در این زمینه بسیار کم است.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن ایام نوروز نیز هر چند رکود به بازار پوشاک کفش هم رسیده اما در هر حال نرخ‌گزاری لباس و کفش و کیف با سال گذشته تفاوت بسیاری دارد و این کالاها هم به طور محسوس گران شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: گرانی‌ها که با نرخ تورم روی کاغذ و محرمانه کردن آمارهای اقتصادی حل نمی‌شوند. مقایسه هزینه‌های زندگی و حقوق و دستمزد می‌تواند، مصداق خوبی برای اثبات این مسأله باشد. برای یک ماه زندگی 2 نفره در تهران اگر حداقل اجاره خانه یک خانه 50 متری را 700 هزار تومان برای هر ماه در نظر گرفته شود، چیزی حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان هزینه مسکن، حمل و نقل عمومی و خوراک می‌شود. حداقل هزینه تاکسی و اتوبوس و مترو برای 2 نفر در طول یک ماه 200 هزار تومان، هزینه خرید روزی یک نان به قیمت متوسط 700 تومان، 5 کیلو مرغ با متوسط قیمت 6 هزار تومان، 2کیلو گوشت قرمز با متوسط قیمت 30 هزار تومان، 1 لیتر روغن مایع با متوسط قیمت 13هزار تومان برای هر لیتر، 5 کیلو برنج با متوسط قیمت 8 هزار تومان برای هر کیلو، 30عدد تخم مرغ با قیمت متوسط هر عدد 300 تومان، 100 هزار تومان هزینه قبض آب و برق و..، هزینه میوه برای یک ماه 100 هزار تومان، لبنیات شامل ماست، پنیر، کره، شیر و... 100 هزار تومان برآورد می‌شود که به عبارتی می‌شود نزدیک به یک‌میلیون و 400 هزار تومان در ماه و این تازه هزینه مسکن و خوراک و حمل و نقل بدون جزئیات و خردریزهاست.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در سال گذشته متوسط سالانه هزینه خانوارهای شهری به 32 میلیون و 873 هزار تومان و ماهانه به رقم 2 میلیون و 740 هزار تومان رسیده که حدود 31 درصد در مقایسه با سال 1392 افزایش دارد.

در مجموع براساس این آمار می‌توان گفت، هزینه‌ها از حدود 18 تا 37 درصد افزایش داشته است.

بررسی متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری به تفکیک گروه‌های هزینه و به قیمت‌های جاری نشان می‌دهد در سال 1393، گروه‌های حمل‌و‌نقل، تحصیل و ارتباطات به ترتیب به میزان 40، 23/7 و 22/7 درصد رشد داشته‌اند. در این سال سهم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به 24/6 درصد رسید که در مقایسه با سهم 26/3 درصدی سال 92 حاکی از کاهش بودجه اختصاص یافته خانوار به این گروه از اقلام هزینه‌‌ای است. بر این اساس گروه مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوخت‌ها حدود 10 میلیون تومان از کل هزینه سالانه را در برگرفته است. خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز بیش از 8 میلیون تومان در سال گذشته برای خانوارها هزینه داشته است. علاوه‌بر این به طور متوسط 1/1 میلیون تومان از هزینه خانوارها در سال قبل به دخانیات اختصاص داشته و بهداشت و درمان هم حدود 1/9 میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه داشته که این رقم هم در فاصله 1392 تا 1393 بیش از 35 درصد بیشتر شده است.

با این تفاسیر به خوبی می‌توان دریافت، که فارغ از آمارهای اقتصادی امیدوارکننده، وضعیت زندگی مردم با دشواری‌های بیشتر مواجه شده و افزایش 31 درصدی هزینه‌ها با افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد همخوانی ندارد و باید چاره‌ای اندیشیده شود تا مردم زیر بار فشارهای اقتصادی له نشوند. البته چاره‌ای غیر از پایین آوردن نرخ تورم روی کاغذ و محرمانه کردن آمارهای اقتصادی!

نتایج‌ نظرسنجی‌های انتخاباتی افراطیون را به اضطراب انداخت

در جلسات اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، ضمن بررسی آخرین وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی نسبت به وضعیت اصلاح‌طلبان و موفقیت در انتخابات آتی ابراز نگرانی شده است.

به گزارش «شفاف»، در این جلسه که با حضور چهره‌های موثر جریان اصلاحات و تصمیم‌سازان آن برگزار شده، مساله انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز مکانیزم انتخاباتی این جریان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و محورهای زیر مورد تاکید و گفت‌وگو قرار گرفته است.

- در نظرسنجی‌ها وضعیت اصلاح‌طلبان خوب نیست.

- تاکنون در نظرسنجی‌ها مشخص شده که از 10 نفر برای تهران، 8 نفر اصولگرا هستند و این اصلا خبر خوبی نیست. باید هر چه سریع‌تر موازنه را تغییر داد.

- باید اختلافات جزیی و کلی را کنار گذاشت و رسانه‌های اصلاح‌طلب نباید وارد فاز انتقاد نسبت به لیست انتخاباتی، برنامه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب شوند.

- شعارهای انتخاباتی گیرایی نداشته و نتوانسته با افکار عمومی ارتباط برقرار کند.

- باید همچنان بر محور تعریف طرف مقابل به عنوان جریان افراط تاکید کنیم.

گفتنی است در این جلسه همچنین تاکید شده است که باید در هفته آخر، لیست اصولگرایان مورد ضرب تبلیغاتی قرار گرفته و از منشأ بودن خارج شود.

یادآور می‌شود هفته گذشته «غلامعلی- ر» مشاور هاشمی ضمن سخنانی در دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرده بود: براساس نظرسنجی‌ها 65 درصد کرسی‌های مجلس به اصولگرایان می‌رسد.

پیش از وی عطریانفر (عضو مرکزیت کارگزاران) در مصاحبه با روزنامه آرمان تصریح کرده بود: اکثریت مجلس دهم اصولگرا خواهند بود.

گزارش پژوهشکده بانک مرکزی اذعان به ناکامی دولت در مهار رکود

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد دولت در مهار رکود ناموفق بوده است.

روزنامه آرمان در تحلیلی نوشت: تیم اقتصادی دولت یازدهم از همان ابتدا با برآورد وضعیت اقتصادی کشور در سطح کلان، راهبردهایی را برای ساماندهی وضعیت آشفته اقتصادی، اتخاذ کردند. در استراتژی اتخاذ شده، مهار تورم و بعد از آن رفع رکود تعمیق شده در اقتصاد کشور اولویت‌های نخست را داشتند.

آرمان می‌افزاید: با این همه به نظر می‌رسد اقدامات دولت در ارتباط با رفع رکود از اقتصاد آنچنان که مورد انتظار بوده است، نتیجه خوبی به همراه نداشته است. گزارش اخیر پژوهشکده‌ پولی و بانکی بانک مرکزی که حکایت از رشد منفی شاخص‌های صنعت در 9 ماهه سال جاری دارد، به نوعی شاهد این ناکامی تلقی می‌شود. با اینکه رکود دلایل عدیده‌ای دارد ولی بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی یکی از عمده‌ترین آنهاست، چرا که با این میزان از نرخ سود، بنگاه‌های بحران‌زده امکان تامین مالی ندارند. با وجود اینکه طی ماه‌های اخیر، با پیگیری‌های بانک مرکزی و در پی هشدارهای مکرر کارشناسان اقتصادی، نرخ بهره‌ها در بخش سپرده‌گذاری‌ها کاهش پیدا کرده است، اما این کاهش نرخ بهر‌ه‌ها در بخش تسهیلات آن‌چنان محسوس و موثر نیست. بانک‌ها همچنان تسهیلات خود را با سودهای بالای 20 درصد ارائه می‌دهند، در حالی که اساسا هیچ بنگاه تولیدی نیست که این مقدار سود خالص از فعالیت تولیدی و اقتصادی خود داشته باشد که بتواند سودهای بالای 20 درصد تسهیلات بانکی را هم پرداخت کند. به این ترتیب، تا زمانی که نرخ تسهیلات بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش پیدا نکند، تامین مالی بنگاه‌های تولیدی که در وضعیت رکودی فعلی با مشکلات بسیاری نیز دست به گریبان هستند، امکان‌پذیر نیست.

تبلیغات قاتلان امیرکبیر برای سیاستمداران بی‌آبرو

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌گوید برخی سیاسیون در انگلیس‌زدگی در حال سبقت گرفتن از امثال محمدرضا پهلوی هستند.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: هر چند 62 سال پیش که مخبر رادیوی دولتی انگلستان (BBC) در مقام بلندگوی کودتا رأس ساعت 12 نیمه شب 28 مرداد 32 از میکروفون این «رسانه»(!) اظهار داشت «اینجا لندن است و اکنون ساعت دقیقاً 12 نیمه شب است» و بدین وسیله پیام رمز عملیات آژاکس برای سرنگونی دولت مصدق را اعلام کرد؛ لیکن هنوز عوامل رسانه‌ای دولت انگلیس تا آن اندازه مأخوذ به حیا بودند که تا سالها و به اعتبار وقوف‌شان از کراهت عمومی ایرانیان از چنین شناعتی از اقرار و اعتراف به چنین مشارکت شرم‌آگینی پرهیز کنند.

اکنون و با گذشت 62 سال از آن تاریخ ظاهراً عوامل فارسی زبان دولت انگلیس در BBC تا آن اندازه وقیح شده‌اند که ضمن «خوردن حیا و قی کردن آبرو» دیگر بی‌آزرمانه و در کمال پرروئی و بی‌پروائی و علنی و آشکار برای انتخابات داخلی ایران به املای امریه و تحریر دوسیه و ابلاغ سیاهه نامزدان مورد وثوق به مقصد عقبه خود در ایران، اقدام و اهتمام می‌فرمایند!

وی با اشاره به جنایت انگلیسی‌ها در زدن مرگ امیرکبیر به دست مزدورانی چون میرزا آقاخان نوری، به خاطرات «تاج‌الملوک» درباره سرسپردگی رژیم پهلوی اشاره می‌کند و از قول وی می‌نویسد: «... به محمدرضا می‌گفتم چرا با علم با این که می‌دانی این پدرسوخته نوکر اجنبی است و تابعیت انگلیسی دارد آنها را اخراج نمی‌کنی؟ محمدرضا می‌گفت چه فایده ای برای اخراج آنها مترتب است؟ اینها را اخراج کنم ده‌ها نفر دیگر را اطرافم قرار می‌دهند. بگذارید اینها باشند تا خیال دولتهای خارجی از حسن انجام امور در ایران راحت باشد!»

سجادی می‌افزاید: ظاهراً «لندن» در سودای بازتولید آن خوش‌نشینی‌ها در رواق و ایوان امارت ملکداری ایران عزم جزم کرده و طمع ورزیده و تاب از کف نهاده و هویدا منشانه عقبه لجستیک خود در داخل را امر به معرکه‌گردانی و کرسی ربائی از مجلسین شورا و خبرگان فرموده‌اند!

*********************************

روزنامه جام جم **

ضرورت توسعه روابط ایران و اوکراین

سرگئی بوردیلیارک، سفیر جدید اوکراین دیروز رونوشت استوارنامه خود را به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه تسلیم و در خصوص راه‌های تحکیم روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد. به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: با توجه به نتایج توافق برجام، امیدواریم شاهد گسترش مناسبات ایران و اوکراین در زمینه‌های اقتصادی و تجاری باشیم.

محاکمه 32 متهم به جاسوسی برای ایران در عربستان

در ادامه شوی سیاسی ریاض علیه ایران، دادگاه جنایی عربستان دیروز 32 نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه کرد. به ‌گزارش آنا و به‌ نقل از روزنامه عکاظ، منابع سعودی مدعی شدند که 30 متهم عربستانی، یک نفر ایرانی و یک نفر دیگر افغان هستند. در این گزارش آمده است: اتهام 27 نفر از متهمان پیش از بازداشت پنج نفر دیگر از آنها در خلال ماه‌های مارس تا می‌2013 (فروردین تا خرداد 1392) اثبات شده است.

رزمایش‌های نیروهای مسلح نشانه اقتدار است

اولین جلسه شورای هماهنگی سند راهبردی خدمت‌رسانی به رزمندگان با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. به گزارش فارس، سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه در پاسخ به پرسشی در خصوص رزمایش آینده موشکی سپاه گفت: این رزمایش در قالب برنامه از پیش تعیین شده و روتین نیروهای مسلح انجام می‌گیرد که هدف از آن، آموزشی و تست و شناسایی محصولات جدید است. وزارت دفاع نیز دو مرحله تجهیزات را در زمان ساخت و تحویل مورد ارزیابی قرار می‌دهد که این اقدام طبق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده صورت می‌گیرد. این رزمایش نشان‌دهنده اقتدار و زنده بودن نیروهای مسلح در مقابل هرگونه تهدید

خواهد بود.

توصیف ظریف از زبان ولایتی

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدجواد ظریف را فردی بااستعداد، توانمند و معتقد به نظام توصیف کرد و به ایرنا گفت: وی 30 سال پشتوانه کارشناسی در حوزه بین‌الملل را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که این موضوع باعث شده ما کمتر کسی را شبیه ظریف در حوزه بین‌الملل داشته باشیم. وی ادامه داد: هر زمان که ظریف متوجه شد نظر رهبر معظم انقلاب به صراحت چیست، آن را اجرا کرده و می‌کند.

جمهوریخواهان بیشتر از ایران می‌گویند یا دموکرات‌ها؟

خبرگزاری صداوسیما به نقل از جان لمبرت، دیپلمات سابق آمریکا در ایران نوشت: جمهوریخواهان آمریکا در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، برای تضعیف دموکرات‌ها به طور مکرر به موضوع ایران بویژه بحث برجام می‌پردازند.

*********************************

روزنامه خراسان**

سایت پویش مدعی شد :

در آستانه انتخابات موافقان فیلترینگ تلگرام با این استدلال که «تبلیغات انتخاباتی 24 ساعت قبل از زمان آغاز اخذ رأی و در روز انتخابات ممنوع است، اما هیچ کنترل و نظارتی بر روی تبلیغات نامزدها در شبکه‌های اجتماعی تا لحظه آخر انتخابات وجود ندارد»، خواستار قطع تلگرام هستند.

تابناک مدعی شد :

معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در این دو سال 40 نفر از متخصصان صنعت فضایی به آمریکا و اروپا رفته‌اند، حتی امارات متخصصان ما را جذب می‌کند و در حال راه اندازی صنعت فضایی است و می‌خواهد تا چند سال آینده گردشگر به فضا پرتاب کند.

جهان نیوز مدعی شد :

برخی نزدیکان عارف به وی پیشنهاد کرده اند برای کسب محبوبیت بیشتر در افکار عمومی اصلاح طلبان و جذب بیشتر آرای خاکستری نسبت به حذف علی مطهری،کاظم جلالی و بهروز نعمتی که از نزدیکان و عوامل لاریجانی هستند اقدام نماید.این جریان معتقد است که حضور امثال کاظم جلالی که روزی درخواست مجازات اعدام برای کروبی و موسوی و خاتمی داشت و امروز شعار رفع حصر می دهد موجب وهن اصلاح طلبی است.

*********************************

روزنامه ایران**

روحانی، میزبان 3 رئیس‌جمهوری در دهه اول اسفندماه

رؤسای جمهوری آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی در دهه اول اسفندماه به دعوت همتای ایرانی‌شان به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش «ایسنا»، الهام علی‌اف،‌ رئیس‌جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه (4 اسفندماه) در رأس یک هیأت بلندپایه به تهران سفر خواهد کرد. همچنین براساس اخبار اعلام شده، رئیس‌جمهوری سوئیس نیز در تاریخ هفتم و هشتم اسفندماه در رأس یک هیأت تجاری متشکل از 38 شرکت سوئیسی عازم تهران خواهد شد. در نهم و دهم اسفندماه نیز حسن روحانی میزبان جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در تهران خواهد بود.

سفر جاکوب زوما به ایران به مانند دو رئیس‌جمهوری دیگر، سفری دو روزه است. گفتنی است، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی دومین رئیس جمهوری آفریقایی است که پس از برجام به تهران سفر می‌کند. رئیس‌جمهوری غنا یکشنبه هفته گذشته به تهران سفر کرده بود.

روایت سردار جزایری از نفوذی‌ها

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «متأسفانه این روزها مشاهده می‌شود عده‌ای از بازمانده‌های کودتاچی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌دنبال دست یافتن به مسندهای حکومتی هستند که چنانچه در این امر غفلت شود، انقلاب و کشور با صدمات غیرقابل جبران مواجه خواهد شد.» به گزارش «تابناک»، سردار سید مسعود جزایری افزود: «مدیرانی که از رفع حصر سران فتنه حرف می‌زنند، همان نفوذی‌ها هستند.»

محاکمه 32 نفر با ادعای جاسوسی برای ایران

دادگاه جنایی عربستان 32 نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه کرد. به ‌گزارش «آنا» به‌ نقل از روزنامه «عکاظ»، دادگاه ویژه کیفری برای بررسی پرونده 32 متهم به جاسوسی از عربستان برای دستگاه اطلاعاتی ایران صبح دیروز آغاز شد. منابع سعودی مدعی شدند که 30 متهم عربستانی، یک نفر ایرانی و یک نفر دیگر افغان هستند. در این گزارش ادعا شده است: «اتهام 27 نفر از متهمان پیش از بازداشت پنج نفر دیگر از آنها در خلال ماه‌های مارس تا مه 2013 (فروردین تا خرداد 1392) اثبات شده است.» تاکنون جزئیاتی از روند برگزاری این محاکمه منتشر نشده است.

بهبود معیشت در گرو مبارزه با فساد

یک اقتصاددان با تأکید بر اینکه «فساد ساختاری که در دولت گذشته به وجود آمد، هنوز هم گریبان اقتصاد ایران را رها نکرده است، برای بهبود معیشت نیاز داریم که جلوی فساد ساختاری بایستیم. وی با بیان اینکه در دولت قبلی ما شاهد فساد ساده نبودیم بلکه یک غارت سازمان یافته به وجود آمده بود»، افزود: «در دولت گذشته نه تنها با فساد برخورد نشد که به نوعی تشویق هم شد که فسادها جدی‌تر شود.» حسین راغفر در گفت‌وگو با «انتخاب» ادامه داد: «فساد در دولت گذشته ساختاری شد. یعنی اینکه دیگر با موارد استثنایی مواجه نبودیم بلکه یک ساز و کار فاسد به وجود آمد.

به نوعی می‌توان گفت که فساد علت این وضعیت نیست بلکه خودش معلول این ساختارهای ناکارآمد است. باید ساختارها و قوانین و مقررات به نحوی تغییر کند که دیگر فرصت و اجازه بروز و ظهور هیچ نوع فسادی داده نشود. برای همین به یک مجلس قوی نیاز داریم. نه مجلسی که در سال های اخیر برخی از نمایندگانش چشم‌شان را جلوی فساد ساختاری بستند.» راغفر افزود: «در مجلس‌های دو دوره گذشته هیچ قانون جدی در مبارزه با فساد اقتصادی نداشتیم. اینکه برخی که در این مجلس‌ها بوده‌اند و سکوت می‌کردند و اکنون که انتخابات شده، شعار اقتصادی می‌دهند و ادعای مبارزه با فساد اقتصادی دارند، تعجب‌بر‌انگیز است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

قتل یک سیاه بی‌گناه دیگر توسط پلیس آمریکا

ماموران پلیس فدرال ایالت اوهایوی آمریکا یک سیاهپوست را به خاطر در دست داشتن تفنگ بادی کشتند، چرا که سلاح او ظاهری بسیار واقعی داشت. الیون اسحاق، رئیس پلیس سینسیناتی روز پنجشنبه گذشته گفت که پل گاستون 37 ساله عصر چهارشنبه در شهر شیویوت هدف اصابت 9 گلوله 3 مامور پلیس قرار گرفته است. به گفته او، گاستون از فرمان پلیس برای دراز کشیدن روی زمین سرپیچی و در عوض تلاش کرده بایستد و ماموران گمان می‌کردند سلاح او واقعی باشد اما طبق اعلام منابع محلی، گاستون هنگام تیراندازی پلیس تفنگ یادشده را در دست نداشت. با وجود این، پلیس فدرال مدعی است ماموران به خاطر «ترس از جانشان» شلیک کرده‌اند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، پلیس آمریکا در سال گذشته میلادی یکهزار نفر را به ضرب گلوله کشته که 90 نفر از آنها هنگام رویارویی با پلیس هیچ سلاحی در اختیار نداشته‌اند.

ورود حدود 2هزار محصول مرسدس بنز به بازار ایران

در مراسم افتتاح دفتر شرکت ستاره ایران که با حضور سفیر آلمان در ایران، جمعی از مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت بنز برگزار شد، مدیرعامل این شرکت از امکان‌سنجی و بررسی‌های فنی و اقتصادی برای تولید محصولات سواری بنز در ایران خبر داد و گفت: طبق توافقات به عمل آمده شرکت دایملر با شرکت ایران‌خودرو و از طریق شرکت ستاره ایران شرکت مشترکی به صورت جوینت ونچر تاسیس خواهد کرد. به گزارش ایکوپرس، علی نمکین افزود: همکاری ما با شرکت مرسدس بنز در آینده توسعه خواهد یافت. وی از ورود یکهزار و 500 تا 2هزار دستگاه از محصولات مرسدس بنز به بازار ایران در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: مشتریان می‌توانند با اطمینان خاطر از خدمات ویژه مرسدس بنز در ایران استفاده کنند. استفان بامن، مدیر منطقه خاورمیانه مرسدس بنز نیز در این نشست خبری شرکت ایران‌خودرو را بزرگ‌ترین خودروساز در منطقه خاورمیانه خواند و گفت: خطوط تولید ایران‌خودرو از سطح بالایی از تکنولوژی برخوردار هستند. وی با تاکید بر بررسی و مطالعات بازار اظهار کرد: از نظر ما ایران‌خودرو پتانسیل و توانایی تولید محصولات بنز را دارد.

ارسال لایحه دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی به مجلس

لایحه دائمی شدن قانون تأسیس مدارس غیردولتی پس از انتخابات ۷ اسفند به صحن مجلس می‌رود. مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده درباره آخرین وضعیت لایحه دائمی شدن قانون تأسیس مدارس غیردولتی اظهار داشت: این لایحه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد توافق کلی قرار گرفته است و بزودی و پس از انتخابات 7 اسفند وارد صحن علنی مجلس خواهد شد. وی با بیان اینکه تعامل خوبی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم، به فارس عنوان کرد: این لایحه چندی‌پیش در مجلس رأی‌گیری شد و بیش از 70 درصد هم رأی آورد و مصوب شد اما به دلیل چند اشکال توسط شورای نگهبان، عودت داده شد. به گفته گُرد، نظرات صاحبنظران برای برطرف کردن ایرادهای این لایحه لحاظ شد و نشست‌های تخصصی خاص نیز با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شده و توافق کامل درباره متن و مواد قانونی وجود دارد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات