تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶  ، 
شناسه خبر : ۲۹۴۹۲۸
پایگاه بصیرت / هادی فیروزی
(روزنامه شرق - 1395/05/24 - شماره 2655 - صفحه 9)

پارلمان اروپا در بیانیه‌‏ای جدید ضمن حمایت از اقلیت‌های مذهبی در چین و نیز افرادی که روش معنوی فالون‌گونگ را در این کشور تمرین می‌کنند، برداشت اندام حیاتی بدن این افراد از سوی حزب کمونیست چین که منجر به قتل آنان می‌شود را محکوم کرد. طبق مدارکی که در این بیانیه به آن استناد شده، حزب کمونیست چین از اواخر دهه ١٩٩٠ تاکنون به‌وسیله بیمارستان‌ها، زندان‌ها و اردوگاه‌های ‌‌کار اجباری ‌‌اقدام به برداشتن اندام حیاتی ‌‌بدن ده‌ها ‌هزار انسان زنده کرده و این‌گونه باعث قتل آنان شده است. مسلمانان اویغور، ساکنان تبت و زندانیان عقیدتی، ‌‌بخشی ‌‌از قربانیان هستند، اما عمده قربانیان کسانی ‌‌بوده‌‌اند که روش معنوی فالون‌گونگ را تمرین می‌کرده‌اند.

فالون‌گونگ یکی ‌‌از روش‌‌های ‌‌مراقبه و تزکیه چینی ‌‌است که از سال ١٩٩٢ به دلیل فواید چشمگیر در بهبود سلامت روحی ‌‌و جسمی، در چین محبوبیت زیادی ‌‌پیدا کرد، اما حزب کمونیست چین نگران شد که گسترش این روش معنوی باعث حذف باورها و ایده‌های کمونیستی از جامعه شود، بنابراین در سال ١٩٩٩ راه آزار و سرکوب شدید آن را در پیش گرفت.

به گزارش اپک‌تایمز، بیانیه پارلمان اروپا به «گزارش‌های موثق برداشت سازمان‌یافته اعضای بدن در چین با مجوز دولت از زندانیان عقیدتی این کشور و بدون رضایت آنها» اشاره می‌کند که اکثر آنها را تمرین‌‏کنندگان روش معنوی فالون‌‏گونگ (فالون‌دافا) و بعد از آن اویغورها، تبتی‌‏ها و مسیحیان تشکیل می‌دهند.

فیگارو، روزنامه مشهور فرانسوی، در مصاحبه‌ای با وکیل کانادایی، آقای دیوید کیلگور، در جولای ۲۰۱۶ برداشت اعضای بدن تمرین‌کنندگان زنده فالون‌گونگ از سوی حزب کمونیست چین در مقیاس وسیع و با مجوز دولت را به‌تفصیل شرح می‌دهد. در این گزارش که در وب‌سایت مینگهویی نیز منعکس شده است، با عنوان «۹۰‌ هزار جراحی مخفیانه پیوند عضو همچنان در کل بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد» به تحقیقات این وکیل کانادایی استناد شده و به نقل از آن آمده است: «برای ١٥ سال، هرسال ۶۰ الی صد ‌هزار تمرین‌کننده فالون‌گونگ به‌خاطر اعضای بدنشان کشته شده‌اند که این تعداد درمجموع به بیش از یک‌ میلیون نفر می‌رسد».

در سال ۲۰۰۶، تنها در بیمارستان مرکزی تیانجین، ساختمانی ١٧ طبقه با ۵۰۰ تخت برای جراحی‌های پیوند عضو طراحی شد. آقای کیلگور و همکارانش، به این نتیجه رسیدند که وقتی ۱۴۴ مرکز دیگر پیوند عضو را در نظر می‌گیریم که دولت چین آنها را رسما معرفی کرده، غیرممکن است که تنها چهار هزار پیوند عضو وجود داشته باشد. بیمارستان چانگ‌چنگ در شانگهای، زمان انتظار یک‌هفته‌ای یا به کوتاهی چهار ساعت را برای مواقع اضطراری تضمین کرده است. این گزارش مملو است از مدارک و شواهدی متحیرکننده؛ برای مثال، یک شهروند تایوانی دست‌کم هفت عضو را در چند هفته دریافت کرد. در کشورهای غربی چنین چیزی غیرممکن است و دریافت عضو برای پیوند، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول خواهد کشید.

تحقیقات کیلگور و همکارانش نشان می‌دهد که در چین، تعداد عمل‌های ‌‌پیوند عضو از سال ١٩٩٩ به شکلی ‌‌غیرطبیعی ‌‌افزایش داشته و تعداد مراکز پیوند عضو نیز رشد عجیبی ‌‌داشته است. به این معنی که بیمارستان‌های ‌‌چین از آن تاریخ دارای ‌‌منبع بی‌انتهایی ‌‌از عضو پیوندی ‌‌بوده‌‌اند. دولت چین چندسال پیش به استفاده از اعضای ‌‌بدن اعدامی‌‌ها اقرار کرد، اما با رجوع به آمار عفو بین‌‌الملل درباره تعداد اعدام‌‌ها، دیده می‌شود که تعداد عمل پیوند، ٢٦برابر بیشتر از تعداد اعدام‌‌ها بوده است. تعداد عمل پیوند عضو به‌هیچ‌وجه با آمار اعدام جور درنمی‌‌آید. سهم اهدای ‌‌داوطلبانه عضو و بیماران مرگ مغزی ‌‌هم کمتر از دودرصد است. برداشت اعضای بدن در چین همچنان ادامه دارد. چندی پیش مجله نشنال‌‌ریویو اذعان کرد که «چین هنوز در حال کشتن و برداشت اندام تمرین‌کنندگان فالون‌گونگ است». دیوید کیلگور به فیگارو گفت که منبع اصلی اعضای بدن، زندانیان عقیدتی و معمولا افراد مربوط به فالون‌گونگ بوده‌اند.

وی این عمل را معادل نسل‌کشی می‌داند. بیانیه اخیر پارلمان اروپا که با حمایت ۴۱۳ نماینده همراه بود، می‌‏گوید: «با‌‏ توجه به گزارش‌های منتشرشده از چین، نیاز مبرم به سازماندهی فوری تحقیقات درباره برداشت‌های در ‌‏حال انجام اعضای بدن در چین وجود دارد». پیش‌تر پارلمان اروپا در دسامبر ۲۰۱۳، قطع‌نامه‌ای را در محکومیت وقایع فوق تصویب کرد. در آن بیانیه از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده بود تا برداشت اعضای بدن در چین را محکوم کنند و شهروندان خود را که به چین سفر می‌کنند درباره آن آگاه کنند. «توماس زدوفسکی»، نماینده جمهوری چک در پارلمان اروپا و نویسنده بیانیه اخیر، در مصاحبه‌‏ای گفت که به ‌‏دلیل روابط اقتصادی برخی کشورهای اروپایی با چین، مطرح‌شدن این مسئله با مخالفت‌‏های زیادی روبه‌‏رو شد.

سال گذشته کمیته فرعی حقوق‌بشر بین‌المللِ پارلمان کانادا، بیانیه‌ای مبنی‌بر محکوم‌کردن برداشت اندام تمرینکنندگان زنده فالون‌گونگ منتشر کرد و نیز کاخ سفید آمریکا در پاسخ به دادخواهی‌ها، برداشت اعضای بدن در چین را محکوم کرد. ١٠٦ نماینده کنگره ایالات متحده نیز خواستار افشای اطلاعاتی ‌‌شدند که احتمالا دولت آمریکا در این زمینه به دست آورده است. در یکی از جلسات این کنگره، شاهدان از قتل ‌هزاران تمرین‌کننده فالون‌گونگ از راه جداسازی ‌‌اندامشان حکایت کردند.

همچنین بیش از دو‌میلیون نفر از کشورهای مختلف با امضای یک دادخواست و ارائه آن به کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، خواستار پایان فوری برداشت اندام انسان‌های زنده در چین شده‌اند. سازمانی به نام پزشکان مخالف برداشت اجباری اعضای بدن، متولی این کمپین است و نسخه‌های جدیدتری از این دادخواست همچنان در حال امضاست. با دادخواهی‌‌‌های بیشتری که در سطح دنیا در گردش است، انتظار می‌رود جامعه جهانی ‌‌برای پایان‌دادن به این جنایات هولناک گام‌های ‌‌مؤثری ‌‌بردارد.

http://www.sharghdaily.ir/News/100230

ش.د9501721